Facebook weigert Gris-advertentie om 'seksuele' content
Een advertentie van de indiegame Gris is op Facebook geweigerd nadat het social media-bedrijf beweerde dat de betreffende advertentie seksueel suggestieve content bevat. Echter lijkt er geen enkele vorm van seksualiteit voor te komen in de advertentie.
In de advertentie is te zien hoe een standbeeld van een vrouw uiteenvalt in verschillende stukken. De advertentie bevat dan ook geen enkele vorm van naaktheid. Echter wordt dit volgens het algoritme van Facebook in een bepaalde vorm bestempeld als het bevatten van seksuele content. Uitgever Devolver Digital uitte dan ook zijn onvrede over deze opvallende weigering.
De bewegende afbeelding bij de advertentie was onderdeel van de nieuwe lanceringstrailer van de nieuwe game.
©GMRimport
In gesprek met Kotaku zegt een vertegenwoordiger van Devolver Digital dat deze weigering 'ronduit stom' is. "We zijn in beroep gegaan en er is gezegd dat op basis van de voorwaarden van Facebook de advertentie geweigerd is. In de voorwaarden staat dat er geen naaktheid wordt toegelaten op het sociale media-platform. Ten eerste, ze is een standbeeld en ten tweede, er wordt absoluut geen naaktheid getoond in de foto. Deze advertentie kan niet gezien worden als 'seksuele content.", aldus vertegenwoordiger van Devolver Digital.
Om het standpunt van de uitgever te verstevigen zocht Devolver Digital naar afbeeldingen op Facebook die, in vergelijking met de advertentie, duidelijk wel seksuele content bevat en toch toegelaten wordt op de website.
©GMRimport
Hiermee lijkt Devolver Digital aan te geven dat het algoritme van Facebook niet deugt en toe is aan verandering om te voorkomen dat andere partijen ook hiervan de dupe worden.
In onze review werd Gris onder andere geprezen om zijn originele wereld, muziek en visuele stijl.
Gris is verkrijgbaar op pc en Nintendo Switch.