Godfall is niet de Destiny-concurrent waar we op hoopten
Reviews

Godfall is niet de Destiny-concurrent waar we op hoopten

Godfall voldoet aan alle vooroordelen van een lanceringsgame. Visueel prachtig, maar met gameplay die vooral aan spellen van afgelopen generaties doet denken. Het is een titel die je in huis haalt om even te laten zien waar je nieuwe hardware toe in staat is en die je vervolgens plichtmatig blijft spelen.

Dat terwijl de belofte achter het spel best gaaf is. Godfall is een actie-rpg met een gevechtssysteem dat doet denken aan de nieuwste God of War, maar met het lootsysteem van Destiny. Naarmate je verder door het verhaal ploetert vind je nieuwe wapens die net iets anders spelen. De ontgrendelbare pantsers dienen als klassen die je speelstijl ietwat aanpassen. De één is bijvoorbeeld een tank, terwijl de ander kwetsbaar doch dodelijk is.

©GMRimport

Iedere klap in Godfall geeft een gevoel van impact. Grote wapens voelen log en zwaar aan en een enkele klap kan een flink deel van je levensbalk wegvagen. Gedachteloos op vijanden inhakken is daarom vaak geen optie: je moet goed nadenken over je aanpak, vooral bij baasgevechten. Het zorgt ervoor dat gevechten iets weghebben van lastigere actiegames zoals Monster Hunter, al wordt de tergend hoge moeilijkheidsgraad van een Souls-game nooit bereikt.

Extra nuances moeten het gevechtssysteem meer kleur geven. Je wisselt bijvoorbeeld af tussen klappen die snijden in de ziel of het lichaam van de vijand, waarvan combinaties extra veel schade doen - een verwijzing naar de Stormlight Archive-boekenreeks waar de game door is geïnspireerd. Het wapen dat je niet gebruikt laadt langzaam op, waarmee de game je aanspoort vaak tussen vechtstijlen te wisselen.

©GMRimport

Geen spannend verhaal

Het verhaal achter Godfall maakt een minder grote impact. Aan het begin krijg je een filmpje te zien over twee oorlogvoerende broers, waarvan één een god wil worden, waarna je als de ander hem moet stoppen. Dit doe je door al zijn generaals te verslaan in een lange strooptocht door open gebieden en kerkers. Het is een basislijn die een beetje context geeft aan wat je doet, zonder dat je ooit wordt verrast door gekke twists of ontwikkelingen.

Dat zou te excuseren moeten zijn als andere elementen van de game sterk genoeg waren om het geheel te dragen. Destiny 2 leunt ook op soms wat wazig geschreven lore en achtergronden, maar komt daarmee weg omdat het multiplayersegment ijzersterk in elkaar zit. Het is hartstikke leuk om samen die wereld in te trekken.

©GMRimport

Geen matchmaking

Samen spelen is in Godfall ook best leuk: je kunt met vier spelers tegelijk de semi-open wereld intrekken en opdrachten voltooien, zoals ook in recente lootshooters mogelijk is. Maar Godfall strandt op één fundamenteel punt: de game heeft geen matchmaking. Even snel online spelen met een groep vreemden zit er dus niet in. Het enige dat je kunt doen is met vrienden afspreken om op een vast moment de game in te duiken.

Dat ene feit haalt Godfall gigantisch onderuit. Natuurlijk: je kunt best proberen om met een clubje vrienden door de game heen te razen. Maar in deze huidige, drukke tijd is het lastig om de agenda's naast elkaar te leggen en consequent momentjes te vinden. Het is waarom andere online games leunen op matchmaking, waardoor je ze op ieder gewenst moment kunt spelen.

Godfall strandt op één fundamenteel punt: de game heeft geen matchmaking. Even snel online spelen met een groep vreemden zit er dus niet in.

-

Als sologame voelt Godfall dan weer net iets te mager. En omdat het spel vooral tot zijn recht komt in de slecht toegankelijke multiplayer, merkten we dat Godfall al snel onze minst gespeelde lanceringsgame werd. Dat is jammer, want met een beetje extra werk had dit spel de lootslasher op de kaart kunnen zetten.

Godfall is nu beschikbaar op de Epic Games Store en komt op 19 november op PlayStation 5 uit. Voor deze recensie speelden we de game op PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Obsidians Avowed kan nu worden gereserveerd
Nieuws

Obsidians Avowed kan nu worden gereserveerd

Game komt op 18 februari uit op Xbox Series, pc en Game Pass

De digitale pre-orders voor Avowed, de nieuwe actie-rpg van Obsidian Entertainment, zijn geopend.

Dat werd aangekondigd middels een nieuwe trailer die hieronder bekeken kan worden. Daarin wordt ook nogmaals de eerder dit jaar bevestigde releasedatum getoond. Naast een standaard editie komt er ook een digitale Premium-editie beschikbaar die vijf dagen eerder toegang tot de game geeft, alsmede twee skinpacks, een digitale artbook en soundtrack.

Dan is er nog de fysieke Premium-steelbook met al het bovenstaande en een landkaart. Mensen die de standaard editie kopen (of spelen via Xbox Game Pass) kunnen altijd op een later moment nog beslissen om middels een upgrade een andere editie aan te schaffen. Verder werden ook de systeemeisen van het spel op Steam gedeeld.

Avowed speelt zich in het universum van de Pillars of Eternity-franchise af, al hoeft men die titels niet gespeeld te hebben om toch van Avowed te kunnen genieten. Deze games zijn net als Avowed ontwikkeld door Obsidian. Xbox-topman Phil Spencer liet onlangs nog weten dat Avowed eerder dit jaar niet werd uitgesteld omdat de oude releasedatum niet gehaald kon worden, maar om de line-up van het bedrijf meer te verspreiden.

Avowed komt op 18 februari 2025 naar Xbox Series X en S, pc en Xbox Game Pass.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GTA Trilogy-maker negatief over verwijderen van studionaam uit de intro
Nieuws

GTA Trilogy-maker negatief over verwijderen van studionaam uit de intro

Grove Street Games wordt niet meer genoemd op het startscherm van de game

De baas van Grove Street Games, de ontwikkelaar van Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition, heeft zich negatief uitgesproken over het feit dat de naam van de studio uit de collectie is gepatcht.

Eerder deze week kwam er een update uit voor de collectie op consoles en pc, waarmee diverse verbeteringen uit de smartphoneversie werden toegevoegd aan deze versies. De update zorgde er ook voor dat het openingsscherm van de game gelijk is getrokken met de mobiele versie. Daar wordt echter niet Grove Street Games, de ontwikkelaar van Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition, in genoemd, en nu dus ook niet op consoles en pc.

Thomas Williamson, de directeur van Grove Street Game, reageerde gepikeerd op social media. "Hypothetisch gezien is het een naaistreek om de hoofdontwikkelaars uit de credits te verwijderen middels een update, zeker wanneer de update honderden verbeteringen bevat die door die ontwikkelaars zijn gemaakt."

Spelers hebben Williamson inmiddels deels gecorrigeerd: de namen van de ontwikkelaar en de werknemers zijn nog steeds in de aftiteling van het spel te vinden. De studionaam is alleen uit het introscherm verdwenen. Gecombineerd met het feit dat veel gamers van mening zijn dat de oorspronkelijke release van Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition geplaagd werd door problemen, reageren de meeste fans alles behalve begripvol op de tweet van de ontwikkelaar.

Hoe dan ook zorgt de onlangs verschenen update er voor dat er bijvoorbeeld een 'Classic Lightning'-optie wordt toegevoegd. Daarmee krijgen de drie games in de collectie - Grand Theft Auto 3, Vice City en San Andreas - vergelijkbaar kleurgebruik als de oorspronkelijke versies. Mensen kunnen kiezen of ze dit aan of uitzetten, maar standaard staat het aan. Verder zijn er diverse andere visuele en gameplaytechnische verbeteringen doorgevoerd. Spelers kunnen nu bijvoorbeeld rennen en ondertussen jachtgeweren, vlammenwerpers en assault rifles gebruiken.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!