Header

Hardware review: Turtle Beach Stealth 500X Headset

Olieramp

De Turtle Beach Stealth 500X wireless surround-headset voor de Xbox One krijgt veel voor elkaar. De headset kun je urenlang dragen, want het comfort en de accuduur zijn dik in orde. Het geluid prachtig, met veel detail in de hoge tonen. Toch loopt onze ervaring met deze headset op de klippen door een waslijst aan kleine en grote ergernissen.

Geen kwaad woord over het comfort van de Turtle Beach Stealth 500X voor de Xbox One. Na een uurtje spelen zou je bijna vergeten dat je de draadloze headset op hebt, dankzij de met stof beklede oorku ens die netjes over de oren vallen. De luidsprekers drukken bovendien nauwelijks tegen de zijkanten van het hoofd. De beugel is voorzien van een stoffen ku en dat eveneens binnen de kortste keren als gegoten voelt. De constructie als geheel voelt stevig en laat zich zonder problemen buigen, zodat het apparaat niet bij het minste of geringste uit elkaar springt. Met een gewicht van 300 gram behoort de Stealth 500X tot de middenkla e. Niet heel licht, maar ook zeker niet te zwaar.

De Stealth 500X is volledig draadloos. De enige draden die je nodig hebt zijn de usb-kabel en de optische kabel om de zender met de Xbox One te verbinden, maar zelf ben je vrij om te gaan en te staan waar je wilt, met een maximale afstand van ongeveer tien meter. De accu – die je vreemd genoeg met een usb-naar-mini-usb-kabel moet opladen, waar de controller een micro-usb-aansluiting heeft – houdt het lekker lang vol. Tijdens onze speelse ies tikt de headset eenvoudig de twaalf tot veertien uur aan. De accucapaciteit zal ongetwijfeld afnemen naarmate de tijd vordert, maar de accuduur is desalniettemin uitstekend. 

Een veredelde equalizer

Tot dusver kunnen we alleen maar lovend zijn over de Xbox One-headset van Turtle Beach, maar bij het 7.1 Surround-geluid begint ons enthousiasme te tanen. Na regelmatig te wi elen tu en de stereo-modus en surround-geluid twijfelen we aan het effect dat de luxe functie ons belooft. We verwachten een betere plaatsing van het geluid om ons heen, zodat we bijna instinctief kunnen omdraaien en met uiterste precisie een geniepige tegenstander kunnen trakteren op een schot. Wat we krijgen is een verschuiving in intensiteit van hoge en lage tonen.

Als we de standaard surround-preset nemen, klinken de geteste games ronduit waardeloos. Dof en gedempt is niet wat we verstaan onder “een waanzinnig, 3D geluidslandschap van 360 graden met ongeëvenaarde ruimtelijke precisie”. Met de shooter-instelling krijgen alle hoge tonen een extra boost, zodat je kogelinslagen en voetstappen duidelijk hoort. Dat heeft uiteraard voordelen, maar je hoort niet beter waar ze vandaan komen. Het beste, meest natuurlijke geluid krijg je met surround uitgeschakeld en dat kan niet de bedoeling zijn. Het stereogeluid mag er overigens best zijn, met heldere klanken in het hele spectrum, al had de bas iets steviger gemogen.

Wat ook niet bijdraagt is de cryptische wijze waarop je naar verschillende presets schakelt. Op de rechter luidspreker vinden we vier knoppen. Twee om te wi elen tu en surround-modi – games, film, muziek en uit – en twee om te wi elen tu en profielen – voor de genres standaard, shooters, racing en sport. Elk van de vier profielen en modi corresponderen met een aantal lage en hoge piepjes die je hoort zodra je wi elt. Hoe weet je welk piepje verwijst naar welke instelling? Dat mag je domweg uit je hoofd leren.

Onhandig

De teleurstelling die ‘surround’ heet is de eerste van een serie kleine en grotere onhandigheden en mi tappen die elk afzonderlijk prima te vergeven zijn, maar bij elkaar opgeteld ons humeur verpesten. Zo is de sidetone – het afspelen van je eigen microfoon-input, zodat je jezelf goed hoort – een zeer welkome feature, maar er zijn slechts twee niveaus beschikbaar: net te zacht en veel te hard. Ook kun je de surround-profielen niet via de Xbox One aanpa en, maar moet je dit met software op een aparte pc regelen, die overigens niet op Windows 10 functioneert. De eerdergenoemde mini-usb-aansluiting betekent dat je zonder goede reden een extra usb-poort op je Xbox One kwijt bent en als je de microfoon losneemt, houd je een lelijke uitstulping op de linker luidspreker over. Allemaal ‘net niet’-dingen die niet pa en bij een headset van 210 euro.

Over elk van bovengenoemde minpuntjes zou je nog de schouders kunnen ophalen, maar één euvel is wat ons betreft de doodsteek. Ruis is op elk prijspeil onwenselijk en met de Stealth 500X horen we onmiskenbaar witte ruis. Als bij een terroristische aanval in Seattle een koeltoren op je instort, ga je dat niet merken, nee. Maar bij rustige momenten of in een situatie waar geleidelijk spanning wordt opgebouwd stoort het. We hebben de microfoon uitgeschakeld, net als de sidetone. Ook hebben we geprobeerd om interferentie uit te sluiten door alle overige apparaten in de kamer uit te schakelen. Aansluiten op een pc maakt niets uit en als we een andere (en veel goedkopere) draadloze headset op een pc aansluiten hebben we nergens last van. Wat we ook doen, die irritante ruis blijft.

Dat is onacceptabel. Een foutje of twee kunnen we best door de vingers zien. En die zijn er, zoals het onhandig gebruik van presets, die je, als het tenminste werkt, met een aparte pc moet configureren. Als je de vervormende surround-functionaliteit uitzet, houd je prima stereogeluid over en het comfort, net als de accuduur, zijn uitstekend. Alle mi ers met randfunctionaliteit hadden we daarom graag vergeven, maar als we ook nog last hebben van een constante ruis tijdens het gamen, houdt het op.

Pluspunten: comfortabel, lange accuduur, prima stereogeluid

Minpunten: onhandige presets, beperkt nut van surround-geluid, hoge prijs, continu aanwezige ruis

Adviesprijs: 210 euro

Beoordeling: 2/5

Aanbevolen voor jou