Gods Unchained onderscheidt zich met verhandelbare kaarten
Nieuws

Gods Unchained onderscheidt zich met verhandelbare kaarten

Gods Unchained is een nieuwe trading card game van de Australische studio Immutable. Met Magic: The Gathering Arena, The Elder Scrolls Legends en Hearthstone lijkt deze markt aardig verzadigd. Ondertussen staan Magic: The Gathering, Pokémon TCG en Yu-Gi-Oh op eenzame hoogte als het gaat om fysieke trading card games. Er is echter één groot verschil tussen de digitale en fysieke spellen: eigendom. Gods Unchained onderscheidt zich juist op dat punt.

Gods Unchained is op dit moment in open bèta speelbaar. De game biedt diepgaande gameplay, een grote diversiteit aan kaarten, maar nagenoeg geen achterliggend verhaal. Voordat je een spel begint, kies je een god en maak je een deck kaarten. Volgens de website van Gods Unchained zijn de spelers volgers die strijden in de naam van de goden, maar veel dieper gaat de achterliggende lore nog niet. Gelukkig zijn de spelelementen wel prima uitgewerkt.

En dan te bedenken dat er in de komende maanden nog allerlei nieuwe functies worden toegevoegd. Zo is Evolution aangekondigd, een functie waarmee een bepaalde set kaarten kan worden omgewisseld voor een tijdelijk verkrijgbare cosmetic of een andere speelkaart.

Kaarten en eigendom

Gods Unchained is gebouwd op blockchaintechnologie. Hierdoor kunnen gamers gewonnen kaarten dus ook verhandelen. Het spel bestaat uit standaard ‘core’ kaarten en seizoensgebonden kaarten. Deze seizoensgebonden kaarten kunnen tijdens een seizoen gekocht worden in pakjes, waarna de koper tevens eigenaar is. Dit werkt dus eigenlijk net zoals bij Magic: The Gathering.

De standaard kaarten worden verdiend door de game te spelen. Het spel is zo gemaakt dat je ook met alleen standaard kaarten best online potjes kunt winnen. Door online potjes te spelen en je profiellevel op te waarderen, verdien je card packs. Hiermee worden standaard kaarten vrijgespeeld. Deze zijn in eerste instantie nog geen eigendom. Bezit je echter twee dezelfde kaarten, dan kun je deze fuseren tot een kaart op de blockchain. Vanaf dat moment is de kaart echt jouw eigendom en kun je ook geld verdienen met de verkoop van die kaart. Het feit dat de verkoop van die kaarten zowel binnen als buiten de game om kan gebeuren, maakt het des te toegankelijker.

Langzamere mana en meer goddelijke krachten

Gamers die bekend zijn met Hearthstone hoeven niet lang te wennen aan Gods Unchained. Elke beurt wordt er extra mana vrijgegeven om kaarten met een gelijke waarde op tafel te kunnen leggen. De snelheid waarmee mana vrijgegeven wordt in Gods Unchained ligt wel aanzienlijk lager dan in Hearthstone. Tijdens de eerste vijf beurten wordt steeds één mana vrijgegeven, daarna twee beurten voor een mana, gevolgd door drie beurten en afsluitend met vier beurten voor de laatste, negende mana. Dit betekent dat de ‘end game gameplay’ in Gods Unchained later wordt bereikt, maar ook meer impact kan hebben. Een tactisch opgezet deck kan overigens best een potje ‘mid game’ al winnen. Dat is juist wat Gods Unchained zo goed maakt.

Bovendien zorgt deze gefaseerde manier van mana vrijgeven ervoor dat je beste 5-mana kaart niet direct wordt overmeesterd in de zesde beurt. Het gevolg is een nieuwe dynamiek mid-game. Steeds wanneer een nieuwe mana wordt vrijgegeven vanaf de vijfde beurt, kan de balans in Gods Unchained compleet omslaan. Dit is leuk, maakt het spel dynamiek en zorgt ervoor dat je steeds op je hoede moet zijn.

Gods Unchained is gebouwd op blockchaintechnologie. Hierdoor kunnen gamers gewonnen kaarten dus ook verhandelen

-

Gemiddeld genomen duren potjes langer dan bij Hearthstone, maar daar staat tegenover dat ze ook spannender worden. Afhankelijk van je deck, is het goed mogelijk om bijvoorbeeld rond 6 en 8 mana flink wat sterke kaarten op tafel te gooien. Andere decks leggen wellicht meer nadruk op 4 en 6 mana. De manier waarop mana wordt vrijgespeeld is, naast het blockchain-aspect, het grootste verschil ten opzichte van marktleider Hearthstone.

God powers zijn een ander herkenbaar element, maar ook hier pakt Gods Unchained het toch weer iets anders aan. Waar je in Hearthstone kiest voor een hero, heb je in Gods Unchained te maken met een god. Het verschil zit ‘m in het begin van de game, wanneer je de keuze krijgt uit vier god powers. Je moet er eentje selecteren om te gebruiken tijdens een online match. Deze krachten kunnen defensief of offensief zijn. Daarnaast zijn er krachten om bijvoorbeeld de volgorde of de kaarten in je deck te beïnvloeden. Zelfs wanneer je één god jezelf eigen hebt gemaakt, kan je op basis van je tegenstander je tactiek aanpassen door een andere god power te kiezen. Ookhier gaat Gods Unchained dus echt een stapje verder dan Hearthstone.

Watch on YouTube

Herkenbare gameplay voor de kaarten

Tijdens de wedstrijd worden kaarten vanuit je deck gehaald. Dit deck kun je zelf samenstellen of je kunt spelen met één van de zes standaard decks. Elk van deze decks brengt unieke technieken met zich mee, variërend van een agressief War-deck tot aan een listig Deception-deck. Elke kaart beschikt over ‘health’- en ‘attack’-attributen, waarmee de levenskracht en aanvalskracht van de kaarten wordt aangeduid. Daarbovenop beschikken kaarten over een speciale kracht, waarmee bijvoorbeeld kaarten gerepareerd, verpulverd of gestolen kunnen worden. Op dit vlak brengt de gameplay van Gods Unchained weinig nieuws. De magie van de gameplay zit in de wijze waarop kaarten met elkaar samenwerken, of juist tegen elkaar gebruikt kunnen worden. Zo ben ik fan van Ratify, een kaart die elke vijandelijke unit in een rat met 1 health en 1 attack kan veranderen. Echt een heerlijke manier om die late-game aanval onschadelijk te maken.

Hoewel spelers kaarten echt bezitten, gaan deze kaarten tijdens een online potje niet echt kapot. Ook kunnen spelers niet echt kaarten van elkaar stelen. Het is belangrijk om ook hier weer de vergelijking te maken met Magic: The Gathering, waarbij ieder van de deelnemende spelers zijn eigen deck op tafel legt en met datzelfde deck ook weer de tafel verlaat.

Mocht je een bepaalde kaart nodig hebben om je deck sterker te maken, dan is die aan te schaffen via een in-game marktplaats. Ben je bekend met Ethereum, cryptocurrencies en de marktplaats OpenSea, dan kan je daar ook kaarten vinden of verhandelen.

Gods Unchained is op dit moment beschikbaar voor pc en Mac. De makers werken ook aan een mobiele versie, maar die wordt pas volgend jaar verwacht. De ontwikkelaar is nog steeds bezig het spel te balanceren, maar het gaat zeker niet om een halfbakken game. Gods Unchained speelt nu al heerlijk weg en is mooi afgewerkt. Hier en daar zouden iets meer geluidseffecten of animaties op hun plaats zijn, maar het kaartspel staat als een huis.

Momenteel telt Gods Unchained een paarhonderd spelers per dag, maar Immutable heeft als doelstelling miljoenen spelers binnen te halen. De ontwikkeling van een mobiele versie en een recente investering van 15 miljoen dollar moeten bijdragen hieraan.

Gods Unchained is reeds beschikbaar voor pc en Mac. De game moet later ook verschijnen voor Android en iOS. Voor deze preview is Gods Unchained op een pc gespeeld. De schrijver van dit artikel heeft zelf kaarten gekocht, er is geen materiaal beschikbaar gesteld door Immutable.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Lords of the Fallen-vervolg wordt volgend jaar onthuld
Nieuws

Lords of the Fallen-vervolg wordt volgend jaar onthuld

Eerder werd al bekendgemaakt dat de game in 2026 moet verschijnen

Het vervolg op de in 2023 verschenen game Lords of the Fallen wordt volgend jaar onthuld.

Dat heeft uitgever CI Games bevestigd. Afgelopen juni kondigde het bedrijf al aan dat het vervolg in ontwikkeling is, in 2026 uit moet komen en dat Epic Games de exclusieve distributierechten op pc heeft. Naast dat het spel op Epic Games Store verschijnt, komt de game ook naar PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Bij het bekendmaken van de kwartaalcijfers heeft CI Games nu nog wat meer details naar buiten gebracht, waaronder het nieuws dat het spel volgend jaar onthuld moet worden en dat de ontwikkeling van de game inmiddels volledig is gestart bij Hexworks. Daarbij wordt er "een commerciëlere grafische stijl en verhaal" aangehouden en zouden de productiewaarden zijn verhoogd. Ook moet de game wederom als singleplayer- en co-op-spel gespeeld kunnen worden.

Lords of the Fallen is al een reboot nadat in 2014 een game met dezelfde naam verscheen. De in 2023 verschenen game speelt zich duizend jaar na het origineel af in een spelwereld hebben die meer dan vijf keer zo groot is. Deze wereld is verdeeld over een wereld voor levenden en een wereld voor de doden. Naast typische rpg-elementen zoals een uitgebreid gevechtssysteem en de mogelijkheid om personages naar eigen smaak aan te passen, bevat het spel ook online co-op voor twee spelers. De gevechten in de game worden daarbij vaak met soulslikes vergeleken.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Smash Bros.-maker publiceert deze maand zijn laatste reguliere YouTube-video
Nieuws

Smash Bros.-maker publiceert deze maand zijn laatste reguliere YouTube-video

Er volgt daarna nog wel een speciale laatste aflevering

Super Smash Bros.-regisseur Masahiro Sakurai zal op 15 oktober zijn laatste 'reguliere' YouTube-video publiceren.

Eerder dit jaar kondigde hij al aan dat hij zijn laatste video al had opgenomen voor zijn YouTube-kanaal 'Masahiro Sakurai on Creating Games', waar hij sinds 2022 regelmatig tips geeft over game-ontwikkeling. De laatste reguliere video op dit kanaal zal dus ergens later deze maand volgen.

Het zal echter niet de allerlaatste video op het kanaal worden. "Ik werk ook aan een speciale laatste aflevering die daarna nog komt, dus blijf me volgen voor meer details!"

In 2022 gaf Sakurai aan deels met pensioen te gaan, maar eind vorig jaar liet hij weten toch games te blijven ontwikkelen. Hij heeft al meermaals gehint naar een nieuwe Smash Bros.-game, dus fans hopen vooral dat hij daar aan werkt - al is dat op moment van schrijven niet bevestigd.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Mario + Rabbids- en Red Read Redemption-makers richten nieuwe studio Day 4 Night op
Nieuws

Mario + Rabbids- en Red Read Redemption-makers richten nieuwe studio Day 4 Night op

Eerste game is gebaseerd op een nieuwe IP

Mario + Rabbids-regisseur Davide Soliani heeft samen met andere voormalige werknemers van Ubisoft Milan de ontwikkelstudio Day 4 Night opgericht.

Soliani vertrok afgelopen zomer al bij Ubisoft en nu is dus duidelijk dat hij een nieuwe studio is begonnen. Andere werknemers die met hem mee zijn gegaan zijn onder andere Mario + Rabbids-producenten Cristina Nava en Gian Marco Zanna, Mario + Rabbids-ontwerper Luca Breda en Red Dead Redemption-schrijver en -hoofdontwerper Christian Cantamessa.

Day 4 Night heeft een eerste financieringsronde gehad waarbij het onder andere investeringen van uitgever Krafton - dat onlangs nog Tango Gameworks opkocht - en 1Up Ventures, het bedrijf van Xbox-medebedenker Ed Fries, heeft veiliggesteld. Het team werkt vanuit vestigingen in Los Angeles en Milaan.

Soliani en Cantamessa hebben samen de regie over een game gebaseerd op een nieuwe IP. Fries noemt de game "het meest creatieve dat ik in lange tijd heb gezien", maar veel meer is er niet over bekend. In een statement meldt de studio dat het "nieuwe content wil creëren dat de grenzen van verhaalvertelling en gameontwerp verlegt".

"Wat we bij Day 4 Night maken is een uiting van alles wat we altijd al als speler hebben willen ervaren: plezier, avontuur, poëzie, actie, verwondering en het genot van samenwerken met vrienden", aldus Soliani. "Het is een wiegelied voor mijn ziel, een serenade aan onze industrie, het creëren van magie en de waanzin van het uit het niets creëren van nieuwe werelden. Het is een verhaal over overwinningen, uitdagingen, dromen en het verlichten van het pad dat we samen bewandelen."

Soliani werkte 25 jaar bij Ubisoft Milan en stond aan het hoofd van de ontwikkeling van Mario + Rabbids Kingdom Battle en vervolg Sparks of Hope. Hij kreeg nog meer bekendheid toen hij tijdens de onthulling van eerstgenoemde game op een E3-persconferentie in tranen uitbarstte omdat hij zo blij was aan een Nintendo-IP te kunnen werken.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!