Gameverslaving vanaf 2022 officieel erkend als stoornis
Vanaf 2022 wordt gameverslaving officieel gezien als stoornis door de Wereldgezondheidsorganisatie. De verslaving moet in de afgelopen 12 maanden voor aanzienlijke beperkingen hebben gezorgd, om gediagnosticeerd te kunnen worden.
De Wereldgezondheidsorganisatie heeft afgelopen weekend de elfde herziening van de International Classification of Diseases (ICD) bekendgemaakt. In de nieuwe classificatie, welke vanaf 2022 in werking treedt en wordt gebruikt als internationale standaard voor het vaststellen van ziekten en stoornissen, wordt gameverslaving officieel erkend als stoornis.
Een gameverslaving wordt door de Wereldgezondheidsorganisatie omschreven als een patroon van speelgedrag, dat wordt gekenmerkt door het hebben van verminderde controle over het gamen. Hierbij wordt steeds meer prioriteit gegeven aan gamen dan aan andere activiteiten, tot het punt waar het spelen van games voorrang krijgt op andere interesses en dagelijkse activiteiten. Vervolgens wordt dit gedrag doorgezet of uitgebreid, ondanks de negatieve gevolgen hiervan.
Om vanaf 2022 gediagnosticeerd te kunnen worden met een gamestoornis, moet de verslaving in de afgelopen 12 maanden voor aanzienlijke beperkingen hebben gezorgd in het persoonlijke leven en de omgang met familie en vrienden. Ook op het gebied van educatie, werk en op andere belangrijke gebieden van functioneren moet het gedrag minimaal een jaar zichtbaar zijn geweest.
De Wereldgezondheidsorganisatie heeft besloten om gameverslaving te erkennen als ziekte in de ICD, op basis van beschikbaar bewijsmateriaal en de consensus van deskundigen uit verschillende disciplines. Uit een recent onderzoek van het Trimbos instituut blijkt dat problematisch gamegedrag bij 4 procent van alle leerlingen in het voortgezet onderwijs voorkomt.