GRID vindt ruig racen belangrijker dan arcade of realisme
Nieuws

GRID vindt ruig racen belangrijker dan arcade of realisme

Er lijken nieuwe hoogtijdagen gaande voor racegamespecialist Codemasters: na DiRT en F1 verschijnt dit jaar nog een derde racer van de Britse uitgever annex ontwikkelaar. Met GRID wil men weer bewijzen dat de balans tussen arcade en realisme niet zo belangrijk is, als er maar voldoende drama aanwezig is.

De discussie over welke racegame nou realistisch is en welke niet zou tot het einde der tijden gevoerd kunnen worden. Zelfs met de benadering van een spectrum, waarmee het verschil tussen de Gran Turismo's, Forza's en rFactors van deze wereld nog enigszins overzichtelijk te duiden valt, worden snelheidsminnende gamers het waarschijnlijk nooit eens.

Dat maakt de positionering van de nieuwe GRID gelijk al extra interessant. Het oorspronkelijke Race Driver: GRID uit 2008 pretendeerde zeker geen sim te zijn, maar liet spelers wel hun gang gaan in serieuze raceauto's op een variëteit aan permanente en stratencircuits. Vijf jaar later legde GRID 2 juist de nadruk op opgevoerde straatversies van sportwagens en ontstond zelfs milde controverse door de omissie van de cockpitcamera. Dat werd al een jaar later rechtgezet door GRID Autosport, waarbij het aantal diverse raceklassen haast niet te tellen was.

Ruige racegame

"Je zou de franchise zo haast schizofreen - met alle respect voor de aandoening - kunnen noemen. De opzet is bepaald nooit consistent geweest", erkent de regisseur van GRID, Chris Smith, in gesprek tijdens onze eerste speelsessie met zijn nieuwste werk. "Voor de nieuwe game wil ik dan ook wegblijven van de term 'arcade', want dat is misleidend. Duidelijk was wel dat in GRID 2 elke auto eigenlijk hetzelfde bestuurde en het daar ontbrak aan diepte. Daarom willen we nu terug naar het 'ruige' gevoel van het origineel. Hopelijk voelt dit als een reboot."

Met de controller in de hand voelt het racen in GRID inderdaad nog het meest zoals het oorspronkelijke deel, hetzij wel een stukje moderner en verfijnder. De GT3-bolide waarmee we over Brands Hatch scheuren voelt vrij gewichtig en gevoelig. Hoewel kleine stuurfoutjes aardig te corrigeren zijn, gaat de auto met teveel gas genadeloos achterstevoren. Let wel: met alle hulpmiddelen uit. Smith vervolgt: "Rijhulpmiddelen moeten de auto's niet suf maken, het karakter moet nog steeds voelbaar zijn. Met alle assistentie uit moet het best wel realistisch voelen - en je bent op die manier sneller. Als je dan toch moeite hebt, zijn de hulpmiddelen er om je te leren richting de realistische manier van racen te groeien."

Fernando Alonso

Een vlugge blik op de menu's toont ons ook een prettige diversiteit aan auto's. Ditmaal zijn niet alleen de meest actuele én klassieke productiemodellen, maar ook legio toerwagens, prototyperacers en zelfs Formule 1-auto's vertegenwoordigd. Dat laatste is met dank aan tweevoudig F1-wereldkampioen Fernando Alonso, in wiens titelwinnende Renault R26 je onder meer kunt racen. Om te zorgen dat je ook online volgens je eigen voorkeuren aan de slag kunt, laat GRID je matchmaking toepassen volgens een reeks parameters variërend van discipline tot circuit en bijzondere omstandigheden.

Maar of je nou online of offline racet - het echte USP van GRID moet vooral zitten in de beleving van de races, stelt Smith: "Wat wij ook het allerbelangrijkst vinden in echte autosport, is drama. We willen geen optochten, maar gekte op de baan. Dus de AI zal afhankelijk van jouw rijgedrag opzettelijk fouten maken of zich agressief gedragen in duels. Daarmee borduren we voort op het oude Nemesis-systeem in eerdere delen. Zo kunnen we het gevoel van spannende online wedstrijden nabootsen voor iedereen die de game speelt."

Helemaal nieuw zijn de ambities van Codemasters daarmee niet, want GRID kent effectief dezelfde benadering als elf jaar geleden. Of het daarmee weet door te stoten in een overvol deelnemersveld tegen het einde van deze consolegeneratie - met titanen als Gran Turismo Sport en Forza Motorsport - is echter nog een groot vraagteken.

Watch on YouTube

GRID verschijnt op 11 oktober voor PlayStation 4, Xbox One en pc – in november volgt de release op Google Stadia.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
F-Zero 99 ontvangt nieuwe content, twee F-Zero-games naar Switch Online
Nieuws

F-Zero 99 ontvangt nieuwe content, twee F-Zero-games naar Switch Online

Vijf nieuwe circuits toegevoegd

Nintendo heeft vandaag nieuwe content aan F-Zero 99 toegevoegd. Daarnaast verschijnen er later deze maand twee klassieke F-Zero-games voor Nintendo Switch Online.

De gratis update voor F-Zero 99 voegt vijf nieuwe circuits toe aan de game via de Ace League Grand Prix. Deze vijf circuits komen uit de Satellaview-versie van SNES-game F-Zero, die alleen in Japan verkrijgbaar was. Ook zijn er nieuwe decals voor voertuigen toegevoegd en is de oefenmodus uitgebreid. F-Zero 99 is gratis beschikbaar voor alle Nintendo Switch Online-leden.

Daarnaast worden er op 11 oktober twee klassieke F-Zero-games via de Game Boy Advance-app op de Switch toegevoegd. Het gaat om F-Zero: GP Legend en F-Zero Climax. Eerstgenoemde game kwam in 2003 uit en is gebaseerd op de anime met dezelfde naam. F-Zero Climax verscheen een jaar later en is vergelijkbaar - tot de release van F-Zero 99 was het de meest recente game in de reeks.

De GBA-app op Switch kan alleen gedownload worden voor mensen die zowel een abonnement op Nintendo Switch Online als het uitbreidingspakket hebben. Dat kost in totaal 39,99 euro per jaar.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bijna drie uur aan gameplay van Until Dawn-remake getoond
Nieuws

Bijna drie uur aan gameplay van Until Dawn-remake getoond

De game komt aanstaande vrijdag uit op PS5 en pc

Ondanks dat de game officieel pas vrijdag uitkomt, zijn er al bijna drie uur aan gameplaybeelden van de Until Dawn-remake uitgezonden op Twitch.

Streamer Nikolai7PT had blijkbaar de game al in het bezit en besloot de game te streamen. De beelden tonen de eerste uren van het spel en kunnen hier bekeken worden. Logischerwijs bevatten de beelden wel spoilers voor de eerste uren van de game.

Until Dawn is opnieuw opgebouwd voor PS5 en pc - het origineel verscheen op PlayStation 4 - en bevat diverse toegankelijkheidsopties. Het proloog is vernieuwd, de game draait op Unreal Engine 5 en er zijn nieuwe verzamelbare items te vinden. De game komt zoals gezegd op 4 oktober uit - hier kunnen de systeemeisen voor de pc-versie worden gevonden.

In Until Dawn komt een groep jongvolwassenen vast te zitten in een skihut terwijl er iets jacht op hun maakt. Spelers kunnen diverse keuzes maken die invloed hebben op het verhaal en het lot van de personages. Diverse bekende acteurs vertolkten de rollen van de personages in de games, waaronder Rami Malek, Hayden Panettiere en Peter Stormare. Het origineel is ontwikkeld door Supermassive Games, ook bekend van de The Dark Pictures Anthology.

Onlangs bleek al dat de opnames van de Until Dawn-film zijn begonnen. De regie is in handen van David F. Sandberg, de maker van horrorfilm Annabelle: Creation en de Shazam-films. Ook is duidelijk dat Peter Stormare een rol heeft in de film. De acteur was al in de game te zien als Dr. Hill en de kans is groot dat hij deze rol opnieuw op zich neemt. Andere castleden zijn Ella Rubin, Michael Cimino, Ji-young Yoo en Odessa A’zion.

Begin september vielen er veel ontslagen bij Ballistic Moon, de ontwikkelaar van deze remake. "Terwijl de game-industrie te maken blijft hebben met complexe uitdagingen, worden we bij Ballistic Moon geconfronteerd met de harde realiteit", zo viel in een statement te lezen. "Met veel spijt en verdriet maken we de moeilijke beslissing om ons team significant te krimpen om de toekomst van onze studio veilig te stellen. Dit komt na de ontwikkeling van Until Dawn op PS5 en pc."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Microsoft stopt met productie van Hololens 2
Nieuws

Microsoft stopt met productie van Hololens 2

Eerder gingen er al geruchten dat de Hololens 3 geschrapt is

Microsoft zet de productie van de Hololens 2 stop.

Dat heeft Microsoft aan The Verge bevestigd. De reden is niet bekend, maar Microsoft geeft aan dat het wel blijft investeren in mixedreality met software en diensten en samen zal werken met leveranciers van andere mixedrealityhardware.

De Hololens 2 is de in 2019 verschenen opvolger van de eerste Hololens. In beide gevallen gaat het om een augmented realityheadset waarbij de zichtbare omgeving van gebruikers met virtuele effecten wordt gecombineerd.

Tot 31 december 2027 blijven er wel beveiligingsupdates voor de Hololens 2 uitkomen. Onlangs stopte Microsoft al met de ondersteuning voor Windows Mixed Reality, nadat er twee jaar geleden al geruchten de ronde gingen dat Microsoft plannen voor een derde versie van de Hololens geschrapt had.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!