Game-ontwikkelaars verdringen blockchain naar achtergrond
Nieuws

Game-ontwikkelaars verdringen blockchain naar achtergrond

Over een paar jaar zullen gamers niet eens doorhebben dat ze een blockchaingame aan het spelen zijn. In plaats van geklungel met crypto-portemonnees en private keys, wordt alle gecompliceerde technologie verstopt in de achtergrond. Met dit in het achterhoofd is Peter de Jong, CEO van de Rotterdamse gamestudio Codeglue, inmiddels bezig met zijn eerste blockchaingame.

De bekendste blockchaingame tot nu toe is Cryptokitties. In dit verzamelspel kunnen spelers virtuele poezen met elkaar kruizen, om zo een nieuwe poes te maken. Unieke combinaties zorgen voor nog zeldzamere poezen, en die zijn dan weer echt geld waard. "Dat is het probleem met dit soort spellen. Het is meer speculatie en investeren dan dat het een game is", meent Peter de Jong. De huidige generatie blockchaingames vereist het gebruik van wallet-adressen, private keys, en browserplugins als Metamask, Tronlink of Scatter. Het maakt de wereld van dit soort spellen momenteel onnodig gecompliceerd, aldus de CEO van Codeglue.

©GMRimport

Eerst een game, dan pas blockchain

In de Rotterdamse studio wordt gewerkt aan Spellbenders. Dit is een actiegame waarin tovenaars het online in teams van drie tegen elkaar opnemen. Veel ontwikkelaars van blockchaingames denken alleen maar aan geld, maar de Jong wil vooral een goede game maken. "Wij maken eerst een game en daarna kijken we hoe we de technologie zo vriendelijk mogelijk in het spel kunnen verwerken", vertelt hij aan Gamer.nl. Spellbenders is echter nog lang niet af. De grote baas van Codeglue schat dat de ontwikkeling voor twintig procent is afgerond.

Vorig jaar september won het Rotterdamse bedrijf een pitch van blockchainstartup Alto. Dit bracht 20.000 dollar op, eenzelfde bedrag in Alto-coins en 30.000 dollar voor marketingdoeleinden. Tot slot gaat Alto helpen met het opzetten van een Initial Item Offering, hetgeen vergelijkbaar is met een vorm van crowdfunding.

"Zo ver zijn wij nog lang niet", zegt de Jong over de Initial Item Offering. Hij wil eerst zijn spel af hebben en pas tegen het einde van de ontwikkeling een keuze voor een blockchain maken. De ontwikkeling van blockchainnetwerken zit momenteel in een stroomversnelling. Ethereum wordt nu nog veel gebruikt voor blockchaingames, maar dit netwerk heeft moeite op te schalen. Daarom kondigde Dapper Labs in september aan dat zij samen met onder meer Ubisoft en Warner Music een pijlsnelle blockchain op de markt willen brengen. Dit product heet Flow en moet volgend jaar op de markt komen. De Jong denkt dat Spellbenders pas in 2021 beschikbaar komt.

Hoewel gebruikers vanaf het begin af aan spelen met behulp van een blockchainwallet, merken ze hier tijdens het spelen helemaal niks van

-

©GMRimport

Gebruikerservaring van blockchain laat te wensen over

Er zijn spellen gebouwd op de Ethereum-blockchain, maar de huidige versie van dat netwerk kan nooit een miljoen spelers aan. Ontwikkelaars kunnen er ook voor kiezen om bijvoorbeeld alleen het bezit van in-game objecten op te slaan op de blockchain. Op het Ethereum-netwerk kan een protocol gebruikt worden dat virtuele voorwerpen koppelt aan gebruikers. Dit betekent dat een gamer eigenaar is van een in-game zwaard, terwijl het in Spellbenders juist gaat om toverspreuken. "Wij bouwen niet onze volledige game op de blockchain, daar is die technologie nog helemaal niet klaar voor", meent de Jong.

"Het grote knelpunt van de blockchain zit op dit moment in de gebruikerservaring", stipt hij aan. Hij vindt het gebruik van wallets, private keys en software zoals Metamask maar knullig. De Jong is niet alleen. Hij krijgt bijval uit verschillende hoeken. De Amerikaanse startup Blockade Games kondigde vorige week aan een blockchain ontwikkelplatform op de markt te brengen, waarmee gamestudio's hun spellen kunnen aansluiten op een blockchain. Hierbij is de gebruikerservaring een belangrijk onderdeel.

Ook andere ontwikkelaars ondernemen stappen om de gebruikerservaring van blockchaingames te verbeteren. Vorig jaar lanceerde B-Side Games een op Pokémon geïnspireerd rollenspel dat Chainmonsters heet. Dit spel is inmiddels uitgebouwd tot een free-to-play mmo en verschijnt binnenkort op Steam. "We bouwen het spel helemaal opnieuw op. Hoewel gebruikers vanaf het begin af aan spelen met behulp van een blockchainwallet, merken ze hier tijdens het spelen helemaal niks van", aldus Max Weber, CEO van B-Side Games, tegenover Gamer.nl. Chainmonsters komt niet alleen naar Steam, maar moet ook verschijnen voor Android- en iOS-apparaten.

©GMRimport

Geen sprint, maar een marathon

Voor gamebedrijven en investeerders is de introductie van blockchaingames niet iets dat morgen moet gaan gebeuren, maar dát het gaat gebeuren staat vast. Om de haverklap worden er miljoenen dollars geïnvesteerd in blockchaingames. Deze maand ontving de Australische gamestudio Immutable een investering van 15 miljoen dollar. Met dat geld moet de studio zijn kaartgame Gods Unchained opschalen van 13.000 naar een miljoen spelers.

In de komende twee tot drie jaar moeten blockchaingames grote stappen gaan zetten in de mainstream markt. Animoca Brands gebruikt daar merken als Formule 1, NBA en Major League Baseball voor, terwijl Ubisoft de komst van de Flow blockchain ondersteunt. Hiermee wordt de opkomst van blockchaingames een stuk meer legitiem. Bovendien heeft het Franse gamebedrijf met Hashcraft een prototype voor een eigen blockchaingame gemaakt.

Game-ontwikkelaars moeten ondertussen leren wat de krachten en beperkingen van blockchains zijn. Max Weber en Peter de Jong gebruiken de blockchain voorlopig alleen om het eigendom van bepaalde items aan te duiden. Andere ontwikkelaars kiezen ervoor hun spel volledig op de blockchain te bouwen.

Voor je het weet ben jij met veel toewijding een spel aan het spelen, en verdien je ongemerkt honderden euro’s per maand aan in-game voorwerpen. Als jij dacht dat het vorig jaar verfilmde boek Ready Player One een ver-van-je-bed-show was, dan had je het mooi mis.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen
Nieuws

Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen

Veel fysieke games die in de VS worden verkocht, worden in Mexico geproduceerd

Het importtarief dat de Verenigde Staten op in Mexico gemaakte producten gaat leggen, kan er voor zorgen dat de prijs van games gaat stijgen - uiteindelijk mogelijk zelfs mondiaal.

De huidige Amerikaanse president Donald Trump heeft aangegeven vanaf februari een handelstarief van 25 procent op producten uit Canada en Mexico te leggen die in de VS verkocht worden. Dat zou kunnen betekenen dat deze producten qua prijs gaan stijgen in dat land, om er voor te zorgen dat bedrijven deze tarieven kunnen betalen zonder in te leveren op hun verdiensten.

Mat Piscatella, de over het algemeen goed geïnformeerde executive director van gamemarketonderzoeksinstelling Circana (NPD), claimt dat deze importtarieven een negatief effect op gameprijzen kunnen hebben. Veel fysieke games die in de Verenigde Staten worden verkocht, worden namelijk in Mexico samengesteld.

Dit zou dus als effect kunnen hebben dat gameprijzen omhoog gaan - zowel voor fysieke als digitale games, aangezien gamebedrijven de prijzen van digitale games mogelijk gelijk zullen willen houden met fysieke games. Om de situatie overal gelijk te houden, is het mogelijk dat uitgevers de prijzen wereldwijd verhogen. De importtarieven kunnen er volgens Piscatella ook voor zorgen dat er minder games fysiek zullen uitkomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!