Gerucht: Half Life-opvolger wordt een vr-game
Update:Het document waarin de fragmenten zijn omschreven is reeds geupdate met een bericht richting PC Gamer, één van de eerste websites die op dit nieuws rapporteerden.
In het bericht wordt het volgende gezegd: "PC Gamer besloot dit verhaal uit te voeren, met dit document erin gekoppeld. Dit was een vreselijke beslissing van hun kant, omdat het de mogelijkheid heeft om de eigenlijke teaser of release van het spel uit te stellen."
Verder zegt de schrijver dat PC Gamer zichzelf moet schamen voor het verspreiden van dit nieuws, 'alleen voor clicks'.Hij vraagt de volgers van het nieuws om in plaats van PC Gamer, Tyler McVicker te ondersteunen, een journalist die volgens de schrijver van het bericht veel meer werk stopt in zijn nieuws. Ook stuurt hij lezers door naar een video die hen meer informatie moet bieden over Half Life: Alyx.
De video start met een bericht waarin wordt gemeld dat er geen 'nee' wordt gezegd tegen een Half Life vr-game, maar dat ze momenteel alleen de mogelijkheden aan het uittesten zijn. "Willen we al onze franchises in vr maken? Natuurlijk. Maar we hebben niet genoeg tijd en mensen," aldus de opening van de video. Dit is een fragment uit een interview die eerder is gevoerd met Kotaku. De ontwikkelaars zijn aan de slag gegaan met vr-mogelijkheden voor hun games, één hiervan is een vr-versie van Half Life 2. Voor alle informatie, bekijk hieronder de video.
Origineel:In een een document met onderdelen van een gelekt interview met Geoff Keighley wordt een nieuwe Half Life-game, met de naam Half Life: Alyx aangehaald.
Het gelekte interview is tussen Geoff Keighley (die zich momenteel bezig houdt met Final Hours, een documentaire over Valve-games) en een tweede persoon, die niet duidelijk een naam krijgt. In het interview zegt Geoff Keighly op een gegeven moment het volgende: “Maar waarom moet dit alleen vr zijn? Waarvan je weet dat het een zorg is voor mensen, toch? Het is alsof ze mij dwingen om een vr-systeem te kopen voor de volgende Half-Life-ervaring? Is dat alleen maar omdat je denkt dat innovatie alleen in vr zit? Je doet geen flatscreen-versie van deze game, toch?”
In dit stukje van het interview wordt duidelijk gerefereerd naar een volgende Half Life-game, die later in het interview de naam Half Life: Alyx krijgt. De andere deelnemer aan het gesprek reageert als volgt: “Ja, ik bedoel, we zouden graag een versie hiervan willen maken die je met een muis en een toetsenbord kan spelen, maar zoals we zeiden, het begon als vr.”
Mocht dit dus daadwerkelijk beteken dat het vervolg er (eindelijk) aan komt, dan is er een kans dat de game uiteindelijk niet alleen naar vr komt, maar dat Valve zich daar momenteel wel op focust.
In de citaten wordt ook een releaseperiode genoemd: “Maart 2020 komt ‘Half Life: Alyx’ uit.” Het is uit de citaten niet duidelijk te achterhalen of dit een vraag of een statement is vanuit Geoff Keighley, maar de periode is te specifiek om een willekeurige vraag te zijn. Ook wordt er gesproken de ervaring die spelers te wachten staat, “Je kan hun hele lichaam zien ... Reageren op de situatie. In paniek raken, clips op de grond laten vallen terwijl ze grijpen naar hun wapens omdat een zombie voor hen staat, al deze dingen - het was echt leuk om playtests te bekijken.”
De originele Half Life-game kwam uit in 1998 voor pc en PlayStation 2. Het is een first-person shooter ontwikkeld door Valve en uitbracht door Sierra Studios. Gebruikers spelen als Gordon Freeman, een wetenschapper die zijn weg moet vinden uit de Black Mesa Research Facility nadat een experiment met buitenaards materiaal misgaat. De speler neemt het op tegen buitenaardse en menselijke vijanden met verschillende wapens en lost ook puzzels op. Het verhaal wordt meestal verteld via scriptsequenties die door Freeman’s ogen worden gezien.