Half-Life: Alyx is een triomf
Reviews

Half-Life: Alyx is een triomf

Half Life: Alyx is de eerste nieuwe game in de franchise sinds Episode 2 in 2007 verscheen. Na eindeloze hoeveelheden, steeds flauwer wordende Half-Life 3-memes, leek het doek voor de franchise gevallen, tot Valve opeens Alyx aankondigde. Met als grote verrassing: de game is puur voor virtual reality ontworpen. Dat blijkt een briljante keuze.

Wanneer je je eerste stappen als Alyx zet, is het makkelijk om overdonderd te raken van het uitzicht op de stad, de Walkers, het geluid… Dan loop je naar de tafel met de radio, waar ook een luciferdoosje ligt. Je pakt die op en schudt. Je voelt de lucifers in het doosje. En als je het doosje dichter bij je oor houdt en weer schudt, hoor je ze ook. Het is in een notendop waarom deze game zo geweldig is: van gigantische set pieces wiens schaal dankzij vr je kaak op de grond laat zakken, tot de allerkleinste details die nagenoeg perfect zijn uitgewerkt.

In alles voelt en speelt dit als een volwaardige Half Life-game. In plaats van stille protagonist Gordon Freeman kruip je nu in de huid van Alyx. Er zit enige ironie in de keuze om Alyx een stem te geven in dit spel, wat in eerste instantie vreemd werkt. Want jij verricht alle handelingen, terwijl Alyx er op los kletst met ene Russel. Juist in vr zou je denken dat dit een vergissing is, omdat je in principe ‘als jezelf’ in de wereld staat. Dat gevoel van disconnect is na een minuut verdwenen, niet alleen omdat het uiteindelijk gewoon niet uitmaakt, maar vooral omdat de gesprekken tussen Alyx en de ergens veilig verstopte Russel briljant zijn geschreven en geacteerd.

Prequel

Half-Life: Alyx is een prequel op Half-Life 2 en begint met een op het oog simpele opdracht: Alyx wil haar vader redden uit de handen van de Combine. Ze heeft hiervoor niet alleen de beschikking over enkele wapens, maar ook over ‘zwaartekrachthandschoenen’, de voorlopers van de Gravity Gun uit Half-Life 2.

Hier wordt meteen duidelijk wat vr toevoegt aan de gameplay. De handschoenen laten je op afstand contact maken met een voorwerp en met een snelle polsbeweging trek je ze naar je toe, waarna je ze opvangt. Zo kun je voorwerpen in de omgeving oppakken zonder steeds te moeten bukken, maar het helpt vooral bij een aantal puzzels en moeilijk bereikbare buit.

©GMRimport

Half-Life: Alyx speelt als een traditionele Half-Life-game, in de zin dat je door de levels beweegt, puzzels oplost en vijanden neerschiet. Het voortbewegen kan op de comfortabele ‘teleport-manier’, maar wiens maag het aankan, heeft de optie om ook vrij rond te bewegen.

Welke manier je ook kiest, je beweegt je behoedzaam door de levels die absurd gedetailleerd zijn. Dit is een bijna fotorealistische wereld zoals we nog niet eerder in vr hebben gezien. Dat uit zich niet alleen in een uiterst beklemmende (en voor fans zeer herkenbare) wereld, maar ook in de unieke gameplay.

Barnacles

Zo heb je in duistere delen de beschikking over een zaklamp. Duisternis is een zeer belangrijk aspect van de game, met gebieden die zo donker zijn dat je trillend als een rietje stap voor stap probeert om met je smalle lichtbundel een weg te vinden tussen de Barnacles en Head Crabs. Op deze momenten neigt Half-Life: Alyx sterker naar het survival-horrorgenre dan zijn voorgangers, met beperkte hoeveelheden kogels en hier en daar flinke schrikeffecten.

©GMRimport

Maar Valve blijft niet hangen in het idee van een spookhuis. Op andere momenten loop je door weidse omgevingen met vol zonlicht en een overschot aan kogels en zit je in intense vuurgevechten met de Combine en andere tegenstanders. En weer even later los je puzzels op, waarbij je niet alleen goed ruimtelijk inzicht moet hebben, maar ook aanwijzingen in de omgeving moet zoeken.

Ook is er een upgradesysteem waarmee je je wapens van nieuwe functies kan voorzien. Hiervoor moet je ‘resin’ verzamelen dat her en der in de levels verstopt ligt. Een deel ligt gewoon in het zicht. Voor anderen moet je echt in elk hoekje kijken. Het zoeken van resin voelt nooit aan als werk, het geeft hooguit extra diepgang aan een game waar toch al zoveel in gebeurt.

Meesterlijk

Meesterlijk is de manier waarop het spel je stapje voor stapje alle elementen van de game leert kennen, en ook hoe het de schaarste van kogels en health points doseert voor een maximaal effect. Op elk moment van Half-Life: Alyx staat spelen voorop. De game moet het in de kern hebben van de unieke manieren van spelen die vr brengt. Dat betekent ook dat het na het spelen van dit spel volkomen duidelijk is dat Half-Life: Alyx niet werkt op een plat scherm. De vrijheid om je handen te gebruiken, de mogelijkheid om vrij te richten en het navigeren van de wereld: het is mechanisch gezien gewoon niet mogelijk om diezelfde beleving naar een ouderwets scherm te vertalen. Half-Life: Alyx is in alles een vr-game, en is daar ook beter door geworden.

Op elk moment van Half-Life: Alyx staat spelen voorop.

-

Dat wil niet zeggen dat er niets op aan te merken valt. Er zitten hele kleine bugs in het spel die de game niet breken, maar toch opvallen. Zo is er een moment dat je in een put zit en er elk moment vijanden door een muur kunnen breken. Met teleport blijkt het mogelijk om via een aantal randen uit de put te klimmen voordat de muren breken, waarna het daarop volgende vuurgevecht zijn impact verliest. Het is een kleinigheidje, maar juist in een spel met zoveel aandacht voor detail vallen dit soort moment extra op.

Irritant zijn de net te lange laadtijden. Wanneer je het einde van het level bereikt, bevriest de wereld en wordt deze grauw. Er verschijnt een holografische landkaart en je staat dertig tot zestig seconden duimen te draaien voor alles weer verdergaat. Ook als je dood gaat duurt herladen lang.

Evolutie

En hoewel Half-Life: Alyx een fantastische game is, is het in bijna alle opzichten een evolutie van bekende vr-spelelementen. Het schieten, voortbewegen en verzamelen van kogels en upgradematerialen: we kennen dit uit spellen als Arizona Sunshine, Wilson’s Heart en From Other Suns. Ook is het spel heel lineair. De levels zelf geven soms de illusie dat er veel te verkennen valt, maar meestal is het toch vooral immer gerade aus. Dat is uiteraard niet anders dan in voorgaande delen van de franchise.

©GMRimport

Toch is dit in bijna alle opzichten een triomf. Dit is de meest gedetailleerde, diepste en best uitgewerkte vr-game tot nu toe. Geen enkele andere vr-game heeft tegelijk zoveel variatie en zoveel diepgang, gecombineerd met zo’n perfect tempo. Steeds wanneer je het gevoel krijgt dat je weet wat je te wachten staat, gooit de game weer wat nieuws op je af en krijgt het verhaal een totaal andere wending. En je hoeft je nu ook eens geen zorgen te maken dat je hier in een paar uur doorheen fietst. Dit is een game waar je vijftien tot twintig uur mee bezig bent voordat je het geweldige einde bereikt.

Half-Life: Alyx is een emotionele achtbaan vol spektakel en betekenisvolle stille momenten, in een tot in detail uitgewerkte, beklemmende spelwereld. Een echte Half-Life-game dus.

Half-Life: Alyx is nu te koop op Steam. Wij testten de game met een Oculus Rift S.

Fantastisch
Conclusie

Half-Life: Alyx is een fenomenale game die niet alleen excelleert als vr-ervaring, maar ook qua gameplay toont hoe meesterlijk Valve als ontwikkelaar is. Van begin tot (overdonderend) eind is de game een waar genot om te spelen. Nee, het is niet altijd even origineel en af en toe zijn er kleine bugs te vinden. Ook de laadtijden halen de vaart er soms uit. Toch is dit zonder enige reserve de nieuwe Half-Life-game waar we jaren op hebben gewacht.

Plus- en minpunten
  • Fantastische gameplay, grafisch overdonderend, geweldig verhaal
  • Laadtijden, kleine bugs, lineair

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music
Nieuws

Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music

De app is beschikbaar voor Nintendo Switch Online-leden

Nintendo heeft de soundtrack van de SNES-game Super Mario Kart toegevoegd aan de Nintendo Music-app.

De soundtrack bestaat uit 37 nummers die samen 33 minuten beslaan. Super Mario Kart is de eerste game in de gigantisch populaire kartracefranchise. Een van de meest recente delen, Mario Kart 8 Deluxe, is de bestverkochte Switch-game.

Vorig jaar bracht Nintendo Nintendo Music uit. Met de gratis app die alleen beschikbaar is voor Nintendo Switch Online-leden kan men muziek uit diverse Nintendo-games beluisteren op iPhone- of Android-apparaten. De app is daarmee vergelijkbaar met andere muziekapps als Spotify en Apple Music, maar dus louter voor muziek uit Nintendo-spellen.

Mensen kunnen daarbij zoeken op games, personages en verschillende speellijsten. Er is muziek beschikbaar uit games van verschillende consoles. Denk aan spellen als Donkey Kong Country, Super Mario Odyssey, Animal Crossing: New Horizons, The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom en Super Mario Bros.

Diverse nummers kunnen ook 'verlengd' worden tot wel zestig minuten. Bepaalde soundtracks kunnen verborgen worden om spoilers te voorkomen en daarbij worden er soundtracks aangeraden gebaseerd op de speelgeschiedenis op de Switch. Zoals gezegd is een abonnement op Nintendo Switch Online nodig om in te kunnen loggen op Nintendo Music en de app te gebruiken. Dit kost 19,99 euro per jaar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Aankomend voorjaar verschijnt de game ook op GOG. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!