Franse president steekt rellen in het land deels op games
Social media en videogames zouden ter inspiratie voor de rellen dienen
De Franse president Emmanuel Macron claimt dat "social media en videogames" ter grondslag liggen aan de rellen die op dit moment in het land gehouden worden.
Afgelopen dinsdag stierf de zeventienjarige Nahel M. aan de gevolgen van een schot in de borstkas. Hij werd neergeschoten door de Franse politie. Als gevolg daarvan vinden er in het land rellen plaats. Er zijn al zo'n honderdvijftig mensen opgepakt.
Volgens Barron's claimde president Macron afgelopen donderdag tijdens een noodvergadering dat social media en videogames de jonge mensen in het land beïnvloeden. De mensen die deelnemen aan de rellen zouden hun acties baseren op wat zij in games zien.
De quote in kwestie: "Platforms en netwerken spelen een gigantische rol in de gebeurtenissen van afgelopen dagen. We hebben gezien dat Snapchat, TikTok en andere platforms als plekken dienen waar gewelddadige samenkomsten worden georganiseerd. Sommige jongeren willen het geweld daarnaast ook nabootsen, waardoor ze de realiteit uit het oog verliezen. Je krijgt het idee dat sommigen van hen op straat de games die hen hebben beïnvloed ervaren." Macron benadrukt dat het de verantwoordelijkheid is van ouders om hun kinderen thuis te houden en roept social mediaplatforms op schokkende beelden te weren.
De rellen zijn nog altijd gaande in Frankrijk. Velen vergelijken de rellen met die uit 2005, toen het land drie weken lang in de ban was van rellen. Auto's worden in brand gestoken, winkels worden leeggeroofd en er wordt gevochten met de politie. Ondertussen woonde Marcron afgelopen woensdag een concert van Elton John bij. Een video van zijn aanwezigheid op het concert heeft alleen maar voor meer ophef gezorgd. De agent die Nahel M. heeft doodgeschoten zit op dit moment vast. Ondanks dat Macron games en social media aanhaalt als inspiratie voor de rellen, heeft hij toegegeven dat de agent fout zat.
Het komt niet vaak meer voor dat games worden gelinkt aan geweld in de maatschappij. Zeker in de jaren 90 en begin jaren 00 waren games een vaak gebruikte zondebok voor echt geweld. In de afgelopen decennia zijn games echter steeds meer mainstream geworden. Het spelen van games is tegenwoordig in veel cirkels net zo normaal als het luisteren naar muziek of bekijken van films.