Forspoken is een superheldengame verpakt als sprookje
Nieuws

Forspoken is een superheldengame verpakt als sprookje

Al sinds 2020 is het een van de grote next-gen beloftes voor PlayStation 5. Forspoken, dat in ontwikkeling is bij Luminous Productions (het team achter Final Fantasy 15) lijkt zich met magie tot een nieuw soort superheldengame te verheffen.

Het is geen raadsel waarom Forspoken als console-exclusive voor de PlayStation 5 verschijnt. In veel opzichten deelt het DNA met andere Sony-titels: een focus op overtuigend acteerwerk en gevatte dialogen en een filmische presentatie in een fantasiewereld genaamd Athia. De nietsvermoedende Frey Holland komt terecht in die wereld nadat ze haar wens voor een beter bestaan hardop uitspreekt. Het roerige New York is duidelijk niets voor haar en haar pluizige kat Homer, en bovendien hangt haar om een nog onbekende reden een gevangenisstraf boven het hoofd.

©GMRimport

Tanta’s, The Break en andere sprookjes

Dat Athia oogt als een sprookjeswereld betekent echter niet dat de zaken er daar beter voorstaan. De lokale bevolking van het land wordt namelijk onderdrukt door de Tanta’s, een soort kwaadaardige tovenaressen die allen een specifieke deugd belichamen. Wanneer The Break, een mysterieuze mist die mens en dier aantast, zich verspreidt, is Frey de enige die de inwoners kan helpen. Het lijkt erop dat Frey iedere Tanta dient uit te schakelen alvorens ze Tanta Sila (gespeeld door Janina Gavankar) te lijf kan gaan.

De opzet van Forspoken is geenszins origineel, maar met hints naar een diep uitgewerkte cultuur – inclusief een dubieus rechtssysteem en strikte regels rondom magie - op z’n minst intrigerend. Daarbij haalde ontwikkelaar Luminous Productions Rogue One: A Star Wars Story-schrijver Gary Whitta en Uncharted-schrijfster Amy Hennig aan boord om dergelijke zaken vast te leggen. De verwachtingen voor het verhalende aspect van de game liggen daarom hoog.

©GMRimport

Cuff

Het moge duidelijk zijn dat Freys aankomst in het magische land een cultuurshock is, niet in de minste plaats door Cuff. Dat is een pratende armband die haar magische krachten schenkt, enigszins vergelijkbaar met Gimoire Weiss uit Nier. Net als in die game geeft hij commentaar op alles wat Frey doet, en maakt hij reizen door de uitgestrekte landschappen van de game een stuk aangenamer.

Parkour ligt namelijk ten grondslag aan de gameplay van Forspoken. Frey beschikt over een flink arsenaal aan bewegingen waarmee ze snel door bossen, ruïnes, rivieren en woestijnen beweegt. Zo kan ze een soort surfplank toveren om door landschappen te glijden, slingeren en zichzelf optrekken aan objecten met een magisch touw, rap teleporteren naar een nabij gelegen plek en nog veel meer. Hoewel we de game helaas niet hebben kunnen spelen, komt Forspoken over als een superheldengame die eindeloos door landschappen rennen, glijden en vliegen stimuleert.

©GMRimport

Prachtige magie

Minstens net zo dynamisch en vloeiend oogt het vechtsysteem. Middels een ‘spell-wheel’ kiezen spelers verschillende soorten spreuken die ieder in een bepaalde categorie vallen. Rode magie lijkt wapens als speren en zwaarden tevoorschijn te toveren, blauwe magie neemt meerdere vijanden tegelijk te grazen en groene magie richt zich ogenschijnlijk op vijanden vastzetten en ongezien blijven. Bij elkaar leveren gevechten tegen zogenaamde Break-zombies, andere monsters en eindbazen van formaat grootse schouwspellen op waarbij Frey speels omgaat met haar nieuw verkregen krachten. Weinig games weten magie op zo’n vloeiende, enthousiasmerende manier in beeld te brengen.

Dat heeft ook te maken met de vormgeving ervan, die boeiender is dan bijvoorbeeld de gemiddelde Final Fantasy-titel. Magie in Forspoken komt in vele vormen: kristallen, vloeibare materie, bliksemschichten, ijs, trillende lucht: allemaal zaken die spreuken herkenbaar en grafisch indrukwekkend maken. Hoewel de gameplaydemonstratie niet in optimale kwaliteit werd vertoond, kan op basis van trailers gezegd worden dat Forspoken prachtig oogt.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Vraagtekens

Luminous gaf ook een korte blik op hoe spelers bovenstaande naar hun hand kunnen zetten. Spelers krijgen namelijk de keuze uit verschillende mantels, kettingen en nagellak die ‘een eigen speelstijl’ moeten vormen. Hoewel de ontwikkelaar niet ingaat op de details, lijkt het te maken te hebben met de effectiviteit van bepaalde typen magie. Daarbij is het ook mogelijk om in de steden van Athia bepaalde objecten te maken van grondstoffen, die verspreid liggen over de wereld.

Over de structuur van die wereld is overigens ook nog weinig bekend. Uit gameplaysnippers blijkt in ieder geval dat spelers Athia vrij kunnen verkennen, waarbij ook bekende elementen als schatten, torens en zijmissies onderdeel uitmaken van de ervaring. De vraag is natuurlijk in hoeverre het loont om dergelijke nevenactiviteiten te ondernemen, en in welk opzicht de verhalende ondertoon van de game daarbij behouden blijft.

Desondanks maakt Forspoken een goede indruk. Het oogt als een typische Sony-game die het moet hebben van vloeiende parkour en indrukwekkende gevechten in een sprookjesachtige wereld. Mocht het zo goed spelen als de eerste demonstratie doet overkomen, dan is Forspoken een titel om reikhalzend naar uit te kijken in 2022.

Forspoken verschijnt op 24 mei 2022 voor PlayStation 5 en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen
Nieuws

Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen

Veel fysieke games die in de VS worden verkocht, worden in Mexico geproduceerd

Het importtarief dat de Verenigde Staten op in Mexico gemaakte producten gaat leggen, kan er voor zorgen dat de prijs van games gaat stijgen - uiteindelijk mogelijk zelfs mondiaal.

De huidige Amerikaanse president Donald Trump heeft aangegeven vanaf februari een handelstarief van 25 procent op producten uit Canada en Mexico te leggen die in de VS verkocht worden. Dat zou kunnen betekenen dat deze producten qua prijs gaan stijgen in dat land, om er voor te zorgen dat bedrijven deze tarieven kunnen betalen zonder in te leveren op hun verdiensten.

Mat Piscatella, de over het algemeen goed geïnformeerde executive director van gamemarketonderzoeksinstelling Circana (NPD), claimt dat deze importtarieven een negatief effect op gameprijzen kunnen hebben. Veel fysieke games die in de Verenigde Staten worden verkocht, worden namelijk in Mexico samengesteld.

Dit zou dus als effect kunnen hebben dat gameprijzen omhoog gaan - zowel voor fysieke als digitale games, aangezien gamebedrijven de prijzen van digitale games mogelijk gelijk zullen willen houden met fysieke games. Om de situatie overal gelijk te houden, is het mogelijk dat uitgevers de prijzen wereldwijd verhogen. De importtarieven kunnen er volgens Piscatella ook voor zorgen dat er minder games fysiek zullen uitkomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!