Review: De Turtle Beach Stealth 600 Gen 2 Max gameheadset
Nieuws

Review: De Turtle Beach Stealth 600 Gen 2 Max gameheadset

Het is al weer een tijd geleden dat Turtle Beach de Stealth 600 Gen 2 op de markt uitbracht. We bekeken deze draadloze headset destijds uitgebreid en hij beviel goed. Nu, zo’n twee jaar later, is er een nieuwe versie: de Stealth 600 Gen 2 Max.

Turtle Beach Stealth 600 Gen 2 Max 

Verbinding:


Compatibiliteit:


RGB features:

Batterijduur:  



€139,99

2,4Ghz wireless usb-a dongle (schakelbaar tussen Xbox en usb-a)

Volledig draadloos compatibel met alle platformen

Nee

48 uur


Deze nieuwe Max-versie borduurt voort op de Gen 2, maar brengt een aantal vernieuwingen en verbeteringen met zich mee, zoals de extreem lange batterijduur van 48 uur en een schakelbare 2.4Ghz wireless dongle. Laten we, ook voor lezers die nog nooit in aanraking zijn gekomen met de Stealth 600, beginnen bij het begin: de bouwkwaliteit.

Bouwkwaliteit

Qua ontwerp en bouwkwaliteit zijn er weinig vernieuwingen ten opzichte van zijn voorganger. Ook de Stealth 600 Gen 2 Max is volledig gemaakt van hard plastic. Het frame van de headset voelt ongelofelijk stevig aan en zit vol met nuttige scharnierpunten. De oorschelpen kunnen 90 graden draaien en ook nog eens kantelen. Dat maakt de pasvorm van de headset voor iedereen redelijk comfortabel.

De oorkussens zijn voorzien van een stoffen bekleding die goed ademt en zacht aanvoelt. Een kanttekening bij de oorkussens is wel dat deze ietwat hard zijn en krap zijn opgezet. Omdat de bekleding en kussens van de schelpen zacht zijn, zorgt het niet direct voor oncomfortabele situaties, maar de kans is aannemelijk dat de bovenkant van je oor onder het kussen verdwijnt. Je moet de Stealth 600 Gen 2 Max dan ook echt even indragen voordat hij volledig comfortabel zit. Ten opzichte van het vorige model lijkt het met synthetisch leer beklede kussen op de hoofdband bij deze Max-versie wel een stukje zachter, waardoor de hoofdband niet al te hard bovenop je hoofd drukt, dat scheelt in ieder geval iets.

Besturing, modi, Max en mic

De buitenkant van de linkeroorschelp is voorzien van twee drukknoppen, twee volumewieltjes en een flip-to-mute-microfoon. Een van de drukknoppen schakelt de headset aan en uit en bedient de Superhuman Hearing Mode. De andere drukknop, de Mode-knop, laat je schakelen tussen een van de vier ingebouwde equalizer-presets. Er zijn een Bass Boost, Signature Sound, Bass and Treble Boost en Vocal Boost. De twee volumewieltjes geven je afzonderlijk controle over het volume van je gameaudio en de chat. Omdat de wieltjes direct onder elkaar zijn geplaatst, is het in het begin wel af en toe even zoeken naar het goede wieltje.

©GMRimport

De microfoon op de Stealth 600 klinkt prima. De enige kanttekening die je erbij kunt plaatsen, is dat er voor een omnidirectionele microfoon gekozen is. Enerzijds zorgt dat ervoor dat de microfoon behoorlijk in balans klinkt en wat minder geknepen dan de gemiddelde headsetmicrofoons. Anderzijds zorgt het ervoor dat hij wel wat meer omgevingsgeluid oppikt. Dat is niet onoverkomelijk, maar wel iets om rekening mee te houden als je in een rumoerige omgeving gamet.

De eerder genoemde Superhuman Hearing modus hebben we inmiddels al een paar keer voorbij zien komen bij Turtle Beach-producten. De modus is echt een van de paradepaardjes van het bedrijf en zorgt in de praktijk vaak voor goede resultaten. Dat is bij deze headset niet anders. Waar je wel rekening mee moet houden, is dat Superhuman Hearing niet is gemaakt om mooi te klinken; deze modus richt zich puur op effectiviteit. Schakel je hem in, dan klinkt de headset puntig en dun. Wel brengt het ongelofelijk veel snelheid in de klank en zorgt het ervoor dat je je, voornamelijk bij snelle shooters, goed kunt focussen tijdens chaotische actiemomenten.

We stipten al even aan dat de Gen 2 Max een aantal verbeteringen doorvoert ten opzichte van het vorige model. De batterijduur is er daar een van. Je kunt 48 uur spelen zonder opnieuw te hoeven laden en dankzij de snel-laad-mogelijkheid kun je met een kwartier aan de kabel 8,5 uur vooruit. Ook de 2.4Ghz wireless dongle is geüpgraded: deze is nu schakelbaar. Dat betekent dat hij compatibel is met zowel moderne Xbox-consoles als - wanneer je het schakelaartje omzet - met ieder platform met een usb-a-ingang. Je kunt deze Gen 2 Max dus draadloos verbinden met álle systemen. De draadloze verbinding is daarnaast naadloos, stabiel en ongelofelijk snel in combinatie - een hele knappe prestatie en een absolute meerwaarde.

©GMRimport

De klank

Bij het luisteren naar muziek valt direct op dat de Stealth 600 Gen 2 Max behoorlijk veel nadruk legt op lage frequenties. In het absolute sublaag klinkt de headset heel strak en dat zorgt ervoor dat ondanks dat er veel laag is, de boel toch behoorlijk gebalanceerd klinkt. In het middenlaag slibt de klank wel teveel dicht en wordt de weergave soms iets troebel, maar daar staat dan weer tegenover dat de hogere frequenties heel precies en gedefinieerd klinken. Niet alleen in de stereoplaatsing, maar ook in definitie. Die eigenschappen maken dat elektronische muziek wat beter uit de verf komt dan een stevige rock- of popplaat. Desalniettemin is de algehele balans van de Stealth 600 Gen 2 Max echt behoorlijk goed te noemen.

Dat aanwezige midlaag zorgt in-game voor een groot gevoel van immersie, terwijl het stevige sublaag spectaculaire actiemomenten veel kracht bijzet. Het meest in het oor springt echter het gemak waarmee de Stealth 600 Gen2 Max verschillende games overtuigend neerzet. De meeste gameheadsets blinken óf uit in openwereld-rpg’s, óf in snelle shooters, maar dankzij de nadruk op het midlaag en de mogelijkheid tot het inschakelen van bijvoorbeeld Superhuman Hearing, kun je met de Stealth 600 Gen 2 Max veel kanten op. De enige missers zijn de verschillende equalizermodi: die voegen niet zo heel veel toe en de Bass Boost-modus doet de headset zelfs behoorlijk slechter klinken.

Concluderend

De Turtle Beach 600 Gen 2 Max bouwt verder op een toch al uitstekende gameheadset en voegt daar twee héle goede functies aan toe: een extreem lange batterijduur en een schakelbare dongle waardoor de headset volledig draadloos compatibel is met Xbox, PlayStation én Windows en Mac. Er zijn ook een aantal kleine minpuntjes: het comfort is oké, maar niet geweldig en de verschillende equalizermodi voegen niets toe. Desalniettemin is de 600 Gen 2 Max een van de meer multi-inzetbare headsets die we hebben getest, maar dan wel multi-inzetbaar voor de gamer die een headset zoekt voor in en rondom huis. Ben je op zoek naar een headset die je ook direct mee op stap kunt nemen, dan is de 600 Gen 2 Max niet wat je zoekt.

Uitstekend
Conclusie

De Turtle Beach Stealth 600 Gen 2 was al een uitstekende headset en de Max voegt daar een aantal zaken aan toe die heel goed geslaagd zijn. De headset is ongelofelijk multi-inzetbaar en met één dongle compatibel met alle platforms. Het enige kleine minpunt is het draaggevoel: dat is niet optimaal, maar verbetert na verloop van tijd wel.

Plus- en minpunten
  • Batterijduur, klinkt erg goed, volledig draadloos compatibel met Xbox, PlayStation, Switch en pc’s
  • Draaggevoel niet geweldig

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!