Hdmi 2.1a-standaard ondersteunt mogelijk tone mapping
Nieuws

Hdmi 2.1a-standaard ondersteunt mogelijk tone mapping

De officiële licentiewebsite van de hdmi-standaard noemde voor een korte tijd 'Source Based Tone Mapping' (SBTM) als onderdeel van de nieuwe hdmi 2.1a-vereisten.

De gepubliceerde teksten rondom SBTM zijn reeds verwijderd, maar blijven via diensten als Google Cache nog na te lezen. In het inmiddels verdwenen segment wordt Source-Based Tone Mapping aangestipt als een mogelijke specificatie voor hdmi 2.1a, welke van zowel mediadragers als beeldschermen en kabels vereist kan worden.

Daarbij zou het licentiebureau van de hdmi-standaard wel aangegeven hebben dat veelal verwacht wordt dat SBTM per firmware-update nog toegevoegd kan worden aan hdmi 2.1-apparaten.

Voor een 'doorsnee' hdmi 2.1-certificaat dient de beeldapparatuur 8k-resoluties op 60 hertz af te kunnen beelden (of 4k-resoluties op 120 hertz) met een bandbreedte van minimaal 48 Gbps, inclusief ondersteuning voor dynamisch hdr-bereik.

©GMRimport

In grote lijnen biedt SBTM een extra informatiekanaal bovenop het bekende hdr-beeldbereik. Naast een groter kleurenspectrum (minimaal 10-bits diepte) kan dit videosignaal ook doorgeven welke schermregionen feller of minder fel belicht moeten worden. In theorie zou dit principe het mogelijk moeten maken om zowel hdr als sdr op één scherm samen te kunnen brengen — al is het uitgangspunt aanvankelijk realistischere contrasten.

Het overkoepelende idee van tone mapping bestaat al langer. Onder meer Dolby Vision en HDR10+ zijn technologieën die reeds gebruikmaken van variërende lichtsterkte in het totaalplaatje, zij het dan vaak door het beeldscherm bepaald. Onder een toekomstige hdmi 2.1a-certificatie zou het mogelijk worden om hier een industriewijde standaard voor te creëren, die zowel door beeldschermen  als de videoapparatuur (waaronder consoles en pc's) erkend en ondersteund kan worden. 

De hdmi 2.1a-standaard is nog verre van definitief of officieel, maar de verschijning van SBTM op de website kwam niet compleet uit het niets. Onder partners en afnemers van de hdmi-standaard zou een pre-CES 2022-memo verspreid zijn, waaruit mogelijk inhoud doorgesijpeld is naar de publieke website.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige EA-topman is nieuwe CEO van Payday-makers Starbreeze
Nieuws

Voormalige EA-topman is nieuwe CEO van Payday-makers Starbreeze

Adolf Kristjansson neemt het stokje van de vorig jaar vertrokken Tobias Sjögren over

Payday-ontwikkelaar Starbreeze heeft een nieuwe CEO: Adolf Kristjansson.

Kristjansson was voorheen de senior director van global commercial strategy bij Electronic Arts. In zijn nieuwe rol als CEO van Starbreeze wil hij het bedrijf omvormen tot een studio die er meerdere grote titels op nahoudt. Ook de Payday-franchise moet verder uitgebreid worden.

Tobias Sjögren, de vorige CEO van Starbreeze, vertrok begin vorig jaar. De studio liet toen weten dat er "ander leiderschap" nodig was. Sinds de release van Payday 3in 2023 krijgt de ontwikkelaar veel kritiek te verduren, onder andere vanwege aanhoudende serverproblemen. Starbreeze gaf aan dat Payday 3 onder verwachtingen presteert. Sjörgen bood voorheen al publiekelijk zijn excuses aan voor de situatie.

Toen Sjögren vorig jaar aftrad, nam Jürgen Goeldner, de voormalige CEO van Focus Entertainment, de rol op zich. Het was toen al bekend dat dit tijdelijk zou zijn.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Jagex kondigt survivalgame Runescape: Dragonwilds aan
Nieuws

Jagex kondigt survivalgame Runescape: Dragonwilds aan

Verschijnt later dit voorjaar via Steam Early Access

Jagex heeft de openwereldsurvival en -craftinggame Runescape: Dragonwilds uit de doeken gedaan.

Het gaat om een nieuwe game gesitueerd in het Runescape-universum die gericht is op overleven op het continent Ashenfall. Spelers kunnen de skills uit Runescape gebruiken en levelen om goed te worden in bijvoorbeeld bouwen en toverdrankjes brouwen.

Spelers kunnen in de game een met de hand ontwikkeld landschap verkennen waarin allerlei eeuwenoude geheimen en zowel oude als nieuwe vijanden op de loer liggen. Het spel, dat op Unreal Engine 5 draait, kan daarbij door maximaal vier spelers in co-op gespeeld worden.

Runescape: Dragonwilds moet ergens later dit voorjaar via Steam Early Access verschijnen. Volgend jaar moet de uiteindelijke versie van de game uitkomen, ook op consoles. Op 15 april om 18:00 uur onthult Jagex meer details in een presentatie via Twitch.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!