Het bijzondere genoegen van De Sims 4
Nieuws

Het bijzondere genoegen van De Sims 4

Met negen Expansion Packs, acht Game Packs en zestien Stuff Packs is De Sims 4 inmiddels een enorm uitgebreide levenssimulator die schier eindeloze mogelijkheden biedt. Er is zoveel content, dat het bijna onmogelijk is om aan te geven wat de leukste interacties, animaties, objecten, bezigheden en plekken van de game zijn. Toch doen we een poging om te laten zien hoeveel plezier en verwondering je uit een volledig uitgebreide De Sims 4 kan halen.

Niemand zal De Sims 4 ooit een ‘hardcore’ game noemen, wat dat tegenwoordig ook mag betekenen. Er zullen weinig fanatieke Apex Legends-spelers zijn die hun drang naar competitie kunnen bevredigen met een sessie De Sims 4, en geen Dark Souls-fan zal z’n vaardigheden testen als hij of zij een Sim door z’n werkdag loodst. De koddige levenssimulator biedt namelijk een unieke vorm van spelplezier dat reactievermogen, soepele duimen noch strategisch inzicht vereist. Het spelen van een De Sims-game stimuleert de hersenen op totaal andere manieren, waarvan sommigen even onverwacht als plezierig zijn.

©GMRimport

Met behulp van video’s, (zelfgemaakte) screenshots, gifjes en bijbehorende omschrijvingen proberen we de aantrekkingskracht van De Sims 4 en al diens uitbreidingen in één artikel te vangen. Want het betreft een bijzonder fenomeen dat op veel manieren op een videogame lijkt, maar niet stimuleert op de manieren die gamers gewend zijn. Wat het wel doet, is proberen in de volgende behoeften te voorzien:

Humor

Je zou het kinderachtig kunnen noemen, of misschien zelfs een beetje flauw, te lief, of te lafjes, maar De Sims 4 heeft hoe dan ook humor. De eerst Sims-game begon ooit als een levenssimulator, en zo zou je deel 4 ook nog steeds kunnen noemen, maar het is ook altijd in bepaalde mate een parodie op het leven geweest. Dingen worden op de hak genomen met de overdreven gebaren en het opvallende taaltje van de Sims, met een groot aantal slapstick-achtige animaties tot gevolg. Zo kan je in de meest recente uitbreiding van De Sims 4, Eco Lifestyle genaamd, seks hebben (de seksuele daad wordt in De Sims overigens ‘WooHoo’ genoemd) in een afvalcontainer, wat er zo uitziet:

©GMRimport

De expressiviteit van de Sims zit hem in de kracht van de animaties, die over vier delen en praktisch ontelbare uitbreidingen is geperfectioneerd door de ontwikkelaars bij Maxis. Het ontdekken van al deze groteske gebaren, bewegingen en interacties is een groot deel van het plezier dat De Sims (4) biedt. Want nergens anders dan in de wereld van De Sims wordt bijvoorbeeld een blauwtje lopen met een robot zo levendig weergegeven.

©GMRimport

Dat De Sims persiflerend is, betekent ook dat het zichzélf niet al te serieus neemt. Zo kan je je Sims bepaalde levensdoelen toe-eigenen, zogenaamde ‘aspirations’, die je als de overkoepelende, rode draad van de game kan zien. Dat is wat je Sims willen van het leven, dus daar kan je naartoe werken aan de hand van verschillende, kleinere opdrachten die eronder vallen. De levensdoelen variëren van het stichten van een groot (vampier)gezin, tot aan wereldberoemd worden of alle collectibles in de game verzamelen.

©GMRimport

Maar er is ook een geheime aspiration die je eerst moet ontgrendelen. Als je een Sim drie tosti’s achter elkaar laat opeten in De Sims 4, dan ontgrendel je het felbegeerde Grilled Cheese-levensdoel. Dat behalen is niet eens erg makkelijk, want je moet daarvoor bijvoorbeeld een tosti in de ruimte eten (waarmee het verbonden is met de raketwetenschapvaardigheid waar we het later over hebben) en zelfs met De Dood over tosti’s praten. Jawel, spelers moeten oog in oog staan met de Grim Reaper en een gesprek over gebakken brood met kaas beginnen. Het is een aparte vorm van ironie waar je toch op z’n minst van moet gniffelen.

Watch on YouTube

Voyeurisme

Niet elke Sims-speler zal het direct toegeven, maar het spelen van De Sims 4 heeft iets voyeuristisch. Het is namelijk niet alsof jij de gedaante aanneemt van je Sim(s), je bent eigenlijk hun schepper en leidt hun leven in goede, of juist verkeerde, banen. In feite sla je je Sims gade vanaf een afstand terwijl je hen indirect bestuurt, wat ook het gevoel geeft dat je hen bespiedt. En dus kijk je toe hoe twee digitale poppetjes op date gaan, waarna genieten van hun eerste zoen.

©GMRimport

©GMRimport

Ja, dat schept een vreemd genoegen, iets wat een ongemakkelijke plek inneemt tussen voyeurisme en een Machiavellistisch gevoel van controle. Dat is echter niets om je voor te schamen. De Sims-spelers zijn nou eenmaal een bijzondere stroming binnen gamers.

Dat geldt ook voor situaties waarbij spelers van een afstandje toekijken hoe er ellende en dood gezaaid wordt in een Sims-wereld. De talloze manieren waarop je de digitale poppetjes bijvoorbeeld kan laten sterven heeft een bijzondere aantrekkingskracht op velen. Geen wonder, want ook deze animaties zijn in veel gevallen zeer grappig en maken het een ware guilty pleasure om toe te kijken. Want jij mag dan wel handenwrijvend toekijken hoe je Sims het leven laten, maar is er niemand die hoofdschuddend aanziet hoe jij in je handen wrijft?

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Simpelweg je Sims laten sterven is voor sommigen bij lange na niet genoeg, dus ontstaan er video’s zal deze hieronder. Experimenteren is natuurlijk ook een aspect waar De Sims 4 zich prima voor leent.

Watch on YouTube

Exploratie

Veel games geven je het gevoel dat je een wereld ontdekt, en hoewel De Sims 4 veel te (poppen)huiselijk lijkt om in een dergelijke behoefte te voorzien, doet het wel degelijk iets vergelijkbaars. Sinds de uitbreidingen Outdoor Retreat en in het bijzonder Jungle Adventure, kunnen Sims namelijk op vakantie, wat zich kan ontpoppen als een ware ontdekkingsreis. Sims dompelen zich onder in een exotische cultuur, ontdekken nieuwe fauna, slapen onder de blote sterrenhemel en genieten van uitheemse gerechten in het fictieve Granite Falls en Selvadorada.

©GMRimport

Het avontuur begint echter pas als ze buiten de gebaande paden gaan. Vooral in Selvadorada zijn er heel veel geheimen te ontdekken voor je Sims, waarmee ze zich langzaam ontwikkelen tot ware Indiana’s en Lara’s.

©GMRimport

©GMRimport

Diep in de jungle liggen verborgen tempels die vele schatten herbergen, maar daarvoor moeten Sims eerst een hoop valstrikken en boobytraps zien te ontmantelen. Je zult De Sims 4 daarbij nooit betrappen op uitdagende gameplay, want zo steekt die game niet in elkaar. In plaats daarvan ‘onderzoekt’ je Sim objecten om verder te komen. Het enige wat je dus nodig hebt om de geheimen van een tempel bloot te leggen is een beetje geduld en misschien wat uitrusting om alles sneller en soepeler te laten verlopen. De uiteindelijke schatten die je Sim in handen krijgt, die zijn er niet minder waardevol om.

©GMRimport

Natuurlijk doet een ware avonturier ook aan archeologie, want dat is de puurste vorm van ontdekken. Een Sim is zelfs in staat om gevonden artefacten en fossielen ter plekke, middenin het avontuur, te ontdoen van lagen zand en erosie, met behulp van de zeer handige pop-up archeologentafel.

©GMRimport

Progressie

Van alle games die er bestaan, heeft De Sims 4 misschien wel de meeste vormen van progressie. Zo zijn er vele, véle vaardigheden die je kunt trainen, waaronder het hierboven genoemde archeologie. Aangezien de basisgame al een stuk of twintig skills kent en elke Game en Expansion Pack er daar nog een of meer bij optelt, is het bijna onmogelijk om een enkele Sim alles te leren wat er te leren valt in De Sims 4. We hebben het over vaardigheden die variëren van de nogal arbitraire dingen, zoals bloemen schikken en bowlen, tot aan flink essentiële vaardigheden, zoals ouderschap en logica. Er zijn hoog wetenschappelijke skills, zoals vampiergeschiedenis en robotica, en vrij fysieke, zoals dansen en fitness. Een favoriet is raketwetenschap, waarmee je uiteindelijk in de ruimte belandt om allerlei gesteenten en ruimtewezens te verzamelen.

©GMRimport

Ook het trainen van huisdieren, die bij de uitbreiding Cats & Dogs zit, is erg leuk. Deze vaardigheid biedt een enorme reeks van schattige animaties en interacties, terwijl je je kat of hond steeds verder ontwikkelt.

©GMRimport

Zoals in vele games, kan je ook in De Sims 4 vissen. Maar ánders dan in vele andere games, is de visvaardigheid in De Sims 4 enorm uitgebreid. Er zijn enorm veel verschillende vissen met verschillende gewichten. Je kan praktisch alles als aas gebruiken om grotere en zeldzamere vissen te vangen, en sommige zeewezens zijn alleen op specifieke plekken te vangen. Om nog niet te spreken over het feit dat zeemeerminnen bepaalde voordelen genieten voordat ze hun hengel uitgooien.

©GMRimport

Ook voor het ontwikkelen van vaardigheden hebben spelers zelf geen échte vaardigheid nodig; je moet simpelweg de juiste interacties kiezen - zoals het lezen van skill books of simpelweg je Sim laten oefenen - en vervolgens afwachten. Het plezier zit hem echter in hoe er steeds meer opties, interacties en animaties ontgrendelen terwijl je vaardigheden verbeteren. Zo kan je zelfs op level 10 van de ‘Wellness’-vaardigheid teleporteren als je mediteert. Ook het aanschouwen van hoe je Sim steeds beter wordt, bijvoorbeeld van een onzekere acteur naar een performer vol zelfvertrouwen, is een beloning op zich.

©GMRimport

Een andere vorm van progressie in De Sims 4 zijn de verschillende carrièrepaden die Sims kunnen bewandelen. Deze variëren van freelance limonade maken tot aan een eigen winkel runnen, van astronaut tot aan e-sporter. De meeste van deze banen spelen zich grotendeels in een zogenaamde ‘rabbit hole’ af, wat eigenlijk betekent dat je ze er alleen heen hoeft te sturen en beperkte controle hebt. Maar er zijn ook zogenaamde ‘professions’ geïntroduceerd in Get to Work, waarbij spelers veel meer betrokken zijn. Zo zal je als detective er echt op uit moeten gaan om zaken te onderzoeken, waarbij dingen als verdachten ondervragen en bewijsstukken analyseren komen kijken. Deze worden, uiteraard, allemaal in beeld gebracht met hilarische animaties.

©GMRimport

Iets wat ergens tussen een profession en een vaardigheid in ligt, is de mogelijkheid je Sim op te leiden tot een magiër. Daar komen een hele skill tree en een spreukenboek bij kijken. Een van de manieren om je Sim in level te laten stijgen, is het duelleren met andere ‘spellcasters’. Dat heeft bijna Harry Potter-achtige taferelen tot gevolg.

©GMRimport

Maar voordat een Sim z’n magische pad naar tovenaarschap kan bewandelen, moet je eerst de poort naar een magisch rijk zien te vinden, waarbij weer een stukje exploratie om de hoek komt kijken.

©GMRimport

Creatie

Net als Minecraft, Animal Crossing en Dreams, stimuleert De Sims 4 je op verschillende manieren om creatief bezig te zijn. Ten eerst is er de uitgebreide character creator (Create a Sim, oftewel CAS), waarmee je de meest bizarre wezens, mensen en dieren kan creëren. De opties wat betreft vormen en kleuren van deze Sims zijn eindeloos. Spellers kunnen stoeien met genetica om goed op elkaar lijkende families te creëren en er bestaat de mogelijkheid om zeemeerminnen, magiërs en vampiers te creëren.

©GMRimport

Maar de meeste creatiedrang kan je kwijt in het bouwen van huizen, plus het inrichten daarvan. Er zijn bijna geen beperkingen in de build mode van De Sims 4; het is praktisch bruikbaar als

Watch on YouTube

. Je kan het zo gek niet bedenken of De Sims 4 heeft het, van puntdaken tot torens, van halve muren tot ramen van meerdere verdiepingen hoog en van zwembaden tot jungletuinen. Heb je eenmaal je droomhuis gebouwd, dan zijn er inrichtingsmogelijkheden waar de grootste IKEA’s bij verbleken, dus staat niets je in de weg om een onderwaterhuis te bouwen of Hogwarts na te maken.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Er is nog veel, veel meer te ontdekken in De Sims 4. Zo hebben we het bijvoorbeeld nog niet eens over de briljante muziek gehad, het geheim van StrangerVille, de clubs, de seizoenen, het verrassend diepe systeem achter het bouwen van een eigen zaak en ook het feit dat je door genetische manipulatie een vleesetende koeplant kan kweken is onbesproken gebleven. Dan zijn er nog de talloze mods die de game op rigoureuze manieren kan veranderen. De Sims 4 mag dan wel geen ‘hardcore’ videogame zijn, maar het biedt absoluut een hele creatieve, exploratieve, humoristische en voyeuristische ervaring die zijn weerga niet kent.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!