Gods Unchained onderscheidt zich met verhandelbare kaarten
Nieuws

Gods Unchained onderscheidt zich met verhandelbare kaarten

Gods Unchained is een nieuwe trading card game van de Australische studio Immutable. Met Magic: The Gathering Arena, The Elder Scrolls Legends en Hearthstone lijkt deze markt aardig verzadigd. Ondertussen staan Magic: The Gathering, Pokémon TCG en Yu-Gi-Oh op eenzame hoogte als het gaat om fysieke trading card games. Er is echter één groot verschil tussen de digitale en fysieke spellen: eigendom. Gods Unchained onderscheidt zich juist op dat punt.

Gods Unchained is op dit moment in open bèta speelbaar. De game biedt diepgaande gameplay, een grote diversiteit aan kaarten, maar nagenoeg geen achterliggend verhaal. Voordat je een spel begint, kies je een god en maak je een deck kaarten. Volgens de website van Gods Unchained zijn de spelers volgers die strijden in de naam van de goden, maar veel dieper gaat de achterliggende lore nog niet. Gelukkig zijn de spelelementen wel prima uitgewerkt.

En dan te bedenken dat er in de komende maanden nog allerlei nieuwe functies worden toegevoegd. Zo is Evolution aangekondigd, een functie waarmee een bepaalde set kaarten kan worden omgewisseld voor een tijdelijk verkrijgbare cosmetic of een andere speelkaart.

©GMRimport

Kaarten en eigendom

Gods Unchained is gebouwd op blockchaintechnologie. Hierdoor kunnen gamers gewonnen kaarten dus ook verhandelen. Het spel bestaat uit standaard ‘core’ kaarten en seizoensgebonden kaarten. Deze seizoensgebonden kaarten kunnen tijdens een seizoen gekocht worden in pakjes, waarna de koper tevens eigenaar is. Dit werkt dus eigenlijk net zoals bij Magic: The Gathering.

De standaard kaarten worden verdiend door de game te spelen. Het spel is zo gemaakt dat je ook met alleen standaard kaarten best online potjes kunt winnen. Door online potjes te spelen en je profiellevel op te waarderen, verdien je card packs. Hiermee worden standaard kaarten vrijgespeeld. Deze zijn in eerste instantie nog geen eigendom. Bezit je echter twee dezelfde kaarten, dan kun je deze fuseren tot een kaart op de blockchain. Vanaf dat moment is de kaart echt jouw eigendom en kun je ook geld verdienen met de verkoop van die kaart. Het feit dat de verkoop van die kaarten zowel binnen als buiten de game om kan gebeuren, maakt het des te toegankelijker.

©GMRimport

Langzamere mana en meer goddelijke krachten

Gamers die bekend zijn met Hearthstone hoeven niet lang te wennen aan Gods Unchained. Elke beurt wordt er extra mana vrijgegeven om kaarten met een gelijke waarde op tafel te kunnen leggen. De snelheid waarmee mana vrijgegeven wordt in Gods Unchained ligt wel aanzienlijk lager dan in Hearthstone. Tijdens de eerste vijf beurten wordt steeds één mana vrijgegeven, daarna twee beurten voor een mana, gevolgd door drie beurten en afsluitend met vier beurten voor de laatste, negende mana. Dit betekent dat de ‘end game gameplay’ in Gods Unchained later wordt bereikt, maar ook meer impact kan hebben. Een tactisch opgezet deck kan overigens best een potje ‘mid game’ al winnen. Dat is juist wat Gods Unchained zo goed maakt.

Bovendien zorgt deze gefaseerde manier van mana vrijgeven ervoor dat je beste 5-mana kaart niet direct wordt overmeesterd in de zesde beurt. Het gevolg is een nieuwe dynamiek mid-game. Steeds wanneer een nieuwe mana wordt vrijgegeven vanaf de vijfde beurt, kan de balans in Gods Unchained compleet omslaan. Dit is leuk, maakt het spel dynamiek en zorgt ervoor dat je steeds op je hoede moet zijn.

Gods Unchained is gebouwd op blockchaintechnologie. Hierdoor kunnen gamers gewonnen kaarten dus ook verhandelen

-

Gemiddeld genomen duren potjes langer dan bij Hearthstone, maar daar staat tegenover dat ze ook spannender worden. Afhankelijk van je deck, is het goed mogelijk om bijvoorbeeld rond 6 en 8 mana flink wat sterke kaarten op tafel te gooien. Andere decks leggen wellicht meer nadruk op 4 en 6 mana. De manier waarop mana wordt vrijgespeeld is, naast het blockchain-aspect, het grootste verschil ten opzichte van marktleider Hearthstone.

God powers zijn een ander herkenbaar element, maar ook hier pakt Gods Unchained het toch weer iets anders aan. Waar je in Hearthstone kiest voor een hero, heb je in Gods Unchained te maken met een god. Het verschil zit ‘m in het begin van de game, wanneer je de keuze krijgt uit vier god powers. Je moet er eentje selecteren om te gebruiken tijdens een online match. Deze krachten kunnen defensief of offensief zijn. Daarnaast zijn er krachten om bijvoorbeeld de volgorde of de kaarten in je deck te beïnvloeden. Zelfs wanneer je één god jezelf eigen hebt gemaakt, kan je op basis van je tegenstander je tactiek aanpassen door een andere god power te kiezen. Ookhier gaat Gods Unchained dus echt een stapje verder dan Hearthstone.

Watch on YouTube

Herkenbare gameplay voor de kaarten

Tijdens de wedstrijd worden kaarten vanuit je deck gehaald. Dit deck kun je zelf samenstellen of je kunt spelen met één van de zes standaard decks. Elk van deze decks brengt unieke technieken met zich mee, variërend van een agressief War-deck tot aan een listig Deception-deck. Elke kaart beschikt over ‘health’- en ‘attack’-attributen, waarmee de levenskracht en aanvalskracht van de kaarten wordt aangeduid. Daarbovenop beschikken kaarten over een speciale kracht, waarmee bijvoorbeeld kaarten gerepareerd, verpulverd of gestolen kunnen worden. Op dit vlak brengt de gameplay van Gods Unchained weinig nieuws. De magie van de gameplay zit in de wijze waarop kaarten met elkaar samenwerken, of juist tegen elkaar gebruikt kunnen worden. Zo ben ik fan van Ratify, een kaart die elke vijandelijke unit in een rat met 1 health en 1 attack kan veranderen. Echt een heerlijke manier om die late-game aanval onschadelijk te maken.

Hoewel spelers kaarten echt bezitten, gaan deze kaarten tijdens een online potje niet echt kapot. Ook kunnen spelers niet echt kaarten van elkaar stelen. Het is belangrijk om ook hier weer de vergelijking te maken met Magic: The Gathering, waarbij ieder van de deelnemende spelers zijn eigen deck op tafel legt en met datzelfde deck ook weer de tafel verlaat.

Mocht je een bepaalde kaart nodig hebben om je deck sterker te maken, dan is die aan te schaffen via een in-game marktplaats. Ben je bekend met Ethereum, cryptocurrencies en de marktplaats OpenSea, dan kan je daar ook kaarten vinden of verhandelen.

Gods Unchained is op dit moment beschikbaar voor pc en Mac. De makers werken ook aan een mobiele versie, maar die wordt pas volgend jaar verwacht. De ontwikkelaar is nog steeds bezig het spel te balanceren, maar het gaat zeker niet om een halfbakken game. Gods Unchained speelt nu al heerlijk weg en is mooi afgewerkt. Hier en daar zouden iets meer geluidseffecten of animaties op hun plaats zijn, maar het kaartspel staat als een huis.

Momenteel telt Gods Unchained een paarhonderd spelers per dag, maar Immutable heeft als doelstelling miljoenen spelers binnen te halen. De ontwikkeling van een mobiele versie en een recente investering van 15 miljoen dollar moeten bijdragen hieraan.

Gods Unchained is reeds beschikbaar voor pc en Mac. De game moet later ook verschijnen voor Android en iOS. Voor deze preview is Gods Unchained op een pc gespeeld. De schrijver van dit artikel heeft zelf kaarten gekocht, er is geen materiaal beschikbaar gesteld door Immutable.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!