Hdmi 2.1a-standaard ondersteunt mogelijk tone mapping
Gamer.nl
Nieuws

Hdmi 2.1a-standaard ondersteunt mogelijk tone mapping

De officiële licentiewebsite van de hdmi-standaard noemde voor een korte tijd 'Source Based Tone Mapping' (SBTM) als onderdeel van de nieuwe hdmi 2.1a-vereisten.

De gepubliceerde teksten rondom SBTM zijn reeds verwijderd, maar blijven via diensten als Google Cache nog na te lezen. In het inmiddels verdwenen segment wordt Source-Based Tone Mapping aangestipt als een mogelijke specificatie voor hdmi 2.1a, welke van zowel mediadragers als beeldschermen en kabels vereist kan worden.

Daarbij zou het licentiebureau van de hdmi-standaard wel aangegeven hebben dat veelal verwacht wordt dat SBTM per firmware-update nog toegevoegd kan worden aan hdmi 2.1-apparaten.

Voor een 'doorsnee' hdmi 2.1-certificaat dient de beeldapparatuur 8k-resoluties op 60 hertz af te kunnen beelden (of 4k-resoluties op 120 hertz) met een bandbreedte van minimaal 48 Gbps, inclusief ondersteuning voor dynamisch hdr-bereik.

©GMRimport

In grote lijnen biedt SBTM een extra informatiekanaal bovenop het bekende hdr-beeldbereik. Naast een groter kleurenspectrum (minimaal 10-bits diepte) kan dit videosignaal ook doorgeven welke schermregionen feller of minder fel belicht moeten worden. In theorie zou dit principe het mogelijk moeten maken om zowel hdr als sdr op één scherm samen te kunnen brengen — al is het uitgangspunt aanvankelijk realistischere contrasten.

Het overkoepelende idee van tone mapping bestaat al langer. Onder meer Dolby Vision en HDR10+ zijn technologieën die reeds gebruikmaken van variërende lichtsterkte in het totaalplaatje, zij het dan vaak door het beeldscherm bepaald. Onder een toekomstige hdmi 2.1a-certificatie zou het mogelijk worden om hier een industriewijde standaard voor te creëren, die zowel door beeldschermen  als de videoapparatuur (waaronder consoles en pc's) erkend en ondersteund kan worden. 

De hdmi 2.1a-standaard is nog verre van definitief of officieel, maar de verschijning van SBTM op de website kwam niet compleet uit het niets. Onder partners en afnemers van de hdmi-standaard zou een pre-CES 2022-memo verspreid zijn, waaruit mogelijk inhoud doorgesijpeld is naar de publieke website.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen
Gamer.nl
Nieuws

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen

De game werd vanmiddag officieel uit de doeken gedaan

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered is vandaag officieel aangekondigd middels een livestream. De game is meteen beschikbaar.

In de aankondigingsvideo praatten Bethesda's Todd Howard en Matt Carofano over de nieuwe editie van de game. In eerste instantie werden beelden van het origineel getoond, dat in 2006 op Xbox 360 en pc en in 2007 op PlayStation 3 uitkwam. Er werd gekeken naar het belang van de release van dit origineel, dat openwereld-rpg's naar een hoger niveau tilde.

Vervolgens toonde de livestream beelden van de nieuwe versie van het spel. Daarbij lag er veel nadruk op de grafische verbeteringen van de game, die mogelijk worden gemaakt door Unreal Engine 5. Door de toename van details moeten spelers zich nog meer onderdeel van de spelwereld voelen.

Gameplay is ook op de schop gegaan. Hoewel de game trouw aan het origineel blijft, zijn gameplaysystemen verbeterd. Ook animaties van personages en vijanden zijn verbeterd. Tijdens gevechten vliegen de vonken en bloedspetters van het gevecht af. Hoewel de game door de meesten met een eerstepersoonsperspectief wordt gespeeld, is er ook een derdepersoonsperspectief, die in deze versie beter moet werken. Dialogen klinken natuurlijker, maar de soms opmerkelijke gesprekken die het spel zijn charme geven zijn behouden.

Oblivion Remastered wordt gezien als "de meest complete versie van Oblivion". Alle dlc - waaronder de verhalende uitbreidingen - zitten ook bij het spel inbegrepen. De game is nu verkrijgbaar op Xbox Series-consoles, Steam en PlayStation 5, en staat ook op Game Pass. De game kost 54,99 euro, al is er ook een Deluxe-uitvoering van 64,99 euro, inclusief de befaamde horse armor.

Er gingen al geruime tijd geruchten dat er een remake of remaster van The Elder Scrolls 4: Oblivion in ontwikkeling was. Er waren zelfs screenshots uitgelekt. Volgens die geruchten werkt Virtuos aan de remake, en dat blijkt nu ook te kloppen. De studio is ook bekend van de aankomende remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie
Gamer.nl
Nieuws

Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie

Maar hij laadt wel sneller op

De batterijduur van de Nintendo Switch 2 Pro Controller is gelijk aan die van de Pro Controller van de eerste Switch, terwijl hij wel sneller oplaadt.

Dat spotte Nintendo Life op de officiële website van Nintendo. Net zoals de Pro Controller voor de eerste Switch, gaat de Pro Controller voor de Switch 2 ongeveer veertig uur mee voordat hij weer opgeladen moet worden. De Switch 2 Pro Controller doet er echter ongeveer 3,5 uur over om zich volledig op te laden, terwijl dit met de eerste Pro Controller zo'n 6 uur duurde.

We wisten al dat de Switch 2 Pro Controller diverse toevoegingen heeft. Zo zitten er aan de achterkant twee nieuwe knoppen - de GL- en GR-knoppen - en is er net als op de nieuwe Joy-Cons een C-knop aanwezig waarmee GameChat opgestart kan worden. De controller heeft ook HD Rumble 2, wat voor nog gedetailleerdere force feedback moet zorgen.

Het was al bekend dat huidige Pro Controllers en Joy-Cons ook gebruikt kunnen worden op de Switch 2. Het is alleen niet mogelijk om met de huidige controllers de Switch 2 uit slaapstand te halen. De Switch 2 - alsmede de Switch 2 Pro Controller - verschijnt op 5 juni.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!