Gebruik van Unreal Engine gaat geld kosten voor andere producten dan games
Het nieuwe verdienmodel wordt volgend jaar geïntroduceerd
Bedrijven die Unreal Engine gebruiken voor andere producten dan games, moeten daar geld voor gaan betalen.
Dat heeft CEO Tim Sweeney vorige week laten weten tijdens Unreal Fest 2023. Ontwikkelaars kunnen Unreal Engine op dit moment geheel gratis gebruiken - pas wanneer er meer dan een miljoen dollars met het product wordt verdiend, eist Epic vijf procent van de opbrengsten op.
Unreal Engine wordt echter niet alleen als game-engine gebruikt, maar ook bijvoorbeeld voor 3D-modellen in industrieën die niets met games te maken hebben, zoals de auto-industrie. Daarom heeft Epic besloten dat bedrijven of mensen die de engine voor andere zaken dan games gaan gebruiken een licentie kunnen huren - vergelijkbaar hoe men bijvoorbeeld maandelijks voor het gebruik van Adobe-producten betaalt.
Specifieke prijzen en andere regels zijn er nog niet. "Maar we wilden dit alvast melden zodat iedereen er van op de hoogte is." Daarbij zal er voor game-ontwikkelaars niets veranderen.
Epic is niet het enige bedrijf achter een game-engine die diens verdienmodel probeert aan te passen. Onlangs introduceerde Unity een nieuw verdienmodel waarbij ontwikkelaars het bedrijf moesten betalen per game-installatie. Er kwam veel kritiek op het nieuwe model, waarna Unity besloot het deels terug te draaien.