Hardwarereview: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2 Max gameheadset
Nieuws

Hardwarereview: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2 Max gameheadset

De Turtle Beach Stealth 700 Gen 2 Max-gameheadset is de nieuwe, verbeterde versie van de Stealth 700 Gen2. Turtle Beach zet hierbij niet alleen in op een veel langere batterijduur, ook de compatibliteitsmogelijkheden worden vergroot dankzij een schakelbare dongle.

Turtle Beach Stealth 700 Gen2 Max:                 €199,99

Verbinding:                                                                    2,4Ghz wireless usb-a dongle                                                                                                              (schakelbaar tussen Xbox en usb-a),                                                                                                bluetooth

Compatibiliteit:                                                           Volledig draadloos compatibel met                                                                                                  alle platformen

RGB features:                                                                  Nee

Batterijduur:                                                                    40 uur

Nog niet zo lang geleden keken we al naar de Stealth 600 Gen 2 Max, en de verbeteringen die in deze Stealth 700 zijn doorgevoerd zijn soortgelijk. Ook de 700 Ge n2 Max beschikt over een uitzonderlijk lange batterijduur. Omdat deze headset iets meer verbindingsmogelijkheden heeft en wat groter is opgezet, is de batterijduur met ongeveer 40 uur iets korter dan die van de 600, maar nog steeds erg lang. Belangrijker is echter de 2.4Ghz wireless dongle met schakelaar. Die schakelaar zorgt er namelijk voor dat je kunt wisselen tussen Xbox-compatibiliteit en usb-compatibiliteit. Dat maakt deze Stealth 700 Gen 2 Max volledig draadloos compatibel met vrijwel alle denkbare, draadloze systemen.

Watch on YouTube

Bouwkwaliteit

Wat betreft de bouwkwaliteit is het met deze gameheadset goed gesteld: het harde plastic is in de hoofdband verstevigd met metaal en het verstelmechaniek klikt vertrouwenwekkend. Evenals de Stealth 600 heeft ook de 700 veel scharnierpunten. Halverwege de oorschelp zit een scharnier dat ervoor zorgt dat de schelp licht kan kantelen en beide oorschelpen kunnen ook nog meer dan 90 graden draaien. Dat zorgt ervoor dat de oorschelpen gemakkelijk aansluiten op ieder hoofd.

Het kussen op de hoofdband en de buitenkant van de oorkussens is bedekt met synthetisch leer, terwijl je aan de binnenkant een soort sportstof vindt. De kussens voelen een beetje aan als memory foam, maar dan iets stugger, en zijn voorzien van een soort koelingsring. Wanneer je de headset net opzet, voelt de stof daardoor aangenaam fris aan. Dat gevoel houdt even stand, maar niet al te lang. Niet in de laatste plaats omdat deze Stealth 700 Gen 2 Max behoorlijk groots gebouwd is. De oorschelpen zijn diep, dus er is genoeg ruimte voor je oren, maar de klemdruk en het gewicht zijn beiden behoorlijk. Het is, net als bij de 600, dus wel zaak om deze headset even goed in te dragen.

Wat ontwerpdetails betreft heeft Turtle Beach ook niet stilgezeten. De headset is niet alleen beschikbaar in sober zwart, je kunt ook een diepblauwe variant aanschaffen. Een andere, leuke toevoeging is dat het dunne doek binnenin de oorschelpen dat de woofers bedekt, doorzichtig is. Je kijkt dus recht tegen de 50mm grote speaker aan. Je kunt de oorkussens er ook nog eenvoudig af trekken om ze schoon te maken, of om de clip van de briluitsparing vast te zetten, waardoor er iets meer ruimte ontstaat voor brilpoten.

©GMRimport

Besturing, modi, Max en mic

Op de linkeroorschelp vind je naast de flip-to-mute microfoon drie drukknoppen en twee volumewieltjes. Het ene wieltje dient voor het besturen van het totale volume van de headset en het andere wieltje zorgt voor het volume van het chatgeluid. Met de drukknoppen kun je schakelen tussen vier verschillende equalizermodi, Superhuman Hearing in- en uitschakelen, blueboothverbinding maken en uiteraard de headset aan- of uitzetten. Evenals bij de Stealth 600 zijn de volumewieltjes direct onder elkaar geplaatst, wat ervoor zorgt dat je in het begin af en toe naar de verkeerde grijpt.

Er zijn zoals gezegd vier equalizer modi: Signature Sound, Bass Boost, Bass and Treble Boost en Vocal Boost. Hierover kunnen we kort zijn: de eerste modus klinkt het beste en de andere drie voegen niet heel veel toe. Superhuman Hearing daarentegen is wel een grote toevoegen. Turtle Beach wil hiermee voornamelijk voorzien voor serieuzere online gamers die gebaat zijn bij snelle (audio)cues om zo hun tegenstanders te slim af te zijn. Dat doet Superhuman Hearing door een groot deel van de onderkant van het frequentiespectrum af te schaven en het midden- en hoogfrequentiegebied een stuk puntiger te laten klinken. Dat zorgt ervoor dat snelle actie nog sneller aanvoelt en de headset heel agressief klinkt. We hebben ook in eerder Turtle Beach-reviews al benadrukt dat dit niet direct mooi klinkt, maar effectief is het wel!

©GMRimport

De microfoon op de Stealth 700 klinkt prima, behoorlijk gebalanceerd en niet al te schel. Ook gaat de microfoon, zelfs zonder grote windkap, erg goed om met bijvoorbeeld p- en b-klanken. Het betreft net als bij de 600 een omnidirectionele microfoon en daarmee is hij behoorlijk gevoelig voor omgevingsgeluid. Het verschil is dat de Stealth 700 Gen 2 Max compatibel is met de Turtle Beach-app die je zowel op iOS als Android kunt installeren.

Hierin kun je alle functies besturen die je ook onder de knoppen op de linkeroorschelp vindt en zelfs andere functies toewijzen aan de knoppen. Je krijgt ook de controle over een Mic Noise Gate die het omgevingsgeluidprobleem eenvoudig tackelt. Een andere absolute favoriet in deze app is de mogelijkheid tot het instellen van het volume van de Voice Prompts en Tones die de headset geeft bij het in- of uitschakelen van bepaalde functies. Je kunt in de app naast schakelen tussen de vier verschillende equalizermodi ook je eigen equalizerinstellingen maken. De equalizer heeft helaas niet veel om het lijf: je kunt kiezen of je hoog, laag of stem een boost wilt geven. Erg precies voelt dit niet aan. Er afblijven lijkt in de praktijk het beste resultaat op te leveren.

De Max-noemer voelt bij deze versie van de Steath 700 heel goed op zijn plek. Met de extreem lange batterijduur en de 2.4Ghz wireless dongle die compatibel is met Xbox én PlayStation en ieder ander platform met een usb-a-poort voelt de headset heel compleet. De toevoegde bluetoothverbinding biedt zeker in combinatie met de app ook een grote meerwaarde. Door met de app aan te geven dat een van de volumewieltjes het bluetoothvolume moet besturen, kun je een tweede verbinding heel makkelijk integreren tijdens het gamen op een console. Je eigen muziek luisteren tijdens een potje Fifa of chatten op Discord op een tweede device is op deze manier ongelofelijk makkelijk.

©GMRimport

De klank

Wat direct opvalt bij het luisteren naar muziek, is dat de 700 ongelofelijk open en precies klinkt. Evenals bij de Stealth 600 is er veel nadruk op het sublaag, maar bij de 700 lijkt het iets beter te passen. Het laag is super strak, gedefinieerd en heeft de juiste hoeveelheid impact. Het stereobeeld is heel erg breed en groot en de lokalisatie daarin is ook nog eens erg precies. Dat is vooral een meerwaarde bij muziek met veel details, omdat alles kraakhelder waar te nemen is. Wel komt het midlaag bij sommige nummers iets te ver naar voren, maar wat bovenal blijft hangen bij de luisterervaring is dat dit een van de weinige gameheadsets is die luistert als een serieuze hoofdtelefoon.

In-game laat deze headset zich vooral kenmerken door zijn immersieve luisterervaring. De spelwereld komt echt tot leven. Het helpt daarbij dat de oorschelpen diep en groot zijn opgezet: ze vallen volledig over je oren en dempen omgevingsgeluid daarom erg goed. Dankzij de precieze lokalisatie en het zeer gedefinieerde hoog, voelen chaotische momenten daarnaast niet alleen extra overtuigend, maar blijft alles ook nog eens goed te volgen.

Wel is er over het algemeen een erg grote focus op spectaculaire momenten. De headset klinkt ongelofelijk filmisch. Dat is absoluut geen slechte eigenschap, maar dat betekent dat je in serieuzere multiplayersituaties van de populairdere shooters wel bent aangewezen op de Superhuman Hearing-modus om écht snelle potjes te kunnen winnen. En zoals we al meermaals hebben benadrukt: die klinkt voornamelijk effectief, maar zeker niet mooi.

©GMRimport

Concluderend

De Stealth 700 Gen 2 Max is misschien wel de meest multi-inzetbare gameheadset die we tot nu toe hebben getest. Hij is draadloos compatibel met meerdere (console)platforms, heeft bluetooth, is uitstekend geschikt voor het beluisteren van muziek en is ook nog eens zeer overtuigend bij heel veel verschillende games. Het klankprofiel is hoogstwaarschijnlijk wel iets geschikter voor de casual gamer dan voor de semiprofessionele multiplayergamer, maar dat deze headset ongelofelijk goed klinkt staat buiten kijf. Het ontwerp van de Stealth-serie blijft echter wel iets te potig en zwaar om effectief mee naar buiten te nemen voor alledaags gebruik, maar dat is dan ook de enige beperking die de Stealth 700 Gen 2 Max kent.

Fantastisch
Conclusie

De Turtle Beach Stealth 700 Gen 2 Max is misschien wel de meeste flexibele headset die we ooit hebben getest. Hij is draadloos compatibel met alle platforms en heeft ook bluetooth-mogelijkheden. De headset klinkt daarnaast ook nog eens uitzonderlijk goed. Wel jammer is dat hij iets te potig is om bijvoorbeeld te gebruiken tijdens je treinreis, anders was je in één keer helemaal klaar op headsetgebied.

Plus- en minpunten
  • Batterijduur, klinkt erg goed, volledig draadloos compatibel met Xbox, PlayStation, Switch en pc’s, bluetooth-verbinding
  • Draaggevoel niet geweldig

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!