Games met lootboxen moeten kansen weergeven in Google Play Store
In navolging van Apple heeft Google zijn beleid rondom lootboxen in games in de Play Store aangepast.
Google verplicht app-ontwikkelaars nu om aan te geven hoeveel kans spelers maken op items die in een lootbox kunnen zitten. "Apps die mechanismen aanbieden voor het ontvangen van willekeurige virtuele items bij een aankoop moeten duidelijk de kansen onthullen om deze items te ontvangen voorafgaand aan de aankoop", aldus Google.
Daarnaast verplicht Google app-ontwikkelaars om aan te geven op welke doelgroep zij zich richten. Games die bijvoorbeeld specifiek bedoeld zijn voor kinderen moeten nu het gezinsbeleid volgen van Google. Dit heeft onder andere gevolgen voor de reclames die getoond mogen worden in games en de informatie die ze van spelers mogen verzamelen. Ook moeten er veiligheidswaarschuwingen verwerkt worden in games die gebruikmaken van augmented reality.
De discussie rondom lootboxen is al langer aan de gang en er zijn al door verschillende bedrijven en overheden maatregelen genomen om de verkoop van lootboxen te reguleren. Zo zijn ontwikkelaars in China verplicht om aan te geven hoeveel kans spelers maken op items en zou een nieuwe Amerikaanse wet de verkoop van lootboxen aan minderjarigen verbieden. Ook heeft Apple eind 2017 zijn beleid verscherpt rondom lootboxen om de App Store kindvriendelijker te maken.
Alle bestaande apps in de Play Store moeten uiterlijk op 1 september voldoen aan de nieuwe richtlijnen.