Gods Unchained onderscheidt zich met verhandelbare kaarten
Nieuws

Gods Unchained onderscheidt zich met verhandelbare kaarten

Gods Unchained is een nieuwe trading card game van de Australische studio Immutable. Met Magic: The Gathering Arena, The Elder Scrolls Legends en Hearthstone lijkt deze markt aardig verzadigd. Ondertussen staan Magic: The Gathering, Pokémon TCG en Yu-Gi-Oh op eenzame hoogte als het gaat om fysieke trading card games. Er is echter één groot verschil tussen de digitale en fysieke spellen: eigendom. Gods Unchained onderscheidt zich juist op dat punt.

Gods Unchained is op dit moment in open bèta speelbaar. De game biedt diepgaande gameplay, een grote diversiteit aan kaarten, maar nagenoeg geen achterliggend verhaal. Voordat je een spel begint, kies je een god en maak je een deck kaarten. Volgens de website van Gods Unchained zijn de spelers volgers die strijden in de naam van de goden, maar veel dieper gaat de achterliggende lore nog niet. Gelukkig zijn de spelelementen wel prima uitgewerkt.

En dan te bedenken dat er in de komende maanden nog allerlei nieuwe functies worden toegevoegd. Zo is Evolution aangekondigd, een functie waarmee een bepaalde set kaarten kan worden omgewisseld voor een tijdelijk verkrijgbare cosmetic of een andere speelkaart.

©GMRimport

Kaarten en eigendom

Gods Unchained is gebouwd op blockchaintechnologie. Hierdoor kunnen gamers gewonnen kaarten dus ook verhandelen. Het spel bestaat uit standaard ‘core’ kaarten en seizoensgebonden kaarten. Deze seizoensgebonden kaarten kunnen tijdens een seizoen gekocht worden in pakjes, waarna de koper tevens eigenaar is. Dit werkt dus eigenlijk net zoals bij Magic: The Gathering.

De standaard kaarten worden verdiend door de game te spelen. Het spel is zo gemaakt dat je ook met alleen standaard kaarten best online potjes kunt winnen. Door online potjes te spelen en je profiellevel op te waarderen, verdien je card packs. Hiermee worden standaard kaarten vrijgespeeld. Deze zijn in eerste instantie nog geen eigendom. Bezit je echter twee dezelfde kaarten, dan kun je deze fuseren tot een kaart op de blockchain. Vanaf dat moment is de kaart echt jouw eigendom en kun je ook geld verdienen met de verkoop van die kaart. Het feit dat de verkoop van die kaarten zowel binnen als buiten de game om kan gebeuren, maakt het des te toegankelijker.

©GMRimport

Langzamere mana en meer goddelijke krachten

Gamers die bekend zijn met Hearthstone hoeven niet lang te wennen aan Gods Unchained. Elke beurt wordt er extra mana vrijgegeven om kaarten met een gelijke waarde op tafel te kunnen leggen. De snelheid waarmee mana vrijgegeven wordt in Gods Unchained ligt wel aanzienlijk lager dan in Hearthstone. Tijdens de eerste vijf beurten wordt steeds één mana vrijgegeven, daarna twee beurten voor een mana, gevolgd door drie beurten en afsluitend met vier beurten voor de laatste, negende mana. Dit betekent dat de ‘end game gameplay’ in Gods Unchained later wordt bereikt, maar ook meer impact kan hebben. Een tactisch opgezet deck kan overigens best een potje ‘mid game’ al winnen. Dat is juist wat Gods Unchained zo goed maakt.

Bovendien zorgt deze gefaseerde manier van mana vrijgeven ervoor dat je beste 5-mana kaart niet direct wordt overmeesterd in de zesde beurt. Het gevolg is een nieuwe dynamiek mid-game. Steeds wanneer een nieuwe mana wordt vrijgegeven vanaf de vijfde beurt, kan de balans in Gods Unchained compleet omslaan. Dit is leuk, maakt het spel dynamiek en zorgt ervoor dat je steeds op je hoede moet zijn.

Gods Unchained is gebouwd op blockchaintechnologie. Hierdoor kunnen gamers gewonnen kaarten dus ook verhandelen

-

Gemiddeld genomen duren potjes langer dan bij Hearthstone, maar daar staat tegenover dat ze ook spannender worden. Afhankelijk van je deck, is het goed mogelijk om bijvoorbeeld rond 6 en 8 mana flink wat sterke kaarten op tafel te gooien. Andere decks leggen wellicht meer nadruk op 4 en 6 mana. De manier waarop mana wordt vrijgespeeld is, naast het blockchain-aspect, het grootste verschil ten opzichte van marktleider Hearthstone.

God powers zijn een ander herkenbaar element, maar ook hier pakt Gods Unchained het toch weer iets anders aan. Waar je in Hearthstone kiest voor een hero, heb je in Gods Unchained te maken met een god. Het verschil zit ‘m in het begin van de game, wanneer je de keuze krijgt uit vier god powers. Je moet er eentje selecteren om te gebruiken tijdens een online match. Deze krachten kunnen defensief of offensief zijn. Daarnaast zijn er krachten om bijvoorbeeld de volgorde of de kaarten in je deck te beïnvloeden. Zelfs wanneer je één god jezelf eigen hebt gemaakt, kan je op basis van je tegenstander je tactiek aanpassen door een andere god power te kiezen. Ookhier gaat Gods Unchained dus echt een stapje verder dan Hearthstone.

Watch on YouTube

Herkenbare gameplay voor de kaarten

Tijdens de wedstrijd worden kaarten vanuit je deck gehaald. Dit deck kun je zelf samenstellen of je kunt spelen met één van de zes standaard decks. Elk van deze decks brengt unieke technieken met zich mee, variërend van een agressief War-deck tot aan een listig Deception-deck. Elke kaart beschikt over ‘health’- en ‘attack’-attributen, waarmee de levenskracht en aanvalskracht van de kaarten wordt aangeduid. Daarbovenop beschikken kaarten over een speciale kracht, waarmee bijvoorbeeld kaarten gerepareerd, verpulverd of gestolen kunnen worden. Op dit vlak brengt de gameplay van Gods Unchained weinig nieuws. De magie van de gameplay zit in de wijze waarop kaarten met elkaar samenwerken, of juist tegen elkaar gebruikt kunnen worden. Zo ben ik fan van Ratify, een kaart die elke vijandelijke unit in een rat met 1 health en 1 attack kan veranderen. Echt een heerlijke manier om die late-game aanval onschadelijk te maken.

Hoewel spelers kaarten echt bezitten, gaan deze kaarten tijdens een online potje niet echt kapot. Ook kunnen spelers niet echt kaarten van elkaar stelen. Het is belangrijk om ook hier weer de vergelijking te maken met Magic: The Gathering, waarbij ieder van de deelnemende spelers zijn eigen deck op tafel legt en met datzelfde deck ook weer de tafel verlaat.

Mocht je een bepaalde kaart nodig hebben om je deck sterker te maken, dan is die aan te schaffen via een in-game marktplaats. Ben je bekend met Ethereum, cryptocurrencies en de marktplaats OpenSea, dan kan je daar ook kaarten vinden of verhandelen.

Gods Unchained is op dit moment beschikbaar voor pc en Mac. De makers werken ook aan een mobiele versie, maar die wordt pas volgend jaar verwacht. De ontwikkelaar is nog steeds bezig het spel te balanceren, maar het gaat zeker niet om een halfbakken game. Gods Unchained speelt nu al heerlijk weg en is mooi afgewerkt. Hier en daar zouden iets meer geluidseffecten of animaties op hun plaats zijn, maar het kaartspel staat als een huis.

Momenteel telt Gods Unchained een paarhonderd spelers per dag, maar Immutable heeft als doelstelling miljoenen spelers binnen te halen. De ontwikkeling van een mobiele versie en een recente investering van 15 miljoen dollar moeten bijdragen hieraan.

Gods Unchained is reeds beschikbaar voor pc en Mac. De game moet later ook verschijnen voor Android en iOS. Voor deze preview is Gods Unchained op een pc gespeeld. De schrijver van dit artikel heeft zelf kaarten gekocht, er is geen materiaal beschikbaar gesteld door Immutable.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen
Nieuws

Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen

Veel fysieke games die in de VS worden verkocht, worden in Mexico geproduceerd

Het importtarief dat de Verenigde Staten op in Mexico gemaakte producten gaat leggen, kan er voor zorgen dat de prijs van games gaat stijgen - uiteindelijk mogelijk zelfs globaal.

De huidige Amerikaanse president Donald Trump heeft aangegeven vanaf februari een handelstarief van 25 procent op producten uit Canada en Mexico te leggen die in de VS verkocht worden. Dat zou kunnen betekenen dat deze producten qua prijs gaan stijgen in dat land, om er voor te zorgen dat bedrijven deze tarieven kunnen betalen zonder in te leveren op hun verdiensten.

Mat Piscatella, de over het algemeen goed geïnformeerde executive director van gamemarketonderzoeksinstelling Circana (NPD), claimt dat deze importtarieven een negatief effect op gameprijzen kunnen hebben. Veel fysieke games die in de Verenigde Staten worden verkocht, worden namelijk in Mexico samengesteld.

Dit zou dus als effect kunnen hebben dat gameprijzen omhoog gaan - zowel voor fysieke als digitale games, aangezien gamebedrijven de prijzen van digitale games mogelijk gelijk zullen willen houden met fysieke games. Om de situatie overal gelijk te houden, is het mogelijk dat uitgevers de prijzen wereldwijd verhogen. De importtarieven kunnen er volgens Piscatella ook voor zorgen dat er minder games fysiek zullen uitkomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!