Golf PGA Tour 2K21 laat je ouderwets ballen meppen
Nieuws

Golf PGA Tour 2K21 laat je ouderwets ballen meppen

Het golfgenre was bij tijden absurd populair. Dat was natuurlijk mede te danken aan Tiger Woods. 2K Games komt in augustus met PGA Tour 2K21 en wij hebben al een balletje mogen slaan in de bèta.

Golf is nogal een aquired taste, zoals de Engelsen en Amerikanen het zo mooi zeggen. Het oogt suf, veel mensen denken dat het een rijkeluisport is en het is niet alsof er enorm veel actie te zien is. Toch is het een sport die meer skills vergt dan je zou denken en PGA Tour 2K21 benadert dat tot op zeker hoogte best accuraat.

De game is ontwikkeld door HB Studios, dat het afgelopen jaar ook The GolfClub 2019 featuring PGA Tour heeft gemaakt. Als je die game hebt gezien, valt meteen op dat noch de gameplay, noch de graphics veel zijn veranderd in PGA Tour 2K21. Dat eerste is aan te prijzen: het is misschien wel de fijnste golfgame om te spelen op dit moment. Maar als het er nog steeds uitziet alsof het voor de PlayStation 3 of de Xbox 360 gemaakt is, mag je je als ontwikkelaar wel even achter de oren krabben. Zeker met de volgende generatie consoles die aan de deur staat te kloppen.

Desalniettemin heeft HB Games zeer duidelijk zijn best gedaan om de game weer ouderwets ‘gezellig’ te maken. Een van de charmantste punten van bijvoorbeeld EA’s Tiger Wood’s PGA Tour-games was het spelen tegen vrienden (gewoon lekker meppen en een beetje babbelen). De game van 2K duikt daar nu volledig bovenop via Societies, waarmee je niet alleen je zelfgemaakt banen kan delen, maar zelfs volledig custom toernooien met uitnodigingen opzet voor vrienden (of genodigden). Of dat werkt valt nog te bezien: In de bèta was de optie nog niet online.

©GMRimport

Lekker laten rollen

Los van de multiplayer draait de game natuurlijk te allen tijde om het slaan van de bal en de physics die erbij komen kijken. Als dat niet werkt, is je game stuk. Daar hoef je je in deze game geen zorgen om te maken, aangezien je echt het idee hebt dat je met flink zware ijzers keiharde kleine balletjes over een grasveld mikt en dat de kleine tikjes op de green precies rollen zoals je wilt. Hoewel de spelers an sich er soms uitzien alsof ze met ‘cut & paste’ op de course zijn gezet (laten we het vooral niet over het publiek hebben), zijn de omgevingen oogstrelend. Je komt in PGA Tour 2K21, als je goed speelt, heerlijk tot rust en voelt je nooit bedrogen uitkomen.

Zoals gezegd is PGA Tour 2K21 vrijwel gelijk aan The Golf Club. Met je linker- of rechterstick bepaal je de snelheid van je club (stok). Hierbij moet je rekening houden met de standvastigheid van je swing, hoe de fairway of green gaat rollen en natuurlijk hoe hard of met welk effect je de bal raakt. En het dient gezegd te worden: op het moment dat je je eigen manier van spelen te pakken hebt, krijg je een heerlijk gevoel van zelfvertrouwen. Je kunt alle metertjes die in beeld staan goed in de peiling houden, maar het komt op een gegeven moment ook neer op ‘een gevoel voor de bal’. Chapeau dat HB Games dat sinds The Golfclub nog steeds zo goed weet te benaderen.

Het woord verslavend kaarten we niet graag aan, maar het feit dat je na enig vloeken en tieren een dikke voorsprong vernaggelt en tóch nog even één keer een toernooi wilt spelen, is lovenswaardig.

-

Legendes

Een groot gemis in de game is het gebrek aan de mogelijkheid om als een bekende pro-speler aan de slag te gaan. Hoewel er talloze grote namen in de game zitten, functioneren die als rivalen die je moet verslaan om geld en faam te winnen. HB Games meldt dat er vooralsnog geen plannen zijn voor het toevoegen van speelbare pro-spelers.

©GMRimport

PGA Tour 2K21 is de enige golfgame is die uitkomt en is daardoor automatisch de beste golfgame van het moment, maar het spel lijkt die noemer ook te gaan verdienen. Het woord verslavend kaarten we niet graag aan, maar het feit dat je na enig vloeken en tieren een dikke voorsprong vernaggelt en tóch nog even één keer een toernooi wilt spelen, is lovenswaardig. Dan weet je hoe het golfspel werkt en heb je groei van je gamers goed in de smiezen.

Er zijn nog tal van features uit vorige golfgames die we graag terug zouden zien in PGA Tour 2K21. Toch is zelfs deze ‘versimpelde’ en niet bepaald mooie game absoluut iets waar je naar uit mag kijken als je liefhebber bent van ijzeren staven, pingpongballen, kleine gekke autootjes en lange groene grasvelden.

PGA Tour 2K21 komt op 21 augustus uit voor PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch, Google Stadia en Microsoft Windows.

Meer Hands-on op Gamer.nl:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards
Nieuws

Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards

Ze ontvangen respectievelijk de Lifetime Achievement Award en Pioneer Award

Zowel Remedy Entertainments Sam Lake en onafhankelijke ontwikkelaar Lucas Pope ontvangen prijzen voor hun oeuvre op de aankomende Game Developer Choice Awards.

Op de awardshow, die elk jaar tijdens de Game Developers Conference plaatsvindt, wordt er een Lifetime Achievement Award aan Lake uitgereikt, terwijl Pope de Pioneer Award zal ontvangen.

Lake werkt al bijna drie decennia bij Remedy Entertainment en heeft onder andere het script voor de eerste twee Max Payne-games, Control en Alan Wake geschreven, alsmede Quantum Break en Alan Wake 2 geregisseerd. Zijn voorkomen is meermaals te zien in de games van Remedy, waaronder als het gezicht van Max Payne in de eerste twee games.

Lucas Pope is een invloedrijke gameontwikkelaar die bekend is van indiespellen als Papers, Please en Return of the Obra Dinn. Daarvoor heeft hij aan de Uncharted-spellen gewerkt bij Naughty Dog.

"De Game Developers Choice Awards staan erom bekend dat ze mensen in de spotlight zetten die van games de meest boeiende en evocatieve manier om verhalen te vertellen maken", aldus event director Stephenie Hawkins. "We kunnen niet wachten om Sam Lake en Lucas Pope te erkennen voor hun inzet in het verleggen van de grenzen van het medium via overtreffende narratieve structuren, complexe morele vraagstukken en evocatieve gameplay."

Eerdere mensen uit de game-industrie die de Lifetime Achievement Award hebben gewonnen, zijn onder andere John Romero, Amy Hennig, Tim Sweeney, Todd Howard, Tim Schafer, Ken Kutaragi, Peter Molyneux, Warren Spector, Hideo Kojima, John Carmack, Sid Meier en Shigeru Miyamoto.

De Game Developer Choice Awards 2025 worden op 19 maart tijdens de Game Developers Conference uitgereikt.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!