Fifa 21 op PS5 en Xbox Series X en S is vooral makkelijk scoren
Reviews

Fifa 21 op PS5 en Xbox Series X en S is vooral makkelijk scoren

Fifa 21 was al speelbaar op de PlayStation 5 en Xbox Series X/S via backward compatibility, maar de ‘echte’ next-gen versie van Fifa 21 liet nog even op zich wachten. Inmiddels is de next-gen editie ook te koop (of als gratis upgrade beschikbaar als je Fifa 21 al had aangeschaft). Het is alleen de vraag waarom deze release überhaupt op zich heeft laten wachten.

Om meteen met de deur in huis te vallen: op gebied van gameplay is er niet of nauwelijks iets veranderd. Misschien dat de animaties nog net wat sneller berekend worden, en dus vloeiender ogen, maar dat liep eigenlijk op de vorige generatie consoles al gesmeerd. Keepers maakten op de PS5 een paar keer een onwaarschijnlijk mooie redding zoals we maar zelden zien, maar gingen nog veel vaker oliedom de fout in - zoals we gewend zijn.

De bal rolt nog weleens door een voet tijdens een schot en bij een tackle buigt een been dikwijls in een onnatuurlijke houding, alleen maar zodat de speler een bepaalde animatie af kan maken. Tot slot hebben snelle spelers nog altijd een enorm voordeel en vallen er gemiddeld per wedstrijd bijna net zoveel doelpunten als tijdens VVV – Ajax. Kortom: alle kritiek die we al hadden op Fifa 21 blijft fier overeind.

©GMRimport

Bloed, zweet en tranen

De vernieuwingen die er wél zijn, zijn dan ook relatief makkelijke punten om op te scoren. Zo ziet Fifa 21 er op de PS5 en Xbox Series X en S net wat mooier uit. De resolutie en framerate zijn hetzelfde als op een PS4 Pro of Xbox One X, maar tijdens herhalingen en rustmomenten is goed te zien dat spelers wat echter lijken. Vooral hun huid lijkt meer op echte huid. Na een uur spelen hebben sommige spelers een flinke rode kop van de inspanning en rolt er zichtbaar zweet over hun voorhoofden. Vergis je niet, negentig procent van alle spelers in de Eredivisie oogt nog steeds generiek, maar zelfs die spelers lijken nu meer op echte mensen – alleen niet op de echte spelers.

Het geluid in Fifa 21 op de next-gen consoles is wat voller en meer gedefinieerd, al moet je ook daarbij zoeken naar momenten dat het echt een verschil maakt. Wie op de PlayStation 5 met 3D audio speelt én zijn of haar oren goed spits, hoort bijvoorbeeld dat gejuich van het uitpubliek ook echt uit het uitvak komt. Maar probeer daar maar eens oor voor te hebben in het heetst van de strijd.

©GMRimport

©GMRimport

PS4 (links) vergeleken met PS5 (rechts)

Spelers juichen overigens ook uitbundiger. Zeker een late, beslissende goal wordt nu écht gevierd. De keeper, de coach, de wisselspelers; iedereen feest mee. Wie veel online speelt, zal daar echter weinig van mee krijgen. Bovendien vallen er in Fifa altijd zo exorbitant veel doelpunten, dat de magie van juichen snel verloren gaat.

Opvallender en zinvoller is de nieuwe ‘GameCam’, een cameraperspectief dat we al eerder bij PES zagen. Het schuine camerastandpunt heeft meer weg van een echte televisie-uitzending, en er wordt meer dynamisch in- en uitgezoomd dan bij de vertrouwde ‘broadcast’-camerastandpunten. Daar zitten een voordeel en een nadeel aan. Het voordeel is dat je echt meer van het veld ziet, en dus meer overzicht hebt. Het nadeel is dat je iets minder details ziet, wat soms onhandig is als je heel nauwkeurig wil dribbelen. Overigens zie je met de GameCam ook meer van de tribunes, waar wat meer gebeurt dan op de vorige generatie spelcomputers. Er wordt aan het begin van wedstrijden soms zelfs gebruikgemaakt van rookmachines en fakkels.

©GMRimport

Trillende handjes

Tot slot heb je op de PlayStation 5 profijt van de DualSense-controller. Of ja, is profijt wel het juiste woord? Trillingen moeten realistischer zijn en bij iedere pass of schot voel je inderdaad een tikje. Daarbuiten is het moeilijk te ontwaarden wat de trillingen precies moeten betekenen. Het leidt daardoor eigenlijk vooral af, vooral omdat de DualSense-controller door de overdosis aan kleine vibraties ook hoorbaar gaat tikken.

De adaptieve triggers worden gebruikt om vermoeidheid voelbaar te maken. Zodra een speler moe begint te worden, voel je weerstand in de triggers. Dit is een duidelijker signaal dan het driehoekje boven de hoofden van de spelers, maar het werkt nog niet helemaal optimaal. Als je bijvoorbeeld overschakelt naar een andere speler en de trigger nog ingedrukt hebt, voel je ‘m onwennig losschieten of juist plots weerstand geven. Het idee is leuk en we juichen toe dat EA met zo’n nieuwe functie experimenteert, maar dat is ook echt wat het op dit moment is: een experimentje.

Na een uur spelen hebben sommige spelers een flinke rode kop van de inspanning en rolt er zichtbaar zweet over hun voorhoofden.

-

Conclusie

Eigenlijk is Fifa 21 op de PS5 en Xbox Series X en S dus nóg meer in strijd met zichzelf. De kloof wordt met de vernieuwingen alleen maar groter: het publiek, de juichmomenten en zelfs de trillingen in de controller moeten een authentiek en realistisch gevoel geven, maar de gameplay blijft extreem arcade. De next-gen versie is een gemakkelijker upgrade waarbij EA het laaghangede fruit plukt. Het is duidelijk nog geen echte nieuwe stap voor de serie – al is het misschien ook wel onredelijk om dat uitgerekend in 2020 te verwachten.

Fifa 21 is nu verkrijgbaar voor PlayStation 5 en Xbox Series X/S. Voor deze update werd de game gespeeld op de PlayStation 5.

Lees meer reviews:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wukong Sun: Black Legend op Switch eShop gespot
Nieuws

Wukong Sun: Black Legend op Switch eShop gespot

Game lijkt qua naam en artwork erg op Black Myth: Wukong

Een game genaamd Wukong Sun: Black Legend staat sinds kort op de Nintendo Switch eShop. De naam lijkt erg op de naam van het eerder dit jaar uitgekomen spel Black Myth: Wukong.

Hoewel Wukong Sun: Black Legend aan de screenshots te zien een 2D-actiegame is en het eerder dit jaar verschenen Black Myth: Wukong een driedimensionale game, lijken de namen erg op elkaar. Daarbij heeft ook de artwork van Wukong Sun veel weg van de Black Myth-artwork.

Het lijkt er dan ook op dat op 26 december te verschijnen Switch-spel van een bedrijf genaamd Global Game Studio expres nietsvermoedende consumenten wil laten denken dat het om Black Myth: Wukong gaat, een spel dat op veel plekken genomineerd was voor een game van het jaar-award.

Op internet begint het bestaan van Wukong Sun: Black Legend - en vooral de gelijkenissen met Black Myth - tractie te krijgen. Nintendo of Black Myth-ontwikkelaar Game Science hebben nog niet gereageerd op de situatie.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wederom een Bungie-afdeling samengevoegd met PlayStation Studios
Nieuws

Wederom een Bungie-afdeling samengevoegd met PlayStation Studios

Het gaat ditmaal om het Strategic Partnerships-team

In navolging van Bungie Creative Studios is nu ook Bungie's Strategic Partnerships-afdeling samengevoegd met PlayStation.

Toen eerder dit jaar een ontslagronde bij Destiny- en Marathon-ontwikkelaar Bungie werd aangekondigd, was al bekend dat een gedeelte van Bungie's werknemers bij PlayStation zelf aan de slag zou gaan. In totaal zou het om 12 procent van alle Bungie-werknemers gaan. In oktober werd Bungie Creative Studios al samengevoegd met PlayStation.

Inmiddels lijkt nu nog een afdeling van Bungie de overstap naar PlayStation gemaakt te hebben. Het gaat ditmaal om het Strategic Partnerships-team, dat wordt geïntegreerd met PlayStations Franchise Development and Portfolio Strategy-team.

Het nieuws werd op LinkedIn gedeeld door Joss Price, die sinds 2021 aan het hoofd staat van het team. "Na drie geweldige jaren bij Bungie gaat mijn team over naar het moederschip van PlayStation. Voor mij persoonlijk is het echt een droom om PlayStations wereldwijde portfolio aan gametitels te transformeren naar entertainmentfranchises."

Bungie zelf richt zich volledig op de Destiny-franchise en het eerder aangekondigde Marathon. Ook wordt een nieuwe sciencefictiongame die eerst in ontwikkeling was bij Bungie nu intern bij PlayStation Studios gemaakt. Voormalige Treyarch-mede-eigenaar Jason Blundell zou aan het hoofd staan van die studio.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!