Godfall is niet de Destiny-concurrent waar we op hoopten
Reviews

Godfall is niet de Destiny-concurrent waar we op hoopten

Godfall voldoet aan alle vooroordelen van een lanceringsgame. Visueel prachtig, maar met gameplay die vooral aan spellen van afgelopen generaties doet denken. Het is een titel die je in huis haalt om even te laten zien waar je nieuwe hardware toe in staat is en die je vervolgens plichtmatig blijft spelen.

Dat terwijl de belofte achter het spel best gaaf is. Godfall is een actie-rpg met een gevechtssysteem dat doet denken aan de nieuwste God of War, maar met het lootsysteem van Destiny. Naarmate je verder door het verhaal ploetert vind je nieuwe wapens die net iets anders spelen. De ontgrendelbare pantsers dienen als klassen die je speelstijl ietwat aanpassen. De één is bijvoorbeeld een tank, terwijl de ander kwetsbaar doch dodelijk is.

Iedere klap in Godfall geeft een gevoel van impact. Grote wapens voelen log en zwaar aan en een enkele klap kan een flink deel van je levensbalk wegvagen. Gedachteloos op vijanden inhakken is daarom vaak geen optie: je moet goed nadenken over je aanpak, vooral bij baasgevechten. Het zorgt ervoor dat gevechten iets weghebben van lastigere actiegames zoals Monster Hunter, al wordt de tergend hoge moeilijkheidsgraad van een Souls-game nooit bereikt.

Extra nuances moeten het gevechtssysteem meer kleur geven. Je wisselt bijvoorbeeld af tussen klappen die snijden in de ziel of het lichaam van de vijand, waarvan combinaties extra veel schade doen - een verwijzing naar de Stormlight Archive-boekenreeks waar de game door is geïnspireerd. Het wapen dat je niet gebruikt laadt langzaam op, waarmee de game je aanspoort vaak tussen vechtstijlen te wisselen.

Geen spannend verhaal

Het verhaal achter Godfall maakt een minder grote impact. Aan het begin krijg je een filmpje te zien over twee oorlogvoerende broers, waarvan één een god wil worden, waarna je als de ander hem moet stoppen. Dit doe je door al zijn generaals te verslaan in een lange strooptocht door open gebieden en kerkers. Het is een basislijn die een beetje context geeft aan wat je doet, zonder dat je ooit wordt verrast door gekke twists of ontwikkelingen.

Dat zou te excuseren moeten zijn als andere elementen van de game sterk genoeg waren om het geheel te dragen. Destiny 2 leunt ook op soms wat wazig geschreven lore en achtergronden, maar komt daarmee weg omdat het multiplayersegment ijzersterk in elkaar zit. Het is hartstikke leuk om samen die wereld in te trekken.

Geen matchmaking

Samen spelen is in Godfall ook best leuk: je kunt met vier spelers tegelijk de semi-open wereld intrekken en opdrachten voltooien, zoals ook in recente lootshooters mogelijk is. Maar Godfall strandt op één fundamenteel punt: de game heeft geen matchmaking. Even snel online spelen met een groep vreemden zit er dus niet in. Het enige dat je kunt doen is met vrienden afspreken om op een vast moment de game in te duiken.

Dat ene feit haalt Godfall gigantisch onderuit. Natuurlijk: je kunt best proberen om met een clubje vrienden door de game heen te razen. Maar in deze huidige, drukke tijd is het lastig om de agenda's naast elkaar te leggen en consequent momentjes te vinden. Het is waarom andere online games leunen op matchmaking, waardoor je ze op ieder gewenst moment kunt spelen.

Godfall strandt op één fundamenteel punt: de game heeft geen matchmaking. Even snel online spelen met een groep vreemden zit er dus niet in.

-

Als sologame voelt Godfall dan weer net iets te mager. En omdat het spel vooral tot zijn recht komt in de slecht toegankelijke multiplayer, merkten we dat Godfall al snel onze minst gespeelde lanceringsgame werd. Dat is jammer, want met een beetje extra werk had dit spel de lootslasher op de kaart kunnen zetten.

Godfall is nu beschikbaar op de Epic Games Store en komt op 19 november op PlayStation 5 uit. Voor deze recensie speelden we de game op PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Killing Time: Resurrected arriveert later deze maand
Nieuws

Killing Time: Resurrected arriveert later deze maand

Voor PlayStation- en Xbox-consoles, Nintendo Switch en pc

Killing Time: Resurrected komt op 17 oktober uit, zo heeft Nightdive Studios aangekondigd.

Het gaat om een eerder dit jaar aangekondigde remaster van de klassieke first-person shooter Killing Time. Het origineel verscheen in 1995 op 3DO en een jaar later op pc, en draait om een student egyptologie die in het landgoed van de rijke Tess Conway belandt. Zij wilde het geheim achter eeuwig leven achterhalen, maar dit is helemaal fout gegaan, en het landgoed zit nu vol met bovennatuurlijke vijanden. De game houdt het midden tussen horror en comedy.

De remaster laat spelers schakelen tussen de oorspronkelijke graphics en verbeterde beelden, en heeft ook verbeterde besturing. Het spel komt naar PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en pc (via Steam, GOG en Humble Store).

Nightdive Studios staat bekend om hun remakes en remasters, waaronder van System Shock, de Turok-games, Doom 64, Shadow Man en Blade Runner. Ook werkt de studio aan een remaster van The Thing.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Retro-survivalhorrorgame Crow Country komt naar Switch en PS4
Nieuws

Retro-survivalhorrorgame Crow Country komt naar Switch en PS4

Game is al verkrijgbaar voor pc, PS5 en Xbox Series

De survivalgame Crow Country verschijnt op 16 oktober voor Nintendo Switch en PlayStation 4.

Dat heeft ontwikkelaar SFB Games - onder andere bekend van Switch-launchgame Snipperclips - aangekondigd. De game kwam afgelopen mei al uit voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en Steam.

Crow Country is geïnspireerd door de survivalhorrorgames die voornamelijk op de eerste PlayStation verschenen. In de game bezoeken spelers een ogenschijnlijk verlaten pretpark. Ze besturen Mara Forest, een "jonge vrouw die onderzoekt waarom de mysterieuze Edward Crow zijn beroemde pretpark heeft gesloten en hoe hij daarna is verdwenen".

De game legt de nadruk op de schaarse beschikbaarheid van items. Daarnaast moeten er puzzels opgelost worden en komen spelers logischerwijs angstaanjagende vijanden tegen. De graphics doen daarbij denken aan de survivalhorrorgames en rpg's van weleer die voorgerenderde achtergronden toonden - al kan men in deze game de camera bewegen en daardoor zien dat het hier wel om 3D-omgevingen gaat.

Daarbij kan de game met expres omslachtige besturing gespeeld worden die doet denken aan de oude Resident Evil-games, al is er ook een optie voor moderne besturing. Daarnaast is er een zogeheten Exploration-modus waarbij alle vijanden en andere gevaren worden uitgeschakeld.

Hieronder kan een nieuwe trailer bekeken worden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Windblown van Dead Cells-makers verschijnt later deze maand
Nieuws

Windblown van Dead Cells-makers verschijnt later deze maand

Ook komt er vlak voor release een demo beschikbaar

De Early Access-versie van Windblown, de nieuwe game van Dead Cells-ontwikkelaar Motion Twin, verschijnt op 24 oktober.

Dat heeft de ontwikkelaar deze week aangekondigd. Het spel verschijnt via Steam Early Access, en van 14 tot en met 21 oktober komt er alvast een demo met de eerste levels van het spel beschikbaar. Dan wordt de nieuwe editie van Steam Next Festival gehouden. Geboekte progressie tijdens deze demo kan naar de Early Access-versie worden meegenomen.

De Early Access-versie zelf zal vijf verschillende omgevingen en twaalf hoofdwapens bevatten. Waar de demo alleen voor singleplayerervaringen bedoel is, kan de game zelf door drie spelers doorlopen worden. De game moet minstens een jaar in Early Access blijven en in de tussentijd diverse nieuwe omgevingen, levels en wapens ontvangen.

Windblown werd afgelopen december tijdens The Game Awards aangekondigd. De game wordt omschreven als een pijlsnelle roguelite met combat, waarbij waarbij spelers in hun eentje of teams bestaande uit drie spelers online kunnen spelen. De game moet daarbij volgens de makers "uitdagend, maar eerlijk" worden.

Spelers besturen personages genaamd Leapers. Deze personages nemen het op tegen de Vortex en hun Sentinel-minions. De Leapers zijn enorm snel, mede dankzij de stuwraketten die ze met zich meedragen. Er wordt voornamelijk een isometrisch cameraperspectief aangehouden. Ook vallen de cel-shaded graphics van de personages in de spelwereld op.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!