Homeworld 3 navigeert de serie huiswaarts
Nieuws

Homeworld 3 navigeert de serie huiswaarts

Je weet nooit hoe een koe een haas vangt. Toen voormalige medewerkers van Relic Entertaiment in 2007 een nieuwe studio oprichtten genaamd Blackbird Interactive, wilden ze dolgraag een nieuwe Homeworld maken. Ruim vijftien jaar, een faillissement en een aantal overnames later gaat die wens eindelijk in vervulling.

Dat zit zo: de rechten van de strategiegame lagen nog bij oorspronkelijke uitgever THQ, maar THQ wilde niet meewerken aan een nieuw deel. Toen dat bedrijf eind 2012 failliet ging, werden de rechten van de meeste games verkocht. Homeworld belandde in het bezit van Gearbox Interactive. Dat bedrijf zag wel wat in een samenwerking met het nieuwe Blackbird en zodoende kon Homeworld 3 doorgang vinden. Ironisch genoeg werd Gearbox onlangs weer overgenomen door Embracer Group, de partij die sinds het faillissement ook de merknaam THQ bezit. De cirkel is rond. 

©GMRimport

Oude ideeën eindelijk uitgevoerd

Gelukkig hoeven we als spelers niet zo ver terug te reiken. Homeworld 3 speelt zich namelijk ver na zijn voorgangers af. Daardoor is het niet noodzakelijk om die relikwieën uit het verleden eerst te spelen. Ten tijde van het derde deel kent het universum dankzij de ontdekking van oeroude hyperspacepoorten veel welvaart. Handel viert hoogtij en er woedt een flinke expansiedrift. Aan de rand van het universum ontwaakt echter een mysterieuze plaag met de niet al te originele naam The Anomaly. Deze anomalie verspreidt zich snel door het universum en hele sterrenstelsels gaan op zwart. Het is dus alle hens aan dek om uit te vinden wat er aan de hand is en doe de anomalie kan worden gestopt.

Het verhaal klinkt dus als een frisse nieuwe start, maar volgens regisseur Lance Mueller ontstonden veel ideeën voor Homeworld 3 al tijdens de ontwikkeling van Homeworld 2, twintig jaar geleden. Veel van deze plannen waren toen echter te ambitieus voor de destijds beschikbare hardware. Als voorbeeld noemt hij hoe meteorietvelden vroeger alleen in de verte te zien waren, als een soort plat decor. Nu zitten de hemellichamen in de speelbare omgeving. Dat is niet alleen een cosmetisch verschil, want je kunt deze meteorieten bijvoorbeeld gebruiken om dekking achter te zoeken en de vijand ongezien te besluipen.

Dekking zoeken achter objecten is zelfs een fundamenteel onderdeel van Homeworld 3 geworden. Mueller legt de vergelijking met de strijd in de Grote Oceaan tijdens de Tweede Wereldoorlog, waarbij wendbare vliegtuigen en logge schepen in harmonie moesten samenwerken. Die samenwerking is gelijk goed te zien in twee missies die we spelen.

©GMRimport

Regeren is vooruitzien

In de eerste missie onderzoeken we een stilgevallen ruimtestation. Net zoals zoveel strategiegames kent Homeworld 3 een ‘fog of war’. Je ziet wel de volledige omgeving, maar geen vijandige eenheden. Door probes uit te sturen vergroot je je blikveld en kun je enigszins in kaart brengen waar de vijand zich bevindt. Ondertussen bouwen we rustig aan een vloot van verschillende gevechtsschepen, zodat we klaar zijn voor de onvermijdelijke strijd. Die tactiek werkt feilloos: dankzij de probes zien we ruim op tijd de bewegingen van de vijand, en dankzij onze numerieke meerderheid maken we korte metten met de aanval.

Als je eenheden de vijand eenmaal in het vizier hebben, hoef je je er eigenlijk niet mee te bemoeien. Eenheden zijn slim genoeg om op een logische manier vijanden onder vuur te nemen. Dat geeft ons de gelegenheid om achterover te leunen en te genieten van de ruimte-dogfights. We zien de schepen van de vijand een voor een veranderen in grote ballen van vuur.

Deze gevechten zijn ontzettend leuk om nauwlettend te bestuderen. Deels omdat Homeworld 3 erg gedetailleerd is en de Dune-achtige esthetische stijl de fantasie prikkelt, maar nog meer vanwege wat de maker ‘true ballistics’ noemt. Eenheden vuren individueel waarneembare raketten af, die alleen schade veroorzaken als ze ook echt inslaan. Je kijkt dus niet naar de virtuele presentatie van wat datatabellen, maar naar levendige ruimtegevechten die daardoor spannend zijn om op de voet te volgen.

©GMRimport

Ken uw vijand

In de tweede missie ligt de nadruk nog meer op het virtuele verstoppertje spelen. Terwijl we proberen een gigantische hyperspacepoort aan de praat te krijgen, worden we meerdere keren aangevallen. De eerste keer weet de vijand ons nog te verrassen door opeens vanuit een zwevend wrak op te duiken en toe te slaan. Ze dwingen onze vloot er zelfs toe om even dekking te zoeken achter het grote moederschip. Het moederschip is sterker en kan de aanval wat langer afslaan, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat het schip veel schade oploopt.

We laten ons echter geen tweede keer foppen en richten onze verse eenheden op een andere opening die de vijand weleens zou kunnen gebruiken voor de volgende aanval. Niet veel later duikt de vijand inderdaad op en reduceren we de complete aanvalsvloot binnen no-time tot ruimtepuin.

Vervolgens gebruiken we deze tactiek tégen hen. Gigantische uitlaatpoorten die over de hele lengte van het wrak lopen, benutten we als een soort tunnel onder de vijand door. Vervolgens vallen we synchroon vanuit wel drie verschillende kanten aan. Helemaal ongeschonden komen we niet uit de strijd tegen de sterke raketfregatten van de vijand, maar we winnen wel.  

©GMRimport

Ruzie met de muis

De meeste weerstand komt verrassend genoeg niet van de vijand, maar van de besturing. Medewerkers van Blackbird Interactive die ons zien worstelen en zuchten, geven ruiterlijk toe dat de besturing nog allesbehalve optimaal is. Het probleem zit ‘m in het navigeren in de driedimensionale ruimte. Zonder een ‘platte’ ondergrond stuurt een verkeerde muisklik je eenheden onbedoeld diep de ruimte in, en met een onbedachtzame selectie vanuit een verkeerde hoek pak je ook ondersteunende eenheden mee die in de achtergrond driftig grondstoffen aan het mijnen zijn.

Om dat probleem van diepte het hoofd te bieden, wordt er gebruik gemaakt van een combinatie van linker- en rechtermuisklikken. Dat verschil is echter alles behalve intuïtief. Aangezien de ontwikkelaar dit probleem zelf ook stellig erkent, hebben we goede hoop dat hier nog wel een en ander aan wordt bijgesteld. Blackbird Interactive heeft nog even om het hoofd te breken over de besturing, want Homeworld 3 wordt ergens in de eerste helft van 2023 verwacht.

Homeworld 3 verschijnt in 2023 exclusief op pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass
Nieuws

Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass

Ook Eternal Strands en Citizen Sleeper 2 worden toegevoegd

Microsoft heeft bekendgemaakt welke spellen er de rest van de maand januari en begin februari aan Xbox Game Pass worden toegevoegd.

Na een opvallend rustige eerste helft van de maand qua Game Pass-toevoegingen, hebben de tweede helft van januari en het begin van februari wat meer vlees op de botten. Zo is vandaag de wintersportgame Lonely Mountain: Snow Riders uitgekomen (via Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc, op Xbox Series-consoles, pc en cloud).

Morgen worden er ook flink wat titels toegevoegd. Zo arriveert de moba heroshooter Gigantic: Rampage Edition op Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc (voor console, pc en cloud) en wordt ook de actie-adventuregame Starbound aan Ultimate en Standard voor console en cloud toegevoegd nadat de game eerder al op Game Pass voor pc verscheen.

Morgen worden ook diverse games die eerder al voor Game Pass Ultimate en/of Game Pass voor pc beschikbaar waren aan Standard-abonnementen toegevoegd. Het gaat om Flock, Kunitsu-Gami: Path of the Goddess, Magical Delicacy, Tchia en The Case of the Golden Idol.

Op 28 januari volgt Eternal Strands, de debuutgame van de nieuwe studio van Dragon Age-regisseur Mike Laidlaw, voor Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (op console, pc en cloud). Op die dag komt het spel ook officieel uit, dus het gaat om een day one-release voor Game Pass. Dat geldt ook voor Orcs Must Die! Deathtrap, die op dezelfde tiers beschikbaar komt.

Een dag later op 29 januari wordt de adventuregame Shady Part of Me aan Ultimate, Standard en Game Pass voor pc toegevoegd (voor console, pc en cloud). Op 30 januari volgt de day one-release Sniper Elite: Resistance voor Ultimate en Game Pass voor pc. Op 31 januari arriveert Citizen Sleeper 2: Starward Vector voor Ultimate en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud), wederom een day one-release. De hekkensluiter is Far Cry New Dawn voor Ultimate, Standard en Game Pass voor pc.

De volgende spellen worden op 31 januari van Game Pass voor console, pc en cloud verwijderd:
Anuchard
Broforce Forever
Darkest Dungeon
Death’s Door
Maquette
Serious Sam: Siberian Mayhem

Meer informatie voer de hierboven genoemde toevoegingen valt op Xbox Wire te vinden.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal
Nieuws

Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal

Vrouwelijke werknemer zou door acteur en popster seksueel zijn aangevallen

Nintendo heeft besloten geen reclames meer uit te zenden op het Japanse televisiekanaal Fuji Television, nadat er een schandaal rondom de zender naar buiten is gekomen.

Fuji TV wordt er van beschuldigd onder valse voorwendselen een meeting tussen een vrouwelijke werknemer en Masahiro Nakai, een bekende acteur en voormalig lid van de boyband SMAP, te hebben opgezet.

De werknemer in kwestie zou zijn verteld dat ze Nakai op een bedrijfsetentje zou ontmoeten samen met andere aanwezigen. De meeting bleek echter een privéaangelegenheid tussen de twee te zijn, en Nakai zou vervolgens de werknemer seksueel hebben aangevallen. Nakai zou vervolgens 90 miljoen yen aan de vrouw hebben betaald om er voor te zorgen dat het niet naar buiten kwam.

Afgelopen maand lekte de situatie toch naar buiten, en Nakai heeft inmiddels via een statement aangegeven "tekortkomingen" te hebben. Fuji TV ontkent echter dat het de meeting heeft opgezet en claimt intern een onderzoek uit te voeren over de mogelijkheid dat mannelijke beroemdheden konden afspreken met vrouwelijke werknemers van het televisiestation.

Het schandaal heeft er voor gezorgd dat bedrijven hun reclames massaal terugtrekken op het televisiestation, waaronder nu dus Nintendo, zo meldt Nikkei (via Automaton). Het bedrijf maakt op dit moment promotie voor de Switch-release van Donkey Kong Country Returns HD. Het televisiekanaal vervangt de reguliere programmering tijdelijk met aankondigingen van non-profit organisaties.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!