Homeworld 3 navigeert de serie huiswaarts
Nieuws

Homeworld 3 navigeert de serie huiswaarts

Je weet nooit hoe een koe een haas vangt. Toen voormalige medewerkers van Relic Entertaiment in 2007 een nieuwe studio oprichtten genaamd Blackbird Interactive, wilden ze dolgraag een nieuwe Homeworld maken. Ruim vijftien jaar, een faillissement en een aantal overnames later gaat die wens eindelijk in vervulling.

Dat zit zo: de rechten van de strategiegame lagen nog bij oorspronkelijke uitgever THQ, maar THQ wilde niet meewerken aan een nieuw deel. Toen dat bedrijf eind 2012 failliet ging, werden de rechten van de meeste games verkocht. Homeworld belandde in het bezit van Gearbox Interactive. Dat bedrijf zag wel wat in een samenwerking met het nieuwe Blackbird en zodoende kon Homeworld 3 doorgang vinden. Ironisch genoeg werd Gearbox onlangs weer overgenomen door Embracer Group, de partij die sinds het faillissement ook de merknaam THQ bezit. De cirkel is rond. 

©GMRimport

Oude ideeën eindelijk uitgevoerd

Gelukkig hoeven we als spelers niet zo ver terug te reiken. Homeworld 3 speelt zich namelijk ver na zijn voorgangers af. Daardoor is het niet noodzakelijk om die relikwieën uit het verleden eerst te spelen. Ten tijde van het derde deel kent het universum dankzij de ontdekking van oeroude hyperspacepoorten veel welvaart. Handel viert hoogtij en er woedt een flinke expansiedrift. Aan de rand van het universum ontwaakt echter een mysterieuze plaag met de niet al te originele naam The Anomaly. Deze anomalie verspreidt zich snel door het universum en hele sterrenstelsels gaan op zwart. Het is dus alle hens aan dek om uit te vinden wat er aan de hand is en doe de anomalie kan worden gestopt.

Het verhaal klinkt dus als een frisse nieuwe start, maar volgens regisseur Lance Mueller ontstonden veel ideeën voor Homeworld 3 al tijdens de ontwikkeling van Homeworld 2, twintig jaar geleden. Veel van deze plannen waren toen echter te ambitieus voor de destijds beschikbare hardware. Als voorbeeld noemt hij hoe meteorietvelden vroeger alleen in de verte te zien waren, als een soort plat decor. Nu zitten de hemellichamen in de speelbare omgeving. Dat is niet alleen een cosmetisch verschil, want je kunt deze meteorieten bijvoorbeeld gebruiken om dekking achter te zoeken en de vijand ongezien te besluipen.

Dekking zoeken achter objecten is zelfs een fundamenteel onderdeel van Homeworld 3 geworden. Mueller legt de vergelijking met de strijd in de Grote Oceaan tijdens de Tweede Wereldoorlog, waarbij wendbare vliegtuigen en logge schepen in harmonie moesten samenwerken. Die samenwerking is gelijk goed te zien in twee missies die we spelen.

©GMRimport

Regeren is vooruitzien

In de eerste missie onderzoeken we een stilgevallen ruimtestation. Net zoals zoveel strategiegames kent Homeworld 3 een ‘fog of war’. Je ziet wel de volledige omgeving, maar geen vijandige eenheden. Door probes uit te sturen vergroot je je blikveld en kun je enigszins in kaart brengen waar de vijand zich bevindt. Ondertussen bouwen we rustig aan een vloot van verschillende gevechtsschepen, zodat we klaar zijn voor de onvermijdelijke strijd. Die tactiek werkt feilloos: dankzij de probes zien we ruim op tijd de bewegingen van de vijand, en dankzij onze numerieke meerderheid maken we korte metten met de aanval.

Als je eenheden de vijand eenmaal in het vizier hebben, hoef je je er eigenlijk niet mee te bemoeien. Eenheden zijn slim genoeg om op een logische manier vijanden onder vuur te nemen. Dat geeft ons de gelegenheid om achterover te leunen en te genieten van de ruimte-dogfights. We zien de schepen van de vijand een voor een veranderen in grote ballen van vuur.

Deze gevechten zijn ontzettend leuk om nauwlettend te bestuderen. Deels omdat Homeworld 3 erg gedetailleerd is en de Dune-achtige esthetische stijl de fantasie prikkelt, maar nog meer vanwege wat de maker ‘true ballistics’ noemt. Eenheden vuren individueel waarneembare raketten af, die alleen schade veroorzaken als ze ook echt inslaan. Je kijkt dus niet naar de virtuele presentatie van wat datatabellen, maar naar levendige ruimtegevechten die daardoor spannend zijn om op de voet te volgen.

©GMRimport

Ken uw vijand

In de tweede missie ligt de nadruk nog meer op het virtuele verstoppertje spelen. Terwijl we proberen een gigantische hyperspacepoort aan de praat te krijgen, worden we meerdere keren aangevallen. De eerste keer weet de vijand ons nog te verrassen door opeens vanuit een zwevend wrak op te duiken en toe te slaan. Ze dwingen onze vloot er zelfs toe om even dekking te zoeken achter het grote moederschip. Het moederschip is sterker en kan de aanval wat langer afslaan, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat het schip veel schade oploopt.

We laten ons echter geen tweede keer foppen en richten onze verse eenheden op een andere opening die de vijand weleens zou kunnen gebruiken voor de volgende aanval. Niet veel later duikt de vijand inderdaad op en reduceren we de complete aanvalsvloot binnen no-time tot ruimtepuin.

Vervolgens gebruiken we deze tactiek tégen hen. Gigantische uitlaatpoorten die over de hele lengte van het wrak lopen, benutten we als een soort tunnel onder de vijand door. Vervolgens vallen we synchroon vanuit wel drie verschillende kanten aan. Helemaal ongeschonden komen we niet uit de strijd tegen de sterke raketfregatten van de vijand, maar we winnen wel.  

©GMRimport

Ruzie met de muis

De meeste weerstand komt verrassend genoeg niet van de vijand, maar van de besturing. Medewerkers van Blackbird Interactive die ons zien worstelen en zuchten, geven ruiterlijk toe dat de besturing nog allesbehalve optimaal is. Het probleem zit ‘m in het navigeren in de driedimensionale ruimte. Zonder een ‘platte’ ondergrond stuurt een verkeerde muisklik je eenheden onbedoeld diep de ruimte in, en met een onbedachtzame selectie vanuit een verkeerde hoek pak je ook ondersteunende eenheden mee die in de achtergrond driftig grondstoffen aan het mijnen zijn.

Om dat probleem van diepte het hoofd te bieden, wordt er gebruik gemaakt van een combinatie van linker- en rechtermuisklikken. Dat verschil is echter alles behalve intuïtief. Aangezien de ontwikkelaar dit probleem zelf ook stellig erkent, hebben we goede hoop dat hier nog wel een en ander aan wordt bijgesteld. Blackbird Interactive heeft nog even om het hoofd te breken over de besturing, want Homeworld 3 wordt ergens in de eerste helft van 2023 verwacht.

Homeworld 3 verschijnt in 2023 exclusief op pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Star Wars Outlaws krijgt nieuwe creative director, grote update op komst
Nieuws

Star Wars Outlaws krijgt nieuwe creative director, grote update op komst

De update verschijnt op 21 november, tegelijk met de Steam-versie

Drew Rechner is de nieuwe creative director van Star Wars Outlaws. Hij heeft details gedeeld over een aankomende patch die de grootste update voor de game tot nu toe wordt genoemd.

Rechner neemt het stokje over van Julian Gerighty, die zich nu richt op de ontwikkeling van The Division 3. Rechner laat op de Ubisoft-website weten dat er een grote update voor Outlaws op komst is. Deze 'Title Update 1.4' verschijnt op 21 november, tegelijk met de eerder aangekondigde Steam-release van de game en de eerste verhalende dlc genaamd Wild Card.

Volgens Rechner zijn er veel mogelijkheden voor verbeteringen in de combat en stealth, waarbij "de tactische zetten en precisie van spelers nog meer beloond kan worden". Qua stealth moet er nog meer vrijheid komen zodat spelers zelf bepalen hoe ze situaties aanpakken. Een andere punt van focus is de besturing. Zo moet het schuilen achter objecten consistenter gaan werken en moet klimmen en kruipen beter reageren op de inputs van spelers.

Star Wars Outlaws ontving op release de nodige kritiek vanwege bepaalde onafgewerkte gameplaysegmenten en bugs. Ubisoft gaf eerder al aan dat de game niet naar verwachting werd ontvangen en is verkocht. Het was dan ook een van de redenen voor het bedrijf om Assassin's Creed Shadows uit te stellen naar begin volgend jaar, om er zeker van te zijn dat die game wel aan de verwachtingen van fans voldoet.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Call of Duty: Black Ops 6-multiplayermaps voor seizoen één te zien
Nieuws

Nieuwe Call of Duty: Black Ops 6-multiplayermaps voor seizoen één te zien

Hideout, Extraction en Heirloom

Activision en Treyarch hebben de eerste bewegende beelden van drie nieuwe multiplayermaps die het aankomende eerste seizoen aan Call of Duty: Black Ops 6 worden toegevoegd getoond.

De video geeft alvast een korte blik op drie nieuwe maps. Zowel Hideout als Extraction zijn puur bedoeld voor wedstrijden van zes tegen zes spelers. Heirloom is daarnaast bedoeld voor potjes van twee versus twee spelers, en via een speciale speellijst ook voor zes tegen zes spelers.

Eerder werd al aangekondigd dat het eerste seizoen van Black Ops 6 (en Warzone) op 14 november begint. Activision belooft daarbij "een kolossale hoeveelheid gratis content" voor de multiplayer, Zombies en Warzone. Afgelopen week werden al de Infected-modus en de Nuketown-map aan de multiplayer toegevoegd.

Gisteren is er een patch uitgekomen voor Call of Duty: Black Ops 6 waarmee de balans van diverse wapens, items en perks is aangepast. Lees er hier meer over.

Call of Duty: Black Ops 6 is nu verkrijgbaar op PlayStation- en Xbox-consoles, pc en Xbox Game Pass. De game bevat een singleplayercampagne, multiplayer met nieuwe maps en een Zombies-modus met rondes. De campagne draait ditmaal om de Golfoorlog, en bekende Black Ops-personages zoals Frank Woods keren weer terug. De multiplayer bevat zestien maps. Nieuw aan de game is het Omnimovement-systeem, waarmee spelers in alle richtingen kunnen rennen, glijden, springen en duiken.

Ron Vorstermans beloonde de game met een 8 in de Gamer.nl-review: "Zombies is dit jaar geweldig als vanouds. De singleplayer is heel vermakelijk, al zijn sommige missies richting het einde een beetje saai. De multiplayer is polariserend. Bekende problemen (spawns, kogelregistratie) zijn niet aangepakt. Hoewel de nieuwe manier van bewegen hele spectaculaire acties mogelijk maakt, zorgt het hoge tempo ook voor een hoge instapdrempel. Black Ops 6 is als totaalpakket een goede Call of Duty, maar gaat geen afgehaakte spelers overtuigen. Daarvoor is Black Ops 6 te veilig - zelfs voor een Call of Duty."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!