Hoe presteert Halo: Reach op pc?
Gamer.nl
Nieuws

Hoe presteert Halo: Reach op pc?

In Rapport bekijken we hoe grote releases presteren op pc. Is er nagedacht over de wensen en verwachtingen van pc-spelers, of is het gewoon een klakkeloze port? Vandaag behandelen we Halo: Reach.

Halo: Reach is de eerste Halo-remaster die als onderdeel van de Master Chief Collection naar pc komt. Alle andere Halo-games worden in de loop van 2020 ook toegevoegd aan de Master Chief Collection. Omdat de volgorde van deze releases gebaseerd is op de tijdlijn van gebeurtenissen in de Halo-games, is Reach natuurlijk de eerste, gevolgd door Halo: Combat Evolved, Halo 2, ODST, Halo 3 en Halo 4. Elk van deze games komt voor tien euro te koop als dlc voor de Master Chief Collection, met uitzondering van ODST die voor vijf euro over de toonbank gaat.

Lanceringsperikelen

De lancering van Halo: Reach verliep niet helemaal vlekkeloos. Spelers klagen over bar slechte audio, stabiliteitsproblemen en de game die volledig weigert op te starten bij de Microsoft Store-versie. Microsoft is namelijk zo aardig geweest om de game niet exclusief te maken voor de Microsoft Store, maar hem ook uit te brengen op Steam. Dat is fijn voor gamers die het liefst al hun games op één platform houden, een voordeel dat enigszins ondermijnt wordt door het feit dat de Microsoft Store-versie alleen te lanceren was met een ingewikkelde work-around.

©GMRimport

Spelers van het eerste uur werden bovendien geplaagd door bijzonder slechte audio. Ontwikkelaar 343 Industries moest de audio codec van Halo: Reach volledig inwisselen om compatibel te zijn met moderne systemen, maar het omruilen van die codec is niet helemaal vlekkeloos verlopen. Buiten de tussenfilmpjes klinkt alle audio namelijk gedempt, waardoor schoten van honderden meters ver lijken te komen terwijl ze eigenlijk recht voor je staan. De achtergrondmuziek is praktisch niet te horen.

Inmiddels zijn beide problemen opgelost met behulp van een serie patches. Hopelijk kan 343 Industries iets meer tijd nemen voor de andere games in de Master Chief Collection, want de staat van Halo: Reach was bij de lancering de naam Halo eigenlijk niet waardig.

Prestaties

Van een negen jaar oude Xbox 360-game mag men verwachten dat deze vlekkeloos presteert op een huidige pc en wat dat betreft voldoet Halo: Reach met gemak aan de verwachtingen. Zelfs op een budgetkaart van een paar generaties terug is het niet moeilijk om zestig fps aan te houden. Helaas houdt het goede nieuws wat prestaties betreft daar op, want de instellingen en stabiliteit van de framerate laten veel te wensen over.

Om te beginnen zijn er maar drie voorinstellingen die je kunt selecteren voor de graphics: Performance, Original en Enhanced. Voor de rest valt er niks te veranderen aan de grafische ervaring en moet je het dus doen met de mate van anti-aliasing en texture filtering die de ontwikkelaars voor je hebben gekozen.

©GMRimport

De video-instellingen zijn gelukkig iets vollediger: je kan onder andere de field of view aanpassen, wisselen tussen fullscreen en (borderless) windowed, de resolutieschaal wijzigen tussen één en honderd procent, v-sync aan of uit zetten en de verversingssnelheid beperken. Het is ernstig aan te raden om dat laatste aan te zetten, want zelfs na de vele patches is de game bezaaid met stotterende beelden en tearing als de verversingssnelheid niet beperkt is tot 60fps.

Daar komt bovenop dat animaties altijd op zestig fps afspelen, zelfs als de verversingssnelheid is ontgrendeld. Op de Xbox 360 was dat geen probleem, omdat de framerate daar was vergrendeld, maar nu de verversingssnelheid ontgrendeld kan worden zien bijna alle animaties er houterig uit vergeleken met de rest van de gameplay.

Multiplayer

De vertaling van Xbox 360 naar pc is gelukkig wel goed gelukt wat de multiplayer betreft. Op de console werd Halo: Reach geplaagd door netwerkproblemen, omdat die versie gebruikmaakte van peer-to-peer verbindingen, waarbij een van de spelers in een potje als host fungeerde. Met de Master Chief Collection is dit probleem volledig verholpen, want deze versie maakt gebruik van dedicated servers voor alle gamemodi.

©GMRimport

Halo: Reach converteren van een controlershooter naar een muis-en-toetsenbordshooter is misschien wel het meest spectaculaire succes van de remaster. Schieten met de muis voelt even natuurlijk als in elke andere pc-shooter en ondanks de extra nauwkeurigheid die de muis verschaft, is de multiplayer nog steeds gebalanceerd.

De pc-remaster van Halo: Reach is over het algemeen een succes, maar heeft beslist nog een aantal patches nodig om de overgebleven schoonheidsfoutjes eruit te halen. 343 Industries heeft toegezegd dat deze er komen, samen met de nu nog ontbrekende Theater- en Forge-modi.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hier bekijk je de Oblivion Remastered-onthulling - Tijd, releasedatum en de geruchten op een rij
Gamer.nl
Nieuws

Hier bekijk je de Oblivion Remastered-onthulling - Tijd, releasedatum en de geruchten op een rij

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion bijna officieel uit de doeken.

De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt. De livestream is ook hieronder te bekijken.

Watch on YouTube

Er gaan al wekenlang geruchten rond dat Oblivion Remastered 'op ieder moment' uit kan komen middels een shadowdrop. De verwachting is dan ook dat de game tijdens of in ieder geval vlak na de presentatie beschikbaar wordt, gezien de geruchten al langer stellen dat het spel deze week nog beschikbaar moet worden.

Volgens eerdere geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Soulcalibur 2 voor Nintendo Switch Online op Switch 2 in actie te zien
Gamer.nl
Nieuws

Soulcalibur 2 voor Nintendo Switch Online op Switch 2 in actie te zien

De game is vanaf 5 juni speelbaar via Switch Online

Via de Nintendo Today-app heeft Nintendo nieuwe beelden getoond van Soulcalibur 2, dat straks speelbaar wordt via Nintendo Switch Online op Switch 2.

Toen de Switch 2-releasedatum en de eerste games onlangs uit de doeken werden gedaan, werd ook bekendgemaakt dat GameCube-games speelbaar worden via Nintendo Switch Online op de nieuwe Nintendo-console. Daar is ook een abonnement op het uitbreidingspakket voor nodig.

Wanneer de Switch 2 op 5 juni uitkomt, zullen er drie GameCube-games op de betreffende app staan: The Legend of Zelda: Wind Waker, F-Zero GX en Soulcalibur 2. Van die laatstgenoemde game zijn nu dus nieuwe beelden verschenen via Nintendo's app, die vervolgens op YouTube zijn geüpload.

De fighter Soulcalibur 2 verscheen oorspronkelijk in 2002 in de Japanse arcade en kwam een jaar later op consoles uit, waaronder op GameCube. Daarbij had elke consoleversie een ander exclusief personage - op de GameCube was dat Link uit de Zelda-reeks. Die is ook aanwezig in de versie voor Nintendo Switch Online.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!