Hoe seizoen 2 Call of Duty: Modern Warfare verandert
Nieuws

Hoe seizoen 2 Call of Duty: Modern Warfare verandert

Activision is zoekende. Niet alleen naar hitfranchises buiten Call of Duty, maar ook wat betreft het verdienmodel van hun belangrijkste IP. Daarmee sloeg de uitgever regelmatig de plank mis, maar het tweede seizoen van Call of Duty: Modern Warfare bewijst dat het op de goede weg is.

Het concept van downloadbare content is niet nieuw voor de Call of Duty-reeks. De eerste game ontving bijvoorbeeld al de United Offensive-uitbreiding van een andere ontwikkelaar en Call of Duty 4: Modern Warfare luidde het concept van map packs in. Vanaf Black Ops 2 experimenteerde Activision met microtransacties, dat in de loop der jaren verschillende vormen aannam. Met ruim drie miljard euro opbrengst aan in-game aankopen in 2019 (inclusief andere Activision-games) zijn microtransacties dé oplossing voor steeds duurdere AAA-games en bijkomende risico’s, maar het ging ook regelmatig ten koste van het imago van de franchise.

In een post-Star Wars: Battlefront 2-tijdperk was Black Ops 4 namelijk behoorlijk toondoof. Spelers die naast de game ook de seizoenspas voor 50 euro aanschaften waren nog steeds niet verzekerd van de in lootboxen verstopte wapens en andere gewilde spullen. Ook werd Treyarchs belofte om de game nog jaren relevant te houden niet nagekomen: na het vierde seizoen werd aangekondigd dat er geen nieuwe content meer verscheen, vermoedelijk vanwege problemen bij studio Sledgehammer Games. Dat was zonde, want los van het opdringerige verdienmodel deed Black Ops 4 een hoop goed.

©GMRimport

Goed, niet perfect

De lancering van Modern Warfare was vorig jaar daarom spannend, maar drie maanden later lijkt het tij inmiddels te zijn gekeerd. Belangrijke content als nieuwe maps en wapens wordt gratis aan de game toegevoegd en de seizoenspas maakt plaats voor een zeer aardige Battle Pass. De pas beloont goede prestaties, in plaats van speeltijd, geeft spelers gratis toegang tot nieuwe wapens en stelt een deel van de COD Points beschikbaar aan spelers die hem aanschaffen. In theorie is het zelfs mogelijk om de seizoenspas net zoals in Fortnite terug te verdienen, maar in alle eerlijkheid duurt het te lang om alle honderd tiers vrij te spelen en dit te bewerkstelligen. Enkel voor degenen die zo’n dertig uur per maand aan de game besteden is het model lucratief, dus zo eenvoudig is het niet.

De keerzijde van de medaille is dat Modern Warfare prima speelbaar is zonder een cent uit te geven dankzij de toevoeging van gratis nieuwe maps. Seizoen 1 voegde onder andere Crash toe, dat blijkbaar in het collectieve geheugen een minder chaotisch ontworpen map is dan in werkelijkheid. Daarnaast werd het ultrakleine Shipment en het nieuwe Shoot House toegevoegd, dat één van de beste maps uit de game is door de speelse opzet. Ook de nieuwe Gunfight-maps en -variaties, terugkerende modi als Cranked en Gun Game en de nieuwe Ground War-map maakten seizoen 1 – los van wat rustigere periodes - tot een succes.

Perfect was het echter niet, want vanwege de veelzijdigheid van Modern Warfare liet Infinity Ward duidelijk wat steken vallen. Een poging om klassieke Spec Ops-missies toe te voegen viel in het water en spawns op bepaalde maps zijn nog steeds niet in orde. Ook vroeg een update spelers zeer omvangrijke delen van de game nogmaals te downloaden en kregen sommigen een melding te zien dat alle voorgang verwijderd moest worden om de game te kunnen spelen. Gelukkig werd dit laatste probleem snel opgelost, maar het was even schrikken.

Langzamerhand wordt het aanbod van 6v6-maps gevarieerder en beter, want ondanks wat aanpassingen blijven maps uit de lanceerperiode, zoals Picadilly en Euphrates Bridge, een doorn in het oog.

-

Nostalgisch tweede seizoen

Dat Modern Warfare sterk leunt op nostalgie van oudere fans blijkt ook uit de nieuwe content in seizoen 2, dat momenteel in volle gang is. Het geliefde personage Ghost is toegevoegd als speelbare Operator, de (soort van) UMP 45 is onderdeel van de nieuwe wapens en de klassieke map Rust is terug van weggeweest. Dat is geenszins een slechte zaak, want door steeds iets vertrouwds aan iets nieuws te koppelen, betreft elke toevoeging een reden om terug te keren.

Rust is dan ook een hele fijne toevoeging, evenals de chaotische Walmart-achtige omgeving van Atlas Superstore. Langzamerhand wordt het aanbod van 6v6-maps gevarieerder en beter, want ondanks wat aanpassingen blijven maps uit de lanceerperiode, zoals Picadilly en Euphrates Bridge, een doorn in het oog. Naast een aantal fijne nieuwe Gunfight-maps, zoals Bazaar, komt ook de Ground War-modus langzaam op gang met Port en Zhokov Boneyard, dat afkomstig is uit de laatste missie van Modern Warfare 2. Met vijf maps in totaal groeit het aanbod hopelijk verder voor spelers die de grootschalige oorlogen prefereren.

©GMRimport

Battle royale

Al komt grootschalige oorlog zeer waarschijnlijk terug in de gelekte battle royale-modus: Warzone. Volgens gelekte screenshots ondersteunt Warzone een respectabele tweehonderd spelers per potje en bestaat de map uit verschillende bekende omgevingen, vergelijkbaar met Blackout in Black Ops 4. Het is nog onduidelijk wanneer Warzone lanceert – er is momenteel een ‘classified’-modus zichtbaar in het menu – maar het wordt intrigerend om te zien hoe Infinity Ward de modus gaat aanpakken. Eind dit jaar dient de volgende Black Ops-game zich weer aan, die mogelijk voortborduurt op het fundament van Blackout, dus gaat Call of Duty dan met zichzelf concurreren?

Dat laatste is absoluut geen zekerheid, want volgens de bron die Warzone lekte wordt de modus free-to-play, waardoor Activision zich zomaar eens zou kunnen richten op één battle royale-modus voor de gehele Call of Duty-franchise. Een jaar geleden klonk dat idee nog gewaagd, maar gezien de vooruitstrevende insteek van Modern Warfare – met cross-play en gratis maps - zou een free-to-play-modus veel minder opmerkelijk zijn. Vanaf dat moment kan Call of Duty eindelijk écht concurreren met Fortnite en Apex Legends om de battle royale-troon, in hoeverre die anno 2020 nog relevant is.

Wanneer Warzone lanceert rest nog één vraag: gaat de modus niet ten koste van de andere modi, net nu Modern Warfare zo goed op weg is? Met Ground War, Gunfight, 6v6 en Spec Ops is Modern Warfare immers zeer veelzijdig, en een gigantische battle royale-map levert immers een bak met extra werk op. Hoewel we slechts kunnen gissen naar het antwoord, hint de gelekte map van Warzone ernaar dat de studio de ontwikkeling van nieuwe maps slim combineert. Zo is 6v6-map Atlas Superstore onderdeel van Warzone en lijken ook Trainyard en Kill House te worden geïntegreerd. In theorie betekent de introductie van de modus juist extra content, vergelijkbaar met hoe bijvoorbeeld Rust ook dient als Gunfight-map.

©GMRimport

Rooskleurige toekomst

Na jaren experimenteren met verdienmodellen lijkt Activision eindelijk de juiste weg te hebben gevonden met Modern Warfare. Er zijn nog wat haken en ogen, maar door waardevolle content gratis beschikbaar te stellen ziet de toekomst van Call of Duty er rooskleurig uit.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden
Nieuws

Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden

De ontwikkeling van de game is tweemaal herstart

De eerder deze week uitgekomen singleplayer-rpg Avowed had bijna een focus op multiplayergameplay gehad.

Dat laat regisseur Carrie Patel weten aan Bloomberg. De game werd in eerste instantie een "multiplayer-Skyrim" genoemd, maar in 2021 ging de ontwikkeling volledig op de schop. Voor die tijd werd het spel als een multiplayergame ontwikkeld. Sterker nog: de ontwikkeling van de game is in totaal twee keer volledig herstart.

Patel onthult ook dat er bij Obsidian behoefte is aan eventuele vervolgen op of dlc voor Avowed. "Nu we deze geweldige spelwereld hebben gebouwd, en het ontwikkelteam ook hebben laten wennen aan deze content en gameplay in deze wereld, zou ik er graag meer van zien."

Avowed is nu verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc en staat ook op Xbox Game Pass. Ron Vorstermans beloonde het spel met een 9 in zijn review: "Het schrijfwerk is fenomenaal, het vechten vloeit als een actiegame, de spelwereld is iedere vierkante centimeter waard en zelfs de kleinste verhaaltjes zijn memorabel. Avowed is misschien geen grensverleggende, dynamische rpg, maar weet precies waar het goed in is, en zet daar met volle overtuiging op in. Het resultaat is de beste Microsoft-rpg van de afgelopen jaren."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix betrokken bij Sifu-verfilming
Nieuws

Netflix betrokken bij Sifu-verfilming

De scriptschrijver van de The Maze Runner-films zou het script voor de film verzorgen

Netflix is betrokken bij de verfilming van Sloclaps kungfugame Sifu.

In 2022 werd al aangekondigd dat er een film werd gemaakt gebaseerd op Sifu door Story Kitchen, het bedrijf dat ook achter de Sonic the Hedgehog-films en de aankomende Streets of Rage- en Tomb Raider-verfilmingen zit.

Deadline heeft deze week gemeld dat Netflix nu ook betrokken is bij het project en dat TS Nowlin - bekend van de The Maze Runner-films - het script schrijft. Volgens geruchten zal John Wick-regisseur Chad Stahelski met zijn bedrijf 87Eleven Entertainment als producent functioneren.

Eerder gingen er geruchten dat Derek Kolstad, de schrijver van de John Wick-scripts, het script voor Sifu zou schrijven, maar dat lijkt nu dus niet meer het geval te zijn - tenzij hij samenwerkt met TS Nowlin.

De film moet min of meer hetzelfde plot als de game aanhouden, waarbij de hoofdrolspeler elke keer dat ze verslagen worden een stuk ouder wordt. De film wordt beschreven als "John Wick ontmoet M. Night Shyamalan's film Old".

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!