Game-ontwikkelaars verdringen blockchain naar achtergrond
Nieuws

Game-ontwikkelaars verdringen blockchain naar achtergrond

Over een paar jaar zullen gamers niet eens doorhebben dat ze een blockchaingame aan het spelen zijn. In plaats van geklungel met crypto-portemonnees en private keys, wordt alle gecompliceerde technologie verstopt in de achtergrond. Met dit in het achterhoofd is Peter de Jong, CEO van de Rotterdamse gamestudio Codeglue, inmiddels bezig met zijn eerste blockchaingame.

De bekendste blockchaingame tot nu toe is Cryptokitties. In dit verzamelspel kunnen spelers virtuele poezen met elkaar kruizen, om zo een nieuwe poes te maken. Unieke combinaties zorgen voor nog zeldzamere poezen, en die zijn dan weer echt geld waard. "Dat is het probleem met dit soort spellen. Het is meer speculatie en investeren dan dat het een game is", meent Peter de Jong. De huidige generatie blockchaingames vereist het gebruik van wallet-adressen, private keys, en browserplugins als Metamask, Tronlink of Scatter. Het maakt de wereld van dit soort spellen momenteel onnodig gecompliceerd, aldus de CEO van Codeglue.

©GMRimport

Eerst een game, dan pas blockchain

In de Rotterdamse studio wordt gewerkt aan Spellbenders. Dit is een actiegame waarin tovenaars het online in teams van drie tegen elkaar opnemen. Veel ontwikkelaars van blockchaingames denken alleen maar aan geld, maar de Jong wil vooral een goede game maken. "Wij maken eerst een game en daarna kijken we hoe we de technologie zo vriendelijk mogelijk in het spel kunnen verwerken", vertelt hij aan Gamer.nl. Spellbenders is echter nog lang niet af. De grote baas van Codeglue schat dat de ontwikkeling voor twintig procent is afgerond.

Vorig jaar september won het Rotterdamse bedrijf een pitch van blockchainstartup Alto. Dit bracht 20.000 dollar op, eenzelfde bedrag in Alto-coins en 30.000 dollar voor marketingdoeleinden. Tot slot gaat Alto helpen met het opzetten van een Initial Item Offering, hetgeen vergelijkbaar is met een vorm van crowdfunding.

"Zo ver zijn wij nog lang niet", zegt de Jong over de Initial Item Offering. Hij wil eerst zijn spel af hebben en pas tegen het einde van de ontwikkeling een keuze voor een blockchain maken. De ontwikkeling van blockchainnetwerken zit momenteel in een stroomversnelling. Ethereum wordt nu nog veel gebruikt voor blockchaingames, maar dit netwerk heeft moeite op te schalen. Daarom kondigde Dapper Labs in september aan dat zij samen met onder meer Ubisoft en Warner Music een pijlsnelle blockchain op de markt willen brengen. Dit product heet Flow en moet volgend jaar op de markt komen. De Jong denkt dat Spellbenders pas in 2021 beschikbaar komt.

Hoewel gebruikers vanaf het begin af aan spelen met behulp van een blockchainwallet, merken ze hier tijdens het spelen helemaal niks van

-

©GMRimport

Gebruikerservaring van blockchain laat te wensen over

Er zijn spellen gebouwd op de Ethereum-blockchain, maar de huidige versie van dat netwerk kan nooit een miljoen spelers aan. Ontwikkelaars kunnen er ook voor kiezen om bijvoorbeeld alleen het bezit van in-game objecten op te slaan op de blockchain. Op het Ethereum-netwerk kan een protocol gebruikt worden dat virtuele voorwerpen koppelt aan gebruikers. Dit betekent dat een gamer eigenaar is van een in-game zwaard, terwijl het in Spellbenders juist gaat om toverspreuken. "Wij bouwen niet onze volledige game op de blockchain, daar is die technologie nog helemaal niet klaar voor", meent de Jong.

"Het grote knelpunt van de blockchain zit op dit moment in de gebruikerservaring", stipt hij aan. Hij vindt het gebruik van wallets, private keys en software zoals Metamask maar knullig. De Jong is niet alleen. Hij krijgt bijval uit verschillende hoeken. De Amerikaanse startup Blockade Games kondigde vorige week aan een blockchain ontwikkelplatform op de markt te brengen, waarmee gamestudio's hun spellen kunnen aansluiten op een blockchain. Hierbij is de gebruikerservaring een belangrijk onderdeel.

Ook andere ontwikkelaars ondernemen stappen om de gebruikerservaring van blockchaingames te verbeteren. Vorig jaar lanceerde B-Side Games een op Pokémon geïnspireerd rollenspel dat Chainmonsters heet. Dit spel is inmiddels uitgebouwd tot een free-to-play mmo en verschijnt binnenkort op Steam. "We bouwen het spel helemaal opnieuw op. Hoewel gebruikers vanaf het begin af aan spelen met behulp van een blockchainwallet, merken ze hier tijdens het spelen helemaal niks van", aldus Max Weber, CEO van B-Side Games, tegenover Gamer.nl. Chainmonsters komt niet alleen naar Steam, maar moet ook verschijnen voor Android- en iOS-apparaten.

©GMRimport

Geen sprint, maar een marathon

Voor gamebedrijven en investeerders is de introductie van blockchaingames niet iets dat morgen moet gaan gebeuren, maar dát het gaat gebeuren staat vast. Om de haverklap worden er miljoenen dollars geïnvesteerd in blockchaingames. Deze maand ontving de Australische gamestudio Immutable een investering van 15 miljoen dollar. Met dat geld moet de studio zijn kaartgame Gods Unchained opschalen van 13.000 naar een miljoen spelers.

In de komende twee tot drie jaar moeten blockchaingames grote stappen gaan zetten in de mainstream markt. Animoca Brands gebruikt daar merken als Formule 1, NBA en Major League Baseball voor, terwijl Ubisoft de komst van de Flow blockchain ondersteunt. Hiermee wordt de opkomst van blockchaingames een stuk meer legitiem. Bovendien heeft het Franse gamebedrijf met Hashcraft een prototype voor een eigen blockchaingame gemaakt.

Game-ontwikkelaars moeten ondertussen leren wat de krachten en beperkingen van blockchains zijn. Max Weber en Peter de Jong gebruiken de blockchain voorlopig alleen om het eigendom van bepaalde items aan te duiden. Andere ontwikkelaars kiezen ervoor hun spel volledig op de blockchain te bouwen.

Voor je het weet ben jij met veel toewijding een spel aan het spelen, en verdien je ongemerkt honderden euro’s per maand aan in-game voorwerpen. Als jij dacht dat het vorig jaar verfilmde boek Ready Player One een ver-van-je-bed-show was, dan had je het mooi mis.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!