Geen enkele game komt in de buurt van een potje Dungeons and Dragons
Gamer.nl
Nieuws

Geen enkele game komt in de buurt van een potje Dungeons and Dragons

In het diepst van de nacht worden we gewekt door een enorme knal. Zonder te twijfelen vertrekken we naar de oorsprong van dit geluid: een archeologische graafplaats. De tombe is geopend. Ik kijk mijn vrienden aan - een paniekerige gnome sorcerer, een reusachtige cleric, een katachtige dief, een mysterieuze nobelman en de tovenaar. Met mijn vuisten gebald en alert op elke beweging betreden we de tombe.

Anderhalf jaar geleden speelde ik mijn allereerste tabletop-rpg in de vorm van Dungeons and Dragons (D&D) en ik was meteen verkocht. Ik was nog onbekend met de regels en de dobbelstenen, maar mijn medespelers loodsten mij door het spel. Inmiddels zit ik in vijf D&D-groepen, waarvan ik er één zelf leid. Als ik tegenwoordig zou moeten kiezen tussen de tabletop-rpg of een videogame, kies ik met volle overtuiging D&D. Naar mijn mening is er geen enkele game die in de buurt komt van een goed potje Dungeons and Dragons.

Geen D&D, geen videogame-rpg

Moderne games bieden een groot scala aan fantasievolle, uiteenlopende settings: het Wilde Westen in Red Dead Redemption, een dystopische toekomst in Fallout, de Griekse oudheid in Assassin’s Creed en talloze andere virtuele plekken die het bezoeken de moeite waard zijn. Zonder Dungeons and Dragons waren deze games misschien nooit uitgekomen.

De allereerste role playing games op computers zijn immers gebaseerd op D&D. Omdat het tabletop spel veel gebruik maakt van statistieken, leent het format zich erg goed voor een computerspel. De eerste paar videogame-rpg’s waarvan we iets weten hadden ook namen als The Dungeon, Dungeons and Dragons en D&D. Deze games werden in de jaren ‘70 in het geheim gemaakt op Amerikaanse universiteiten. Het gebruiken van de dure computers voor videogames was namelijk streng verboden. Toch beïnvloedde de eerste videogame-rpg’s talloze nieuwere games. De invloed van D&D op videogames is dus enorm geweest.

©GMRimport

Voor ieder wat wils

Tegenwoordig zijn er veel meer virtuele rpg’s en zijn ze natuurlijk niet allemaal meer direct gebaseerd op D&D. De keuze is enorm qua genre en setting, maar sommige spelers willen nog meer mogelijkheden. Dat is alleen mogelijk met tabletopspellen als D&D. Daar kun je volledig zelf bepalen waar het verhaal zich afspeelt. Een steampunkwereld die bestuurd wordt door draken? Het kan! Een middelbare school, maar dan met orcs, elven en gnomes? Geen probleem! Van origine speelt D&D zich af in een Middeleeuwse setting, maar niemand verplicht je om je daaraan te houden. Dat geeft oneindig veel opties en daar kan geen enkele hoeveelheid games tegenop. In een van mijn spellen heeft mijn Dungeon Master - de verteller en een soort van scheidsrechter van het spel - een eigen wereld gemaakt, met kaarten, geschiedenis en politieke situaties. Zij gebruikt de regels van D&D als richtlijn, maar wil zij iets dat niet in de boeken staat, dan maakt ze het zelf.

©GMRimport

Vrijheid

Deze oneindige vrijheid komt niet alleen terug in de creatie van een D&D-spel, maar ook in het spelen. In elke videogame is er een limiet aan de dingen die je kunt doen of proberen. Alles is geprogrammeerd, dus verder dan die onzichtbare muur komt de speler niet. In D&D is dat anders. Alles ligt aan de statistieken van de speler, de dobbelstenen, en de Dungeon Master. Een speler kan alles proberen wat in hun opkomt. Zelf vind ik haast niets leuker dan het zien van mijn Dungeon Master’s gezicht wanneer ik bijvoorbeeld de tent van een belangrijk persoon in sluip, zijn berenkleed over een hoge afscheiding hang en bessen in zijn mond steek zodat het lijkt alsof er een echte beer in de kamer staat.

Meer praten door D&D

Uit een onderzoek uit 2018 is daarnaast gebleken dat rollenspellen door spelers worden gebruikt om zichzelf te verbeteren op sociaal vlak. Dat zie ik in mijn eigen groepen terug. Meerdere personen uit die groepen zou ik beschrijven als introvert. Via hun personages praten ze meer dan ik ze ooit buiten spel heb zien doen. Sterker nog: ze vallen elkaar in de rede, hebben een uitgesproken mening en spreken hard en duidelijk. Door D&D ben ik zelf ook veel zelfverzekerder geworden in het beginnen van gesprekken of het vertellen van verhalen. In videogames heb je ook sociale interactie, maar wat D&D speciaal maakt is dat je ook dingen kunt oefenen als oogcontact, presenteren en lichaamshouding.

Dungeon Master vs. code

Videogame-rpg’s hebben één voordeel ten opzichte van Dungeons and Dragons en soortgelijke spellen. In een game is over het algemeen maar één speler nodig. Om D&D te spelen is een groep mensen nodig, waaronder een leider.

Spelers zijn nog wel te vinden, maar die leiders (ook wel Dungeon Master of Game Master genoemd) zijn schaars. Zelf leid ik ook een spel met een groep genaamd de Dandilions en ik begrijp wel dat niet iedereen zit te wachten op die verantwoordelijkheid. De voorbereiding van mijn spellen kost zo’n drie tot zes uur. Omdat een Dungeon Master ook orde moet houden en improviseren op alles wat de spelers bedenken, ben ik na een spel echt uitgeput. In games is dit niet nodig. De game zelf leidt de avonturen die je er meemaakt.

Vooral dankbaar

Natuurlijk zijn er dagen dat ik liever een game speel. Toch kies ik over het algemeen sneller voor Dungeons and Dragons. In dit enorme improvisatiespel vind ik de vrijheid om zowel mijn vrienden als mijzelf beter te leren kennen. En belangrijker: dankzij D&D heb ik vrienden gemaakt die ik voor altijd koester. Of het nu mijn spelers zijn van ‘Dandelions’ of mijn groepsgenoten uit de vier andere spellen: zonder D&D had ik deze mensen nooit gekend en daar ben ik het spel enorm dankbaar voor.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen
Gamer.nl
Nieuws

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen

De game werd vanmiddag officieel uit de doeken gedaan

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered is vandaag officieel aangekondigd middels een livestream. De game is meteen beschikbaar.

In de aankondigingsvideo praatten Bethesda's Todd Howard en Matt Carofano over de nieuwe editie van de game. In eerste instantie werden beelden van het origineel getoond, dat in 2006 op Xbox 360 en pc en in 2007 op PlayStation 3 uitkwam. Er werd gekeken naar het belang van de release van dit origineel, dat openwereld-rpg's naar een hoger niveau tilde.

Vervolgens toonde de livestream beelden van de nieuwe versie van het spel. Daarbij lag er veel nadruk op de grafische verbeteringen van de game, die mogelijk worden gemaakt door Unreal Engine 5. Door de toename van details moeten spelers zich nog meer onderdeel van de spelwereld voelen.

Gameplay is ook op de schop gegaan. Hoewel de game trouw aan het origineel blijft, zijn gameplaysystemen verbeterd. Ook animaties van personages en vijanden zijn verbeterd. Tijdens gevechten vliegen de vonken en bloedspetters van het gevecht af. Hoewel de game door de meesten met een eerstepersoonsperspectief wordt gespeeld, is er ook een derdepersoonsperspectief, die in deze versie beter moet werken. Dialogen klinken natuurlijker, maar de soms opmerkelijke gesprekken die het spel zijn charme geven zijn behouden.

Oblivion Remastered wordt gezien als "de meest complete versie van Oblivion". Alle dlc - waaronder de verhalende uitbreidingen - zitten ook bij het spel inbegrepen. De game is nu verkrijgbaar op Xbox Series-consoles, Steam en PlayStation 5, en staat ook op Game Pass. De game kost 54,99 euro, al is er ook een Deluxe-uitvoering van 64,99 euro, inclusief de befaamde horse armor.

Er gingen al geruime tijd geruchten dat er een remake of remaster van The Elder Scrolls 4: Oblivion in ontwikkeling was. Er waren zelfs screenshots uitgelekt. Volgens die geruchten werkt Virtuos aan de remake, en dat blijkt nu ook te kloppen. De studio is ook bekend van de aankomende remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie
Gamer.nl
Nieuws

Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie

Maar hij laadt wel sneller op

De batterijduur van de Nintendo Switch 2 Pro Controller is gelijk aan die van de Pro Controller van de eerste Switch, terwijl hij wel sneller oplaadt.

Dat spotte Nintendo Life op de officiële website van Nintendo. Net zoals de Pro Controller voor de eerste Switch, gaat de Pro Controller voor de Switch 2 ongeveer veertig uur mee voordat hij weer opgeladen moet worden. De Switch 2 Pro Controller doet er echter ongeveer 3,5 uur over om zich volledig op te laden, terwijl dit met de eerste Pro Controller zo'n 6 uur duurde.

We wisten al dat de Switch 2 Pro Controller diverse toevoegingen heeft. Zo zitten er aan de achterkant twee nieuwe knoppen - de GL- en GR-knoppen - en is er net als op de nieuwe Joy-Cons een C-knop aanwezig waarmee GameChat opgestart kan worden. De controller heeft ook HD Rumble 2, wat voor nog gedetailleerdere force feedback moet zorgen.

Het was al bekend dat huidige Pro Controllers en Joy-Cons ook gebruikt kunnen worden op de Switch 2. Het is alleen niet mogelijk om met de huidige controllers de Switch 2 uit slaapstand te halen. De Switch 2 - alsmede de Switch 2 Pro Controller - verschijnt op 5 juni.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!