'Gabe Newell wilde geen zombies in Left 4 Dead'
Valve-baas Gabe Newell zou in eerste instantie geen zombies in Left 4 Dead hebben willen zien.
Dat claimt Chet Faliszek, een voormalige Valve-werknemer die aan games zoals Left 4 Dead, Half-Life en Portal 2 heeft gewerkt, in een interview met YouTube-kanaal Kiwi Talkz.
Volgens Faliszek vroeg Newell hem tijdens een etentje over waar Left 4 Dead over ging. Newell zou het gebruik van zombies cliché hebben gevonden. Volgens hem leveren zombiefilms vaak juist kritiek op prangende kwesties in de maatschappij, zoals racisme in Night of the Living Dead en consumentisme in Dawn of the Dead. Newell wilde dan ook weten waar Left 4 Dead écht over ging.
"Ik vertelde hem dat het draait om samenwerken." Toch leek Newell liever geen zombies in de game te willen hebben. Om in te spelen op het feit dat Newell zombies afgezaagd vond, heeft Faliszek de personages Zoey en Louis zelfbewust gemaakt over het feit dat wat ze in de game meemaken, normaliter alleen in films gebeurt.
Overigens heeft het idee dat personages bewust zijn over het feit dat ze zich in belachelijke situaties verkeren, ook de nieuwe game van Faliszek geïnspireerd, genaamd The Anacrusis. De gameplay van dit spel is vergelijkbaar met Left 4 Dead, maar dan aan boord van een ruimteschip met buitenaardse wezens. De game is speelbaar in Early Access via pc, Xbox Series X en S en Xbox One.