Fifa 21 op PS5 en Xbox Series X en S is vooral makkelijk scoren
Reviews

Fifa 21 op PS5 en Xbox Series X en S is vooral makkelijk scoren

Fifa 21 was al speelbaar op de PlayStation 5 en Xbox Series X/S via backward compatibility, maar de ‘echte’ next-gen versie van Fifa 21 liet nog even op zich wachten. Inmiddels is de next-gen editie ook te koop (of als gratis upgrade beschikbaar als je Fifa 21 al had aangeschaft). Het is alleen de vraag waarom deze release überhaupt op zich heeft laten wachten.

Om meteen met de deur in huis te vallen: op gebied van gameplay is er niet of nauwelijks iets veranderd. Misschien dat de animaties nog net wat sneller berekend worden, en dus vloeiender ogen, maar dat liep eigenlijk op de vorige generatie consoles al gesmeerd. Keepers maakten op de PS5 een paar keer een onwaarschijnlijk mooie redding zoals we maar zelden zien, maar gingen nog veel vaker oliedom de fout in - zoals we gewend zijn.

De bal rolt nog weleens door een voet tijdens een schot en bij een tackle buigt een been dikwijls in een onnatuurlijke houding, alleen maar zodat de speler een bepaalde animatie af kan maken. Tot slot hebben snelle spelers nog altijd een enorm voordeel en vallen er gemiddeld per wedstrijd bijna net zoveel doelpunten als tijdens VVV – Ajax. Kortom: alle kritiek die we al hadden op Fifa 21 blijft fier overeind.

©GMRimport

Bloed, zweet en tranen

De vernieuwingen die er wél zijn, zijn dan ook relatief makkelijke punten om op te scoren. Zo ziet Fifa 21 er op de PS5 en Xbox Series X en S net wat mooier uit. De resolutie en framerate zijn hetzelfde als op een PS4 Pro of Xbox One X, maar tijdens herhalingen en rustmomenten is goed te zien dat spelers wat echter lijken. Vooral hun huid lijkt meer op echte huid. Na een uur spelen hebben sommige spelers een flinke rode kop van de inspanning en rolt er zichtbaar zweet over hun voorhoofden. Vergis je niet, negentig procent van alle spelers in de Eredivisie oogt nog steeds generiek, maar zelfs die spelers lijken nu meer op echte mensen – alleen niet op de echte spelers.

Het geluid in Fifa 21 op de next-gen consoles is wat voller en meer gedefinieerd, al moet je ook daarbij zoeken naar momenten dat het echt een verschil maakt. Wie op de PlayStation 5 met 3D audio speelt én zijn of haar oren goed spits, hoort bijvoorbeeld dat gejuich van het uitpubliek ook echt uit het uitvak komt. Maar probeer daar maar eens oor voor te hebben in het heetst van de strijd.

©GMRimport

©GMRimport

PS4 (links) vergeleken met PS5 (rechts)

Spelers juichen overigens ook uitbundiger. Zeker een late, beslissende goal wordt nu écht gevierd. De keeper, de coach, de wisselspelers; iedereen feest mee. Wie veel online speelt, zal daar echter weinig van mee krijgen. Bovendien vallen er in Fifa altijd zo exorbitant veel doelpunten, dat de magie van juichen snel verloren gaat.

Opvallender en zinvoller is de nieuwe ‘GameCam’, een cameraperspectief dat we al eerder bij PES zagen. Het schuine camerastandpunt heeft meer weg van een echte televisie-uitzending, en er wordt meer dynamisch in- en uitgezoomd dan bij de vertrouwde ‘broadcast’-camerastandpunten. Daar zitten een voordeel en een nadeel aan. Het voordeel is dat je echt meer van het veld ziet, en dus meer overzicht hebt. Het nadeel is dat je iets minder details ziet, wat soms onhandig is als je heel nauwkeurig wil dribbelen. Overigens zie je met de GameCam ook meer van de tribunes, waar wat meer gebeurt dan op de vorige generatie spelcomputers. Er wordt aan het begin van wedstrijden soms zelfs gebruikgemaakt van rookmachines en fakkels.

©GMRimport

Trillende handjes

Tot slot heb je op de PlayStation 5 profijt van de DualSense-controller. Of ja, is profijt wel het juiste woord? Trillingen moeten realistischer zijn en bij iedere pass of schot voel je inderdaad een tikje. Daarbuiten is het moeilijk te ontwaarden wat de trillingen precies moeten betekenen. Het leidt daardoor eigenlijk vooral af, vooral omdat de DualSense-controller door de overdosis aan kleine vibraties ook hoorbaar gaat tikken.

De adaptieve triggers worden gebruikt om vermoeidheid voelbaar te maken. Zodra een speler moe begint te worden, voel je weerstand in de triggers. Dit is een duidelijker signaal dan het driehoekje boven de hoofden van de spelers, maar het werkt nog niet helemaal optimaal. Als je bijvoorbeeld overschakelt naar een andere speler en de trigger nog ingedrukt hebt, voel je ‘m onwennig losschieten of juist plots weerstand geven. Het idee is leuk en we juichen toe dat EA met zo’n nieuwe functie experimenteert, maar dat is ook echt wat het op dit moment is: een experimentje.

Na een uur spelen hebben sommige spelers een flinke rode kop van de inspanning en rolt er zichtbaar zweet over hun voorhoofden.

-

Conclusie

Eigenlijk is Fifa 21 op de PS5 en Xbox Series X en S dus nóg meer in strijd met zichzelf. De kloof wordt met de vernieuwingen alleen maar groter: het publiek, de juichmomenten en zelfs de trillingen in de controller moeten een authentiek en realistisch gevoel geven, maar de gameplay blijft extreem arcade. De next-gen versie is een gemakkelijker upgrade waarbij EA het laaghangede fruit plukt. Het is duidelijk nog geen echte nieuwe stap voor de serie – al is het misschien ook wel onredelijk om dat uitgerekend in 2020 te verwachten.

Fifa 21 is nu verkrijgbaar voor PlayStation 5 en Xbox Series X/S. Voor deze update werd de game gespeeld op de PlayStation 5.

Lees meer reviews:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Post-nucleaire survivalgame Atomfall komt op 27 maart uit
Nieuws

Post-nucleaire survivalgame Atomfall komt op 27 maart uit

Komt naar pc, PlayStation, Xbox en Game Pass

Atomfall, de wat van Fallout weghebbende survival-actiegame van Rebellion, heeft een releasedatum gekregen. De game verschijnt op 27 maart 2025.

Het was al bekend dat de game ergens in maart volgend jaar zou verschijnen, maar nu is er dus een precieze releasedatum bekend. Reserveringen zijn nu beschikbaar - niet alleen voor een standaard editie, maar ook een Deluxe-versie die alleen digitaal verkrijgbaar is. Daarin zit ook de dlc Enhanced Supply Bundle, toekomstige toegang tot een verhalende uitbreiding en drie dagen eerder toegang tot de game.

Atomfall speelt zich vijf jaar na een nuclaire ramp in Noord-Engeland af. Hoewel het om een fictioneel verhaal gaat, is de game geïnspireerd door een echte nucleaire ramp die in 1957 in Noord-Engeland voorkwam. Toen brak er brand uit in een plutoniumfabriek. In de game zijn de gevolgen logischerwijs nog erger, en wordt er vijf jaar na een nucleaire ramp gekeken hoe de wereld er aan toe is.

De survival-actiegame richt zich op singleplayergameplay. Spelers verkennen een post-nucleaire omgeving en moeten craften, handelen en materialen zoeken terwijl ze vechten om te overleven. De wereld is namelijk gevuld met gemuteerde wezens, cults en gevaarlijke facties.

Atomfall komt naar PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc. Ook komt de game op release op Game Pass te staan. Een nieuwe trailer valt hieronder te bekijken. De game wordt zoals gezegd ontwikkeld door de Britse studio Rebellion, bekend van de Sniper Elite-serie.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nuketown-map in Call of Duty: Black Ops 6 heeft opvallende easter egg
Nieuws

Nuketown-map in Call of Duty: Black Ops 6 heeft opvallende easter egg

Je hebt de poppen aan het dansen

Met de komst van het eerste seizoen van Call of Duty: Black Ops 6 afgelopen donderdag is ook een unieke easter egg aan de multiplayermap Nuketown toegevoegd.

Nuketown is een map die al sinds de eerste Black Ops aan de subreeks is toegevoegd. Normaliter bevat elke versie van de populaire map wel een zogeheten 'easter egg' - een grappig geheim voor oplettende spelers. Dat was bij de Black Ops 6-versie van Nuketown niet het geval, tot de komst van het eerste seizoen.

Wanneer spelers op een snel tempo alle hoofden van de etalagepoppen op de map er af schieten, verschijnt er een bericht op het scherm waarin wordt gemeld dat men een signaal kwijt is. Daarna volgt er een korte montage met beelden van Nuketown. Zodra deze is afgelopen kunnen spelers weer rondlopen op de map, maar dan een versie die zo uit een comedyserie uit de jaren negentig lijkt te zijn gekomen. Overal verspreid op de map staan etalagepoppen met camera's en sommigen komen zelfs tot leven en zitten spelers achterna. In onderstaande video is te zien hoe een speler dit voor het eerst ervaart.

Afgelopen donderdagavond is het eerste seizoen van Black Ops 6 en Warzone begonnen. Er zijn nieuwe multiplayermaps, modi, skins en nog veel meer toegevoegd. Zoals gebruikelijk is er ook een betaalde battle pass beschikbaar. Hier is meer informatie over de inhoud van het nieuwe seizoen te vinden, en Activision heeft hier de complete patch notes gepubliceerd.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!