Hoe presteert Halo: Reach op pc?
Nieuws

Hoe presteert Halo: Reach op pc?

In Rapport bekijken we hoe grote releases presteren op pc. Is er nagedacht over de wensen en verwachtingen van pc-spelers, of is het gewoon een klakkeloze port? Vandaag behandelen we Halo: Reach.

Halo: Reach is de eerste Halo-remaster die als onderdeel van de Master Chief Collection naar pc komt. Alle andere Halo-games worden in de loop van 2020 ook toegevoegd aan de Master Chief Collection. Omdat de volgorde van deze releases gebaseerd is op de tijdlijn van gebeurtenissen in de Halo-games, is Reach natuurlijk de eerste, gevolgd door Halo: Combat Evolved, Halo 2, ODST, Halo 3 en Halo 4. Elk van deze games komt voor tien euro te koop als dlc voor de Master Chief Collection, met uitzondering van ODST die voor vijf euro over de toonbank gaat.

Lanceringsperikelen

De lancering van Halo: Reach verliep niet helemaal vlekkeloos. Spelers klagen over bar slechte audio, stabiliteitsproblemen en de game die volledig weigert op te starten bij de Microsoft Store-versie. Microsoft is namelijk zo aardig geweest om de game niet exclusief te maken voor de Microsoft Store, maar hem ook uit te brengen op Steam. Dat is fijn voor gamers die het liefst al hun games op één platform houden, een voordeel dat enigszins ondermijnt wordt door het feit dat de Microsoft Store-versie alleen te lanceren was met een ingewikkelde work-around.

©GMRimport

Spelers van het eerste uur werden bovendien geplaagd door bijzonder slechte audio. Ontwikkelaar 343 Industries moest de audio codec van Halo: Reach volledig inwisselen om compatibel te zijn met moderne systemen, maar het omruilen van die codec is niet helemaal vlekkeloos verlopen. Buiten de tussenfilmpjes klinkt alle audio namelijk gedempt, waardoor schoten van honderden meters ver lijken te komen terwijl ze eigenlijk recht voor je staan. De achtergrondmuziek is praktisch niet te horen.

Inmiddels zijn beide problemen opgelost met behulp van een serie patches. Hopelijk kan 343 Industries iets meer tijd nemen voor de andere games in de Master Chief Collection, want de staat van Halo: Reach was bij de lancering de naam Halo eigenlijk niet waardig.

Prestaties

Van een negen jaar oude Xbox 360-game mag men verwachten dat deze vlekkeloos presteert op een huidige pc en wat dat betreft voldoet Halo: Reach met gemak aan de verwachtingen. Zelfs op een budgetkaart van een paar generaties terug is het niet moeilijk om zestig fps aan te houden. Helaas houdt het goede nieuws wat prestaties betreft daar op, want de instellingen en stabiliteit van de framerate laten veel te wensen over.

Om te beginnen zijn er maar drie voorinstellingen die je kunt selecteren voor de graphics: Performance, Original en Enhanced. Voor de rest valt er niks te veranderen aan de grafische ervaring en moet je het dus doen met de mate van anti-aliasing en texture filtering die de ontwikkelaars voor je hebben gekozen.

©GMRimport

De video-instellingen zijn gelukkig iets vollediger: je kan onder andere de field of view aanpassen, wisselen tussen fullscreen en (borderless) windowed, de resolutieschaal wijzigen tussen één en honderd procent, v-sync aan of uit zetten en de verversingssnelheid beperken. Het is ernstig aan te raden om dat laatste aan te zetten, want zelfs na de vele patches is de game bezaaid met stotterende beelden en tearing als de verversingssnelheid niet beperkt is tot 60fps.

Daar komt bovenop dat animaties altijd op zestig fps afspelen, zelfs als de verversingssnelheid is ontgrendeld. Op de Xbox 360 was dat geen probleem, omdat de framerate daar was vergrendeld, maar nu de verversingssnelheid ontgrendeld kan worden zien bijna alle animaties er houterig uit vergeleken met de rest van de gameplay.

Multiplayer

De vertaling van Xbox 360 naar pc is gelukkig wel goed gelukt wat de multiplayer betreft. Op de console werd Halo: Reach geplaagd door netwerkproblemen, omdat die versie gebruikmaakte van peer-to-peer verbindingen, waarbij een van de spelers in een potje als host fungeerde. Met de Master Chief Collection is dit probleem volledig verholpen, want deze versie maakt gebruik van dedicated servers voor alle gamemodi.

©GMRimport

Halo: Reach converteren van een controlershooter naar een muis-en-toetsenbordshooter is misschien wel het meest spectaculaire succes van de remaster. Schieten met de muis voelt even natuurlijk als in elke andere pc-shooter en ondanks de extra nauwkeurigheid die de muis verschaft, is de multiplayer nog steeds gebalanceerd.

De pc-remaster van Halo: Reach is over het algemeen een succes, maar heeft beslist nog een aantal patches nodig om de overgebleven schoonheidsfoutjes eruit te halen. 343 Industries heeft toegezegd dat deze er komen, samen met de nu nog ontbrekende Theater- en Forge-modi.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix betrokken bij Sifu-verfilming
Nieuws

Netflix betrokken bij Sifu-verfilming

De scriptschrijver van de The Maze Runner-films zou het script voor de film verzorgen

Netflix is betrokken bij de verfilming van Sloclaps kungfugame Sifu.

In 2022 werd al aangekondigd dat er een film werd gemaakt gebaseerd op Sifu door Story Kitchen, het bedrijf dat ook achter de Sonic the Hedgehog-films en de aankomende Streets of Rage- en Tomb Raider-verfilmingen zit.

Deadline heeft deze week gemeld dat Netflix nu ook betrokken is bij het project en dat TS Nowlin - bekend van de The Maze Runner-films - het script schrijft. Volgens geruchten zal John Wick-regisseur Chad Stahelski met zijn bedrijf 87Eleven Entertainment als producent functioneren.

Eerder gingen er geruchten dat Derek Kolstad, de schrijver van de John Wick-scripts, het script voor Sifu zou schrijven, maar dat lijkt nu dus niet meer het geval te zijn - tenzij hij samenwerkt met TS Nowlin.

De film moet min of meer hetzelfde plot als de game aanhouden, waarbij de hoofdrolspeler elke keer dat ze verslagen worden een stuk ouder wordt. De film wordt beschreven als "John Wick ontmoet M. Night Shyamalan's film Old".

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Yooka-Replaylee bevat nieuwe Rextro-minigames
Nieuws

Yooka-Replaylee bevat nieuwe Rextro-minigames

Er zijn acht verschillende platform- en puzzeluitdagingen te vinden

Rextro en zijn minigames keren terug in Yooka-Replaylee. Zijn minigames zijn wel vervangen voor compleet nieuwe uitdagingen.

In het oorspronkelijke Yooka-Laylee konden spelers al Rextro-minigames op verschillende in-game arcadekasten spelen. Playtonic heeft nu middels een trailer laten weten dat deze terugkeren in Yooka-Replaylee. Het gaat echter wel om compleet nieuwe platform- en puzzeluitdagingen. In totaal zijn er acht verschillende arcademachines te vinden in de game.

Yooka-Replaylee stopt de 3D-platformer Yooka-Laylee uit 2017 in een nieuw jasje. Spelers kunnen verbeterde graphics, animaties, prestaties en resoluties verwachten. Ook de besturing en de camera zijn verbeterd. De muziek van Grant Kirkhope en David Wise uit het origineel keert terug, maar ditmaal gespeeld door een orkest.

Yooka-Laylee heeft veel weg van duoplatformers als Banjo-Kazooie. Dat is ook niet zo vreemd: veel voormalige Rare-werknemers maken onderdeel uit van Playtonic. Na Yooka-Laylee bracht het bedrijf een 2D-vervolg in de vorm van Yooka-Laylee and the Impossible Lair uit.

Yooka-Replaylee komt op een nog onbekend moment uit op pc, PlayStation 5, Xbox Series X en S en "Nintendo-consoles", waarmee waarschijnlijk in ieder geval de Switch 2 wordt bedoeld.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!