Far Cry New Dawn is een goed geproportioneerd stukje Far Cry
Alle hoop is uit Hope County vervlogen na een nucleaire Apocalyps en jij mag het opnemen tegen een nieuwe plaag, The Highwaymen. Met herkenbare wapens, herkenbare gebieden, herkenbare gameplay-elementen en hier en daar een kleine verrassing biedt Far Cry New Dawn zeker meer van hetzelfde. Toch weet het net genoeg van Far Cry 5 af te wijken om zijn vraagprijs te verantwoorden.
De wat minder hoge verkoopprijs van Far Cry New Dawn – 45 euro in plaats van de gebruikelijke 60 euro – geeft al aan dat Ubisoft dit als een soort tussendeel ziet, maar omdat je Far Cry 5 niet gespeeld hoeft te hebben om aan New Dawn te beginnen spreken we niet van downloadbare content. New Dawn gaat vrolijk verder op de bekende voet met nogmaals een focus op het veroveren van vijandelijke basissen en het ontdekken van de ditmaal ingeperkte wereld. Daar hoort een karig verhaal bij dat fans van deel 5 met alle knipoogjes en verwijzingen naar het vorige deel wel zal bekoren, en dat is voldoende. Vond je Far Cry 5 helemaal niets, dan hoef je ook niet aan New Dawn te beginnen.
©GMRimport
Far Cry Light
Hoe je het ook wendt of keert, New Dawn is een light-versie van Far Cry 5 en dat kan voor veel spelers erg goed uitpakken. Het Hope County uit deel 5 was namelijk groot genoeg om meer dan vijftig uur in te verdwalen, maar de gameplay was niet bepaald variërend genoeg om de game tot het einde leuk te houden. Hoewel New Dawn nog altijd een riante hoeveelheid basissen heeft om te veroveren, bevat het een fractie van de Far Cry 5-map en windt de game er verder geen doekjes om, waardoor je je minder bezig hoeft te houden met randzaken om het verhaal uit te kunnen spelen.
Daarbij is er meer gameplayvariatie ten opzichte van Far Cry 5, wat van New Dawn een goede, behapbare game maakt. Je kunt zo binnen vijftien uur door de game rennen en veel van de wereld gezien hebben, maar wie álles wil zien en het leuk genoeg vindt om dezelfde basissen met steeds sterkere vijanden te lijf te gaan, gaat waarschijnlijk over de dertig uur heen.
De gameplaymechanieken ken je al, de wapens ken je ook – ditmaal met extra duct tape en een vernieuwing in de vorm van een wapen dat in het rond stuiterende zaagbladen wegschiet – en voor het verhaal geldt helaas hetzelfde. Hoewel het zeventien jaar is sinds de Apocalyps en The Higwaymen hun eigen leiders hebben die met eigentijdse problemen te maken krijgen, zijn de grote slechteriken weer enorm voorspelbaar en voegen ze bar weinig toe aan de wereld van Far Cry. De speler neemt het tegen hen op vanuit een nieuwe thuisbasis, Prosperity, dat je met een nieuwe valuta genaamd Ethanol op allerlei manieren kunt upgraden.
©GMRimport
©GMRimport
©GMRimport
Overleven is verzamelen
Het verzamelen van de juiste spullen is waar het vooral om draait in New Dawn en dat is een logisch vervolg van een nucleaire Apocalyps. Met Ethanol, dat je verkrijgt door basissen te veroveren of bepaalde vrachtwagens van de Highwaymen te stelen, kun je allerlei posten in Prosperity naar een hoger level tillen. Een upgrade voor de ziekenboeg betekent meer health voor de speler, de werkbank verbeteren stelt je in staat betere wapens te maken en een upgrade van de garage stelt je in staat betere en snellere voertuigen te maken.
Het probleem is hierbij dat het upgraden van al deze zaken helemaal niet nodig is om de game uit te spelen, en ook niet altijd evenveel toevoegt aan de gameplay om het verzamelwerk van de Ethanol te verantwoorden. Zo is een upgrade van de cartografie-afdeling – voor het vrijspelen van detailvollere kaarten – compleet overbodig, aangezien je zelf prima de wereld kunt ontdekken en leeg kunt looten. Dat Ethanol is trouwens niet erg makkelijk te krijgen, tenzij je telkens opnieuw dezelfde vijandelijke basissen verovert. Je kunt zo’n basis verslaan, daarna weer opofferen - met een Ethanol-bonus en terugkerende, sterkere vijanden tot gevolg – en het riedeltje herhalen tot je genoeg Ethanol hebt, maar wie na één keer zo’n basis wel gezien heeft zal nooit genoeg Ethanol kunnen verzamelen om alles te upgraden. Veel elementen van Far Cry New Dawn zijn berust op repetitie, maar bij de vijandelijke basissen en de Ethanol-grind voor upgrades voelt dat goedkoop aan.
De Apocalyps lijkt Hope County alleen nog maar mooier gemaakt
-
Repetitie op een expeditie
Gelukkig is niet álle repetitie in New Dawn zo vervelend. Zo is er een compleet nieuwe soort missie toegevoegd in de vorm van Expeditions, een van de verrassendste en leukste elementen van de game. Deze missies kun je overal op de map starten, waarna je opgepikt wordt door een helikopter en afreist naar een vijandelijke basis die niet op de gebruikelijke map te vinden is. Eenmaal daar is het jouw taak om de basis te infiltreren – al dan niet zonder gezien te worden - een pakketje zien te stelen en vervolgens razendsnel naar een extractiepunt te rennen met een horde aan Highwaymen in je kielzog.
De Expeditions brengen de nodige spanning met zich mee, want zodra je het pakketje oppakt activeert een GPS-signaal dat alle vijanden jouw kant op stuurt. Daarom is het zaak dat je niet alleen stilstaat bij hoe je een basis binnenkomt, maar dat je ook een soort ontsnappingsroute in je hoofd hebt. Na een stuk gerend te hebben hoef je alleen nog te wachten op de helikopter, en ondertussen de oneindige stroom aan vijanden op een afstand te houden. Daarna vlieg je de horizon tegemoet, maar kun je er altijd voor kiezen later weer terug te keren.
Wat het terugkeren bij de Expeditions wél leuk genoeg maakt, is het feit dat de locatie van het pakketje, jouw beginlocatie en de eindlocatie (met de helikopter-extractie) elke keer weer verandert en dat je dus telkens een andere route moet verzinnen. Daarbij worden de vijanden ook steeds sterker, en zijn de locaties zelf een stuk exotischer dan wat je in Hope County aantreft. Het is verrassend leuk om tussen de verhaalmissies van New Dawn en het veroveren van de saaie basissen in Hope County een bezoekje te brengen aan gevangenis Alcatraz, een gecrasht ruimtestation of een amusementspark.
©GMRimport
Een lichte rpg
New Dawn heeft enkele rpg-elementen gekregen. Zo zie je allerlei cijfertjes uit vijanden vliegen zodra je ze raakt met een wapen. Er zijn daarbij enkele moeilijkheidsgraden van vijanden, waarbij de Elite-vijanden de grootste kogelsponzen zijn. Je verdient in de game Perk Points waar je allerlei perks mee kunt kopen, en halverwege de game komen daar met behulp van de lui van New Eden enkele bovennatuurlijke krachten bij. Onder andere in de vorm van een dubbele sprong. Dat is nogal absurdistisch in verhouding met de realistische wereld van Far Cry 5, maar de realiteit wordt net als in andere Far Cry-tussendelen (zoals Blood Dragon) buitenboord gegooid en bovennatuurlijke zaken worden omarmd. Verhaaltechnisch slaat het nergens op, maar de missies met de volgers van Joseph zijn gelukkig wel beeldschoon. De Apocalyps lijkt Hope County alleen nog maar mooier gemaakt te hebben en vooral in deze missies (met bovennatuurlijke inbrenging) komt de wereld goed tot zijn recht.
Tot slot bevat New Dawn weer allerlei Guns For Hire, die je gaandeweg vrijspeelt en allemaal prima op een aparte gameplaystijl inhaken. Ook vecht je regelmatig tegen dieren, met enkele Monstrous (Elite) beesten die van steen lijken gemaakt en met één roodgloeiende zwakke plek waar je kogels of pijlen moet mikken. Ook keren de Treasure Hunts terug, ditmaal met beter geplaatste hints in de omgeving en allerlei leuke kleine puzzels die de herkenbare Far Cry-gameplay de nodige onderbreking geven. Zo biedt New Dawn meer plezier aan spelers die het veroveren van basissen maar saai vinden en kun je beter je eigen weg gaan in Hope County dan ooit tevoren.
Far Cry New Dawn is voor deze recensie gespeeld op een PlayStation 4 Pro. De game is ook verkrijgbaar voor pc en Xbox One en verschijnt op 15 februari
Laatste reviews op Gamer.nl:
Far Cry New Dawn is een game voor liefhebbers van de Far Cry-formule, maar wie Far Cry 5 te groot en repetitief vond kan zich ook uitstekend vermaken in het post-apocalyptische Hope County. Hoewel New Dawn duidelijk een tussendoortje binnen de franchise is, biedt het genoeg variatie met Expeditions, een handjevol leuke verhaalmissies en de mogelijkheid om basissen opnieuw te veroveren om een terugkeer naar Hope County te verantwoorden. Een prima geproportioneerde afleiding tot het volgende grote Far Cry-project wordt onthuld dus.
- Meer gameplayvariatie, Expeditions zijn meeslepend, dezelfde map voelt anders aan
- Saai verhaal met tergende slechteriken, weinig variatie in vijanden, herkenbare Far Cry-formule