Fifa 21 belooft slimmer en contextgevoeliger te worden
Nieuws

Fifa 21 belooft slimmer en contextgevoeliger te worden

Terwijl de Eredivisie vroegtijdig werd afgebroken en de Champions League nog altijd uitgespeeld moet worden, wordt één voetbaltraditie in ieder geval gewoon in ere gehouden. Onlangs presenteerde EA Fifa 21 aan de pers en konden we daarna ook zelf virtueel een balletje trappen. Hoog tijd dus om te checken wat Fifa 21 allemaal voor ons in petto heeft.

Laten we eerst de olifant in de kamer maar benoemen: in Fifa 21 is niets te merken van de coronacrisis. Hoewel competities wereldwijd werden stilgelegd, stadions nog altijd leeg zijn en op de bank iedereen met een mondkapje zit, is er aan Fifa niks veranderd. De virtuele stadions zitten mudjevol, spelers duiken het publiek in na een doelpunt en we tellen naar boven afgerond nul mondkapjes.

Fifa 21 doet daarmee weliswaar denken aan betere tijden, maar het voelt ook ongepast om volledig aan deze mondiale situatie voorbij te gaan. Als we vragen hoe dat zit, legt Lead Gameplay Producer Sam Rivera uit dat EA authenticiteit nastreeft, en voetbal wil laten zien zoals het bedoeld is. Dat is klaarblijkelijk dus wat anders dan de realiteit weergeeft. Dat is zeker niet erg, maar wel opvallend. Nog onbekend is of nieuwe spelregels die noodgedwongen geïntroduceerd zijn, zoals vijf keer mogen wisselen, wel hun weg naar Fifa 21 vinden.

©GMRimport

Contextgevoelig gedrag

Alle coronaperikelen terzijde, heeft EA wel een hele rits aan kleinere aanpassingen gedaan om ervoor te zorgen dat spelers zich realistischer gedragen. Zo kun je op ieder moment met een knop overschakelen naar Agile Dribbling, om korter en nauwkeuriger te dribbelen, iets dat we vorig jaar al zagen bij concurrent PES 2020. Verder zijn passes logischer en contextgevoeliger. Een speler geeft bijvoorbeeld eerder een effect aan een lange pass om ‘m zo precies tussen twee verdedigers te mikken. Dat moet leiden tot minder gesteun, geklaag en gevleugelde uitspraken als “neehee, dat bedoelde ik natuurlijk niet”.

Ook Positioning Personality moet hieraan bijdragen. De individuele kwaliteit van spelers komt beter tot uiting in de manier waarop zij positie kiezen. Van een wereldverdediger als Virgil van Dijk mag je verwachten dat hij altijd op de juiste plek staat om schoten te blokkeren of een kopduel aan te gaan, terwijl we iemand als Joël Veltman nog weleens betichten van, nou ja, een ‘Veltmannetje’. Slimme spitsen hangen in Fifa 21 op hun beurt eerder even terug om zichzelf zo vrij aanspeelbaar te maken.

Er zit een dunne lijn tussen iets realistischer maken of iets makkelijker maken, maar in de eerste potjes lijkt EA dit goed in de smiezen te hebben. Passes voelen allerminst gestuurd of geholpen, en letterlijk de eerste goal die we tegen de touwen jagen valt uit een situatie waarbij een spits slim terugloopt. Medespelers maken zich dus een stukje nuttiger.

Er zit een dunne lijn tussen iets realistischer maken of iets makkelijker maken, maar in de eerste potjes lijkt EA dit goed in de smiezen te hebben.

-

Creatievere loopacties

Omdat je nou eenmaal niet altijd wil vertrouwen op het gogme van je computergestuurde medespelers, (her)introduceert EA ook een systeem om spelers zonder bal te besturen. Dat was zeventien (!) delen terug al eens een grote nieuwe feature van Fifa, maar bleek in de praktijk toch minder functioneel. Dat moet dit jaar anders zijn, beweert Rivera. Met de rechterstick kun je een speler na een pass gelijk een bepaalde richting op sturen, maar het is ook mogelijk om de controle over een speler te houden nadat je af hebt gespeeld, of zelfs helemaal over te schakelen naar een andere speler.

©GMRimport

Dat klinkt misschien ingewikkeld - en dat is het ook. In de praktijk is het verdraaid moeilijk om je aandacht in het heetst van de strijd over twee spelers te verdelen. Zeker volledig wisselen naar een andere speler bleek maar incidenteel functioneel, omdat de kans groot is dat het spel eerst overschakelt naar een speler die je helemaal niet op het oog had. Dan verspil je een waardevolle seconde of twee en is je kans allang verkeken. De potentie is er zeker, maar tijd moet uitwijzen of je met meer oefening ook zinvoller gebruik kan maken van deze nieuwe functionaliteit.

Andere vernieuwingen hebben in ieder geval nog wat werk nodig. Zo moet de Competitor Mode een extra uitdagende variant zijn bovenop de hoogste moeilijkheidsgraad. De speelstijl van de computergestuurde tegenstander zou gebaseerd zijn op die van ’s werelds beste Fifa-spelers, maar in de praktijk gebruikt de tegenstander op de meest ongepaste momenten stompzinnige trucjes, waardoor de AI eenvoudig aan gort te spelen is.

Watch on YouTube

Spel terugspoelen en grabbelende keepers

Een ietwat verstopte nieuwe feature is de mogelijkheid om tijdens een replay het spel te hervatten op een gewenst moment. Domme rode kaart gepakt, of een 100% kans gemist? Spoel terug in de replay, druk op een knop en het spel gaat daar gewoon weer verder alsof er niets gebeurd is. Opvallend genoeg noemde EA deze feature helemaal niet in de perspresentatie en wellicht is te begrijpen waarom: het is momenteel nog héél erg instabiel.

Het spel wordt bijvoorbeeld op net het verkeerde moment hervat, of het momentum van de bal klopt niet meer. Ook kregen we een keer in plaats van een corner een doeltrap aan de hele andere kant van het veld. Tot overmaat crashte het spel meermaals. Toch zou dit een hele interessante functionaliteit kunnen zijn voor wie graag tegen de AI speelt, dus het is te hopen dat EA er nog wat van weet te maken.

Maar als we dan echt een wens mogen doen, dan is het dat het gedrag van keepers eindelijk eens wordt aangepakt. Op dat vlak is namelijk vooralsnog geen enkele progressie geboekt. Het resulteert in veel goedkope reboundgoaltjes omdat zelfs ’s werelds beste doelmannen gewoonweg slecht wegwerken, of het vertikken een bal klemvast te pakken als ze voor een speler gaan liggen. Je kan nog zo mooi dribbelen, of handmatig iemand vrij laten lopen en wat nog meer, maar als wedstrijden vervolgens worden beslist door een grabbelende keeper is het snel gedaan met de pret.

Belangrijk om in het achterhoofd te houden is dat alles wat we nu gezien hebben, van toepassing is op de versie voor de huidige generatie consoles. EA onthult Fifa 21 voor de PlayStation 5 en Xbox Series X op een later tijdstip. Je hoeft gelukkig geen keuze te maken: een PlayStation 4- of Xbox One-exemplaar geeft je ook toegang tot de PS5- of Series X-versie, en je behoudt dan progressie in FUT en Volta. Mocht je van plan zijn een PS5 All Digital aan te schaffen, moet je Fifa 21 wel digitaal bezitten. Maar ja, dat bespaart je dan tenminste wel die foeilelijke cover.

Fifa 21 is vanaf 9 oktober verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc. De releasedatum voor PlayStation 5 en Xbox Series X is nog onbekend

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error