Fifa 21 schudt eindelijk de carrièremodus op
Nieuws

Fifa 21 schudt eindelijk de carrièremodus op

“We komen met de grootste veranderingen voor de carrièremodus.” Met die woorden opent EA nota bene een presentatie waarbij we ook de href="https://gamer.nl/artikelen/handson/fifa-21-belooft-slimmer-en-contextgevoeliger-te-worden/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">gameplay</a> en <a href="https://gamer.nl/artikelen/handson/fifa-21-ultimate-team-is-nu-ook-een-teamsport/" rel="noopener noreferrer" style="" target="_blank">FUT21</a> uit Fifa 21 te zien krijgen. Een opvallend statement, want er zit al jaren geen schot meer in de carrièremodus. Tijd dus om daarin een inhaalslag te maken.

Zo heeft EA een hele rits aan kleine doch hoognodige aanpassingen gedaan. Of ja, aanpassingen… sommige zaken zijn regelrechte reparaties van bugs die de carrièremodus al jarenlang tarten. EA belooft dat er met Fifa 21 bijvoorbeeld een einde komt aan wedstrijden die vlak achter elkaar plaatsvinden. Zeker als je met Engelse teams speelde, liep je het risico zelfs twee wedstrijden op één dag te moeten spelen. Dat is nu definitief opgelost en er zitten altijd minstens twee dagen tussen wedstrijden, belooft creative director Tyler Blair.

Spelers die in de herfst van hun carrière zitten, gaan nu soms wat langer door. Hoe lang spelers doorgaan en wat voor niveau zij dan nog halen, is gebaseerd op echte data van de afgelopen vijf jaar. Oudere spelers worden niet meer beter, maar behouden wel langer hun niveau. Dat doen spelers als Ronaldo (35) en Ibrahimovic (38) immers ook, aldus senior game designer Alex Constantinescu. Verder zouden transfers realistischer zijn en kun je ervoor kiezen om bij aanvang je transferbudget te boosten met een financiële overname. Alsof een Russische oliemagnaat ineens Vitesse koopt!

©GMRimport

Interactieve wedstrijdsimulator

De meest interessante vernieuwing is de interactieve wedstrijdsimulator. Deze optie houdt het midden tussen een wedstrijd zelf spelen en simmen. Volgens EA is alles zelf spelen voor veel mensen te tijdrovend, maar verlies je bij het simuleren van een wedstrijd veel controle. Dat moet de interactieve wedstrijdsimulator oplossen.

Hierbij wordt een wedstrijd op twee keer de normale snelheid afgewikkeld. Hoewel je naar bewegende bolletjes zit te kijken, wordt op de achtergrond weldegelijk de echte wedstijd afgespeeld. Daardoor kun je op ieder moment ingrijpen. Je mag spelers wisselen of de strategie aanpassen, maar kan ook op ieder moment de controle overnemen. Je schakelt dan dus rechtstreeks over naar de virtuele grasmat.

Krijg je bijvoorbeeld een vrije trap in een kansrijke positie, of wil je gewoon in de slotfase nog even proberen een goaltje te forceren, dan duik je zo in de actie. Kans verkeken of wedstrijd beslist? Dan schakel je weer net zo makkelijk terug naar de simulatiemodus of beëindig je een wedstrijd zelfs meteen met een quick sim.

Volgens EA is alles zelf spelen voor veel mensen te tijdrovend, maar verlies je bij het simuleren van een wedstrijd veel controle. Dat moet de interactieve wedstrijdsimulator oplossen.

-

De einduitslag zou volgens EA dan ook moeten passen bij het actuele wedstrijdbeeld. Als je dus al 1-4 voor staat, zul je niet zo snel meer punten verspelen. Tenzij een scheidsrechter in een moment van verstandsverbijstering twee centrale verdedigers tegelijk met rood het veld afstuurt misschien. Kan gebeuren in het voetbal.

De interactieve wedstrijdsimulator klinkt niet alleen veelbelovend, het ziet er ook zo uit. We kunnen zelf nog niet spelen, maar EA toont voorbeelden waarin inderdaad naadloos gewisseld wordt tussen actief deelnemen en passief toekijken. Laten we eerlijk zijn: Fortuna-uit is niet bepaald de meest enerverende wedstrijd van een seizoen, maar het volledig vertrouwen doen we liever ook niet. Dit lijkt de ideale middenweg.

©GMRimport

Spelers omscholen en wedstrijdfit houden

EA heeft nog een aantal vernieuwingen in petto voor de managers onder ons. Zo kun je spelers individueel laten trainen op bepaalde vaardigheden en ze daarmee zelfs ‘omscholen’ tot een andere positie. Zo maak je bijvoorbeeld van een vleugelverdediger een vleugelaanvaller, als een speler daar aanleg voor heeft. Jammer dat Dirk Kuijt niet meer actief is - die hadden we er graag bij gehad.

Met trainingen tussen de wedstrijden door verkrijgen spelers bovendien ‘Training Sharpness’, waardoor zij scherper aan de wedstrijd beginnen. Dat gaat echter ten koste van hun fitheid. Als manager beslis je nu of en wanneer je spelers laat trainen, of liever rust gunt. Zo vlak voor een belangrijke midweekse Champions League-wedstrijd wil je spelers wellicht rust geven, maar als je club alleen in het weekend actief is, kun je door de weeks keihard doortrainen.

Dat klinkt heel interessant (mits je een beetje van managen houdt), maar wat we te zien krijgen oogt wel erg droogjes, met veel menu’s en statistieken. Het moet dus nog blijken of dit onderdeel van de carrièremodus ook echt leuk is om te spelen.

©GMRimport

Volta

Voor Volta zijn de aanpassingen in Fifa 21 minder groot. De vorig jaar geïntroduceerde straatvoetbalmodus van Fifa lift vooral mee op de algemene gameplayverbeteringen, zoals dat je medespelers simpelweg wat slimmer zijn in het kiezen van hun posities en verdedigers beter blocken. Hoewel Volta wordt daar niet per sé beter van. Aanvallers waren in de bèta die we speelden vaak té slim en liepen telkens eenvoudig vrij, met exorbitante uitslagen ten gevolge.

Volta’s verhaalmodus is verder een beetje op de schop gegaan. In ‘Debut’ word je in een paar uur wegwijs gemaakt in de nieuwe modus door spelers als Thierry Henry en Kaká. Vervolgens speel je eens in de zoveel tijd ook tegen echte teams. Je kunt kleding van echte clubs verdienen, maar ook Icons zoals Zinedine Zidane, waarmee Volta een beetje leentjebuur speelt bij FUT. Progressie in Volta is mee te nemen naar de volgende generatie consoles, dus als je enkele toffe Icons hebt gerekruteerd hoef je daar geen afscheid van te nemen als je een nieuwe spelcomputer in huis haalt.

De aanpassingen passen bij Volta, maar maken weinig indruk. Volta was vorig jaar al niet meer dan een extraatje en er is geen reden om aan te nemen dat dat in Fifa 21 anders zal zijn. De carrièremodus daarentegen lijkt eindelijk eens een broodnodige oppepper te hebben gekregen, in ieder geval genoeg om ons weer geïnteresseerd te maken in de dood gewaande modus. Over twee maanden blijkt of dat enthousiasme gegrond is.

Fifa 21 is vanaf 9 oktober verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc. De releasedata voor PlayStation 5 en Xbox Series X zijn nog onbekend.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Donkey Kong-kampioen Billy Mitchell wint in smaadzaak
Nieuws

Donkey Kong-kampioen Billy Mitchell wint in smaadzaak

Australische YouTuber Karl Jobst moet schadevergoeding betalen

Billy Mitchell, de voormalige recordhouder in Donkey Kong, heeft een rechtszaak gewonnen van de Australische YouTuber Karl Jobst. De rechter bepaalde dat er sprake was van smaad.

Jobst claimde in meerdere YouTube-video's dat Mitchell vals had gespeeld om de hoogste highscore in Donkey Kong te behalen. Mitchell verzet zich al jaren tegen dergelijke claims. Jobst claimde in zijn video's ook dat YouTuber Ben Smith (Apollo Legend) zelfmoord pleegde omdat Mitchell in 2020 een rechtszaak van hem won.

Mitchell klaagde Jobst aan voor smaad en heeft van rechter Ken Barlow in Brisbane gelijk gekregen. Jobst moet Mitchell 300.000 Australische dollar (173.881,50 euro) in schadevergoeding betalen, en nog eens 50.000 Australische dollar voor een andere video waarin Jobst de spot dreef met Mitchells aanklacht.

Jobst verontschuldigde zich op social media richting zijn fans. Sommigen van hen hebben meebetaald aan de kosten verbonden aan de rechtszaak. "De rechter achtte Billy een geloofwaardige getuige en geloofde alles. Vanaf dat moment kon ik niets meer doen om mijzelf te redden. Ik ga mijn opties overwegen." Mitchell gaf op social media aan "van de geur van winst in de avond te houden" en bedankte iedereen die hem steunde.

Mitchell werd vooral bekend in de jaren tachtig en negentig dankzij highscores in games als Donkey Kong en Pac-Man. In de documentaire The King of Kong: A Fistful of Quarters werd hij afgeschilderd als de aardsvijand van Steve Wiebe, de de highscore van Mitchell probeerde te verslaan. Tegenwoordig heeft Robbie Lakeman de hoogste score in Donkey Kong.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation Plus Essential-games van april nu te claimen
Nieuws

PlayStation Plus Essential-games van april nu te claimen

Met Robocop: Rogue City, The Texas Chain Saw Massacre en meer

Mensen kunnen vanaf vandaag de PlayStation Plus Essential-games van april claimen.

Zoals vorige week werd bekendgemaakt, gaat het om drie spellen, waaronder Robocop: Rogue City. Die game verscheen oorspronkelijk in het najaar van 2023 en werd goed ontvangen door critici en fans. In de first-person game moeten spelers als de robotagent de straten van Old Detroit misdaadvrij houden. De game is alleen op PlayStation 5 speelbaar.

De andere games die nu geclaimd kunnen worden zijn The Texas Chain Saw Massacre (PS5 en PS4) en Digimon Story: Cyber Sleuth - Hacker's Memory (voor PS4, maar ook op PS5 speelbaar). Alle drie de games kunnen tot 5 mei door alle PlayStation Plus-leden geclaimd worden. Hieronder zijn meer beelden van alle drie de games te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!