F1 2020 mist de snelheid van SSD
Reviews

F1 2020 mist de snelheid van SSD

De timing van F1 2020 is waanzinnig: de jongste telg van Codemasters verschijnt daags na de chaotische seizoensopener in Oostenrijk. Maar wat heb je daaraan als je vervolgens alsnog veel moet wachten?

Laat er geen vergissing over bestaan: F1 2020 is een sterke racegame, met misschien wel de meest geraffineerde AI uit het genre. Het gevoel van snelheid is uitmuntend, de besturing responsief en wegligging consistent. Hoewel het zeker geen racesim is, zet Codemasters een mooie representatie van de sport neer. Zowel met controller als met professioneel racestuur merk je aan alles hoe complex ‘s werelds meest prestigieuze raceklasse nu eigenlijk is. Mens en machine komen hier op een prachtige manier samen.

©GMRimport

Alles wat je wilt

Codemasters zet daarnaast al jaren in op identiteit en verbondenheid. De ontwikkelaar hoopt dat iedere racer het gevoel krijgt dat het om hun racecarrière gaat. In F1 2019 maakte je bijvoorbeeld een eigen avatar aan die in de lagere F2-klasse begon en daar tegen twee rivalen streed, om vervolgens met z’n drietjes de overstap naar de Formule 1 te maken. Deze verhalende insteek moest de carrièremodus meer persoonlijkheid geven. De uitwerking viel uiteindelijk een beetje tegen, maar de insteek was leuk. Online kon je juist het uiterlijk van je bolide bepalen, om zo meer op te vallen tussen alle Red Bulls en McLarens. Het was een kleine aanpassing die toch z’n bijdrage heeft geleverd aan de populariteit van F1 als e-sport (naast het feit dat meerdere Formule 1-coureurs tijdens de coronacrisis in de game doken en hier

Watch on YouTube

over maakten).

F1 2020 gaat hierin nog een stapje verder. In de carrièremodus kun je nu je eigen team vormgeven, van naam en sponsoren tot teamgenoot en financiën. Dat is in eerste instantie best aardig. Het voelt (op z’n rpg’s) belangrijk om voorafgaand aan het seizoen voor een motorfabrikant te kiezen. Ga je voor de ietwat onbetrouwbare Renault-motor om wat geld uit te sparen voor een snellere teamgenoot, of kies je toch voor het onbetwiste Mercedes en bespaar je op andere investeringen?

Juist door de vele mogelijkheden en poeha laat F1 2020 de consoles zweten.

-

Daarna valt vooral op dat wezenlijke diepgang ontbreekt en is het snel terug bij af: research & development-punten opsparen om nieuwe onderdelen voor je bolide vrij te spelen en zo de top van het veld te bereiken. Tussendoor vraagt dezelfde reporter je dezelfde kansloze vragen en tettert je monteur dezelfde levenloze opmerkingen door je koptelefoon. In die zin voegt F1 2020 vooral een laagje toe aan F1 2016-2019, in plaats van kritisch te kijken naar het fundament van de serie en daar aanpassingen in door te voeren.

Waar F1 2020 wel degelijk een stap vooruit zet, is qua mogelijkheden om vrijwel alles naar wens aan te passen. Wil je starten met een volledig seizoen en merk je dat je niet van straatcircuits als Monaco en Singapore houdt? Dan start je het volgende seizoen gewoon met een verkorte kalender. Wil je juist beginnen in de Formule 2? Geen probleem. En vind je het leuk om af en toe met journalist Will Buxton om de tafel te zitten? Dan schuif je gewoon aan voor een interview. Sinds dit jaar kun je zelfs Olaf Mol als commentator inschakelen en voor het eerst sinds jaren weer in splitscreen racen. Veel kan, weinig moet –dat maakt F1 2020 vooral voor soloracers een interessante keuze.

©GMRimport

‘The engine feels good, much slower than before

Er is wel een enorme keerzijde. Juist door de vele mogelijkheden en poeha laat F1 2020 de consoles zweten. Eenmaal op het circuit merk je hier niet ontzettend veel van, maar tussen de bedrijven door zit je vaak minutenlang naar verschillende laadschermen te kijken. Het lijkt wel of Codemasters – met de nieuwe generatie consoles in het verschiet –

Watch on YouTube

is geweest voor de huidige technologie.

Dit doet afbreuk aan de kwaliteit van de game. Na een aantal raceweekenden heb je al snel geen zin meer om die tweede vrije training of dat korte event met klassieke bolides ten volste te benutten als je weet dat je daarvoor en daarna een paar minuten moet wachten. En waarom zou je nog voor een snelle online race van vijf rondes kiezen als je vervolgens weer het slome menu moet doorlopen?

Oftewel: F1 2020 zet vooral in op kwantiteit en spelopties, misschien wel juist omdat de serie qua race-ervaring al jarenlang standhoudt. Dat is logisch, maar het pakt niet op alle fronten even goed uit. Meer is niet altijd beter, zeker niet als de technologie van de consoles de snelheid van Formule 1 niet kan bijbenen.

F1 2020 verschijnt op 10 juli voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Voor deze review is de game op een PlayStation 4 Pro getest.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden
Nieuws

Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden

De ontwikkeling van de game is tweemaal herstart

De eerder deze week uitgekomen singleplayer-rpg Avowed had bijna een focus op multiplayergameplay gehad.

Dat laat regisseur Carrie Patel weten aan Bloomberg. De game werd in eerste instantie een "multiplayer-Skyrim" genoemd, maar in 2021 ging de ontwikkeling volledig op de schop. Voor die tijd werd het spel als een multiplayergame ontwikkeld. Sterker nog: de ontwikkeling van de game is in totaal twee keer volledig herstart.

Patel onthult ook dat er bij Obsidian behoefte is aan eventuele vervolgen op of dlc voor Avowed. "Nu we deze geweldige spelwereld hebben gebouwd, en het ontwikkelteam ook hebben laten wennen aan deze content en gameplay in deze wereld, zou ik er graag meer van zien."

Avowed is nu verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc en staat ook op Xbox Game Pass. Ron Vorstermans beloonde het spel met een 9 in zijn review: "Het schrijfwerk is fenomenaal, het vechten vloeit als een actiegame, de spelwereld is iedere vierkante centimeter waard en zelfs de kleinste verhaaltjes zijn memorabel. Avowed is misschien geen grensverleggende, dynamische rpg, maar weet precies waar het goed in is, en zet daar met volle overtuiging op in. Het resultaat is de beste Microsoft-rpg van de afgelopen jaren."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix betrokken bij Sifu-verfilming
Nieuws

Netflix betrokken bij Sifu-verfilming

De scriptschrijver van de The Maze Runner-films zou het script voor de film verzorgen

Netflix is betrokken bij de verfilming van Sloclaps kungfugame Sifu.

In 2022 werd al aangekondigd dat er een film werd gemaakt gebaseerd op Sifu door Story Kitchen, het bedrijf dat ook achter de Sonic the Hedgehog-films en de aankomende Streets of Rage- en Tomb Raider-verfilmingen zit.

Deadline heeft deze week gemeld dat Netflix nu ook betrokken is bij het project en dat TS Nowlin - bekend van de The Maze Runner-films - het script schrijft. Volgens geruchten zal John Wick-regisseur Chad Stahelski met zijn bedrijf 87Eleven Entertainment als producent functioneren.

Eerder gingen er geruchten dat Derek Kolstad, de schrijver van de John Wick-scripts, het script voor Sifu zou schrijven, maar dat lijkt nu dus niet meer het geval te zijn - tenzij hij samenwerkt met TS Nowlin.

De film moet min of meer hetzelfde plot als de game aanhouden, waarbij de hoofdrolspeler elke keer dat ze verslagen worden een stuk ouder wordt. De film wordt beschreven als "John Wick ontmoet M. Night Shyamalan's film Old".

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!