GRID vindt ruig racen belangrijker dan arcade of realisme
Nieuws

GRID vindt ruig racen belangrijker dan arcade of realisme

Er lijken nieuwe hoogtijdagen gaande voor racegamespecialist Codemasters: na DiRT en F1 verschijnt dit jaar nog een derde racer van de Britse uitgever annex ontwikkelaar. Met GRID wil men weer bewijzen dat de balans tussen arcade en realisme niet zo belangrijk is, als er maar voldoende drama aanwezig is.

De discussie over welke racegame nou realistisch is en welke niet zou tot het einde der tijden gevoerd kunnen worden. Zelfs met de benadering van een spectrum, waarmee het verschil tussen de Gran Turismo's, Forza's en rFactors van deze wereld nog enigszins overzichtelijk te duiden valt, worden snelheidsminnende gamers het waarschijnlijk nooit eens.

Dat maakt de positionering van de nieuwe GRID gelijk al extra interessant. Het oorspronkelijke Race Driver: GRID uit 2008 pretendeerde zeker geen sim te zijn, maar liet spelers wel hun gang gaan in serieuze raceauto's op een variëteit aan permanente en stratencircuits. Vijf jaar later legde GRID 2 juist de nadruk op opgevoerde straatversies van sportwagens en ontstond zelfs milde controverse door de omissie van de cockpitcamera. Dat werd al een jaar later rechtgezet door GRID Autosport, waarbij het aantal diverse raceklassen haast niet te tellen was.

©GMRimport

Ruige racegame

"Je zou de franchise zo haast schizofreen - met alle respect voor de aandoening - kunnen noemen. De opzet is bepaald nooit consistent geweest", erkent de regisseur van GRID, Chris Smith, in gesprek tijdens onze eerste speelsessie met zijn nieuwste werk. "Voor de nieuwe game wil ik dan ook wegblijven van de term 'arcade', want dat is misleidend. Duidelijk was wel dat in GRID 2 elke auto eigenlijk hetzelfde bestuurde en het daar ontbrak aan diepte. Daarom willen we nu terug naar het 'ruige' gevoel van het origineel. Hopelijk voelt dit als een reboot."

Met de controller in de hand voelt het racen in GRID inderdaad nog het meest zoals het oorspronkelijke deel, hetzij wel een stukje moderner en verfijnder. De GT3-bolide waarmee we over Brands Hatch scheuren voelt vrij gewichtig en gevoelig. Hoewel kleine stuurfoutjes aardig te corrigeren zijn, gaat de auto met teveel gas genadeloos achterstevoren. Let wel: met alle hulpmiddelen uit. Smith vervolgt: "Rijhulpmiddelen moeten de auto's niet suf maken, het karakter moet nog steeds voelbaar zijn. Met alle assistentie uit moet het best wel realistisch voelen - en je bent op die manier sneller. Als je dan toch moeite hebt, zijn de hulpmiddelen er om je te leren richting de realistische manier van racen te groeien."

©GMRimport

Fernando Alonso

Een vlugge blik op de menu's toont ons ook een prettige diversiteit aan auto's. Ditmaal zijn niet alleen de meest actuele én klassieke productiemodellen, maar ook legio toerwagens, prototyperacers en zelfs Formule 1-auto's vertegenwoordigd. Dat laatste is met dank aan tweevoudig F1-wereldkampioen Fernando Alonso, in wiens titelwinnende Renault R26 je onder meer kunt racen. Om te zorgen dat je ook online volgens je eigen voorkeuren aan de slag kunt, laat GRID je matchmaking toepassen volgens een reeks parameters variërend van discipline tot circuit en bijzondere omstandigheden.

Maar of je nou online of offline racet - het echte USP van GRID moet vooral zitten in de beleving van de races, stelt Smith: "Wat wij ook het allerbelangrijkst vinden in echte autosport, is drama. We willen geen optochten, maar gekte op de baan. Dus de AI zal afhankelijk van jouw rijgedrag opzettelijk fouten maken of zich agressief gedragen in duels. Daarmee borduren we voort op het oude Nemesis-systeem in eerdere delen. Zo kunnen we het gevoel van spannende online wedstrijden nabootsen voor iedereen die de game speelt."

Helemaal nieuw zijn de ambities van Codemasters daarmee niet, want GRID kent effectief dezelfde benadering als elf jaar geleden. Of het daarmee weet door te stoten in een overvol deelnemersveld tegen het einde van deze consolegeneratie - met titanen als Gran Turismo Sport en Forza Motorsport - is echter nog een groot vraagteken.

Watch on YouTube

GRID verschijnt op 11 oktober voor PlayStation 4, Xbox One en pc – in november volgt de release op Google Stadia.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit
Nieuws

Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit

Op alle moderne consoles en Steam

Sword of the Necromancer: Resurrection, de remake van Sword of the Necromancer, is vanaf 23 januari 2025 beschikbaar op pc en consoles.

Dat heeft ontwikkelaar Grimorio of Games aangekondigd. De remake van de in 2021 verschenen game plaatst de game in een driedimensionale spelwereld, wat ook weer nieuwe gameplaymechanieken met zich meebrengt.

Sword of the Necromancer: Resurrection wordt omschreven als een 'dungeon crawler actie-rpg' met procedureel gegenereerde elementen. Het unieke aspect van de reeks is dat verslagen vijanden weer tot leven gewekt kunnen worden om ze aan de zijde van de speler te laten vechten.

Sword of the Necromancer: Resurrection komt naar PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en Steam. Hieronder is een nieuwe trailer te zien. Grimorio of Games werkt ondertussen ook aan een vervolg genaamd Sword of the Necromancer: Revenant, maar daar is nog geen releasedatum van bekend.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team
Nieuws

Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team

Het personage heeft een grote rol in aankomende film Sonic the Hedgehog 3

Middels een gratis update is het personage Shadow the Hedgehog speelbaar gesteld in de mobiele game Sonic Dream Team.

Shadow heeft daarbij zijn eigen, unieke krachten gecentreerd rondom Chaos. Zo kan hij Chaos Control en Chaos Shift gebruiken, bijvoorbeeld om vijanden en objecten in de omgeving op een plek vast te zetten.

Shadow kan ontgrendeld worden om in Adventure-modus te gebruiken door de uitdagingen van Tails uit te behalen. Verder zijn er zes beeldjes gebaseerd op Shadow om te verzamelen, is de tutorial aangepast en zijn er nieuwe muzieknummers toegevoegd.

De toevoeging van Shadow is geen verrassing: het personage speelt een grote rol in de op 26 december in de bioscoop te verschijnen film Sonic the Hedgehog 3. Daarin wordt hij van stem voorzien door The Matrix- en Cyberpunk 2077-acteur Keanu Reeves.

Het eind vorig jaar op Apple Arcade uitgekomen Sonic Dream Team biedt 3D-platformactie waarbij spelers naast Shadow ook Sonic, Tails, Knuckles, Amy, Rouge en Cream kunnen besturen. Het verhaal draait om Dr. Eggman die de Reverie steelt, een eeuwenoud apparaat waarmee dromen werkelijkheid worden. Logischerwijs wil de slechterik dit gebruiken om de wereld te veroveren, en het is aan Sonic en zijn vrienden om dit tegen te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!