Review: SteelSeries Arctis Pro Nova Wireless gameheadset
Nieuws

Review: SteelSeries Arctis Pro Nova Wireless gameheadset

De Pro Nova is de eerste Arctis-headset waarbij SteelSeries afwijkt van een aantal kenmerkende eigenschappen van de serie. Sterker nog: ze hebben de Nova volledig opnieuw gebouwd met alléén maar nieuwe onderdelen. Het compleet nieuwe ontwerp, met onder andere actieve noise cancelling en een nieuw Base Station, is volgens SteelSeries eindelijk de ultieme cross-over tussen gameheadset en hoofdtelefoon voor onderweg.

SteelSeries Arctis Pro Nova

Verbinding:


Compatibiliteit:




RGB features:

Batterijduur:

€379.99

2,4Ghz Wireless via Basestation, bluetooth en minijack


Draadloos met PlayStation, Xbox, Windows en Mac, bedraad met alles dat een minijackinput heeft


Nee

Afhankelijk van gebruik noise cancelling, bluetooth en andere functies. Met alles aan ongeveer 12 tot 15 uur. Er zijn twee batterijen waarvan je er een constant in de basestation kunt opladen.

Als je het verslag van onze trip naar Kopenhagen hebt gelezen, of de afgelopen dagen de socials van SteelSeries in de gaten hebt gehouden, heb je gezien dat de Nova met de nodige bombarie wordt gepresenteerd. Het is dan ook nogal een stap voor SteelSeries: voor het eerst in jaren wijken ze af van hun kenmerkende Arctis-ontwerp met stoffen bekleding en hard plastic, en hebben ze een volledig nieuwe headset uit de grond gestampt.

©GMRimport

Bouwkwaliteit

De headset wordt geleverd in een hele grote, zware hardcase. Dat is natuurlijk leuk op het moment dat je die net binnenkrijgt: het uitpakken ervan is een plezier. Maar de headset zelf, inclusief bijbehorende accessoires, zit nog steeds in een gangbare doos. Nadat je alles hebt uitgepakt, blijft dan ook vooral de vraag: wat doe je met die hardcase? Tijdens het verzenden zal de Arctis Pro Nova in ieder geval niet beschadigd raken.

Maar het draait natuurlijk om de headset zelf en laten we bovenop beginnen: de hoofdband is volledig van metaal gemaakt. Er is nog steeds plek voor het kenmerkende hoofdbandsysteem met de elastieken band, maar in het geval van de Nova is deze band nu in hoogte verstelbaar. Dat maakt dat je het draaggevoel iets meer kunt personaliseren. De oorschelpen zijn aan de hoofdband verbonden met een mechaniek van hard pastic dat op zo’n beetje ieder denkbaar punt een scharnier heeft. Ook is het voor het eerst mogelijk om de oorschelpen uit de hoofdband te schuiven: dit gaat in het geval van de Nova niet met een kliksysteem, maar met een systeem gebaseerd op stroefheid.

Kijkend naar de foto’s van de Nova valt het je wellicht op: dit is de eerste Arctis zonder stoffen bekleding op de oorschelpen. De extreem zachte oorkussens zijn bekleed met een leatherette dat SteelSeries speciaal voor de Nova heeft laten maken. De reden om voor het eerst af te wijken van de stoffen bekleding, is het feit dat de headset actieve noise cancelling heeft. En om dat goed te laten werken, is een iets strakkere afsluiting van buitengeluid noodzakelijk. De oorkussens van de Nova zijn ongelofelijk zacht en behoorlijk ruim opgezet. Je oren raken de speakers zeker niet.

©GMRimport

SteelSeries heeft met het ontwerp van de Nova heel erg ingezet op eenvoud en compactheid. In het eerder genoemde achtergrondartikel stipt Brian Fallon ook Danish Design en Form Follows Function aan als designprincipes die centraal hebben gestaan bij het ontwerpen van de nieuwe Arctis-headset. Dat heeft eenvoudige praktische implicaties, namelijk dat er weinig knoppen te vinden zijn op de Nova.

Op de rechteroorschelp vind je de bluetooth-pairing-knop die, als de bluetoothverbinding wordt gebruikt, ook dient om muziek te pauzeren. Op de linkeroorschelp zit een volumewiel dat je ook in kunt drukken, een microfoonmuteknop en de aan- en uitknop die ook dient voor het inschakelen van de noise cancelling. Het kenmerkende uitschuifbare microfoontje zit voor het eerst vollédig verstopt in de linkeroorschelp. Dat is goed te rijmen met de wens van SteelSeries om een écht multi-inzetbare headset te maken: als het microfoontje is ingeschoven, zie je het niet zitten. De uitstraling van de headset is dus in ieder geval geen beperking om hem buitenshuis op te zetten.

Ook het welbekende Base Station is opnieuw ontworpen. Naast een mooie display en een goed knopgevoel, is de belangrijkste toevoeging wellicht de twee usb-c poorten achterop deze Gamedac2. Dit maakt het namelijk mogelijk om twee consoles, of een pc en een console, tegelijk op het Basestation aan te sluiten en met een druk op de knop tussen de twee te schakelen. Heb je een Xbox en wil je een tweede platform aansluiten, moet je wel de Xbox-variant van de Nova aanschaffen. Dit alles terwijl bluetoothverbinding ook actief is. Een van de zaken die wel hetzelfde is gebleven bij de Nova, is het batterijsysteem van de Arctis Pro. Je krijgt nog steeds twee batterijen bij de Nova, eentje om in de oorschelp te doen en eentje die je in de Gamedac2 kunt opladen: zo zit je nooit zonder stroom.

©GMRimport

Klank en actieve noise cancelling

Een headset die zich zo uitgesproken inzet op multi-inzetbaarheid moet niet alleen in gebruikservaring, maar ook in klankweergave in veel verschillende situaties overtuigen. Gelukkig zit dat bij de SteelSeries Arctis Pro Nova wel goed. Deze headset klinkt ongelofelijk precies en open. Voornamelijk in het middengebied van het frequentiespectrum is de Nova erg gedefinieerd. Niet alleen is er veel textuur en diepte te horen, ook is het stereobeeld in deze frequentieregio erg strak: belangrijke, muzikale elementen staan pontificaal vooraan, loodrecht in het midden.

Het laag is aanwezig, stevig en krachtig, maar niet te overdreven. Voor sommige genres zou een tikkeltje meer laag zelfs wenselijk zijn, maar desalniettemin staat het fundament goed. Waar de headset wel een klein beetje doorschiet, is in de hogere frequenties. Daar zijn er nogal veel van. De Arctis Pro Nova klinkt daarmee niet direct schel, maar wel wat enthousiast. Dit is bij zachtere muziek geen probleem, maar als je stevige, elektronische of hardere, alternatieve muziek luistert, zorgt het soms voor een kleine disbalans.

De Arctis Pro Nova blinkt voornamelijk uit bij snellere actiegames. Tijdens shooters met veel spektakel en chaotische momenten lukt het de Nova om een behoorlijk overzichtelijk beeld neer te zetten. De lokalisatie is erg goed en hij laat moeiteloos zowel actie als dialoog op een gebalanceerde manier horen. Tijdens wat tragere games ontbreekt het de Nova soms een klein beetje aan warmte en immersie. Deze headset klinkt ongelofelijk precies en open, maar mist daardoor wel een beetje karakter: het is allemaal wat analytisch.

Gebruikt je de Pro Nova onderweg, dan is de actieve noise cancelling een goede toevoeging. In de praktijk blijkt dat je hier voornamelijk wat aan hebt in de trein of metro. Er wordt voornamelijk veel gedempt in de lagere frequentieregionen en constante bromgeluiden worden ook goed weggewerkt - je reist dus een stuk stiller met de trein. Wel jammer is dat de noise cancelling niet ongelofelijk veel invloed heeft op korte geluiden of, om het even bij de trein te houden, medereizigers. Desalniettemin is het een welkome toevoeging die de Pro Nova toch nét iets flexibeler maakt dan de gemiddelde gameheadset.

©GMRimport

Gebruikservaring en software

De Arctis Nova voelt heel erg nieuw aan, en dat is niet direct iets positiefs. Er zijn in de gebruikservaring namelijk tal van kinderziektes en minder geslaagde ontwerpkeuzes te vinden. Product manager Brian Fallon stipte in het interview al even de Danish Design- en Form Follows Function-principes aan die SteelSeries heeft gehanteerd bij het ontwerpen van de headset. Die principes hebben geleid tot het koppelen van meerdere functies aan de aan- en uitknop, en dat werkt in de praktijk niet helemaal lekker.

De knoppen reageren niet zo intuïtief: de bluetoothpairing modus vereist het extreem lang indrukken van de bluetoothknop en het inschakelen van de actieve noise cancelling gaat gepaard met piepjes en het kort dempen van het geluid. Verbind je de headset met een iPhone, dan is er geen klein icoontje dat aangeeft hoeveel lading de batterij nog heeft. Ook komt het tijdens de testperiode meerdere keren voor dat de bluetoothverbinding in combinatie met een iPhone hapert, tikt of zelfs even wegvalt. Het is zelfs een keer nodig de batterij uit de oorschelp te halen om de headset zo min of meer te resetten voordat hij weer meewerkt. Danish Design en Form Follows Function zijn prima principes om een ontwerp te stroomlijnen, maar - om even in de terminologie te blijven - the devil is in the details.

In combinatie met het vernieuwde Base Station doet de Nova het wel naadloos en slim. De visuele feedback die het kleine kastje teruggeeft, is net dat beetje extra dat je nodig hebt om de gebruikservaring te stroomlijnen. De mogelijkheid om twee consoles of een console en een desktop-pc aan te sluiten op dezelfde dac is daarnaast gewoon een hele goede toevoeging. Als gameheadset in een setup met de gamedac2, slaagt de gebruikservaring dan ook helemaal. Onderweg is de gebruikservaring helaas nét niet top. Een headset als de Epos Hybrid H3 voorziet hierin bijvoorbeeld beter.

SteelSeries zet daarnaast sterk in op de nieuwe Sonar-software die je kunt gebruiken in combinatie met de Nova. Deze software is een soort digitale mixer die op Windows-pc’s heel veel flexibiliteit toe kan voegen - niet alleen voor streamers, maar ook zeker voor de casual gamer. Je kunt in Sonar volumes van verschillende programma’s en je gamechatgeluid individueel bedienen en meerdere, verschillende equalizers instellen. De app is volledig geïntegreerd met de nieuwe Gamedac2. Daarnaast heeft Sonar een heleboel presets die het geluid van games zo aan kunnen passen dat bepaalde zaken worden benadrukt: de Counter Strike: Global Offensive--preset zorgt bijvoorbeeld voor meer nadruk op voetstappen en vijandig geluid.

Concluderend

De SteelSeries Arctis Pro Nova Wireless is in veel opzichten een zeer geslaagde gameheadset. Niet alleen ziet het nieuwe ontwerp er uitstekend uit, er zijn ook veel verbindingsmogelijkheden. De nieuwe Gamedac2 die het mogelijk maakt twee consoles tegelijk aan te sluiten is een schot in de roos. Daar staat tegenover dat de Pro Nova in zijn gebruikservaring hier en daar wat steekjes laat vallen. Hierdoor voelt hij soms nét niet premium aan. De Pro Nova is daarmee een waardig en welkome vernieuwing van de Arctis-lijn, die iets tekortschiet in de gebruikservaring om een échte totaaloplossing te zijn.

Uitstekend
Conclusie

Niet alleen ziet het nieuwe ontwerp er uitstekend uit, ook zijn er veel verbindingsmogelijkheden en de nieuwe Gamedac2 die het mogelijk maakt twee consoles tegelijk aan te sluiten blijkt een schot in de roos. Daar staat tegenover dat de Pro Nova in zijn gebruikservaring hier en daar wat steekjes laat vallen. Hierdoor voelt hij soms nét niet premium aan. De Pro Nova is daarmee een waardig en welkome vernieuwing van de Arctis-lijn, die iets tekortschiet in de gebruikservaring om een échte totaaloplossing te zijn.

Plus- en minpunten
  • 2 consoles aansluiten op nieuwe basestation, klinkt erg goed, Bluetooth verbinding, mooi slank ontwerp geschikt voor onderweg
  • Gebruikerservaring schiet tekort, wat moet je met die hardcase?

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!