Fire Emblem Engage gaat terug naar de kern
Nieuws

Fire Emblem Engage gaat terug naar de kern

Three Houses uit 2019 bracht een verrassend frisse Fire Emblem-ervaring naar de Nintendo Switch, en dat sloeg aan. Nog nooit verkocht een game uit de franchise zo goed. Met bijval van een horde aan nieuwe fans wist de titel zelfs de Player’s Voice-award binnen te slepen tijdens The Game Awards. Je zou verwachten dat Intelligent Systems Three Houses als fundament gebruikt voor de daaropvolgende game, maar dat blijkt niet helemaal waar. Voor Engage richt de ontwikkelaar zijn blik juist op het verleden.

In de eerste paar uur van Fire Emblem Engage valt namelijk op dat het spel terugvalt op de titels van weleer. Weg zijn de bataljons en het personaliseerbare klassensysteem uit Three Houses, terug zijn de vertrouwde wapendriehoek en Master Seals om klasses te upgraden. Verder proeven we een beetje Fire Emblem 7 in de kleurrijke en dynamische animaties, en de personages en fantasysetting doen weer sterk denken aan Fates op de 3DS.

Engage lijkt verder vooral op een shōnen-anime, zoals wel vaker het geval is geweest bij klassieke Fire Emblem-games, en put veel minder inspiratie uit westerse cultuurgeschiedenis zoals Three Houses. Of dat prominente Japanse karakter ook in de smaak gaat vallen bij spelers die voor het eerst aanhaakten in 2019 moet nog blijken. Voor fans moet Engage in ieder geval vertrouwd aanvoelen; ten koste van uitgebreide simulatiegameplay wordt het strategiegehalte van Fire Emblem namelijk weer op zijn voetstuk geplaatst.

©GMRimport

Dat zegt niet dat Intelligent Systems het geliefde sim-aspect de kop indrukt. In Engage krijg je namelijk na elk gevecht de mogelijkheid om terug te keren naar Somniel, een zwevend eiland met een kasteel en een botanische tuin waar jij en je troepen verblijven. Voor deze hubruimte wordt duidelijk inspiratie gehaald uit het Garreg Mach Monastery van Three Houses. Net zoals het Monastery voegt het Somniel een extra laag socializen toe, waarbij je onder andere over koetjes en kalfjes kunt praten onder het genot van een diner. Tegelijkertijd heeft het misschien net zoveel gelijkenissen met het My Castle uit Fates, omdat rondwandelen op het Somniel zeker niet verplicht is. Je kunt er ook gewoon even langsgaan voor een snelle xp-grind, het claimen van supports en het upgraden van je wapens.

Divine Dragon 

Fire Emblem Engage herintroduceert ook een pratende protagonist. Jij speelt als Alear, die na duizend jaar ontwaakt uit een diepe slaap. Naast jouw hemelbed staan ridder Vander en twee jonge stewards Clanne en Framme, die je vertellen dat je eigenlijk een Divine Dragon bent, zoon van de heerser onder de Divine Dragons: Lumera. Een millennium geleden had Lumera nog een cruciale rol in het verslaan van Sombron, de kwaadaardige Fell Dragon die het continent Elyos wilde toe-eigenen. Nu Sombron lijkt te ontwaken en er plots meerdere kwaadwillige groepen in Elyos zijn die hem dienen, wordt jou al vrij snel de taak opgelegd om die wederopstanding tegen te gaan. 

©GMRimport

Dat doe je overigens niet alleen: je reist het continent af om meerdere koninklijke families om steun te vragen, plus je verzamelt de zogenaamde Emblem Rings die jou extra kracht geven bij de naderende oorlog. Met die ringen kun je namelijk de geest oproepen van legendarische helden, oftewel iconische personages uit eerdere Fire Emblem-games.

In de eerste paar hoofdstukken trek je daarom langs de gewesten Firene en Brodia, waar je een aantal van die Emblem Rings in je handen krijgt gedrukt. De tocht door Elyos kent echter een aantal tegenslagen, aangezien het verraderlijke gewest Elusia ook uit is op de ringen. Elk hoofdstuk in de game gaat zoals gebruikelijk gepaard met een beurtelings gevecht op een map met (onzichtbare) rasters, waarbij elke tactische zet van cruciaal belang is. 

©GMRimport

De kenmerkende wapendriehoek is daarbij terug van weggeweest: zwaard verslaat bijl, bijl verslaat lans en lans verslaat zwaard. Die regel slaat misschien nergens op, maar het uitdagende aspect van Fire Emblem komt er wel beter mee tot zijn recht. Het valt namelijk nu al op dat we langer moeten nadenken tijdens gevechten dan het geval was bij Three Houses, die mede door het ontbreken van die driehoek toch wat makkelijker waren.

Engage Skills 

Naast een snel groeiende groep aan nieuwe, kleurrijke personages, vecht je dus ook zij aan zij met personages van weleer. Als Alear heb je vanaf het begin van de game de Ring of the Hero-King in handen, waarmee je Marth kunt oproepen. Je weet wel, die blauwharige ridder die ook al zo’n twintig jaar meevecht in Super Smash Bros. Diehard fans van Fire Emblem zullen voornamelijk enthousiast worden van de aanwezigheid van personages als Micaiah en Leif, die ook hun eigen ring hebben.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Door een Emblem Ring aan jezelf of een van jouw troepen te koppelen, kun je met de personages ‘engagen’, oftewel samensmelten. Hierdoor krijg je toegang tot unieke wapens uit andere Fire Emblem-games, bijvoorbeeld de Lancereaver uit The Binding Blade, en enkele coole, nieuwe skills die een gevecht soms behoorlijk op z’n kop zetten. Ja, Intelligent Systems durft deze keer meer te experimenteren met ietwat gebroken gevechtsskills die je op een laatste moment nog uit het nauw kunnen helpen.

Het enige voorbeeld wat we van die Engage Skills zullen geven is Warp Ragnarök, de skill van Emblem Celica. Door deze actie in te zetten kan een unit in één zet teleporteren naar een andere locatie op de map en daarna ook nog eens krachtige magische aanval gebruiken. Heb je een zwaardvechter er alleen op uitgestuurd en wordt hij nu platgeslagen door een geharnaste tegenstander met hoge defensie? Dan stuur je er een magiër naartoe om hem met de Ragnarok-aanval te verbrijzelen. In het eerste gezicht lijken Engage Skills veel te sterk, maar in de praktijk valt dat wel mee. Je kunt ze namelijk maar eenmalig gebruiken per keer dat je engaget, en na drie rondjes moet je de engagemeter alweer verversen. Maar vermakelijk om te gebruiken? Dat zijn ze zeker.

©GMRimport

©GMRimport

Engage wordt dus weer een klassieke Fire Emblem-game. Het wijkt dankzij een hoog animegehalte en overdreven stijlvolle personages meer af van Three Houses dan we hadden verwacht. Tegelijkertijd gaan de beurtelingse gevechten er flink op vooruit. Zo zijn we al enkele onorthodoxe speelvelden tegengekomen en voegen nieuwe gimmicks als Engage Skills en het breaksysteem (waarbij je wapens van vijanden uit handen slaat door de wapendriehoek na te leven) een extra strategische laag toe aan het spel. En dat is immers waar de franchise om draait.

Fire Emblem Engage verschijnt op 20 januari voor Nintendo Switch.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Donkey Kong-kampioen Billy Mitchell wint in smaadzaak
Nieuws

Donkey Kong-kampioen Billy Mitchell wint in smaadzaak

Australische YouTuber Karl Jobst moet schadevergoeding betalen

Billy Mitchell, de voormalige recordhouder in Donkey Kong, heeft een rechtszaak gewonnen van de Australische YouTuber Karl Jobst. De rechter bepaalde dat er sprake was van smaad.

Jobst claimde in meerdere YouTube-video's dat Mitchell vals had gespeeld om de hoogste highscore in Donkey Kong te behalen. Mitchell verzet zich al jaren tegen dergelijke claims. Jobst claimde in zijn video's ook dat YouTuber Ben Smith (Apollo Legend) zelfmoord pleegde omdat Mitchell in 2020 een rechtszaak van hem won.

Mitchell klaagde Jobst aan voor smaad en heeft van rechter Ken Barlow in Brisbane gelijk gekregen. Jobst moet Mitchell 300.000 Australische dollar (173.881,50 euro) in schadevergoeding betalen, en nog eens 50.000 Australische dollar voor een andere video waarin Jobst de spot dreef met Mitchells aanklacht.

Jobst verontschuldigde zich op social media richting zijn fans. Sommigen van hen hebben meebetaald aan de kosten verbonden aan de rechtszaak. "De rechter achtte Billy een geloofwaardige getuige en geloofde alles. Vanaf dat moment kon ik niets meer doen om mijzelf te redden. Ik ga mijn opties overwegen." Mitchell gaf op social media aan "van de geur van winst in de avond te houden" en bedankte iedereen die hem steunde.

Mitchell werd vooral bekend in de jaren tachtig en negentig dankzij highscores in games als Donkey Kong en Pac-Man. In de documentaire The King of Kong: A Fistful of Quarters werd hij afgeschilderd als de aardsvijand van Steve Wiebe, de de highscore van Mitchell probeerde te verslaan. Tegenwoordig heeft Robbie Lakeman de hoogste score in Donkey Kong.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation Plus Essential-games van april nu te claimen
Nieuws

PlayStation Plus Essential-games van april nu te claimen

Met Robocop: Rogue City, The Texas Chain Saw Massacre en meer

Mensen kunnen vanaf vandaag de PlayStation Plus Essential-games van april claimen.

Zoals vorige week werd bekendgemaakt, gaat het om drie spellen, waaronder Robocop: Rogue City. Die game verscheen oorspronkelijk in het najaar van 2023 en werd goed ontvangen door critici en fans. In de first-person game moeten spelers als de robotagent de straten van Old Detroit misdaadvrij houden. De game is alleen op PlayStation 5 speelbaar.

De andere games die nu geclaimd kunnen worden zijn The Texas Chain Saw Massacre (PS5 en PS4) en Digimon Story: Cyber Sleuth - Hacker's Memory (voor PS4, maar ook op PS5 speelbaar). Alle drie de games kunnen tot 5 mei door alle PlayStation Plus-leden geclaimd worden. Hieronder zijn meer beelden van alle drie de games te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!