Tien procent van Game Mania-winkels gesloten in komende twee jaar
Gamer.nl
Nieuws

Tien procent van Game Mania-winkels gesloten in komende twee jaar

Game Mania sluit de komende twee jaar tien procent van de winkels. Dat meldt CEO Kris Lenaerts in een interview met href="https://retailtrends.nl/news/56442/waarom-de-rol-van-game-mania-nog-niet-uitgespeeld-is" rel="noopener noreferrer" target="_blank"><b>RetailTrends</b></a>.

Het aantal Game Mania-vestigingen nam in de afgelopen vier jaar al met zo'n tien procent af tot 75 winkels en Lenaerts verwacht een afname van hetzelfde percentage in de komende twee jaar. Reden voor het sluiten van de vestigingen is de snelle digitalisering van de markt, maar de groei van Game Mania's eigen webshop draagt hier ook aan bij.

“De webshop draaide in zijn eerste jaar al een omzet van vier à vijf winkels en in het tweede zijn dat er acht of negen. Dat zijn effecten die je hele bestaande model op zijn kop zetten en daar moet je naar handelen.”, aldus Lenaerts.

Tegenover het sluiten van de winkels staat ook een aantal openingen van Game Mania concept stores, winkels met minder games en meer ruimte voor evenementen. Na de opening van concept stores in Amsterdam, Antwerpen, Utrecht en Den Haag worden er nog minstens acht concept stores geopend. Ook werd er recent een Game Mania Zone geopend in de Esports Game Arena in Alphen aan den Rijn.

Kris Lenaerts weet nog niet hoeveel winkels er uiteindelijk zullen overblijven, maar het wordt een mix van de webwinkel, concept stores, Game Mania Zones en reguliere winkels 'in steden waar dat financieel haalbaar is'.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd
Gamer.nl
Nieuws

Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd

Abonnement op uitbreidingspakket is ook vereist

De klassieke rpg Fire Emblem: The Sacred Stones is nu speelbaar via Nintendo Switch Online.

Fire Emblem: The Sacred Stones kwam in 2004 uit in Japan en het jaar erop in Europa en de Verenigde Staten. In de game ligt het koninkrijk Renais in puin na de plotselinge invasie van een voormalige bondgenoot.

De koninklijke erfgenamen Eirika en Ephraim gaan er op uit om Renais opnieuw op te bouwen en het duistere geheim achter de oorlog in hun thuisland te achterhalen. Het betreft het achtste deel in de Fire Emblem-reeks en het tweede deel dat ook buiten Japan uitkwam.

Het gaat om een Game Boy Advance-game, en het spel verschijnt dan ook in de GBA-app op Nintendo Switch Online. Daar is dus niet alleen een abonnement op de online dienst voor nodig, maar ook op het uitbreidingspakket.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak
Gamer.nl
Nieuws

Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak

Nintendo registreerde verschillende patenten na de release van Palworld

Palworld-ontwikkelaar Pocketpair claimt dat het bestaan van gamefranchises als Fallout, Ark: Survival Evolved en Tomb Raider aan om aan te geven dat de aanklacht van Nintendo ongeldig is.

Afgelopen september bleek dat Nintendo en The Pokémon Company Pocketpair voor de rechter sleept. Palworld wordt sinds release vaak vergeleken met Pokémon. Afgelopen november bleek dat de aanklacht gebaseerd is op geschonden patenten die Nintendo na de release van Palworld heeft aangemaakt.

Pocketpair heeft in een reeks reacties op de aanklacht (via VGC) gemeld dat die patenten nooit aangemaakt hadden mogen worden, aangezien er al allerlei games bestonden die de gameplaymechanismen die door deze patenten worden omschreven bevatten. Volgens Pocketpair hebben games als Ark: Survival Evolved, Octopath Traveler, Pikmin 3, Far Cry 5, Titanfall 2 en Tomb Raider dergelijke mechanismen.

Volgens Pocketpair was het voorheen in games als Pikmin 3, Far Cry 5 en Tomb Raider al mogelijk om allerlei objecten te gooien - net zoals het gooien van een bal in Pokémon en een Pal Sphere in Palworld. In games als Titanfall 2 en Rune Factory 5 is het daarnaast mogelijk om een monster te vangen en ze weer vrij te laten. Daarbij zou het in games als Octopath Traveler, Monster Super League en de Nukamon-mod voor Fallout mogelijk zijn om personages te 'vangen'.

Hoewel bovenstaande voorbeelden natuurlijk niet precies hetzelfde zijn als in Palworld en Pokémon, hoopt Pocketpair hiermee de door Nintendo aangemaakte patenten ongeldig te laten verklaren, of in ieder geval aan de rechter aan te tonen dat de patenten niet volstaan om Nintendo en The Pokémon Company te laten winnen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!