Ghost of Tsushima had een piratengame kunnen zijn
Nieuws

Ghost of Tsushima had een piratengame kunnen zijn

Ghost of Tsushima had te maken met veel creatieve problemen tijdens de ontwikkeling van de game. Dat zegt producent Brian Fleming in blog.

“Aan het begin wisten we alleen dat we een grote openwereldervaring wilden maken en dat we dat wilden combineren met melee-combat, maar verder dan dat waren we niet”, zegt de producent op de PlayStation Blog. “Piraten? Rob Roy? De drie musketiers? Al deze opties zijn overwogen, maar we kwamen toch steeds weer terug bij feodaal Japan en het verhaal van een samoeraikrijger.”

De producent zegt dat op een bepaalde dag "alle puzzelstukjes op hun plaats vielen" toen de studio te weten kwam over de geschiedenis van de Mongoolse invasie op Tsushima in 1274.

“We hadden aardig wat creatieve problemen”, legt Fleming uit. “We wilden het verhaal vertellen van de enige samoerai die de aanval op Tsushima overleefde, maar wat was zijn verhaal? Wie was zijn vijand? Hoe kunnen we een game maken met een herkenbare, menselijke ervaring, én de speler in deze game omringen met andere verhalen om te ontdekken? Hoe zetten we zo’n verhaal neer?

De wereld die wij neerzetten had geen moderne technologie, dus geen smartphones om ons te helpen met het communiceren met de spelers, geen superkrachten om een visueel spektakel te creëren.” Fleming legt ook uit dat de game in elkaar zou storten als ze de melee-combat niet aan de praat kregen: “We hadden een aantal serieuze problemen waar we aan moesten werken”.

©GMRimport

Een ander probleem voor de studio was dat het een game wilde maken die in zich aan de andere kant van de wereld afspeelt, meer dan 700 jaar geleden. “Maar de echte uitdaging? De grootte. Wereldgrootte, plaatsing van flora, dialogen, missies en personages. Deze aspecten werden niet alleen steeds meer, ze verdubbelden. Soms wel 5, 10, 20 of zelfs 40 keer! Geen van de tools die we hadden van InFamous konden dat aan, behalve ons visual effects systeem”.

Na zes jaar werk is het de studio toch gelukt een game neer te zetten waar Fleming trots op is. “Wat ons uiteindelijk door dit project heen heeft geholpen was onze heldere visie. De visie van het spel is door de jaren heen altijd hetzelfde gebleven”, legt de producent uit. “Het verhaal werd aangepast en de combat is door talloze versies gegaan, maar de visie van de game was al vanaf de eerste presentatie duidelijk: Een samoerai overleeft de Mongoolse invasie van Tsushima en wordt gedwongen om zichzelf te herontdekken om zijn thuiseiland te redden.”

Ghost of Tsushima is nu uit op de PlayStation 4. Lees hier onze review over deze samoeraigame. Bekijk hieronder de concept art die in de blogpost van de producent gedeeld is.

©GMRimport

©GMRimport

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Indiegame Pacific Drive meer dan een miljoen keer verkocht
Nieuws

Indiegame Pacific Drive meer dan een miljoen keer verkocht

Grote update nog altijd in ontwikkeling

De in februari vorig jaar verschenen indiegame Pacific Drive is inmiddels meer dan een miljoen keer verkocht.

Dat hebben uitgever Kepler Interactive en ontwikkelaar Ironwood Studios aangekondigd. Het spel verscheen op 22 februari 2024 op PlayStation 5, Steam en Epic Games Store. Sindsdien zijn er drie gratis content-updates uitgekomen, alsmede diverse betaalde cosmetische pakketten. Er moet nog een vierde "substantiële" update uitkomen.

In elk potje van Pacific Drive maken spelers een unieke tocht door een griezelig gebied genaamd de Olympic Exclusion Zone. Belangrijk is dat de auto gedurende speelsessies blijft lopen, omdat er anders erge dingen kunnen gebeuren. Het is aan de speler om de auto te upgraden en kapotte onderdelen te fixen. Daarvoor moeten spelers soms ook uit de auto stappen en de omgeving afspeuren naar nieuwe onderdelen.

Eind vorig jaar werd gemeld dat er een televisieserie gebaseerd op Pacific Drive wordt gemaakt door Atomic Monster, het productiebedrijf van Saw-medebedenker James Wan. Hij zal als executive producer meewerken aan de film, al is er nog geen netwerk of streamingdienst bevestigd.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards
Nieuws

Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards

Ze ontvangen respectievelijk de Lifetime Achievement Award en Pioneer Award

Zowel Remedy Entertainments Sam Lake en onafhankelijke ontwikkelaar Lucas Pope ontvangen prijzen voor hun oeuvre op de aankomende Game Developer Choice Awards.

Op de awardshow, die elk jaar tijdens de Game Developers Conference plaatsvindt, wordt er een Lifetime Achievement Award aan Lake uitgereikt, terwijl Pope de Pioneer Award zal ontvangen.

Lake werkt al bijna drie decennia bij Remedy Entertainment en heeft onder andere het script voor de eerste twee Max Payne-games, Control en Alan Wake geschreven, alsmede Quantum Break en Alan Wake 2 geregisseerd. Zijn voorkomen is meermaals te zien in de games van Remedy, waaronder als het gezicht van Max Payne in de eerste twee games.

Lucas Pope is een invloedrijke gameontwikkelaar die bekend is van indiespellen als Papers, Please en Return of the Obra Dinn. Daarvoor heeft hij aan de Uncharted-spellen gewerkt bij Naughty Dog.

"De Game Developers Choice Awards staan erom bekend dat ze mensen in de spotlight zetten die van games de meest boeiende en evocatieve manier om verhalen te vertellen maken", aldus event director Stephenie Hawkins. "We kunnen niet wachten om Sam Lake en Lucas Pope te erkennen voor hun inzet in het verleggen van de grenzen van het medium via overtreffende narratieve structuren, complexe morele vraagstukken en evocatieve gameplay."

Eerdere mensen uit de game-industrie die de Lifetime Achievement Award hebben gewonnen, zijn onder andere John Romero, Amy Hennig, Tim Sweeney, Todd Howard, Tim Schafer, Ken Kutaragi, Peter Molyneux, Warren Spector, Hideo Kojima, John Carmack, Sid Meier en Shigeru Miyamoto.

De Game Developer Choice Awards 2025 worden op 19 maart tijdens de Game Developers Conference uitgereikt.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!