Franse president steekt rellen in het land deels op games
Nieuws

Franse president steekt rellen in het land deels op games

Social media en videogames zouden ter inspiratie voor de rellen dienen

De Franse president Emmanuel Macron claimt dat "social media en videogames" ter grondslag liggen aan de rellen die op dit moment in het land gehouden worden.

Afgelopen dinsdag stierf de zeventienjarige Nahel M. aan de gevolgen van een schot in de borstkas. Hij werd neergeschoten door de Franse politie. Als gevolg daarvan vinden er in het land rellen plaats. Er zijn al zo'n honderdvijftig mensen opgepakt.

Volgens Barron's claimde president Macron afgelopen donderdag tijdens een noodvergadering dat social media en videogames de jonge mensen in het land beïnvloeden. De mensen die deelnemen aan de rellen zouden hun acties baseren op wat zij in games zien.

De quote in kwestie: "Platforms en netwerken spelen een gigantische rol in de gebeurtenissen van afgelopen dagen. We hebben gezien dat Snapchat, TikTok en andere platforms als plekken dienen waar gewelddadige samenkomsten worden georganiseerd. Sommige jongeren willen het geweld daarnaast ook nabootsen, waardoor ze de realiteit uit het oog verliezen. Je krijgt het idee dat sommigen van hen op straat de games die hen hebben beïnvloed ervaren." Macron benadrukt dat het de verantwoordelijkheid is van ouders om hun kinderen thuis te houden en roept social mediaplatforms op schokkende beelden te weren.

De rellen zijn nog altijd gaande in Frankrijk. Velen vergelijken de rellen met die uit 2005, toen het land drie weken lang in de ban was van rellen. Auto's worden in brand gestoken, winkels worden leeggeroofd en er wordt gevochten met de politie. Ondertussen woonde Marcron afgelopen woensdag een concert van Elton John bij. Een video van zijn aanwezigheid op het concert heeft alleen maar voor meer ophef gezorgd. De agent die Nahel M. heeft doodgeschoten zit op dit moment vast. Ondanks dat Macron games en social media aanhaalt als inspiratie voor de rellen, heeft hij toegegeven dat de agent fout zat.

Het komt niet vaak meer voor dat games worden gelinkt aan geweld in de maatschappij. Zeker in de jaren 90 en begin jaren 00 waren games een vaak gebruikte zondebok voor echt geweld. In de afgelopen decennia zijn games echter steeds meer mainstream geworden. Het spelen van games is tegenwoordig in veel cirkels net zo normaal als het luisteren naar muziek of bekijken van films.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!