Hearthstone-speler geschorst na Hong Kong-opmerkingen
Nieuws

Hearthstone-speler geschorst na Hong Kong-opmerkingen

Chung ‘Blitzchung’ Ng Wai, een professionele Hearthstone-speler, is door Blizzard geschorst na het delen van zijn steun voor de protesten in Hong Kong. Ook betaalt Blizzard geen prijzengeld of deelnamebonus aan Blitzchung voor Grandmasters seizoen 2.

Blitzchung eindigde zijn stream met de uitspraak “Bevrijd Hong Kong! Revolutie van onze tijd!” Blizzard heeft daarna besloten dat dit ingaat tegen hun regels en schorst Blitzchung voor een jaar.

De uitspraak van Blitzchung gaat tegen de competitieregels in, waarin het volgende vermeld staat, “Het uitvoeren van een handeling die, naar eigen goeddunken van Blizzard, je in het openbaar ten schande brengt, een deel of een groep van het publiek beledigt of anderszins het Blizzard-imago beschadigt, zal resulteren in verwijdering van Grandmasters en een vermindering van het totale prijzengeld van de speler tot 0 dollar.” Blizzard heeft reacties op de blogpost over de schorsing gesloten, die normaliter open staan.

In een blogpost op de Hearthstone-website gaat Blizzard in op hun redenering voor deze acties, “Grandmasters is de hoogste tier van Heartstone Esports en wij nemen inbreuken op de regels heel serieus.” Blizzard heeft ook de twee commentatoren die met Blitzchung aan het praten waren ontslagen. Zij schuilden snel achter het bureau na de opmerking van Blitzchung en zeggen, “Ok, dat is het, Blitz bro.”

©GMRimport

Blitzchung droeg tijdens het interview een masker wat mogelijk een referentie is naar het verbod dat in Hong Kong is opgelegd voor het dragen van maskers tijdens protesten. Nadat Blitzchung de opmerking had gemaakt is er snel overgeschakeld naar een advertentie, waarna de video offline is gehaald.

In een verklaring naar InvenGlobal zegt Blitzchung het volgende; “Zoals u weet zijn er momenteel serieuze protesten bezig in mijn land. Mijn opmerking op de stream was gewoon een andere vorm van deelname aan het protest waar ik meer aandacht naar toe wil trekken. Ik heb de afgelopen maanden zoveel moeite gestoken in die sociale beweging, dat ik me soms niet kon concentreren op het voorbereiden van mijn Grandmaster-wedstrijd. Ik weet wat mijn actie op de stream betekent. Het kan mij veel problemen bezorgen, zelfs met betrekking tot mijn persoonlijke veiligheid in het echte leven. Maar ik denk dat het mijn plicht is om iets over de kwestie te zeggen.”

Blizzard heeft naast de blogpost tot op heden nog niks anders gezegd over dit incident.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!