Ghosts ‘n Goblins Resurrection is uit de dood opgestaan
Gamer.nl
Reviews

Ghosts ‘n Goblins Resurrection is uit de dood opgestaan

Onvergeeflijk moeilijke games werden niet zo heel lang geleden nog ‘Nintendo Hard’ genoemd. Het klopt dat er op de NES tal van duivels lastige games uitkwamen. Spellen als Contra, Battletoads of Ninja Gaiden uitspelen was terecht iets om trots op te zijn. De ongekroonde koning van dit rijtje moeilijke games was misschien wel Ghosts ‘n Goblins. Met Resurrection is die reeks na jaren van afwezigheid uit de dood opgestaan. Het is er in de tussentijd niet makkelijker op geworden.

Dat klinkt misschien alsof er weinig nieuws onder de zon is met dit nieuwe deel, maar Resurrection heeft genoeg te bieden en bevat een opvallend ander grafisch stijltje. De grimmige pixels zijn ingewisseld voor iets dat nog het meest lijkt op een tekening op perkament. Die nieuwe stijl is even wennen en stilstaande screenshots doen het eigenlijk geen recht. Ghosts ‘n Goblins Resurrection moet je in actie zien.

Monsters mash

Er beweegt namelijk een heleboel op ieder moment in dit spel. Zombies graven zich uit hun graf omhoog, vliegende demonen maken snoekduiken en monsterlijke planten laten hun wortels uit de grond schieten. Alles is in werking gesteld om koene ridder Arthur te dwarsbomen. Terwijl er monsters uit alle hoeken en gaten van het scherm verschijnen, moet hij ook nog allerlei andere obstakels zien te overleven. Bodemloze putten, guillotines, zeeën van vuur: je kunt het zo gek niet bedenken of het staat hem in de weg.

Het spreekt voor zich dat Arthur niet zonder kleerscheuren zijn geliefde prinses kan bereiken. Resurrection is, geheel typerend voor Ghosts ‘n Goblins, aan de moeilijke kant. De hoeveelheid vijanden en gevaren is regelmatig overdonderend, waardoor doorzetten vaak de enige methode is. Wie blijft proberen ontdekt namelijk de patronen in alle hindernissen.

©GMRimport

Opties voor iedereen

Dit nieuwe deel weet daarnaast de listige gevaren op verschillende manieren behapbaar te maken. Zo zijn er geen levens meer en bevatten de levels ook veel meer checkpoints. Resurrection is daarnaast de eerste game in de serie met verschillende moeilijkheidsgraden.

Het wordt door het spel aanbevolen om op de moeilijkste stand te spelen, maar wie niet zit te wachten op honderd keer doodgaan op hetzelfde gedeelte, kan ook voor de wat gematigde opties gaan. Alleen op de laagste moeilijkheidsgraad loop je extra content mis, maar daar staat weer tegenover dat Arthur meteen weer op dezelfde plek wordt neergezet wanneer hij het loodje heeft gelegd. In de opties is daarnaast de Magic Metronome te vinden, waarmee de gameplay op ieder moment een beetje vertraagd kan worden.

op Legend is honderden keren doodgaan in hetzelfde level meer regel dan uitzondering.

-

Ongeacht de gekozen moeilijkheidsgraad heeft Resurrection nog een troef achter de hand dat het leven van iedere speler iets makkelijker maakt. Wie goed oplet en in de levels regenboogkleurige feetjes vindt, kan hiermee investeren in een skill tree. Subtiele upgrades voor Arthur, zoals de mogelijkheid om hem tijdelijk te klonen of hem twee wapens tegelijk te laten dragen, helpen al een boel. Ook speciale spreuken met een tijdelijk effect behoren tot het aanbod. Daarmee kunnen alle vijanden op het scherm veranderd worden in ongevaarlijke kikkers, of kan er een beschermende vlam opgeroepen worden.

Te traag

Zelfs met al deze toevoegingen is Resurrection geen makkelijke game. Dat hoort bij een nieuwe Ghost ‘n Goblins, maar net zoals bij de voorgaande games is de balans daarin vinden makkelijker gezegd dan gedaan. Helemaal op de aanbevolen Legend-stand voelt het spel soms best flauw en oneerlijk. Dat komt vooral door de hordes vijanden die uit de meest onmogelijke richtingen komen. Omdat Arthur zijn lansen maar in vier richtingen af kan vuren, voelt doodgaan soms echt onvermijdelijk.

Tel daarbij de trage automatisch scrollende gedeeltes van levels of strontvervelende eindbazen op en je hebt een game die vaak genoeg frustreert. Daar wordt nog een schepje bovenop gedaan in de vrij te spelen schaduwversies van bestaande levels. Hierin zijn gevaren en vijanden nog massaler aanwezig. Alleen door ook deze levels uit te spelen is het echte einde van Resurrection te zien.

©GMRimport

Dat vraagt dus nogal wat geduld van de gemiddelde speler. Wie het spel op de laagste moeilijkheidsgraad zet, rent binnen een paar uur wel door de levels heen, maar op Legend is honderden keren doodgaan in hetzelfde level meer regel dan uitzondering. Resurrection is dan ook echt voor de diehards die de kunst zien in het meesteren van ieder level. Juist op de moeilijkste stand valt op dat het spel heel erg stroef bestuurt. Arthur’s sprongen zijn nauwelijks meer te corrigeren en zijn standaard drafje is bijzonder traag. De logge besturing kan de intense actie op dit niveau nauwelijks bijbenen.

Ghosts ‘n Goblins Resurrection is verkrijgbaar voor de Nintendo Switch voor €29,99.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!