Fifa 21 schudt eindelijk de carrièremodus op
Nieuws

Fifa 21 schudt eindelijk de carrièremodus op

“We komen met de grootste veranderingen voor de carrièremodus.” Met die woorden opent EA nota bene een presentatie waarbij we ook de href="https://gamer.nl/artikelen/handson/fifa-21-belooft-slimmer-en-contextgevoeliger-te-worden/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">gameplay</a> en <a href="https://gamer.nl/artikelen/handson/fifa-21-ultimate-team-is-nu-ook-een-teamsport/" rel="noopener noreferrer" style="" target="_blank">FUT21</a> uit Fifa 21 te zien krijgen. Een opvallend statement, want er zit al jaren geen schot meer in de carrièremodus. Tijd dus om daarin een inhaalslag te maken.

Zo heeft EA een hele rits aan kleine doch hoognodige aanpassingen gedaan. Of ja, aanpassingen… sommige zaken zijn regelrechte reparaties van bugs die de carrièremodus al jarenlang tarten. EA belooft dat er met Fifa 21 bijvoorbeeld een einde komt aan wedstrijden die vlak achter elkaar plaatsvinden. Zeker als je met Engelse teams speelde, liep je het risico zelfs twee wedstrijden op één dag te moeten spelen. Dat is nu definitief opgelost en er zitten altijd minstens twee dagen tussen wedstrijden, belooft creative director Tyler Blair.

Spelers die in de herfst van hun carrière zitten, gaan nu soms wat langer door. Hoe lang spelers doorgaan en wat voor niveau zij dan nog halen, is gebaseerd op echte data van de afgelopen vijf jaar. Oudere spelers worden niet meer beter, maar behouden wel langer hun niveau. Dat doen spelers als Ronaldo (35) en Ibrahimovic (38) immers ook, aldus senior game designer Alex Constantinescu. Verder zouden transfers realistischer zijn en kun je ervoor kiezen om bij aanvang je transferbudget te boosten met een financiële overname. Alsof een Russische oliemagnaat ineens Vitesse koopt!

©GMRimport

Interactieve wedstrijdsimulator

De meest interessante vernieuwing is de interactieve wedstrijdsimulator. Deze optie houdt het midden tussen een wedstrijd zelf spelen en simmen. Volgens EA is alles zelf spelen voor veel mensen te tijdrovend, maar verlies je bij het simuleren van een wedstrijd veel controle. Dat moet de interactieve wedstrijdsimulator oplossen.

Hierbij wordt een wedstrijd op twee keer de normale snelheid afgewikkeld. Hoewel je naar bewegende bolletjes zit te kijken, wordt op de achtergrond weldegelijk de echte wedstijd afgespeeld. Daardoor kun je op ieder moment ingrijpen. Je mag spelers wisselen of de strategie aanpassen, maar kan ook op ieder moment de controle overnemen. Je schakelt dan dus rechtstreeks over naar de virtuele grasmat.

Krijg je bijvoorbeeld een vrije trap in een kansrijke positie, of wil je gewoon in de slotfase nog even proberen een goaltje te forceren, dan duik je zo in de actie. Kans verkeken of wedstrijd beslist? Dan schakel je weer net zo makkelijk terug naar de simulatiemodus of beëindig je een wedstrijd zelfs meteen met een quick sim.

Volgens EA is alles zelf spelen voor veel mensen te tijdrovend, maar verlies je bij het simuleren van een wedstrijd veel controle. Dat moet de interactieve wedstrijdsimulator oplossen.

-

De einduitslag zou volgens EA dan ook moeten passen bij het actuele wedstrijdbeeld. Als je dus al 1-4 voor staat, zul je niet zo snel meer punten verspelen. Tenzij een scheidsrechter in een moment van verstandsverbijstering twee centrale verdedigers tegelijk met rood het veld afstuurt misschien. Kan gebeuren in het voetbal.

De interactieve wedstrijdsimulator klinkt niet alleen veelbelovend, het ziet er ook zo uit. We kunnen zelf nog niet spelen, maar EA toont voorbeelden waarin inderdaad naadloos gewisseld wordt tussen actief deelnemen en passief toekijken. Laten we eerlijk zijn: Fortuna-uit is niet bepaald de meest enerverende wedstrijd van een seizoen, maar het volledig vertrouwen doen we liever ook niet. Dit lijkt de ideale middenweg.

©GMRimport

Spelers omscholen en wedstrijdfit houden

EA heeft nog een aantal vernieuwingen in petto voor de managers onder ons. Zo kun je spelers individueel laten trainen op bepaalde vaardigheden en ze daarmee zelfs ‘omscholen’ tot een andere positie. Zo maak je bijvoorbeeld van een vleugelverdediger een vleugelaanvaller, als een speler daar aanleg voor heeft. Jammer dat Dirk Kuijt niet meer actief is - die hadden we er graag bij gehad.

Met trainingen tussen de wedstrijden door verkrijgen spelers bovendien ‘Training Sharpness’, waardoor zij scherper aan de wedstrijd beginnen. Dat gaat echter ten koste van hun fitheid. Als manager beslis je nu of en wanneer je spelers laat trainen, of liever rust gunt. Zo vlak voor een belangrijke midweekse Champions League-wedstrijd wil je spelers wellicht rust geven, maar als je club alleen in het weekend actief is, kun je door de weeks keihard doortrainen.

Dat klinkt heel interessant (mits je een beetje van managen houdt), maar wat we te zien krijgen oogt wel erg droogjes, met veel menu’s en statistieken. Het moet dus nog blijken of dit onderdeel van de carrièremodus ook echt leuk is om te spelen.

©GMRimport

Volta

Voor Volta zijn de aanpassingen in Fifa 21 minder groot. De vorig jaar geïntroduceerde straatvoetbalmodus van Fifa lift vooral mee op de algemene gameplayverbeteringen, zoals dat je medespelers simpelweg wat slimmer zijn in het kiezen van hun posities en verdedigers beter blocken. Hoewel Volta wordt daar niet per sé beter van. Aanvallers waren in de bèta die we speelden vaak té slim en liepen telkens eenvoudig vrij, met exorbitante uitslagen ten gevolge.

Volta’s verhaalmodus is verder een beetje op de schop gegaan. In ‘Debut’ word je in een paar uur wegwijs gemaakt in de nieuwe modus door spelers als Thierry Henry en Kaká. Vervolgens speel je eens in de zoveel tijd ook tegen echte teams. Je kunt kleding van echte clubs verdienen, maar ook Icons zoals Zinedine Zidane, waarmee Volta een beetje leentjebuur speelt bij FUT. Progressie in Volta is mee te nemen naar de volgende generatie consoles, dus als je enkele toffe Icons hebt gerekruteerd hoef je daar geen afscheid van te nemen als je een nieuwe spelcomputer in huis haalt.

De aanpassingen passen bij Volta, maar maken weinig indruk. Volta was vorig jaar al niet meer dan een extraatje en er is geen reden om aan te nemen dat dat in Fifa 21 anders zal zijn. De carrièremodus daarentegen lijkt eindelijk eens een broodnodige oppepper te hebben gekregen, in ieder geval genoeg om ons weer geïnteresseerd te maken in de dood gewaande modus. Over twee maanden blijkt of dat enthousiasme gegrond is.

Fifa 21 is vanaf 9 oktober verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc. De releasedata voor PlayStation 5 en Xbox Series X zijn nog onbekend.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!