Forspoken is een superheldengame verpakt als sprookje
Nieuws

Forspoken is een superheldengame verpakt als sprookje

Al sinds 2020 is het een van de grote next-gen beloftes voor PlayStation 5. Forspoken, dat in ontwikkeling is bij Luminous Productions (het team achter Final Fantasy 15) lijkt zich met magie tot een nieuw soort superheldengame te verheffen.

Het is geen raadsel waarom Forspoken als console-exclusive voor de PlayStation 5 verschijnt. In veel opzichten deelt het DNA met andere Sony-titels: een focus op overtuigend acteerwerk en gevatte dialogen en een filmische presentatie in een fantasiewereld genaamd Athia. De nietsvermoedende Frey Holland komt terecht in die wereld nadat ze haar wens voor een beter bestaan hardop uitspreekt. Het roerige New York is duidelijk niets voor haar en haar pluizige kat Homer, en bovendien hangt haar om een nog onbekende reden een gevangenisstraf boven het hoofd.

©GMRimport

Tanta’s, The Break en andere sprookjes

Dat Athia oogt als een sprookjeswereld betekent echter niet dat de zaken er daar beter voorstaan. De lokale bevolking van het land wordt namelijk onderdrukt door de Tanta’s, een soort kwaadaardige tovenaressen die allen een specifieke deugd belichamen. Wanneer The Break, een mysterieuze mist die mens en dier aantast, zich verspreidt, is Frey de enige die de inwoners kan helpen. Het lijkt erop dat Frey iedere Tanta dient uit te schakelen alvorens ze Tanta Sila (gespeeld door Janina Gavankar) te lijf kan gaan.

De opzet van Forspoken is geenszins origineel, maar met hints naar een diep uitgewerkte cultuur – inclusief een dubieus rechtssysteem en strikte regels rondom magie - op z’n minst intrigerend. Daarbij haalde ontwikkelaar Luminous Productions Rogue One: A Star Wars Story-schrijver Gary Whitta en Uncharted-schrijfster Amy Hennig aan boord om dergelijke zaken vast te leggen. De verwachtingen voor het verhalende aspect van de game liggen daarom hoog.

©GMRimport

Cuff

Het moge duidelijk zijn dat Freys aankomst in het magische land een cultuurshock is, niet in de minste plaats door Cuff. Dat is een pratende armband die haar magische krachten schenkt, enigszins vergelijkbaar met Gimoire Weiss uit Nier. Net als in die game geeft hij commentaar op alles wat Frey doet, en maakt hij reizen door de uitgestrekte landschappen van de game een stuk aangenamer.

Parkour ligt namelijk ten grondslag aan de gameplay van Forspoken. Frey beschikt over een flink arsenaal aan bewegingen waarmee ze snel door bossen, ruïnes, rivieren en woestijnen beweegt. Zo kan ze een soort surfplank toveren om door landschappen te glijden, slingeren en zichzelf optrekken aan objecten met een magisch touw, rap teleporteren naar een nabij gelegen plek en nog veel meer. Hoewel we de game helaas niet hebben kunnen spelen, komt Forspoken over als een superheldengame die eindeloos door landschappen rennen, glijden en vliegen stimuleert.

©GMRimport

Prachtige magie

Minstens net zo dynamisch en vloeiend oogt het vechtsysteem. Middels een ‘spell-wheel’ kiezen spelers verschillende soorten spreuken die ieder in een bepaalde categorie vallen. Rode magie lijkt wapens als speren en zwaarden tevoorschijn te toveren, blauwe magie neemt meerdere vijanden tegelijk te grazen en groene magie richt zich ogenschijnlijk op vijanden vastzetten en ongezien blijven. Bij elkaar leveren gevechten tegen zogenaamde Break-zombies, andere monsters en eindbazen van formaat grootse schouwspellen op waarbij Frey speels omgaat met haar nieuw verkregen krachten. Weinig games weten magie op zo’n vloeiende, enthousiasmerende manier in beeld te brengen.

Dat heeft ook te maken met de vormgeving ervan, die boeiender is dan bijvoorbeeld de gemiddelde Final Fantasy-titel. Magie in Forspoken komt in vele vormen: kristallen, vloeibare materie, bliksemschichten, ijs, trillende lucht: allemaal zaken die spreuken herkenbaar en grafisch indrukwekkend maken. Hoewel de gameplaydemonstratie niet in optimale kwaliteit werd vertoond, kan op basis van trailers gezegd worden dat Forspoken prachtig oogt.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Vraagtekens

Luminous gaf ook een korte blik op hoe spelers bovenstaande naar hun hand kunnen zetten. Spelers krijgen namelijk de keuze uit verschillende mantels, kettingen en nagellak die ‘een eigen speelstijl’ moeten vormen. Hoewel de ontwikkelaar niet ingaat op de details, lijkt het te maken te hebben met de effectiviteit van bepaalde typen magie. Daarbij is het ook mogelijk om in de steden van Athia bepaalde objecten te maken van grondstoffen, die verspreid liggen over de wereld.

Over de structuur van die wereld is overigens ook nog weinig bekend. Uit gameplaysnippers blijkt in ieder geval dat spelers Athia vrij kunnen verkennen, waarbij ook bekende elementen als schatten, torens en zijmissies onderdeel uitmaken van de ervaring. De vraag is natuurlijk in hoeverre het loont om dergelijke nevenactiviteiten te ondernemen, en in welk opzicht de verhalende ondertoon van de game daarbij behouden blijft.

Desondanks maakt Forspoken een goede indruk. Het oogt als een typische Sony-game die het moet hebben van vloeiende parkour en indrukwekkende gevechten in een sprookjesachtige wereld. Mocht het zo goed spelen als de eerste demonstratie doet overkomen, dan is Forspoken een titel om reikhalzend naar uit te kijken in 2022.

Forspoken verschijnt op 24 mei 2022 voor PlayStation 5 en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!