
Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.
De PowerPlay is een kleinewinkel, die wel ruim opgezet is. De games worden duidelijk gepresenteerd enstaan ruim van elkaar in de schappen. Voor iedere console is een stuk muurgereserveerd, waarbij opvalt dat de Playstation 2 niet zoals in de gemiddeldegamewinkel de grootste muur toebedeeld heeft gekregen. Ook het aantal Playstation2 games is in verhouding met de rest van de consoles minder. Opvallend, omdat dePlaystation 2 toch veruit de meest ingeburgerde console is (qua aantallen) enje verwacht dat hiervoor ook de meeste games verkocht worden. We stappen op deverkoper af, stellen ons voor en vragen waarom dit zo is. De kleine man met een aardiggevoel voor humor begint in een licht Amsterdams accent te praten. “Kijk, dePowerPlay ligt in een buurt in Amsterdam waar niet alleen maar kleine kindjeswonen. Met alle respect hoor, maar het zijn toch vaak de wat jongere mensen diePlaystation 2 games komen kopen. Veruit de meeste klanten van ons bevinden zichergens in de twintig en zijn meer geïntere eerd in andere consoles en typegames.”We kijken nog eens rond engeven de verkoper gelijk. De winkel wordt niet gevuld met ‘kleine’ kinderen,maar voornamelijk met mannen van een jaar of vijf á zesentwintig. Er struinteen wat goedkoop en ‘de wereld zoekt het maar uit’-ziende persoon door dewinkel, die zomaar drie games voor de Xbox 360 koopt. De titels zijn nietallemaal van hoge kwaliteit en benieuwd naar de reden van aanschaf, tikken wede man op de rug. Het blijkt dat hij alle Xbox 360 titels die tot nu toeuitgekomen zijn in bezit heeft en deze gewoon ook graag wil spelen. Zonderblikken of blozen legt de man honderd euro op de toonbank en loopt hij met eenvoldaan gevoel weer richting de naar hem geliefde gamekamer thuis. “Mooi hè?”,zegt de verkoper. “Dit soort types zien we hier vaak, mensen die echte liefdevoor games hebben en gewoon alles willen spelen wat er voor hun favorieteconsole beschikbaar is”.Dan over naar de deskundigheidvan het personeel in de PowerPlay. De verkoper weet namelijk goed mee te pratenover alles dat uitkomt en heeft ook duidelijke meningen over games enontwikkelingen. “Ik probeer en moet inderdaad op de hoogte blijven van delaatste ontwikkelingen. Hoe ik dit doe? Voornamelijk door magazines door tebladeren en af en toe even GameRankings.com te bekijken voor de gemiddeldereviewscores. Kijk, ik ben niet iemand die je een kutgame aan gaat smeren puuromdat ik er dan eentje extra verkoop. Ik heb liever dat je een toffe gamespeelt en de volgende keer weer terug komt met je stoere verhalen over wat jeallemaal beleefd hebt.”
De telefoon gaat en het kleinemannetje neemt op. “Ja, hallo. Hey, ja ik wilde je nog even spreken over Prey,die pre-order moet namelijk echt omhoog. Ik heb in de winkel nu al 14 mensendie hem willen en per dag komen er meer bij. Niet? Je moet het zelf weten, maardeze game wordt groot en we kunnen beter wat meer hebben. Okay, dan niet.Spreek je.” Verongelijkt blaast de verkoper z’n stoom op ons af. “Ik probeerm’n baas nu al een paar dagen te overtuigen om meer exemplaren van Prey tebestellen, maar hij wil er maar niet aan. Nou dan niet, het is mijn geld niet,maar als ik hem was, wist ik het wel.” Heerlijk, die opstandigheid.
In de tijd dat we in dePowerPlay staan, in totaal zo’n 20 minuten, komen er af en toe wat mensenbinnen. Enorm druk is het er niet. De verkoper vertelt dat dit aantal klanten ongeveer normaalis, maar dat tegen het najaar aan de populatie van de winkel wel wat groterwordt. Niet iedereen komt overigens om games te kopen, vaak blijft het ookgewoon even bij een praatje over games. Een lekkere open en lo e sfeer.
Achter de toonbank staan eenaantal consoles inclusief televisie en op één van de televisies zien de weGrand Theft Auto: Liberty City Stories aanstaan. De verkoper besteedt de tijddat er even niemand in de winkel is duidelijk nuttig. Wanneer we iets te langnaar de tv kijken, begint de man ook direct te vertellen dat hij de gamehelemaal geweldig vindt. Wij, iets minder enthousiast omdat het op dePlaystation 2 toch nét een tikkie minder is dan de hoofdserie, gaan lekker inde discu ie mee en komen al pratende tot de conclusie dat de PowerPlayabsoluut een okay winkel is. De prijzen zijn niet extreem hoog, het aanbod i uperactueel (actueler dan actueel, om het cryptisch te zeggen), de sfeer isgoed en de deskundigheid achter de balie is aanwezig. Oftewel: woon je in debuurt van Amsterdam dan is de PowerPlay een dikke aanrader.PowerPlayVan Woustraat 226
Telefoonnummer: 020-675 83 23
Website helaas nog niet beschikbaar.