Far Cry New Dawn voelt tegelijk bekend en nieuw aan
Nieuws

Far Cry New Dawn voelt tegelijk bekend en nieuw aan

Amper een jaar na Far Cry 5 staat de volgende game in de franchise alweer op stapel. Hoe Ubisoft dat zo snel voor elkaar heeft gekregen? Nou, op momenten voelt Far Cry New Dawn aan als een uit de kluiten gewassen uitbreiding op Far Cry 5. Maar dan voornamelijk in positieve zin.

Mocht je Far Cry 5 niet hebben uitgespeeld, dan volgt na deze zin een gigantische spoiler over het einde van die game. Daarin blijken de slechteriken onder leiding van Joseph Seed namelijk gelijk te krijgen en wordt de VS gebombardeerd met nucleaire wapens. Zeventien jaar later krabbelt de bevolking langzaam maar zeker weer op, aangezien het aardoppervlak weer leefbaar is geworden. Een groep overlevenden bouwt een nieuwe samenleving op in Hope County – inderdaad, de locatie die we nog kennen uit Far Cry 5. Deze veilige haven, genaamd Prosperity, staat echter onder druk door de komst van een nieuwe groep criminelen: de Highwaymen, onder leiding van de tweelingzussen Lou en Mickey.

©GMRimport

Als speler sluit je je aan bij de vredelievende overlevenden en help je ze bij het opbouwen en verdedigen van Prosperity. In eerste instantie lijkt New Dawn vooral een voortzetting van Far Cry 5. Alle bekende elementen zijn er: van de erg leuke treasure hunts waarmee je ervaringspunten verdient om aan perks uit te geven, tot de basissen van de Highwaymen die je sluipende of guns blazing kunt overnemen. De game speelt ook precies hetzelfde, dat wil zeggen: soepele schietactie, afgewisseld met snelle takedowns, waarbij je missies van verschillende personages afwerkt. Zelfs de spelwereld is herkenbaar, want het gaat om een gedeelte van de map uit Far Cry 5. Niet eens de complete map dus.

Toch is de omgeving flink op de schop gegaan. Tijdens de zeventien jaren na de nucleaire aanval hebben mensen weinig invloed op hun omgeving kunnen uitoefenen, waardoor de natuur is opgekrabbeld en grote delen van Hope County heeft overgenomen. Overal staan ruïnes en autowrakken die half uit de grond steken. Allerlei dieren lopen vrij rond en heel het landschap lijkt in bloei te staan. De spelwereld puilt dan ook uit van de kleuren, waarbij vooral roze en paars dominant zijn. Het geeft Far Cry New Dawn in ieder geval een uniek uiterlijk ten opzichte van Far Cry 5, ondanks dat het om een gedeelte van dezelfde spelwereld gaat.

Vijanden met een hoger niveau vergen soms zeer veel kogels, al krijg je ze met een beter wapen gemakkelijk klein.

-

Rpg light

Hope County is niet het enige bekende element dat Ubisoft in New Dawn van een nieuwe twist voorziet. Het spel wordt nu een ‘rpg light’ genoemd, en dat uit zich onder andere in verschillende niveaus voor de wapens. Door allerlei materialen te verzamelen en deze in te leveren in Prosperity, kun je deze wapens upgraden, wat ook broodnodig is. Vijanden hebben nu namelijk een levensbalk en wanneer deze levensbalk niet uit één, maar uit twee of drie delen bestaat, gaan ze een stuk minder gemakkelijk neer, vooral met zwakkere wapens. De game straft je niet zo genadeloos af als in de huidige Assassin’s Creed-games wanneer je het tegen een vijand van boven je niveau opneemt, maar het verschil in levels is duidelijk merkbaar. Vijanden met een hoger niveau vergen soms zeer veel kogels, al krijg je ze met een beter wapen gemakkelijk klein.

Overigens willen we een van de nieuwe wapens, de Saw Launcher, niet onbenoemd laten. Dit wapen vuurt cirkelzagen af. Hoewel dat goorder klinkt dan dat het in de praktijk in beeld wordt gebracht, speelt het wapen heerlijk weg en biedt het een handige manier om met één welgemikt schot een vijand een kopje kleiner te maken. Logischerwijs is ook deze Sawlauncher volledig te upgraden.

Ook de vijandelijke basissen hebben een nieuw element. Prosperity heeft ethanol nodig om uit te breiden (iets dat je overigens zelf mag doen, waardoor je je thuisbasis langzaam maar zeker steeds completer ziet worden en er meer opties beschikbaar komen). Die ethanol verkrijg je door de vijandelijke basissen over te nemen. Heb je er een overgenomen, dan kun je de basis in kwestie nog een paar keer ‘clearen’. Er komen dan meer en sterkere vijanden voor in de plek, en bij een overwinning ontvang je nog meer ethanol. Het is een slimme manier om de game langer speelbaar te houden en voor ervaren spelers meer uitdaging te bieden, en het past prima bij het rpg light-sfeertje waarmee de game doordrenkt is. Je doet het immers allemaal om nog meer materialen te verzamelen en je kamp uit te breiden.

Het partnersysteem, oftewel de ‘guns for hire’, is daarentegen helemaal hetzelfde gebleven. Je kunt gedurende het spel diverse mensen en dieren redden die zich vervolgens bij je aansluiten en die je naar gelieve op het slagveld kunt oproepen. De iconische Boomer keert helaas niet terug, maar de twee nieuwe dieren mogen er ook zijn. Zo is daar Timber, een schattige hond die toch behoorlijk gewelddadig uit de hoek kan komen, en Horatio, een everzwijn. Gedurende de demo wisten we Timber en een aantal van zijn metgezellen te redden uit een gebouw van de Highwaymen, waar er tests op deze arme dieren werden gedaan. Natuurlijk kun je ook de gehele game weer met een andere speler doorlopen in co-op.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Reisjes buiten de game

Het meest unieke en nieuwste element van Far Cry New Dawn, dat ook meteen de meeste indruk op ons heeft gemaakt, zijn de Expeditions. Door piloot Roger uit gevangenschap te redden en hem van ethanol te voorzien, speel je een helikopter vrij waarmee je gebieden buiten de reguliere map kunt bezoeken om daar materialen te verzamelen. Denk aan een zwaarbewaakt schip in een haven en een verlaten pretpark.

Deze compleet losstaande, afgesloten gebieden (vergelijk het qua oppervlakte met een forse multiplayermap uit een willekeurige andere shooter) bevatten een flinke zak supplies van de vijand. Een paarse rookwalm geeft de locatie van deze rugzak aan, en weet je die zonder kleerscheuren te bereiken, dan moet je hem oppakken en zo snel mogelijk terug in de helikopter zien te komen. Deze rugzakken hebben echter ook gps-trackers, dus zodra je ze oppakt zit er een heel peloton vijanden je op de hielen. Het is dan vluchten geblazen en wachten tot de helikopter met Roger landt, terwijl je golven aan vijanden op een afstandje moet houden. Deze losstaande missies zorgen voor meer variatie – niet in de laatste plaats omdat je Hope County verlaat – en zitten ook boordevol actie. We staan dan ook te popelen om te zien wat voor verrassende Expeditions de game verder nog in petto heeft.

Far Cry New Dawn is alles bij elkaar genomen dus een vervolg op Far Cry 5, maar eigenlijk ook weer niet. Je hoeft Far Cry 5 niet gespeeld te hebben om New Dawn te begrijpen of ervan te genieten. Dat het in feite om een gedeelte van de map uit FC5 gaat, voelt ergens een beetje goedkoop aan, maar in de praktijk heb je hier nauwelijks erg in. Ondergetekende heeft tientallen uren in FC5 zitten en stoort zich er in ieder geval niet aan. De omgevingen zijn dusdanig veranderd dat je alleen herkenningspunten opmerkt. Toch weten we nog niet zeker hoeveel content Far Cry New Dawn precies biedt in verband met de kleinere map – daar moeten we de volledige game toch echt voor spelen. Een adviesprijs van 44,99 euro bij release is in ieder geval al een fijne tegemoetkoming. Maar ook zonder dat bedrag in het achterhoofd hebben we zin om de nieuwe versie van Hope County, met al het geweld en de prachtige natuur die daarmee gepaard gaat, te verkennen.

Far Cry New Dawn is vanaf 15 februari verkrijgbaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Meer previews:

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit
Nieuws

Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit

Game komt op 14 februari 2025 uit

Assassin's Creed Shadows bevat nieuwe stealth-mechanismen om het rondsluipen in de game nog tactischer te maken.

Ubisoft heeft de aanpassingen ten opzichte van vorige Assassin's Creed-delen in een nieuwe blogpost uiteengezet. Zo zijn er tijdens het sluipen acties in verschillende kleuren boven vijanden te zien, waarmee wordt aangegeven of vijanden in één keer uitgeschakeld kunnen worden, of er alleen schade wordt gedaan of dat vijanden helemaal niet via stealth uitgeschakeld kunnen worden.

Het loont dan ook de moeite om ervaringspunten in perks te stoppen waarmee bijvoorbeeld de schade die met sluipaanvallen wordt uitgedeeld te verhogen. Verder kan men de mogelijkheid ontgrendelen om dubbele sluipmoorden achter elkaar te plegen en bijvoorbeeld rookbommen te gebruiken.

Daarbij kan de positie waar spelers zich in bevinden ook het verschil maken: sommige vijanden kunnen bijvoorbeeld een aanval vanaf de grond overleven, maar niet vanuit de lucht. Er is ook een menuoptie om dit systeem toegankelijker te maken, waardoor alle vijanden wel met één stealthaanval gedood kunnen worden.

Een ander verschil met voorgaande games is dat spelers geen vogel tot hun beschikking hebben om het gebied om hen heen uit te kammen. In plaats daarvan hebben zowel Naoe en Yasuke - de twee hoofdpersonages van de game - een 'Observe'-mechanisme waarmee vijanden en items getagd kunnen worden. Alleen Naoe heeft ook Eagle Vision waarmee bijvoorbeeld vijanden achter muren gespot kunnen worden door het geluid dat ze maken.

Zoals gebruikelijk kunnen de hoofdpersonages bukken om minder snel gespot te worden, maar door in de schaduw te schuilen worden ze nu helemaal onzichtbaar. Het loont dus om bijvoorbeeld fakkels te doven en zo duisternis te creëren. Aangezien Naoe het kleinste hoofdpersonage in de reeks tot nu toe is, kan ze ook schuilen in krappe plekken.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar
Nieuws

Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar

Op Premium, Extra en Essential

Sony biedt nu tot dertig procent korting op PlayStation Plus-abonnementen aan als onderdeel van Black Friday.

Hoewel Black Friday pas over een week plaatsvindt, zijn alle PlayStation-deals nu al beschikbaar. Gebruikers kunnen daarbij korting krijgen op jaarabonnementen PlayStation Plus. Zo kost PlayStation Plus Essential 57,59 euro (20 procent korting), PlayStation Plus Extra 94,49 euro (25 procent korting) en PlayStation Plus Premium 106,39 euro.

Deze week werd bekend dat PlayStation Portal-bezitters met PlayStation Plus Premium nu selecte games kunnen streamen via de cloud. Meer dan honderdtwintig PS5-games worden ondersteund in deze bèta van cloudstreaming, waaronder Monster Hunter Rise, Spider-Man: Miles Morales, Ghost of Tsushima en Ratchet and Clank: Rift Apart. Games kunnen tot en met 1080p en 60 frames per seconde worden gestreamd, al is daar wel een internetconnectie van 13 Mbps voor nodig.

Ook zijn hardware en verschillende games in de aanbieding bij een aantal (web)winkels. Kijk hier voor ons volledige overzicht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error