Gerucht: Blizzard annuleert Starcraft-shooter, werkt aan nieuwe Diablo en Overwatch
Nieuws

Gerucht: Blizzard annuleert Starcraft-shooter, werkt aan nieuwe Diablo en Overwatch

Een nieuwe Starcraft-game is volgens anonieme werknemers van Blizzard geannuleerd. In plaats hiervan wordt er gewerkt aan een nieuwe Diablo en Overwatch, die later dit jaar aangekondigd moeten worden.

Nieuwswebsite Kotaku zegt van anonieme bronnen gehoord te hebben dat Blizzard de ontwikkeling van een nieuwe Starcraft-game heeft stopgezet. Het project, met de codenaam Ares, wordt omschreven als een Battlefield-spel in het universum van Starcraft en moest een schietspel worden dat vanuit het first person-perspectief werd gespeeld. Volgens de anonieme werknemers van Blizzard waren er al verschillende prototypes van het spel gebouwd, waarin de speler het kon opnemen tegen Zerg-aliens als een Terran-marine.

De annulering van het Starcraft-project heeft niet gezorgd voor ontslagen bij Blizzard. In plaats hiervan zou de ontwikkeling juist zijn stopgezet, zodat veel van de middelen en werknemers overgeplaatst konden worden naar andere projecten. Zo zou Blizzard momenteel werken aan Diablo 4 en Overwatch 2, welke mogelijk later dit jaar worden aangekondigd tijdens Blizzcon. De nieuwe Overwatch-game richt zich volgens geruchten op het verhaal van de franchise en bevat vooral PvE-content, in plaats van het spelen tegen andere spelers. Hierbij wordt het spel vergeleken met Left 4 Dead.

Blizzard heeft gereageerd op het uitlekken van de geannuleerde Starcraft-game en zegt dat er niet openlijk wordt gepraat over nieuwe games, omdat er van alles kan gebeuren tijdens de ontwikkeling hiervan. Zoals in het verleden al vaker is gebeurd, is er dan ook een kans aanwezig dat er wordt besloten om niet verder te gaan met een project."Dit soort beslissingen worden altijd gemaakt op basis van onze waarden, wat volgens ons zinvol is voor Blizzard en wat we denken dat de spelers het meest interessant vinden", aldus de officiële reactie van Blizzard.

In 2006 werd de ontwikkeling van een andere Starcraft-shooter, genaamd Starcraft Ghost, nog voor onbepaalde tijd stopgezet, nadat deze in 2002 was aangekondigd door Blizzard. De uitgever bevestigde vervolgens in 2014 dat het schietspel, dat vanuit de derde persoon werd gespeeld en stealth-elementen bevatte, officieel was geannuleerd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'PlayStation-games naar pc brengen is bijna als geld printen'
Nieuws

'PlayStation-games naar pc brengen is bijna als geld printen'

Shuhei Yoshida wilde al eerder beginnen met het uitbrengen van pc-games

Volgens voormalige PlayStation-topman Shuhei Yoshida is het overzetten van PlayStation-games naar pc vergelijkbaar met "geld printen".

Dat meldt hij tijdens een recent interview met Sacred Symbols+ (via Push Square). De begin dit jaar bij PlayStation vertrokken Yoshida was onder andere directeur van SCE Worldwide Studios en leider van Sony's Independent Developer Initiative. 

In het gesprek met Sacred Symbols+ claimt Yoshida dat hij zelf al veel eerder PlayStation-games naar pc wilde brengen, maar dat dit niet kon omdat dit vroeger niet binnen Sony's verdienmodel paste. "Games op pc uitbrengen levert veel op: je bereikt een nieuw publiek dat geen consoles heeft, zeker in regio's waar consoles niet populair zijn. Het idee is dat zij fans van een franchise kunnen worden. Wanneer er dan een nieuw deel binnen die franchise verschijnt, motiveert het ze mogelijk om een PlayStation aan te schaffen."

Yoshida vervolgt: "Het levert ook meer inkomsten op, want het is veel goedkoper om een game naar pc over te zetten dan een compleet nieuwe game te ontwikkelen. Het voelt haast als het printen van geld. En het helpt ons om te investeren in nieuwe games, zeker nu de kosten van gameontwikkeling zijn gestegen."

De voormalige PlayStation-topman denkt ook dat de pc-versies van first-party-PlayStation-games een positief effect hebben op het merk in regio's waar PlayStation nog niet zo groot is, zoals China. "Dat is een enorme pc-markt. En China heeft een groeiende, maar nog erg kleine consolemarkt. Om het publiek in landen als China te bereiken is het cruciaal om games op pc uit te brengen. Ik geloof dat pc-versies van games echt een nieuw publiek aanboren."

Sony brengt steeds vaker zijn games op pc uit, al is het vaak enkele jaren na de release van de PlayStation-versie. Denk aan de The Last of Us- en Uncharted-spellen, de Horizon-games, Insomniacs Spider-Man-delen en nieuwere God of War-spellen. Liveservicegame Helldivers 2 kwam tegelijk op PlayStation 5 en pc uit.

Gedurende het Sacred Symbols+-gesprek vertelde Yoshida nog meer interessante dingen. Zo liet hij weten dat hij de geannuleerde The Last of Us Online-game had gespeeld en dat het een "geweldig" spel was, en noemde hij de multiplatformstrategie van Xbox logisch vanwege de spelersaantallen op Xbox.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tweede grote Hades 2-update voegt god van de oorlog toe
Nieuws

Tweede grote Hades 2-update voegt god van de oorlog toe

Ook is de 'Final Confrontation' nu beschikbaar

De tweede grote update voor de early access-versie van Hades 2 is uitgekomen, genaamd Warsong Update.

Een van de grootste toevoegingen van de update is een nieuwe Olympian in de vorm van de god van de oorlog, oftewel Ares. Spelers kunnen diverse moves van dit personage overnemen en gebruiken. Ares kwam ook al in de eerste Hades voor, maar is van een redesign voorzien in het vervolg.

Verder is er een zogeheten 'Final Confrontation' toegevoegd voor mensen die het oppervlak bereiken aan het einde van de game. "Kom er achter wat er voorbij de Guardian of Olympus ligt... als je durft!"

Verder zijn er meer dan tweeduizend nieuwe ingesproken zinnen toegevoegd, is de Altar of Ashes verbeterd met nieuwe art en Arcada-effecten en zijn er diverse nieuwe details en interacties in de game te vinden, waaronder de mogelijkheid om een duet te zingen in de Crossroads.

Een compleet overzicht van alle inhoud van de update is op Steam te vinden, en hieronder kan een trailer worden bekeken waarin de nieuwe content ook wordt uitgelicht. Afgelopen oktober verscheen de eerste grote update voor de game.

Over Hades 2 gesproken: er ontstond eerder deze week enige controverse toen stemacteur Marin Miller, die de stem van Athena in beide Hades-game inspreekt, ontwikkelaar Supergiant Games min of meer beschuldigde van het recasten van het personage in verband met de huidige acteursstaking in de game-industrie. Hoewel niet direct de ontwikkelaar werd genoemd, werd er wel naar gehint met woorden als 'super' en 'giant' in caps lock geschreven. Supergiant Games bracht een beknopte reactie naar buiten waarin het bedrijf meldt dat er geen sprake is van een recast en dat het bedrijf wil blijven samenwerken met alle stemacteurs.

Hades 2 speelt zich in hetzelfde universum af als de eerste game, maar heeft ditmaal een vrouwelijk hoofdpersonage in de vorm van Melinoë. Dit is de zus van Zagreus - ze wordt ook wel de prinses van de onderwereld genoemd. Ze heeft als doel om Chronos te doden, de god van de tijd. Melinoë kan onder andere van hekserij gebruikmaken. Het vervolg op de succesvolle game is als early access-spel verkrijgbaar via Steam en Epic Games Store.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!