Fire Emblem Engage-tips waar je een echte tacticus van wordt
Nieuws

Fire Emblem Engage-tips waar je een echte tacticus van wordt

Langdurige fans kunnen weer volop genieten van het pas uitgekomen Fire Emblem Engage, maar nieuwe spelers moeten misschien even wennen aan de complexe tactiek die komt kijken bij de beurtelingse gevechten. Ook als Three Houses je allereerste Fire Emblem was, zul je merken dat de gameplay in Engage net wat anders in elkaar steekt. Met de volgende tips ga je goed voorbereid de strijd aan.

De allesbepalende wapendriehoek keert in Fire Emblem Engage terug. Deze gevechtsmechaniek kwam het laatst voor in Fire Emblem Fates op de 3DS, toch alweer bijna zeven jaar geleden! Spelers die voor het eerst met de franchise kennismaakten via Three Houses in 2019 hoefden zich over het algemeen weinig zorgen te maken over waar ze welke unit positioneerden op het rasterveld. Tenzij een vijand een Combat Art als Axebreaker had, kon je zonder veel problemen elke vijand aanvallen met een bijl, mocht dit wapensoort volop vertegenwoordigd zijn in jouw team.

©GMRimport

In Engage is het verstandig toch iets zorgzamer te zijn in het benaderen van je vijanden. De wapendriehoek bepaalt namelijk het volgende: zwaard verslaat bijl, bijl verslaat lans en lans verslaat zwaard. Het lijkt op een spelletje steen, papier, schaar, maar dan nog net iets minder logisch. Gelukkig wordt de wapendriehoek vaker wel dan niet gevisualiseerd met een kleurenschema, waardoor het riedeltje stukken makkelijker te onthouden is. Zo krijgt het zwaardicoontje de kleur rood, de lans blauw en de bijl groen. Een makkelijk ezelsbruggetje is de wijze waarop ‘super effective’ werkt in Pokémon-games. Net zoals dat water altijd van vuur wint, wint de blauwe lans van het rode zwaard.

In Fire Emblem Engage kent de wapendriehoek eigenlijk nog een extra dimensie. Sinds Three Houses is er namelijk een nieuw wapentype aanwezig: vuisten. Nou ja, ‘vuisten’ – noem het eerder pantserhandschoenen of gauntlets. Met deze gevechtstechniek sta je in Engage sterk tegen alle soorten wapens náást die genoemd zijn in de driehoek. Dat zijn tomes (spreukboeken), pijl en bogen en dolken.

Vijanden ‘breaken’ en de juiste wapens

In Engage kent de wapendriehoek een nog doorslaggevendere rol dan in klassieke Fire Emblem-games. Dat is ook voor trouwe fans even wennen. Tijdens het vechten kun je namelijk het wapen van je tegenstander uit zijn handen slaan, mocht je hem aanvallen met het wapen dat supereffectief tegen het zijne is. De vijand pakt zijn wapen vervolgens pas weer de volgende ronde op. Deze nieuwe mechaniek heet ook wel ‘breaken’ en is meteen de perfecte strategie om onder aanvallen van sterke tegenstanders uit te komen. Maar pas op: de tegenstander kan dit ook bij jou doen, waardoor je er dus van langs kunt krijgen zonder dat je jezelf weerbaar maakt. Let dus op dat je je units zo positioneert, dat ze zo min mogelijk in het bereik staan van vijanden met het wapen dat supereffectief tegen hen is.

Tijdens de gevechten in Engage kun je elke unit in jouw team één keer verplaatsen over de map en – zo nodig – één keer laten aanvallen. In die ene aanval die je uitvoert is het belangrijk dat je het juiste wapen te gebruiken tegen de juiste vijand. Daarvoor kijk je niet alleen naar de wapendriehoek, maar ook naar het type tegenstander. Zie je een vijand vliegen op een Pegasus of Wyvern? Schiet dat beest uit de lucht met een pijl! Je zult zien dat je dan veel meer schade aanricht ten opzichte van een standaard steekwapen. Vanzelfsprekend richt een zwaard of lans ook weinig schade aan tegen een personage in harnas. Dit soort vijanden kun je beter van hun sabatons blazen met bijvoorbeeld een krachtige magische aanval.

©GMRimport

Welk wapen goed werkt tegen welke unit, wordt altijd aangegeven met een icoontje dat bij het wapen staat. De Wyrmslayer is een gekarteld zwaard dat extra grof inhakt op vijanden van aan draken gerelateerde klassen, zoals Wyvern Riders of Manaketes. Dat kun je herleiden aan het drakenhoofdje dat bij de wapeninfo vermeld staat. Zo heb je bijvoorbeeld ook de Armorslayer voor geharnaste vijanden en de tome-variant Elwind, waarmee je eigenlijk alles dat vliegt pijn kan doen.

Vergelijk statistieken

Soms komt er een sterke tegenstander uit onverwachte hoek die jou met de grond gelijkmaakt, waardoor je af en toe noodgedwongen de Time Crystal (terugdraaifunctie) moet gebruiken. Neem bijvoorbeeld een magiër die met slechts een enkele aanval maar liefst 35 hp van jouw unit afbrokkelt. Negen van de tien keer komt dat doordat betreffende unit een lage Resistance heeft. In Fire Emblem-games heb je - net zoals in de Pokémon- en Final Fantasy-games - namelijk twee statistieken die bepalen hoe weerbaar je bent. Units met een zeer hoge Defense krijgen bijvoorbeeld weinig last van steekwapens en houden zich over het algemeen ook goed staande tegen het wapen uit de driehoek waar ze zwak voor zijn. Ondertussen maakt een hoge Resistance een unit juist weerbaar tegen tomes; een soort Special of Magic Defense dus.

Ondanks dat bijna alle magiërs een lage Defense hebben, kun je ze toch goed gebruiken tegen vijanden met steekwapens. Dit omdat ze van twee vakjes afstand kunnen aanvallen, terwijl tegenstanders jou meestal niet met hun wapen kunnen bereiken.

Je kunt eigenlijk ten allen tijden een ruwe inschatting maken van hoe sterk een bepaalde vijand is door simpelweg zijn statistieken te bekijken. Let daarbij ook vooral op de Speed-stat, want als deze twee keer zo hoog is als die van jouw unit, valt de tegenstander ook twee keer aan. Over het algemeen zijn het vooral de legeraanvoerders die aanzienlijk hoge statistieken hebben. Daarom is het belangrijk je sterkste zetten – de Engage Attacks – te bewaren tot het laatste moment.

©GMRimport

Plan de Engage Attacks

Engage introduceert de Emblem Rings-gimmick, waardoor je units kunt laten samensmelten met bekende Fire Emblem-personages als Marth en Roy. Wanneer je ‘engaged’ met een van hen, leen je voor drie beurten lang hun wapens en skills. Maar je kunt ook eenmalig een krachtige Engage Attack gebruiken. Ook al is het misschien verleidelijk om al vroegtijdig in de strijd te engagen (aangezien er dan nog zoveel vijanden zijn), is het verstandiger zoveel mogelijk engage-opties te bewaren voor het einde. Je hebt namelijk vaak niet één, maar twee of soms zelfs drie Engage Attacks nodig hebt om de sterkste pion(nen) in het spel te verslaan. De sterkste vijanden hebben vaak een levenskristal in hun bezit, waardoor je hun hp twee keer op nul moet zien te krijgen.

Engage Attacks zijn voornamelijk extra sterke aanvallen, maar de meesten vereisen ook tactisch gebruik. Zo kun je met Sigurds en Corrins Engage Attack drie vijanden op een rij aanvallen, en moet je dus goed bedenken wanneer daar de mogelijkheid zich voor aandient. Een van de beste Engage Attacks om machtige vijanden mee te verslaan is Lucina’s All for One. Elke unit die zich binnen twee vakjes bevindt van het personage die desbetreffende zet uitvoert, helpt namelijk mee in die aanval. Dat betekent dus dat je heel wat extra hp van een vijand kunt pakken, wanneer je jouw ‘backup units’ zorgvuldig hebt gepositioneerd.

Byleth’s Engage Attack Goddess Dance komt misschien nog wel het beste van pas in de hitte van de strijd. Met deze support-zet kun je tot maar liefst vier units nóg een keer laten aanvallen. Daarvoor is het wel van belang dat die units een vakje naast het personage die de dans uitvoert staan. Plan dit dus goed vooruit, zodat je jouw ronde met nog vier beurten kunt verlengen! 

©GMRimport

Defensief spelen

Wanneer het op de gevechten in Fire Emblem Engage aankomt, gaat het voornamelijk om vooruitkijken en voorspellen. Vooral in de latere hoofdstukken merk je dat het klakkeloos vooruitzetten van units niet loont; er is altijd wel een pion in het spel die precies de perfecte combi van wapens en statistieken heeft om jou in te maken. Het is daarom eigenlijk altijd beter om defensief te spelen, vooral wanneer je op classic mode speelt en iedere gestorven unit echt niet meer terugkeert.

Kijk dus vooral constant om je heen: hoeveel tegenstanders kunnen mijn unit nu raken? Is de kans groot dat die unit de volgende ronde gaat overleven, of moet ik hem wegplaatsen uit de gevarenzone? Zorg ervoor dat je altijd minstens twee stafgebruikers in jouw leger hebt die units op de rand van de dood kunnen redden met een genezings- of teleporteerspreuk.

Bekijk ook welke voordelen je kunt halen uit de verschillende terreineffecten. Zo kun je kwetsbaardere units laten wachten op een vakje met veel bomen, omdat ze dan beter aanvallen kunnen ontwijken. Uiteindelijk wil je natuurlijk dat zo min mogelijk compagnons sneuvelen. Zelfs wanneer een offer een opening in de verdediging van de tegenstander betekent, krijg je er eigenlijk altijd spijt van dat je die verloren vriend nooit meer terugziet. Eén voor allen, allen voor één!

Fire Emblem Engage is nu verkrijgbaar voor Nintendo Switch. Lees hier de review.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Derde deel Final Fantasy 7 Remake nu volledig in productie
Nieuws

Derde deel Final Fantasy 7 Remake nu volledig in productie

Het luchtschip zal een belangrijk onderdeel worden van de game

De plot van het slotstuk van de Final Fantasy 7-remaketrilogie is af en de productie van de game is inmiddels volledig op gang.

Dat hebben regisseur Naoki Hamaguchi en producent Yoshinori Kitasu gemeld op G-Con 2024 afgelopen weekend (via VGC). Veel meer details gaven ze niet, maar duidelijk is nu dus dat de plot helemaal af is en de productie nu op volle toeren draait.

Wel werd gemeld dat in de derde game de Highwind - een luchtschip - zal voorkomen waarmee de spelwereld verkend kan worden. De makers hebben laten weten niet 'vals te spelen' en dat het de bedoeling is dat spelers geheel vrij worden gelaten bij het gebruik van dit schip.

Het is op dit moment nog niet bekend wanneer de derde Final Fantasy 7 Remake-game moet verschijnen - er is nog niets getoond van het spel. Wel overweegt Square Enix om de game op Unreal Engine 5 in plaats van Unreal Engine 4 te laten lopen. Eerder dit jaar meldde het bedrijf ook dat men hoop dat de ontwikkeling van de game ongeveer drie jaar vergt.

Final Fantasy 7 Rebirth verscheen begin dit jaar voor PlayStation 5. Erik Nusselder deelde een 9 uit: "De roadtrip van Final Fantasy 7 Rebirth is betoverend en geweldig geschreven, slingerend tussen emotionele en absurde momenten. De gevechten blijven geweldig en de soundtrack is overweldigend, maar het zijn vooral de charmante omgevingen en personages die van Rebirth een triomf maken. Elke locatie die je aandoet, voelt als een kleine vakantie met je beste vrienden."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation 5 Pro-eigenaren klagen over prestatieproblemen van sommige games
Nieuws

PlayStation 5 Pro-eigenaren klagen over prestatieproblemen van sommige games

Grafische oneffenheden zoals 'shimmering' gooien roet in het eten

PlayStation 5 Pro-eigenaren hebben kritiek geuit op nieuwe grafische problemen die in sommige games opduiken.

Zo is er in bepaalde games zogeheten 'shimmering' te zien: een soort witte stipjes of ruis in de omgeving van een game. Het lijkt daarbij veroorzaakt te worden door ‘PlayStation Spectral Super Resolution’ (oftewel PSSR), de automatische upscalingtechnologie die niet aan- of uitgezet kan worden op PS5.

De 'shimmering' is al in diverse games gespot, zoals Call of Duty: Black Ops 6. Daarbij lijkt de remake van Silent Hill 2 tot dusver het vaakst dit grafische probleem weer te geven. Het is niet duidelijk hoe dit precies op te lossen is, al lijkt een nieuwe update voor games die hier onder lijden een mogelijkheid. Daarnaast is het mogelijk dat PSSR na verloop van tijd wordt verbeterd, aangezien het een technologie is die wordt aangedreven door artificiële intelligentie.

Een andere game die bekritiseerd wordt vanwege de PS5 Pro-prestaties is Star Wars Jedi: Survivor. De resolutie zou zo nu en dan zelfs lager dan op de reguliere PS5 zijn en er zouden diverse andere grafische oneffenheden de kop op duiken. Digital Foundry heeft de PS5 Pro-patch van de game dan ook bekritiseerd in een video.

Sommige PlayStation 5 Pro-eigenaren hebben op internet hun onvrede over de situatie geuit. Zij stellen dat het onacceptabel is dat sommige games slechter draaien op een PlayStation 5 Pro dan op een reguliere PS5, of dat er bepaalde grafische oneffenheden uit de PS5-versie worden opgelost, maar dat er nieuwe problemen worden geïntroduceerd. Sony of de ontwikkelaars van de third-party games hebben nog niet gereageerd op de situatie.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!