Ghost of Tsushima had een piratengame kunnen zijn
Nieuws

Ghost of Tsushima had een piratengame kunnen zijn

Ghost of Tsushima had te maken met veel creatieve problemen tijdens de ontwikkeling van de game. Dat zegt producent Brian Fleming in blog.

“Aan het begin wisten we alleen dat we een grote openwereldervaring wilden maken en dat we dat wilden combineren met melee-combat, maar verder dan dat waren we niet”, zegt de producent op de PlayStation Blog. “Piraten? Rob Roy? De drie musketiers? Al deze opties zijn overwogen, maar we kwamen toch steeds weer terug bij feodaal Japan en het verhaal van een samoeraikrijger.”

De producent zegt dat op een bepaalde dag "alle puzzelstukjes op hun plaats vielen" toen de studio te weten kwam over de geschiedenis van de Mongoolse invasie op Tsushima in 1274.

“We hadden aardig wat creatieve problemen”, legt Fleming uit. “We wilden het verhaal vertellen van de enige samoerai die de aanval op Tsushima overleefde, maar wat was zijn verhaal? Wie was zijn vijand? Hoe kunnen we een game maken met een herkenbare, menselijke ervaring, én de speler in deze game omringen met andere verhalen om te ontdekken? Hoe zetten we zo’n verhaal neer?

De wereld die wij neerzetten had geen moderne technologie, dus geen smartphones om ons te helpen met het communiceren met de spelers, geen superkrachten om een visueel spektakel te creëren.” Fleming legt ook uit dat de game in elkaar zou storten als ze de melee-combat niet aan de praat kregen: “We hadden een aantal serieuze problemen waar we aan moesten werken”.

©GMRimport

Een ander probleem voor de studio was dat het een game wilde maken die in zich aan de andere kant van de wereld afspeelt, meer dan 700 jaar geleden. “Maar de echte uitdaging? De grootte. Wereldgrootte, plaatsing van flora, dialogen, missies en personages. Deze aspecten werden niet alleen steeds meer, ze verdubbelden. Soms wel 5, 10, 20 of zelfs 40 keer! Geen van de tools die we hadden van InFamous konden dat aan, behalve ons visual effects systeem”.

Na zes jaar werk is het de studio toch gelukt een game neer te zetten waar Fleming trots op is. “Wat ons uiteindelijk door dit project heen heeft geholpen was onze heldere visie. De visie van het spel is door de jaren heen altijd hetzelfde gebleven”, legt de producent uit. “Het verhaal werd aangepast en de combat is door talloze versies gegaan, maar de visie van de game was al vanaf de eerste presentatie duidelijk: Een samoerai overleeft de Mongoolse invasie van Tsushima en wordt gedwongen om zichzelf te herontdekken om zijn thuiseiland te redden.”

Ghost of Tsushima is nu uit op de PlayStation 4. Lees hier onze review over deze samoeraigame. Bekijk hieronder de concept art die in de blogpost van de producent gedeeld is.

©GMRimport

©GMRimport

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit
Nieuws

Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit

Game komt op 14 februari 2025 uit

Assassin's Creed Shadows bevat nieuwe stealth-mechanismen om het rondsluipen in de game nog tactischer te maken.

Ubisoft heeft de aanpassingen ten opzichte van vorige Assassin's Creed-delen in een nieuwe blogpost uiteengezet. Zo zijn er tijdens het sluipen acties in verschillende kleuren boven vijanden te zien, waarmee wordt aangegeven of vijanden in één keer uitgeschakeld kunnen worden, of er alleen schade wordt gedaan of dat vijanden helemaal niet via stealth uitgeschakeld kunnen worden.

Het loont dan ook de moeite om ervaringspunten in perks te stoppen waarmee bijvoorbeeld de schade die met sluipaanvallen wordt uitgedeeld te verhogen. Verder kan men de mogelijkheid ontgrendelen om dubbele sluipmoorden achter elkaar te plegen en bijvoorbeeld rookbommen te gebruiken.

Daarbij kan de positie waar spelers zich in bevinden ook het verschil maken: sommige vijanden kunnen bijvoorbeeld een aanval vanaf de grond overleven, maar niet vanuit de lucht. Er is ook een menuoptie om dit systeem toegankelijker te maken, waardoor alle vijanden wel met één stealthaanval gedood kunnen worden.

Een ander verschil met voorgaande games is dat spelers geen vogel tot hun beschikking hebben om het gebied om hen heen uit te kammen. In plaats daarvan hebben zowel Naoe en Yasuke - de twee hoofdpersonages van de game - een 'Observe'-mechanisme waarmee vijanden en items getagd kunnen worden. Alleen Naoe heeft ook Eagle Vision waarmee bijvoorbeeld vijanden achter muren gespot kunnen worden door het geluid dat ze maken.

Zoals gebruikelijk kunnen de hoofdpersonages bukken om minder snel gespot te worden, maar door in de schaduw te schuilen worden ze nu helemaal onzichtbaar. Het loont dus om bijvoorbeeld fakkels te doven en zo duisternis te creëren. Aangezien Naoe het kleinste hoofdpersonage in de reeks tot nu toe is, kan ze ook schuilen in krappe plekken.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar
Nieuws

Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar

Op Premium, Extra en Essential

Sony biedt nu tot dertig procent korting op PlayStation Plus-abonnementen aan als onderdeel van Black Friday.

Hoewel Black Friday pas over een week plaatsvindt, zijn alle PlayStation-deals nu al beschikbaar. Gebruikers kunnen daarbij korting krijgen op jaarabonnementen PlayStation Plus. Zo kost PlayStation Plus Essential 57,59 euro (20 procent korting), PlayStation Plus Extra 94,49 euro (25 procent korting) en PlayStation Plus Premium 106,39 euro.

Deze week werd bekend dat PlayStation Portal-bezitters met PlayStation Plus Premium nu selecte games kunnen streamen via de cloud. Meer dan honderdtwintig PS5-games worden ondersteund in deze bèta van cloudstreaming, waaronder Monster Hunter Rise, Spider-Man: Miles Morales, Ghost of Tsushima en Ratchet and Clank: Rift Apart. Games kunnen tot en met 1080p en 60 frames per seconde worden gestreamd, al is daar wel een internetconnectie van 13 Mbps voor nodig.

Ook zijn hardware en verschillende games in de aanbieding bij een aantal (web)winkels. Kijk hier voor ons volledige overzicht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error