Gears Tactics is eigenlijk gewoon Gears
Reviews

Gears Tactics is eigenlijk gewoon Gears

Het is wellicht wat kort door de bocht om te stellen dat ontwikkelaar Splash Damage bij Gears Tactics alleen maar het camerastandpunt heeft veranderd, maar er zit een kern van waarheid in. Hoewel het hier gaat om een echt turn-based tactics-spel, voelt Gears Tactics al vanaf de eerste seconde vertrouwd aan.

Verhalenderwijs speelt het spel zich 12 jaar af voor de eerste Gears-game, tijdens de begindagen van de oorlog met de Locust. Die sprong in de tijd wordt enigszins slim gebruikt om te verantwoorden waarom je in dit spel zelf je soldaten moet rekruteren, maar erg anders is de setting niet.

Sera, de planeet waar iedere Gears zich op afspeelt, doet met zijn gotische architectuur direct bekend aan, evenals de wapens, de vijanden, en, nou ja, eigenlijk alles wel zo’n beetje. De hoofdrol is voor nieuwkomer Gabe Diaz. Inderdaad, de vader van Kait uit Gears 5. Zijn rol is echter kleiner dan die van zijn eigen dochter of bijvoorbeeld Marcus Fenix. Je speelt immers niet alleen met Gabe, maar met een heel team.

©GMRimport

Op je beurt wachten

Gabe wordt eropuit gestuurd om een hooggeplaatste Locust om te legen: Ukkon. Ukkon kan zowaar meer dan alleen maar een beetje grommen en schieten, en is verantwoordelijk voor creaties als de Brumak, Corpser en de Reaver. Een tegenstander van formaat dus, vandaar dat Gabe gaandeweg nieuwe Gears rekruteert om zo een eigen legertje te bouwen.

Tijdens een missie krijg je telkens maximaal vier Gears onder de knoppen. Elke handeling, zoals lopen, schieten, maar ook herladen, kost je een actiepunt, waarvan elke personage er standaard drie heeft. Dat is er eentje meer dan in de voornaamste concurrent en genre-benchmark Xcom, met als gevolg dat Gears Tactics wat meer pit heeft. Gears Tactics heeft bovendien veel minder een traditionele bordspel-uitstraling, omdat je niet vast zit aan een grid van vierkantjes. Hoewel je dus nog steeds om beurten zetten doet, oogt de actie heel organisch en dat past perfect bij de serie.

Hoewel de Xcom-invloeden heus wel duidelijk zichtbaar zijn, is het ‘t typische Gears-DNA dat Gears Tactics tot meer dan een eenvoudige kloon verheft. Zo ben je moeilijker te raken als je dekking zoekt, kun je Emergence Holes (waar iedere beurt nieuwe vijanden uit kruipen) alleen sluiten met een welgemikte granaat, en kun je een vijand bruut executeren met de karakteristieke kettingzaag van je geweer. Dat ziet er niet alleen bruut uit, maar geeft je ook een flink voordeel. Als je een Locust executeert, krijgen al je andere Gears namelijk een extra actiepunt.

Hoewel de Xcom-invloeden heus wel duidelijk zichtbaar zijn, is het ‘t typische Gears-DNA dat Gears Tactics tot meer dan een eenvoudige kloon verheft.

-

©GMRimport

K.O. Boomer

Zo zijn er nog wel een aantal slimme tactische details te benoemen. Granaten richten bijvoorbeeld enorm veel schade aan, maar hebben een ‘cooldown’ van een aantal beurten. Het is aantrekkelijk om een granaat precies tussen een groepje Wretcher te mikken, simpelweg om snel van ze af te zijn, maar als zich dán een E-hole voordoet, ben je behoorlijk de klos. Weet je echter een Boomer uit te schakelen, dan kunnen jouw Gears zijn Boomshot oppakken en met de resterende granaten in het wapen flink wat schade aanrichten.

Ook Tickers zijn een leuke vijand: deze kruipende mormels exploderen als ze in je buurt komen, maar met een speciale aanval trap je ze weg. Als je ‘m nou richting een andere Locust trapt en daarná een schot lost, regent het stukjes vijand. Dan snap je gelijk waarom dat derde actiepunt in Gears zo belangrijk is, laat staan de bonusactiepunten die je verdient door vijanden te executeren.

©GMRimport

Het moge duidelijk zijn: Gears Tactics is ontzettend trouw aan het bronmateriaal en is juist daardoor ook interessant als strategiespel. Toch is niet alles perfect. Waar je Gears 5 bijvoorbeeld in zo’n tien uur uitspeelt, doe je er bij Gears Tactics al snel het drievoudige over. Het verhaal van Tactics is echter niet drie keer zo diep of uitgebreid. Missies worden na een tijdje zonder al te veel geleuter aan elkaar gerijgd en beginnen vanaf dat moment ook wat meer generiek te voelen.

Uiteindelijk heeft de game maar een paar typen missies, waarin je bijvoorbeeld vooruit moet bewegen om een bombardement voor te blijven, of binnen een aantal beurten gevangenen uit zo’n nare martelcocon moet bevrijden. De eindbaasgevechten zijn een welkome afwisseling waarin de formule even flink wordt opgeschud, maar ze zijn op één hand te tellen.

©GMRimport

Geen meta

Gears Tactics heeft ook geen metagame, waarin je bijvoorbeeld op een wereldkaart ziet hoe je steden van Sera verovert, of aan een basis bouwt. Er zijn ook geen soldaten die je op een missie buiten beeld kan sturen zodat ze wat XP verdienen, met als gevolg dat je al snel vasthoudt aan dezelfde soldaten - of je zwakste broeders zonder blikken of blozen inruilt voor nieuwe rekruten die standaard een hoger level hebben. Je bouwt dus niet echt een band op met je soldaten, hooguit met Gabe en de paar andere ‘vaste’ personages.

Het is wel mogelijk je eigen legertje aan te passen, met nieuwe wapens en uitrusting die je tijdens missies vindt. Dat gebeurt echter via statische menuutjes en is niet het spannendste onderdeel van de game. Al zijn de verschillende skills weldegelijk handig. Je kunt gaandeweg soldaten specialiseren, waardoor het ook ineens nuttiger is om meerdere soldaten uit dezelfde klasse (maar met andere specialiteiten) in je legertje te hebben.

Bovendien kan het slim zijn om de verschillende klassen met kleuren te coderen. Het kleurenpalet van Gears Tactics is traditiegetrouw vooral grijs en bruin, waardoor je in het gepriegel al snel het verschil tussen je eigen Gears niet meer ziet. En als je dan per ongeluk je sniper recht op de vijand afstuurt en je Heavy juist zorgvuldig naar een hoger gelegen uitkijkpunt stuurt, kan je hele strategische plan al heel snel de shredder in. Het praktische nut van het aanpassen daargelaten, mis je het gevoel onderdeel te zijn van iets groters. Enige vorm van metagame had de nodige afleiding en net wat meer diepgang kunnen bieden.

©GMRimport

Allemaal Carmines

Er valt wat voor deze aanpak te zeggen: Gears Tactics neemt door deze opzet een bescheiden en gepaste rol binnen het universum in, iets dat ondergetekende als fan van de lore wel kan waarderen. Het zou immers een beetje scheef zijn als nieuwkomer Gabe Diaz een betekenisvollere held bleek dan Marcus Fenix, laat staan een triviaal personages met minder inhoud dan de gemiddelde Carmine. Onder de streep komt dat Gears Tactics, zeker op de langere termijn, niet helemaal ten goede.

Dat betekent dus dat er ruimte voor verbetering is bij een Gears Tactics 2, want als het aan ons ligt mag die er gerust komen. Het is haast alsof Gears of War gemáákt is voor een strategische aanpak, en Gears Tactics is met gevoel voor detail uitgevoerd. Een prima eerste zet.

Gears Tactics is nu verkrijgbaar voor pc op Steam, de Xbox Store en Xbox Game Pass.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Uitstekend
Conclusie

Gears Tactics is een prima strategiespel, maar dat is eigenlijk ook niet zo verrassend. Juist het Gears-DNA – het dekking zoeken, de schaarse granaten optimaal gebruiken, de kettingzaagexecuties – passen perfect bij het genre en geeft Gears Tactics een eigen smoelwerk. Er is zeker nog ruimte voor verbetering, maar dat is niet de voornaamste reden om nu al aan een vervolg te denken. Die gedachte wordt vooral gevoed door de met deze game bewezen potentie van een tactische Gears.

Plus- en minpunten
  • Gears-DNA komt perfect tot zijn recht, zit vol tactische slimmigheden, speelt vlot
  • Missies vallen een beetje in herhaling, geen overkoepelende metagame

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Gears Of War-collectie dit jaar naar PS5, E-Day verschijnt in 2026
Nieuws

Gerucht: Gears Of War-collectie dit jaar naar PS5, E-Day verschijnt in 2026

De collectie zou ook naar Xbox Series-consoles en pc komen

In de loop van dit jaar zou er een Gears of War-collectie uitkomen - niet alleen op Xbox en pc, maar ook op PlayStation 5. Het eerder aangekondigde Gears of War: E-Day zou op de planning staan voor release in 2026.

Dat claimt insider eXtas1s in een video. De Gears of War-collectie zou tijdens de aankomende Xbox Games Showcase in juni worden aangekondigd. Meer details over deze collectie zijn er niet, maar het is waarschijnlijk dat de eerste drie games er in ieder geval deel van uitmaken. De insider weet niet of de game ook naar de Switch 2 komt.

eXtas1s liet eerder dit jaar al weten dat hij van het bestaan van de collectie afwist, en claimde toen ook al dat de collectie naar PlayStation 5 komt. Nu heeft hij echter dit jaar als releasejaar aangegeven.

Een PlayStation 5-versie van de collectie zou groot nieuws zijn, aangezien de franchise bekendstaat als console-exclusief voor Xbox. Tegelijkertijd brengt Microsoft steeds meer games naar andere platforms, zoals eerder Sea of Thieves en Hi-Fi Rush en later dit jaar onder andere Indiana Jones and the Great Circle, Doom: The Dark Ages en Forza Horizon 5.

Prequelgame Gears of War: E-Day zou volgens eXtas1s in eerste instantie gepland hebben gestaan voor een release dit jaar, maar zou intern inmiddels zijn uitgesteld naar 2026. De insider claimt dat er nog een kleine kans is dat de game dit jaar haalt.

Gears of War: E-Day werd afgelopen zomer tijdens de Xbox Games Showcase aangekondigd. De game speelt zich veertien jaar voor de eerste Gears of War af en toont hoe de mensheid kennismaakt met de Locust op de planeet Sera. Aangezien de game zich ver voor de eerdere games afspeelt, is ook een jongere Marcus Fenix te zien. Ook Dom keert terug. Hun vriendschap is een belangrijk element van de game. De game is vooralsnog alleen aangekondigd voor Xbox Series-consoles en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Releasedatum en info over Tony Hawk's Pro Skater 3+4 gelekt
Nieuws

Releasedatum en info over Tony Hawk's Pro Skater 3+4 gelekt

De game zou op 11 juli verschijnen

De releasedatum van het nog onaangekondigde Tony Hawk's Pro Skater 3+4 is gelekt.

De zeer betrouwbare insider Billbil-kun laat weten dat de game op 11 juli uitkomt en dat er drie verschillende edities uitkomen: de standaard editie (voor 49,99 dollar), Deluxe editie (voor 69,99 dollar) en een Collector's editie (voor 129,99 dollar). Europrijzen zijn niet bekend.

In de Deluxe editie zouden skaters gebaseerd op Doom Slayer en Revenant zitten en een hoverboard in de vorm van de Unmaykr uit Doom. Wat er in de Collector's Edition zit is niet bekend. Wel zullen zowel de Deluxe als Collector's edities drie dagen eerder toegang tot de game geven. Door de game te reserveren ontvangen spelers toegang tot een demo met het Foundry-level en een 'Wireframe Tony Shader'.

De Collector's Edition komt in ieder geval naar PlayStation 5, Xbox Series-consoles en Nintendo Switch. Mogelijk komt de game ook naar pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Afgelopen weken verscheen er al een timer op de officiële website van de Tony Hawk's Pro Skater-reeks die aftelt naar vanavond 19:00 uur. Daarnaast is de datum ook te zien in de Call of Duty: Black Ops 6-map Grind, dat zich afspeelt in een skatepark. Uit een gelekte leeftijdsclassificatie bleek al dat het om Tony Hawk's Pro Skater 3+4 gaat.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!