Far Cry New Dawn voelt tegelijk bekend en nieuw aan
Nieuws

Far Cry New Dawn voelt tegelijk bekend en nieuw aan

Amper een jaar na Far Cry 5 staat de volgende game in de franchise alweer op stapel. Hoe Ubisoft dat zo snel voor elkaar heeft gekregen? Nou, op momenten voelt Far Cry New Dawn aan als een uit de kluiten gewassen uitbreiding op Far Cry 5. Maar dan voornamelijk in positieve zin.

Mocht je Far Cry 5 niet hebben uitgespeeld, dan volgt na deze zin een gigantische spoiler over het einde van die game. Daarin blijken de slechteriken onder leiding van Joseph Seed namelijk gelijk te krijgen en wordt de VS gebombardeerd met nucleaire wapens. Zeventien jaar later krabbelt de bevolking langzaam maar zeker weer op, aangezien het aardoppervlak weer leefbaar is geworden. Een groep overlevenden bouwt een nieuwe samenleving op in Hope County – inderdaad, de locatie die we nog kennen uit Far Cry 5. Deze veilige haven, genaamd Prosperity, staat echter onder druk door de komst van een nieuwe groep criminelen: de Highwaymen, onder leiding van de tweelingzussen Lou en Mickey.

©GMRimport

Als speler sluit je je aan bij de vredelievende overlevenden en help je ze bij het opbouwen en verdedigen van Prosperity. In eerste instantie lijkt New Dawn vooral een voortzetting van Far Cry 5. Alle bekende elementen zijn er: van de erg leuke treasure hunts waarmee je ervaringspunten verdient om aan perks uit te geven, tot de basissen van de Highwaymen die je sluipende of guns blazing kunt overnemen. De game speelt ook precies hetzelfde, dat wil zeggen: soepele schietactie, afgewisseld met snelle takedowns, waarbij je missies van verschillende personages afwerkt. Zelfs de spelwereld is herkenbaar, want het gaat om een gedeelte van de map uit Far Cry 5. Niet eens de complete map dus.

Toch is de omgeving flink op de schop gegaan. Tijdens de zeventien jaren na de nucleaire aanval hebben mensen weinig invloed op hun omgeving kunnen uitoefenen, waardoor de natuur is opgekrabbeld en grote delen van Hope County heeft overgenomen. Overal staan ruïnes en autowrakken die half uit de grond steken. Allerlei dieren lopen vrij rond en heel het landschap lijkt in bloei te staan. De spelwereld puilt dan ook uit van de kleuren, waarbij vooral roze en paars dominant zijn. Het geeft Far Cry New Dawn in ieder geval een uniek uiterlijk ten opzichte van Far Cry 5, ondanks dat het om een gedeelte van dezelfde spelwereld gaat.

Vijanden met een hoger niveau vergen soms zeer veel kogels, al krijg je ze met een beter wapen gemakkelijk klein.

-

Rpg light

Hope County is niet het enige bekende element dat Ubisoft in New Dawn van een nieuwe twist voorziet. Het spel wordt nu een ‘rpg light’ genoemd, en dat uit zich onder andere in verschillende niveaus voor de wapens. Door allerlei materialen te verzamelen en deze in te leveren in Prosperity, kun je deze wapens upgraden, wat ook broodnodig is. Vijanden hebben nu namelijk een levensbalk en wanneer deze levensbalk niet uit één, maar uit twee of drie delen bestaat, gaan ze een stuk minder gemakkelijk neer, vooral met zwakkere wapens. De game straft je niet zo genadeloos af als in de huidige Assassin’s Creed-games wanneer je het tegen een vijand van boven je niveau opneemt, maar het verschil in levels is duidelijk merkbaar. Vijanden met een hoger niveau vergen soms zeer veel kogels, al krijg je ze met een beter wapen gemakkelijk klein.

Overigens willen we een van de nieuwe wapens, de Saw Launcher, niet onbenoemd laten. Dit wapen vuurt cirkelzagen af. Hoewel dat goorder klinkt dan dat het in de praktijk in beeld wordt gebracht, speelt het wapen heerlijk weg en biedt het een handige manier om met één welgemikt schot een vijand een kopje kleiner te maken. Logischerwijs is ook deze Sawlauncher volledig te upgraden.

Ook de vijandelijke basissen hebben een nieuw element. Prosperity heeft ethanol nodig om uit te breiden (iets dat je overigens zelf mag doen, waardoor je je thuisbasis langzaam maar zeker steeds completer ziet worden en er meer opties beschikbaar komen). Die ethanol verkrijg je door de vijandelijke basissen over te nemen. Heb je er een overgenomen, dan kun je de basis in kwestie nog een paar keer ‘clearen’. Er komen dan meer en sterkere vijanden voor in de plek, en bij een overwinning ontvang je nog meer ethanol. Het is een slimme manier om de game langer speelbaar te houden en voor ervaren spelers meer uitdaging te bieden, en het past prima bij het rpg light-sfeertje waarmee de game doordrenkt is. Je doet het immers allemaal om nog meer materialen te verzamelen en je kamp uit te breiden.

Het partnersysteem, oftewel de ‘guns for hire’, is daarentegen helemaal hetzelfde gebleven. Je kunt gedurende het spel diverse mensen en dieren redden die zich vervolgens bij je aansluiten en die je naar gelieve op het slagveld kunt oproepen. De iconische Boomer keert helaas niet terug, maar de twee nieuwe dieren mogen er ook zijn. Zo is daar Timber, een schattige hond die toch behoorlijk gewelddadig uit de hoek kan komen, en Horatio, een everzwijn. Gedurende de demo wisten we Timber en een aantal van zijn metgezellen te redden uit een gebouw van de Highwaymen, waar er tests op deze arme dieren werden gedaan. Natuurlijk kun je ook de gehele game weer met een andere speler doorlopen in co-op.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Reisjes buiten de game

Het meest unieke en nieuwste element van Far Cry New Dawn, dat ook meteen de meeste indruk op ons heeft gemaakt, zijn de Expeditions. Door piloot Roger uit gevangenschap te redden en hem van ethanol te voorzien, speel je een helikopter vrij waarmee je gebieden buiten de reguliere map kunt bezoeken om daar materialen te verzamelen. Denk aan een zwaarbewaakt schip in een haven en een verlaten pretpark.

Deze compleet losstaande, afgesloten gebieden (vergelijk het qua oppervlakte met een forse multiplayermap uit een willekeurige andere shooter) bevatten een flinke zak supplies van de vijand. Een paarse rookwalm geeft de locatie van deze rugzak aan, en weet je die zonder kleerscheuren te bereiken, dan moet je hem oppakken en zo snel mogelijk terug in de helikopter zien te komen. Deze rugzakken hebben echter ook gps-trackers, dus zodra je ze oppakt zit er een heel peloton vijanden je op de hielen. Het is dan vluchten geblazen en wachten tot de helikopter met Roger landt, terwijl je golven aan vijanden op een afstandje moet houden. Deze losstaande missies zorgen voor meer variatie – niet in de laatste plaats omdat je Hope County verlaat – en zitten ook boordevol actie. We staan dan ook te popelen om te zien wat voor verrassende Expeditions de game verder nog in petto heeft.

Far Cry New Dawn is alles bij elkaar genomen dus een vervolg op Far Cry 5, maar eigenlijk ook weer niet. Je hoeft Far Cry 5 niet gespeeld te hebben om New Dawn te begrijpen of ervan te genieten. Dat het in feite om een gedeelte van de map uit FC5 gaat, voelt ergens een beetje goedkoop aan, maar in de praktijk heb je hier nauwelijks erg in. Ondergetekende heeft tientallen uren in FC5 zitten en stoort zich er in ieder geval niet aan. De omgevingen zijn dusdanig veranderd dat je alleen herkenningspunten opmerkt. Toch weten we nog niet zeker hoeveel content Far Cry New Dawn precies biedt in verband met de kleinere map – daar moeten we de volledige game toch echt voor spelen. Een adviesprijs van 44,99 euro bij release is in ieder geval al een fijne tegemoetkoming. Maar ook zonder dat bedrag in het achterhoofd hebben we zin om de nieuwe versie van Hope County, met al het geweld en de prachtige natuur die daarmee gepaard gaat, te verkennen.

Far Cry New Dawn is vanaf 15 februari verkrijgbaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Meer previews:

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass
Nieuws

Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass

Ook Eternal Strands en Citizen Sleeper 2 worden toegevoegd

Microsoft heeft bekendgemaakt welke spellen er de rest van de maand januari en begin februari aan Xbox Game Pass worden toegevoegd.

Na een opvallend rustige eerste helft van de maand qua Game Pass-toevoegingen, hebben de tweede helft van januari en het begin van februari wat meer vlees op de botten. Zo is vandaag de wintersportgame Lonely Mountain: Snow Riders uitgekomen (via Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc, op Xbox Series-consoles, pc en cloud).

Morgen worden er ook flink wat titels toegevoegd. Zo arriveert de moba heroshooter Gigantic: Rampage Edition op Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc (voor console, pc en cloud) en wordt ook de actie-adventuregame Starbound aan Ultimate en Standard voor console en cloud toegevoegd nadat de game eerder al op Game Pass voor pc verscheen.

Morgen worden ook diverse games die eerder al voor Game Pass Ultimate en/of Game Pass voor pc beschikbaar waren aan Standard-abonnementen toegevoegd. Het gaat om Flock, Kunitsu-Gami: Path of the Goddess, Magical Delicacy, Tchia en The Case of the Golden Idol.

Op 28 januari volgt Eternal Strands, de debuutgame van de nieuwe studio van Dragon Age-regisseur Mike Laidlaw, voor Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (op console, pc en cloud). Op die dag komt het spel ook officieel uit, dus het gaat om een day one-release voor Game Pass. Dat geldt ook voor Orcs Must Die! Deathtrap, die op dezelfde tiers beschikbaar komt.

Een dag later op 29 januari wordt de adventuregame Shady Part of Me aan Ultimate, Standard en Game Pass voor pc toegevoegd (voor console, pc en cloud). Op 30 januari volgt de day one-release Sniper Elite: Resistance voor Ultimate en Game Pass voor pc. Op 31 januari arriveert Citizen Sleeper 2: Starward Vector voor Ultimate en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud), wederom een day one-release. De hekkensluiter is Far Cry New Dawn voor Ultimate, Standard en Game Pass voor pc.

De volgende spellen worden op 31 januari van Game Pass voor console, pc en cloud verwijderd:
Anuchard
Broforce Forever
Darkest Dungeon
Death’s Door
Maquette
Serious Sam: Siberian Mayhem

Meer informatie voer de hierboven genoemde toevoegingen valt op Xbox Wire te vinden.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal
Nieuws

Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal

Vrouwelijke werknemer zou door acteur en popster seksueel zijn aangevallen

Nintendo heeft besloten geen reclames meer uit te zenden op het Japanse televisiekanaal Fuji Television, nadat er een schandaal rondom de zender naar buiten is gekomen.

Fuji TV wordt er van beschuldigd onder valse voorwendselen een meeting tussen een vrouwelijke werknemer en Masahiro Nakai, een bekende acteur en voormalig lid van de boyband SMAP, te hebben opgezet.

De werknemer in kwestie zou zijn verteld dat ze Nakai op een bedrijfsetentje zou ontmoeten samen met andere aanwezigen. De meeting bleek echter een privéaangelegenheid tussen de twee te zijn, en Nakai zou vervolgens de werknemer seksueel hebben aangevallen. Nakai zou vervolgens 90 miljoen yen aan de vrouw hebben betaald om er voor te zorgen dat het niet naar buiten kwam.

Afgelopen maand lekte de situatie toch naar buiten, en Nakai heeft inmiddels via een statement aangegeven "tekortkomingen" te hebben. Fuji TV ontkent echter dat het de meeting heeft opgezet en claimt intern een onderzoek uit te voeren over de mogelijkheid dat mannelijke beroemdheden konden afspreken met vrouwelijke werknemers van het televisiestation.

Het schandaal heeft er voor gezorgd dat bedrijven hun reclames massaal terugtrekken op het televisiestation, waaronder nu dus Nintendo, zo meldt Nikkei (via Automaton). Het bedrijf maakt op dit moment promotie voor de Switch-release van Donkey Kong Country Returns HD. Het televisiekanaal vervangt de reguliere programmering tijdelijk met aankondigingen van non-profit organisaties.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!