Hoe haal je met je beeldinstellingen het beste uit je (4K) tv?
Nieuws

Hoe haal je met je beeldinstellingen het beste uit je (4K) tv?

Televisies zijn enorm ingewikkelde apparaten en komen al een lange tijd met een hele reeks instellingen die je ervaring zouden moeten verbeteren. Omdat veel mensen bekend zijn met de basis instellingen, zoals helderheiden beeldverhouding, kijken we vandaag naar de wat meer geavanceerde beeldinstellingen.Zo haal je zonder enige twijfel het meeste uit je gameconsole. Ideale tips dus, zeker als je net een Xbox One X hebt aangeschft, of als je dat van plan bent.

Reactietijd vs. input lag

Voordat we beginnen met het aanpassen van instellingen moet er iets opgehelderd worden. Een van de meest gemaakte fouten bij zowel consumenten als reviewers is het verkeerd gebruiken van de termen reactietijd (response time) en input lag. De eerste van de twee termen kun je bijna altijd vinden in de specificaties van een tv, maar het getalletje dat er achter staat vertelt maar een heel klein deel van het hele verhaal.

De reactietijd slaat enkel op de snelheid van de pixels zelf: hoe snel de pixel van kleur (of helderheid) kan veranderen. Om het voor de consument nog vervelender te maken heeft elke fabrikant zijn eigen methode om dit te testen. De één test de tijd tussen twee verschillende grijs waardes (G2G/GTG), de ander meet de transitietijd van zwart naar wit (B2W/BTW). Dit zorgt er voor dat het niet altijd mogelijk is om deze specificaties onderling te vergelijken. De snelste pixels met een reactietijd van 0.5 ms vind je in high-end gaming monitoren, terwijl tv’s vaak tussen de 5 en 30 ms blijven hangen. Een hoge reactietijd zal niet veel effect hebben op je prestaties in games waar je snel moet reageren, maar maakt snel bewegende beelden wel wazig.

De input lag daarentegen is de totale tijd tussen het moment dat een signaal binnenkomt in de tv en het moment dat het plaatje op het scherm verschijnt en is dus uitermate belangrijk voor snelle games. In extreme gevallen kan deze totale tijd oplopen tot 250 ms terwijl het ook zo laag kan zijn als 1 ms. De vertraging wordt met name veroorzaakt door alle beeldbewerkingen die je tv uitvoert voordat het signaal wordt doorgegeven aan de pixels. Voor gamers is het dus belangrijk om zo veel mogelijk van deze beeldbewerkingen uit te schakelen zonder de beeldkwaliteit te verpesten.

Tv presets

Om ons het leven makkelijk te maken hebben bijna alle fabrikanten een rijtje presets voor ons klaargezet. Deze presets staan meestal in een makkelijk te vinden menu en geven je opties als Standard, Movie, Sport, Dynamic en Game-mode. Waar deze presets voor bedoeld zijn spreekt voor zich, maar wat ze precies doen is niet altijd even duidelijk en verschilt per tv.

Voor normaal tv-kijken is de standaard preset vrijwel altijd de beste keus. Deze preset heeft instellingen die geoptimaliseerd zijn voor dat specifieke paneel: een hoog contrast, redelijk natuurgetrouwe kleuren, goede ruisonderdrukking (vooral voor analoge signalen) en gemiddelde motion blur-verlaging.

©GMRimport

De preset voor films is in bijna alle gevallen alleen verstandig in een hele donkere kamer. Dynamisch contrast wordt dan in mindere mate toegepast om clouding (lichte vlekken) te voorkomen en de helderheid wordt wat teruggeschroeft. Daarnaast wordt er heel weinig veranderd aan de kleuren om de weergave van het beeldmateriaal zo veel mogelijk weer te geven zoals de regisseur het had bedoeld. Wel zie je vaak dat er gebruik wordt gemaakt van ruisonderdrukking om beeldmateriaal van analoge signalen er zo mooi mogelijk uit te laten zien.

De sport en dynamic presets doen ongeveer het zelfde: kleuren worden opgepompt om alles zo veel mogelijk op te laten vallen, de helderheid gaat op maximaal en motion blur reductie wordt ingeschakeld om snelle beelden zo vloeiend mogelijk te laten lijken. Deze presets worden daarom meestal gebruikt in winkels, omdat het op het eerste gezicht het mooiste beeld geeft. Erg natuurgetrouw is het helaas vaak niet. Voor het kijken van balsporten zoals voetbal kan het ook nuttig zijn om de bal beter zichtbaar te maken.

De game modus doet precies het tegenovergestelde van alle voorgaande presets: (bijna) alle beeldbewerkingen gaan uit. Dit heeft als effect dat de tv niet veel tijd hoeft te besteden aan het uitrekenen van alle kleuren en de beelden dus zo snel mogelijk op het scherm verschijnen. Bij een goede game modus kan de input lag van een tv teruggeschroefd worden naar 20 ms, maar helaas blijft het vaak steken op 40+ ms. Mocht deze preset niet in het lijstje staan, zoek dan even verder in het settings menu, want soms staat de game modus verstopt in een submenu.

©GMRimport

Handmatig een tv optimaliseren voor games

Omdat er vaak nog wat beeldbewerking ingeschakeld blijft bij een game modus, kan het soms een goed idee zijn om zelf alle verschillende instellingen langs te gaan. Daarbij kun je jezelf wat voordelen geven door te spelen met de (RGB) kleuren en vibrantie om bepaalde dingen meer op te laten vallen.

Ruisonderdrukking

Zoals gezegd is het voor snelle games belangrijk om vertragende beeldbewerkingen uit te schakelen. Eén van deze vertragende beeldbewerkingen is de ruisonderdrukking. Hierbij worden vaak meerdere frames met elkaar vergeleken om zo de ruis te onderdrukken, wat eigenlijk betekent dat er een soort wachtrij van frames wordt opgeslagen in de tv. Bij een 30fps input duurt elke frame 33 ms, dus als er drie frames worden gebruikt voor de ruisonderdrukking dan is er een wachtrij van maarliefst 100 ms! Gezien alle moderne consoles en pc’s gebruik maken van digitale signalen kan deze techniek helemaal uitgeschakeld worden.

Motion blur reductie/overdrive

Motion blur reductie (of overdrive) verlaagt bij een juiste implementatie de reactietijd van de pixels en daarmee ook de motion blur. Dat klinkt dus als een goed idee voor snelle games, maar dat is niet altijd het geval. In de meeste gevallen moet er vrij veel aan het beeldmateriaal gerekend worden waardoor de totale input lag juist omhoog gaat. Probeer de tv dus eerst even uit zonder deze techniek. Mocht er echt te veel blur zijn dan kun je die instelling altijd nog (op een laag pitje) inschakelen.

©GMRimport

Local dimming

In moderne LED tv’s is de backlight opgedeeld in verschillende segmenten waardoor het contrast drastisch verbeterd kan worden. Hoewel dit de beeldkwaliteit kan bevorderen, kost ook dit weer rekentijd. Voor snelle games is het dus verstandig om dit helemaal uit te zetten, hoewel het effect op de input lag niet zo dramatisch is dat games onspeelbaar worden. Gebruik het dus gerust in horror games of andere games waar de graphics een grote rol spelen voor de totale ervaring.

Sharpness

Dit is eigenlijk nog een setting uit het CRT-tijdperk en heeft vooral effect op de weergave van scherpe randjes. Voor zowel de beeldkwaliteit als snelheid kun je deze setting het beste zo laag mogelijk zetten.

©GMRimport

RGB kleuren en digital vibrance

Het aanpassen van de kleuren heeft nagenoeg geen effect op de input lag en kan dus naar smaak gewijzigd worden. Voor een natuurgetrouw beeld wil je het liefst de drie kleuren gelijkmatig instellen, maar andere kleurinstellingen kunnen wel voordelen bieden in games. Is de omgeving in de game bijvoorbeeld voornamelijk groen en je doel juist blauw? Schroef dan het groen wat terug en geef blauw een boost om je doel meer op te laten vallen.

De digital vibrance speelt ook met de kleuren, maar is een meer alround oplossing voor beter zicht in games. Digital vibrance geeft een boost aan de wat minder harde kleuren in een game waardoor deze meer opvallen. Blauw wordt dus bijvoorbeeld nog blauwer en groen wordt nog groener, waardoor je die kleuren beter van elkaar kunt onderscheiden.

©GMRimport

Algemene tips:

Trap niet in de 9000Hz tv’s

Een hoop merken adverteren met zogenaamd zeer hoge refreshrates van hun tv’s, maar boven de 100Hz is het niet wat je denkt dat het is. In plaats van het daadwerkelijk updaten van de pixels met meer dan 100Hz, wordt er gebruik gemaakt van backlight strobing. Dit betekent dat de backlight niet continue brandt, maar met een bepaalde frequentie flikkert. Deze flikkering zie je niet met het blote oog, maar zou wel de motion blur moeten verlagen. Dit betekent dus niet dat de tv meer dan 100 fps weer kan geven en geeft dus ook niet hetzelfde effect als 240Hz pc monitoren. Het kan absoluut geen kwaad om een dergelijke tv aan te schaffen, maar verwacht geen bijzondere prestaties in games.

Groter betekent meestal ook trager

Een grote tv is natuurlijk enorm indrukwekkend en fantastisch voor het kijken van films, maar is naast duurder ook vaak trager. Zonder eerst een college te geven in elektrotechniek is het lastig om uit te leggen waarom, maar het komt er op neer dat er een vertraging zit in de stroomdraden die naar de pixels gaan. Hoe groter de tv, hoe langer de draadjes, en dus hoe meer vertraging. Om beeldvervorming te voorkomen worden er in grote tv’s verschillende technieken gebruikt om alle pixels tegelijk te laten schakelen, maar dit zorgt dus wel voor input lag.

©GMRimport

Snel, sneller, snelst

Een hele snelle tv heeft (in game modus) een input lag van 20 ms, maar een goedkope pc monitor is vrijwel altijd sneller dan dat. Een high-end gaming monitor geeft je een nóg lagere input lag en kan ook nog eens een veel hogere framerate weergeven tot maarliefst 240Hz. Mocht je echt competitief willen gamen, gebruik dan dus altijd een pc monitor en dan het liefst eentje met een refresh rate van minimaal 120Hz. Interesseert beeldkwaliteit je helemaal niks en wil je niets liever dan de laagste input lag? Dan zit er niks anders op dan een oude CRT monitor van de zolder te vissen. Deze old-school monitoren hebben namelijk nagenoeg geen input lag en zijn voor de echte liefhebbers dus de beste keus.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tweede grote Hades 2-update voegt god van de oorlog toe
Nieuws

Tweede grote Hades 2-update voegt god van de oorlog toe

Ook is de 'Final Confrontation' nu beschikbaar

De tweede grote update voor de early access-versie van Hades 2 is uitgekomen, genaamd Warsong Update.

Een van de grootste toevoegingen van de update is een nieuwe Olympian in de vorm van de god van de oorlog, oftewel Ares. Spelers kunnen diverse moves van dit personage overnemen en gebruiken. Ares kwam ook al in de eerste Hades voor, maar is van een redesign voorzien in het vervolg.

Verder is er een zogeheten 'Final Confrontation' toegevoegd voor mensen die het oppervlak bereiken aan het einde van de game. "Kom er achter wat er voorbij de Guardian of Olympus ligt... als je durft!"

Verder zijn er meer dan tweeduizend nieuwe ingesproken zinnen toegevoegd, is de Altar of Ashes verbeterd met nieuwe art en Arcada-effecten en zijn er diverse nieuwe details en interacties in de game te vinden, waaronder de mogelijkheid om een duet te zingen in de Crossroads.

Een compleet overzicht van alle inhoud van de update is op Steam te vinden, en hieronder kan een trailer worden bekeken waarin de nieuwe content ook wordt uitgelicht. Afgelopen oktober verscheen de eerste grote update voor de game.

Over Hades 2 gesproken: er ontstond eerder deze week enige controverse toen stemacteur Marin Miller, die de stem van Athena in beide Hades-game inspreekt, ontwikkelaar Supergiant Games min of meer beschuldigde van het recasten van het personage in verband met de huidige acteursstaking in de game-industrie. Hoewel niet direct de ontwikkelaar werd genoemd, werd er wel naar gehint met woorden als 'super' en 'giant' in caps lock geschreven. Supergiant Games bracht een beknopte reactie naar buiten waarin het bedrijf meldt dat er geen sprake is van een recast en dat het bedrijf wil blijven samenwerken met alle stemacteurs.

Hades 2 speelt zich in hetzelfde universum af als de eerste game, maar heeft ditmaal een vrouwelijk hoofdpersonage in de vorm van Melinoë. Dit is de zus van Zagreus - ze wordt ook wel de prinses van de onderwereld genoemd. Ze heeft als doel om Chronos te doden, de god van de tijd. Melinoë kan onder andere van hekserij gebruikmaken. Het vervolg op de succesvolle game is als early access-spel verkrijgbaar via Steam en Epic Games Store.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Friend Pass voor Split Fiction heeft cross-play-functionaliteit
Nieuws

Friend Pass voor Split Fiction heeft cross-play-functionaliteit

Degene die de game koopt kan met zoveel vrienden als gewenst spelen

De zogeheten 'Friend Pass' voor Split Fiction, waarmee een tweede persoon de game gratis mee kan spelen, bevat cross-play-functionaliteit. Het maakt dus niet uit op welk systeem de tweede persoon speelt.

Dat werd via een FAQ en onderstaande trailer onthuld. Net zoals It Takes Two, de vorige game van Hazelight Studios, wordt Split Fiction geleverd met een Friend Pass. Omdat de game alleen in co-op speelbaar is, hoeft maar één speler het spel aan te schaffen. De bijgeleverde Friend Pass kan vervolgens met een andere speler gedeeld worden om de game samen te doorlopen.

Nu is dus duidelijk dat het niet uitmaakt op welk systeem de betreffende vriend of vriendin speelt - de Friend Pass is geheel cross-play en werkt dus op alle platforms. Wanneer men de game samen doorloopt, maakt het dus niet uit wie er op pc, PlayStation 5 of Xbox Series-consoles speelt. Wel heeft iedereen een EA-account nodig om de game te spelen.

De FAQ onthult nog een interessant feitje over de Friend Pass: deze kan oneindig worden gebruikt met een onbeperkt aantal vrienden. Hoewel het niet aan meerdere spelers tegelijk uitgedeeld kan worden, betekent dit wel dan iemand die de game koopt, het spel eerst met iemand kan doorlopen en daarna weer met iemand anders. Het dus dus niet een code die maar eenmalig werkt.

Aangezien de persoon die de game heeft gekocht bepaalt vanaf en tot waar gespeeld wordt, kunnen er zelfs verschillende vrienden ingeroepen worden voor verschillende secties van de game. Mensen die de game via de Friend Pass spelen, slaan hun progressie wel op, mochten ze ooit bijvoorbeeld zelf de game aanschaffen en verder willen spelen. Trophies en Achievements worden echter alleen ontgrendeld door eigenaren van de game.

Tot slot kan Split Fiction ook geheel offline in co-op gespeeld worden op hetzelfde systeem als daar behoefte aan is. Daar is de Friend Pass logischerwijs niet voor nodig.

Hazelight specialiseert zich in het ontwikkelen van games die coöperatief gespeeld moeten worden. Split Fiction is dan ook een coöperatieve game: twee spelers besturen Mio en Zoe, twee schrijvers die worden ingehuurd om verhalen te creëren voor een technologie die deze verhalen kan simuleren. Het bedrijf dat ze inhuurt vangt de vrouwen echter in deze simulaties om hun ideeën te stelen.

Dankzij dit concept schakelen spelers in Split Fiction telkens tussen de twee verhalen van de hoofdpersonages. Een van de settings is futuristisch, terwijl het verhaal van het andere hoofdpersonage een fantasiesetting betreft. Natuurlijk moeten de personages - en dus de spelers - samenwerken om de verschillende uitdagingen te overkomen. Er zijn zwevende voertuigen, draken en spelers kunnen zich oprollen in magnetische ballen om puzzels vergelijkbaar met die uit Metroid Prime te klaren.

Split Fiction verschijnt op 6 maart voor pc (Steam), PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!