Gameverslaving vanaf 2022 officieel erkend als stoornis
Nieuws

Gameverslaving vanaf 2022 officieel erkend als stoornis

Vanaf 2022 wordt gameverslaving officieel gezien als stoornis door de Wereldgezondheidsorganisatie. De verslaving moet in de afgelopen 12 maanden voor aanzienlijke beperkingen hebben gezorgd, om gediagnosticeerd te kunnen worden.

De Wereldgezondheidsorganisatie heeft afgelopen weekend de elfde herziening van de International Classification of Diseases (ICD) bekendgemaakt. In de nieuwe classificatie, welke vanaf 2022 in werking treedt en wordt gebruikt als internationale standaard voor het vaststellen van ziekten en stoornissen, wordt gameverslaving officieel erkend als stoornis.

Een gameverslaving wordt door de Wereldgezondheidsorganisatie omschreven als een patroon van speelgedrag, dat wordt gekenmerkt door het hebben van verminderde controle over het gamen. Hierbij wordt steeds meer prioriteit gegeven aan gamen dan aan andere activiteiten, tot het punt waar het spelen van games voorrang krijgt op andere interesses en dagelijkse activiteiten. Vervolgens wordt dit gedrag doorgezet of uitgebreid, ondanks de negatieve gevolgen hiervan.

Om vanaf 2022 gediagnosticeerd te kunnen worden met een gamestoornis, moet de verslaving in de afgelopen 12 maanden voor aanzienlijke beperkingen hebben gezorgd in het persoonlijke leven en de omgang met familie en vrienden. Ook op het gebied van educatie, werk en op andere belangrijke gebieden van functioneren moet het gedrag minimaal een jaar zichtbaar zijn geweest.

De Wereldgezondheidsorganisatie heeft besloten om gameverslaving te erkennen als ziekte in de ICD, op basis van beschikbaar bewijsmateriaal en de consensus van deskundigen uit verschillende disciplines. Uit een recent onderzoek van het Trimbos instituut blijkt dat problematisch gamegedrag bij 4 procent van alle leerlingen in het voortgezet onderwijs voorkomt.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error