Hoe blockchain jouw games gaat veranderen
Nieuws

Hoe blockchain jouw games gaat veranderen

De grote hype rondom bitcoin en andere cryptocurrency is nu wel verdwenen, maar er wordt nog altijd aan deze projecten gewerkt. Blockchain-technologie is serieuze business en kan gezien worden als een volgende stap in de evolutie van games.

In 2017 waren cryptocurrencies en blockchain-technologie de grote trends in de technologische industrie. De hype werd gedreven door de stijgende waarde van bitcoin en andere cryptocurrencies. Deze golf aan populariteit is vorig jaar snel weggeëbd, maar ondertussen gaat de ontwikkeling gestaag verder. Concepten worden langzaam ontwikkeld tot werkende producten en de gevestigde orde toont meer en meer interesse in blockchain. Tot deze gevestigde orde behoort ook de game-industrie zoals wij die kennen. Ubisoft, Sony, Microsoft, Atari en Square Enix zijn enkele grote namen die openlijk hun interesse in blockchain-technologie getoond hebben, maar wat betekent dat voor gamers?

Cryptocurrencies versus blockchain

Blockchain is de technologie die nodig is om bitcoin te laten werken. Een blockchainnetwerk lost het Byzantine Generals-probleem op. Hierdoor kan een centrale autoriteit omzeild worden en wordt een beslissing genomen door de meerderheid van het netwerk. Daarom spreekt men van een gedecentraliseerd netwerk.

Elke beslissing of transactie wordt opgeslagen in de blockchain. Zodoende is de blockchain een compleet logboek van alle transacties. Dit maakt het onmogelijk om te frauderen. Bovendien is elke gebruiker verantwoordelijk voor zijn eigen account, waardoor hacks van centrale servers niet langer kunnen gebeuren.

Blockchain is breder toepasbaar dan alleen op geld. Denk ook aan het registreren van voedselproductieketens, het online verifiëren van personen, of het archiveren en beveiligen van vertrouwelijke data. Voor gamers gaat het vooral om non-fungible tokens (NFTs), zoals bijvoorbeeld in-game currencies, collectibles, of virtuele items in jouw favoriete games.

©GMRimport

Wat is een NFT?

Een non-fungible token is een stukje data dat uniek is, gekoppeld aan één account en niet te kopiëren binnen de blockchain. Het kan gaan om concertkaartjes met een bijbehorend stoelnummer, maar ook om persoonsgebonden informatie zoals diploma’s, certificaten, of identiteitsinformatie. Sommige NFTs kunnen dus verhandeld worden, anderen juist weer niet.

Deze tokens duiden een bezit aan en dat maakt ze erg interessant voor de game-industrie. Kaarten in de digitale versie van Magic: The Gathering kunnen plotseling ook verhandeld worden, terwijl een wapen dat na uren grinden eindelijk gevonden wordt in een populaire mmo ook in andere online spellen te gebruiken zal zijn.

Ook maakt deze techniek het mogelijk om cross-overs te realiseren. In januari werd bekend dat een creëren van een zeldzaam katje in het verzamelkaartspel Cryptokitties voor een krachtige talisman in het actiekaartspel Gods Unchained zorgt. Een NFT is dus niet alleen een unieke verwijzing naar een asset in een computerspel, maar kan ook verwijzen naar objecten in meerdere spellen.

Het is vooralsnog toekomstmuziek, maar blockchain zal hoe dan ook deel gaan uitmaken van de game-industrie

-

Blockchain-games in de kinderschoenen

Het eerste blockchain-spel verscheen in 2013 en draaide vooral om het verdienen van bitcoin. Ook gokspelletjes deden vrij snel hun intrede, maar dit alles bleef veelal onopgemerkt voor het grote publiek. Totdat in 2017 een virtuele kat genaamd Dragon, uit de verzamelkaart-game Cryptokitties, voor omgerekend 150.000 euro werd verkocht.

Ondertussen deden mobiele games als Spells of Genesis en Miner Simulator hun intrede op Android- en iOS-apparaten. Spelers kunnen hier in-game voorwerpen kopen, winnen of verdienen en deze vervolgens gebruiken in hun spel of doorverkopen aan derden. Zelfs wanneer de servers van het spel offline zouden gaan, blijven virtuele items gebonden aan persoonlijke accounts. Het is eigendom.

Toch heeft de meerderheid van de gamers nog nooit een blockchain-game gespeeld. Dat is niet een fout van gamers, maar van de ontwikkelaars. Deze titels missen niet alleen de bekendheid, maar vaak ook de diepgang van datgene wat ‘echte gamers’ verlangen. Bovendien is er vaak sprake van een complexe interface. Dit gaat echter veranderen.

©GMRimport

Ubisoft loopt voorop met blockchain-games

De gevestigde orde van de game-industrie wordt steeds vaker in verband gebracht met blockchain-technologie. Microsoft is bezig met contentrechten en royalty’s via blockchain-technologie, terwijl Sony de blockchain wil gebruiken om het bezit van Playstation Netwerk-gebruikers vast te leggen. Square Enix heeft interesse, Epic Games heeft zijn oog laten vallen op de technologie en Atari brengt dit najaar op blockchain gebouwde remakes uit van de mobiele games Goon Squad en Rollercoaster Tycoon Touch.

Van de grote game-uitgevers is Ubisoft het meest actief met blockchain-technologie. Het Franse bedrijf is één van de grondleggers van de Blockchain Game Alliance en laat een deel van zijn R&D-afdeling de mogelijkheden van blockchain onderzoeken. Het resultaat hiervan is het spel Hashcraft.

Wanneer Hashcraft opgestart wordt, valt de speler met een parachute op een procedureel gegenereerd eiland. Dit eiland is het startpunt, het genesis-block, van zijn eigen blockchain. Vervolgens is het aan de speler om missies, uitdagingen en gameplay toe te voegen, zodat bezoekers ook daadwerkelijk iets te doen hebben. In zekere zin is Hashcraft een mengeling tussen Minecraft, No Man’s Sky, Fortnite en Ubisoft’s eigen Mighty Quest for Epic Loot.

Hashcraft is een prototype en het is nog maar de vraag of het ooit commercieel op de markt wordt gebracht. Het spel biedt een kijkje in de industrie van morgen. Er is geen centrale server en Ubisoft heeft niet de traditionele controle. Spelers bepalen zelf de spelregels van elk eiland en alles wordt opgeslagen op de blockchain.

De crux zit ‘m niet in de ideeën, maar in de gebruikerservaring. Spelers hebben verwachtingen van de wijze waarop zij een game ervaren. Denk aan laadtijden en de complexiteit van de gameplay en de interface. Hier kan de eerste generatie blockchain-games nog niet aan tippen.

©GMRimport

Waar blijft de killer app?

Zeldzame kaarten uit Fifa Ultimate Team of legendarische wapens in Assassin’s Creed of Call of Duty die overgedragen worden naar een nieuwe game in de reeks? Een World of Warcraft waar daadwerkelijk maar één speler Orgrim’s Doomhammer heeft? Of het winnen van een door Netflix gesponsorde race in Forza Horizon 8, dat zorgt voor een automatische korting op jouw Netflix-abonnement?

Het is vooralsnog toekomstmuziek, maar blockchain zal hoe dan ook deel gaan uitmaken van de game-industrie. De eerste stappen worden nu gezet. Verdienmodellen gaan veranderen en de focus komt nog meer te liggen op games als service. De introductie van blockchain-technologie betekent bovendien een definitief afscheid van fysieke doosjes, maar daar krijgen we wel digitaal bezit voor terug.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Guacamelee-ontwikkelaar onthult aankomend jaar volgende game
Nieuws

Guacamelee-ontwikkelaar onthult aankomend jaar volgende game

Meest recente spel van de studio is Nobody Saves the World

Drinkbox Studios, de ontwikkelaar van de Guacamelee-spellen, zal in 2025 zijn nieuwe game aankondigen.

Dat heeft de ontwikkelaar laten weten op social media. Details over de nieuwe game werden niet gegeven, maar zullen dus wel in 2025 volgen.

Drinkbox Studios is vooral bekend van de twee Guacamelee-games, metroidvania's met een focus op platformgameplay. Het meest recente wapenfeit van de studio is echter het in 2022 verschenen Nobody Saves the World.

In Nobody Saves the World stappen spelers in de schoenen van Nobody, een personage dat ruim vijftien verschillende gedaanten kan aannemen. Elke gedaante beschikt over een unieke vaardigheid, die spelers moeten combineren om puzzels op te lossen en quests te voltooien.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Call of Duty: World at War en Singularity in mei naar Game Pass
Nieuws

Gerucht: Call of Duty: World at War en Singularity in mei naar Game Pass

In maart zou ook een andere Call of Duty-game aan Game Pass worden toegevoegd

Een insider claimt dat de spellen Call of Duty: World at War en Singularity in de loop van 2025 naar Xbox Game Pass komen.

Sinds Activision Blizzard onderdeel uitmaakt van Microsoft zijn er diverse games van de uitgever op Game Pass verschenen, waaronder Crash Bandicoot N. Sane Trilogy, Diablo 4, Call of Duty: Modern Warfare 3 en Spyro Reignited Trilogy. Ook is op release meteen Call of Duty: Black Ops 6 op Game Pass geplaatst. Het is echter duidelijk dat de oude games van Activision Blizzard verspreid worden uitgebracht op de abonnementsdienst.

Volgens insider eXtas1s kunnen Game Pass-abonnees volgend jaar in ieder geval Treyarchs Call of Duty: World at War en Raven Softwares Singularity verwachten. Beide games zouden rond mei 2025 aan de dienst worden toegevoegd. Tot slot meldt de insider dat mensen in maart ook een andere Call of Duty-game op Game Pass kunnen verwachten, maar wordt geen titel genoemd. Officieel is op moment van schrijven nog niets officieel bevestigd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!