Gamestudio maakt gameontwikkeling toegankelijk
Nieuws

Gamestudio maakt gameontwikkeling toegankelijk

De kans is groot dat je als gamer wel eens hebt nagedacht over het maken van spellen. Ondanks alle tutorials is er nog best een hoge drempel om ‘even’ Unity, Unreal of GameMaker te leren. Met Gamestudio wil Nintendo die drempel verder verlagen, zodat iedereen met een beetje interesse snel de basisprincipes van ontwikkeling onder de knie krijgt.

Dankzij een uitgebreide demonstratie en vragensessie kregen we een beter beeld van de mogelijkheden (en beperkingen) van Gamestudio. Wat vooral opvalt is hoe intuïtief het maken van games is in dit spel. Gamestudio maakt gebruik van de Nodon (of Knopixen in het Nederlands): kleine wezentjes met een eigen karakter die een bepaalde functie belichamen. De Nodon die de camera bestuurt is bijvoorbeeld een filmregisseur die staat te popelen om een meesterwerk te maken, de Retry-Nodon is een beetje triest en wil graag een nieuwe kans om z’n leven te beteren en de A-knop-Nodon is bijzonder enthousiast over alles wat komen gaat.

Aanpassen, testen, aanpassen, testen...

Je maakt je eigen games door deze Nodon aan elkaar te verbinden op een grid. Verbind bijvoorbeeld de camera-Nodon aan de Nodon van je personage om de camera te koppelen aan de speler, of verbind de geluidseffect-Nodon aan een object-Nodon om een geluidje af te spelen als je iets aanraakt. Het zijn hele simpele handelingen die je maakt om logica in je game te ‘programmeren’. Al snel leer je om kettingen van Nodon te maken, waarmee je game steeds meer vorm krijgt. In totaal zijn er tachtig verschillende Nodon. De toepassingen van deze vriendelijke figuurtjes lijken erg divers, maar de daadwerkelijke diepgang die ze bieden kunnen we pas beoordelen als we zelf aan de slag kunnen met Gamestudio.

©GMRimport

Op ieder gewenst moment is het mogelijk om een project te testen door op de +-knop te drukken. Zo wordt gelijk duidelijk hoe de aanpassingen die je hebt gemaakt je game veranderen. Deze wisselwerking tussen Nodon verbinden en gelijk het resultaat zien van je noeste arbeid, is misschien wel het leukste aspect van Gamestudio. Met een beetje geluk wordt het een genot om steeds je project aan te passen en direct de verbetering te ervaren. Ook fijn is dat Gamestudio ondersteuning biedt voor een doorsnee usb-muis. Deze kan direct aan de Switch-dock worden gekoppeld en geeft je nog meer precisie en snelheid tijdens het creatieproces. De muis kan helaas echt alleen tijdens het maken van de games worden gebruikt. Hij kan dus niet worden gebruikt om gemaakte spellen mee te spelen.

Slim leren

De kern van Gamestudio bestaat uit zeven lessen die je voorgeschoteld krijgt. Hier worden zeven verschillende projecten met verschillende gameplaytypes stap voor stap uitgelegd. De lessen bieden inzicht in het maken van onder andere 2D- en 3D-platformers, racegames en shoot-em-ups, die je ook als basis kan gebruiken om een eigen game te maken. Dat wil niet zeggen dat dit enige mogelijkheden zijn. In een voorbeeld zagen we een first-person shooter, wat geen onderdeel is van het lessenpakket.

©GMRimport

Gaandeweg leer je de verschillende functies kennen die het spel rijk is. Tussendoor zijn er genoeg checkpoints om te zorgen dat een game niet in één keer hoeft te worden gemaakt en zijn er interactieve quizzen tussendoor om de nodige kennis te testen. De voorbeelden die we te zien kregen zagen er vooral lekker speels uit. De lessen bestaan gelukkig uit meer dan enkel droge materie en weten te prikkelen met grappige dialogen. De stijl van de game deed ons erg denken aan Nintendo Labo, waarin scherp geschreven teksten ook een belangrijke rol speelden.

Naast de zeven lessen is er ook een Free Programming-modus aanwezig, waar de remmen los kunnen en volledig eigen creaties gemaakt kunnen worden. Het is mogelijk om games in zowel twee als drie dimensies te maken, wat in theorie veel diversiteit in de gemaakte games mogelijk maakt. De vraag is alleen nog hoe verschillend die games daadwerkelijk kunnen worden. We hebben zoals gezegd nog lang niet alle Nodon kunnen bestuderen, dus het is moeilijk om te zeggen of de game toereikend genoeg is om je wildste dromen uit te laten komen.

Hoe ver kun je gaan?

Het is weliswaar mogelijk om zelf 2D-sprites te tekenen op de Switch, maar er is helaas geen optie om muziek, geluidseffecten, 3D-modellen of andere bestanden te importeren in Gamestudio. Dit wordt opgevangen met een omvangrijke bibliotheek van assets die al door Nintendo zijn klaargezet. Wellicht probeert het bedrijf zo te voorkomen dat er materiaal met handelsmerken in de gemaakte games terechtkomt, of heeft eenvoud de hoogste prioriteit. Bovendien lijkt de focus van Gamestudio echt op het leren ontwikkelen te liggen en dus niet per se op het bieden van een tool waarmee men een nieuwe indiehit kan produceren.

©GMRimport

Toch is er wel wát faam te behalen. Eenmaal voltooid kan een spel online worden gedeeld via een unieke code. Helaas is er geen functionaliteit aanwezig om creaties van andere spelers door te spitten en te testen – ze kunnen alleen gespeeld worden. In de (ietwat) vergelijkbare Mario Maker-games is het wél mogelijk om ‘achter de schermen’ van andermans creaties te kijken, inclusief slimme moderatietools. Het is makkelijk in te beelden dat een soortgelijke optie Gamestudio had verrijkt. De kans is echter groot dat er op internet een fijne community rondom Gamestudio ontstaat waarin mensen elkaar tips geven, maar het was prettig geweest als dit in het spel zelf mogelijk was.

Met Gamestudio heeft Nintendo een slimme manier gevonden om de basisprincipes van gameontwikkeling op speelse wijze over te brengen. De creaties worden hoogstwaarschijnlijk niet zo uitgebreid en gvarieerd als die uit Dreams of daadwerkelijke game-engines, maar dankzij de charme en eenvoud kan Gamestudio wel eens een hele prettige manier worden om (eindelijk) de eerste stap te zetten richting gameontwikkeling.

Gamestudio is vanaf 11 juni verkrijgbaar via de eShop van Nintendo Switch.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Frontier stopt met ontwikkelen van F1 Manager-reeks
Nieuws

Frontier stopt met ontwikkelen van F1 Manager-reeks

Het is niet bekend of een ander bedrijf met de licentie aan de haal gaat

Frontier Developments gaat geen nieuw deel in de F1 Manager-franchise ontwikkelen.

In een document over de financiële staat van de ontwikkelaar valt te lezen dat het bedrijf een contract met een IP-partner heeft stopgezet voordat de volledige ontwikkeling van een nieuwe game kon beginnen. Hoewel daarin niet specifiek F1 Manager wordt genoemd, meldt investeerdersanalist Zeus Capital (volgens Eurogamer) dat het om om die franchise gaat.

Dat Frontier niet zal werken aan F1 Manager 2025 is geen grote verrassing. De reeks werd matig ontvangen en heeft vooralsnog ook nog geen winst opgeleverd. Er zijn drie delen in de reeks uitgekomen - afgelopen zomer verscheen F1 Manager 2024.

Frontier Developments heeft diverse andere goedlopende gamereeksen, waaronder Planet Coaster (waarvan onlangs het vervolg is uitgekomen), Planet Zoo, Elite Dangerous en Jurassic World Evolution. Ondanks dat vielen er vorig jaar toch ontslagen bij de Britse studio.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Moederbedrijf FromSoftware bevestigt dat Sony het bedrijf wil overnemen
Nieuws

Moederbedrijf FromSoftware bevestigt dat Sony het bedrijf wil overnemen

Er is echter nog geen knoop doorgehakt

Kadokawa Corporation, het Japanse moederbedrijf van Elden Ring-ontwikkelaar FromSoftware, heeft bevestigd dat Sony plannen heeft om het complete bedrijf over te nemen.

Gisteren gingen er al geruchten dat Sony een overname van het Japanse mediaconglomeraat Kadokawa Corporation overweegt. Het laatstgenoemde bedrijf heeft inmiddels een statement naar buiten gebracht waarin staat dat Sony een intentieverklaring heeft gestuurd om de aandelen van het bedrijf te kopen. "Er is echter nog geen beslissing gemaakt. Als er in de toekomst feiten zijn om aan te kondigen, zullen we dat doen."

De bekendste gameontwikkelaar van Kadokawa is FromSoftware, bekend van games als Elden Ring, Dark Souls en Sekiro: Shadows Die Twice. Kadokawa heeft 69,66 procent van FromSoftware in handen. Naast FromSoftware maken ook bedrijven als Acquire (Tenchu, Mario and Luigi Brothership), Spike Chunsoft (Dragon Ball: Sparking! Zero, Jump Force) en Vic Game Studios (Breakers: Unlock the World) onderdeel uit van de portfolio van Kadokawa Corporation.

Deze bedrijven zouden bij een overname in potentie dus allemaal onderdeel kunnen uitmaken van Sony. Het bedrijf heeft al 2 procent aan aandelen van Kadokawa en 14,09 procent aan aandelen van FromSoftware in handen. Naast eigenaar van bovengenoemde gamebedrijven is Kadokawa een van de grootste mediaconglomeraten in Japan. Het bedrijf heeft onder andere veel populaire anime en streamingdiensten voor anime in het bezit. Het is waarschijnlijk dat dit voor Sony een van de hoofdredenen voor de overname is.

Sony heeft de afgelopen jaren meerdere gamebedrijven opgekocht. Zo kocht het bedrijf BungieHousemarque en Firewalk Studios op. Laatstgenoemde ontwikkelaar werd onlangs gesloten na het falen van liveservicegame Concord.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!