F1 2020 mist de snelheid van SSD
Reviews

F1 2020 mist de snelheid van SSD

De timing van F1 2020 is waanzinnig: de jongste telg van Codemasters verschijnt daags na de chaotische seizoensopener in Oostenrijk. Maar wat heb je daaraan als je vervolgens alsnog veel moet wachten?

Laat er geen vergissing over bestaan: F1 2020 is een sterke racegame, met misschien wel de meest geraffineerde AI uit het genre. Het gevoel van snelheid is uitmuntend, de besturing responsief en wegligging consistent. Hoewel het zeker geen racesim is, zet Codemasters een mooie representatie van de sport neer. Zowel met controller als met professioneel racestuur merk je aan alles hoe complex ‘s werelds meest prestigieuze raceklasse nu eigenlijk is. Mens en machine komen hier op een prachtige manier samen.

©GMRimport

Alles wat je wilt

Codemasters zet daarnaast al jaren in op identiteit en verbondenheid. De ontwikkelaar hoopt dat iedere racer het gevoel krijgt dat het om hun racecarrière gaat. In F1 2019 maakte je bijvoorbeeld een eigen avatar aan die in de lagere F2-klasse begon en daar tegen twee rivalen streed, om vervolgens met z’n drietjes de overstap naar de Formule 1 te maken. Deze verhalende insteek moest de carrièremodus meer persoonlijkheid geven. De uitwerking viel uiteindelijk een beetje tegen, maar de insteek was leuk. Online kon je juist het uiterlijk van je bolide bepalen, om zo meer op te vallen tussen alle Red Bulls en McLarens. Het was een kleine aanpassing die toch z’n bijdrage heeft geleverd aan de populariteit van F1 als e-sport (naast het feit dat meerdere Formule 1-coureurs tijdens de coronacrisis in de game doken en hier

Watch on YouTube

over maakten).

F1 2020 gaat hierin nog een stapje verder. In de carrièremodus kun je nu je eigen team vormgeven, van naam en sponsoren tot teamgenoot en financiën. Dat is in eerste instantie best aardig. Het voelt (op z’n rpg’s) belangrijk om voorafgaand aan het seizoen voor een motorfabrikant te kiezen. Ga je voor de ietwat onbetrouwbare Renault-motor om wat geld uit te sparen voor een snellere teamgenoot, of kies je toch voor het onbetwiste Mercedes en bespaar je op andere investeringen?

Juist door de vele mogelijkheden en poeha laat F1 2020 de consoles zweten.

-

Daarna valt vooral op dat wezenlijke diepgang ontbreekt en is het snel terug bij af: research & development-punten opsparen om nieuwe onderdelen voor je bolide vrij te spelen en zo de top van het veld te bereiken. Tussendoor vraagt dezelfde reporter je dezelfde kansloze vragen en tettert je monteur dezelfde levenloze opmerkingen door je koptelefoon. In die zin voegt F1 2020 vooral een laagje toe aan F1 2016-2019, in plaats van kritisch te kijken naar het fundament van de serie en daar aanpassingen in door te voeren.

Waar F1 2020 wel degelijk een stap vooruit zet, is qua mogelijkheden om vrijwel alles naar wens aan te passen. Wil je starten met een volledig seizoen en merk je dat je niet van straatcircuits als Monaco en Singapore houdt? Dan start je het volgende seizoen gewoon met een verkorte kalender. Wil je juist beginnen in de Formule 2? Geen probleem. En vind je het leuk om af en toe met journalist Will Buxton om de tafel te zitten? Dan schuif je gewoon aan voor een interview. Sinds dit jaar kun je zelfs Olaf Mol als commentator inschakelen en voor het eerst sinds jaren weer in splitscreen racen. Veel kan, weinig moet –dat maakt F1 2020 vooral voor soloracers een interessante keuze.

©GMRimport

‘The engine feels good, much slower than before

Er is wel een enorme keerzijde. Juist door de vele mogelijkheden en poeha laat F1 2020 de consoles zweten. Eenmaal op het circuit merk je hier niet ontzettend veel van, maar tussen de bedrijven door zit je vaak minutenlang naar verschillende laadschermen te kijken. Het lijkt wel of Codemasters – met de nieuwe generatie consoles in het verschiet –

Watch on YouTube

is geweest voor de huidige technologie.

Dit doet afbreuk aan de kwaliteit van de game. Na een aantal raceweekenden heb je al snel geen zin meer om die tweede vrije training of dat korte event met klassieke bolides ten volste te benutten als je weet dat je daarvoor en daarna een paar minuten moet wachten. En waarom zou je nog voor een snelle online race van vijf rondes kiezen als je vervolgens weer het slome menu moet doorlopen?

Oftewel: F1 2020 zet vooral in op kwantiteit en spelopties, misschien wel juist omdat de serie qua race-ervaring al jarenlang standhoudt. Dat is logisch, maar het pakt niet op alle fronten even goed uit. Meer is niet altijd beter, zeker niet als de technologie van de consoles de snelheid van Formule 1 niet kan bijbenen.

F1 2020 verschijnt op 10 juli voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Voor deze review is de game op een PlayStation 4 Pro getest.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit
Nieuws

Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit

Game komt op 14 februari 2025 uit

Assassin's Creed Shadows bevat nieuwe stealth-mechanismen om het rondsluipen in de game nog tactischer te maken.

Ubisoft heeft de aanpassingen ten opzichte van vorige Assassin's Creed-delen in een nieuwe blogpost uiteengezet. Zo zijn er tijdens het sluipen acties in verschillende kleuren boven vijanden te zien, waarmee wordt aangegeven of vijanden in één keer uitgeschakeld kunnen worden, of er alleen schade wordt gedaan of dat vijanden helemaal niet via stealth uitgeschakeld kunnen worden.

Het loont dan ook de moeite om ervaringspunten in perks te stoppen waarmee bijvoorbeeld de schade die met sluipaanvallen wordt uitgedeeld te verhogen. Verder kan men de mogelijkheid ontgrendelen om dubbele sluipmoorden achter elkaar te plegen en bijvoorbeeld rookbommen te gebruiken.

Daarbij kan de positie waar spelers zich in bevinden ook het verschil maken: sommige vijanden kunnen bijvoorbeeld een aanval vanaf de grond overleven, maar niet vanuit de lucht. Er is ook een menuoptie om dit systeem toegankelijker te maken, waardoor alle vijanden wel met één stealthaanval gedood kunnen worden.

Een ander verschil met voorgaande games is dat spelers geen vogel tot hun beschikking hebben om het gebied om hen heen uit te kammen. In plaats daarvan hebben zowel Naoe en Yasuke - de twee hoofdpersonages van de game - een 'Observe'-mechanisme waarmee vijanden en items getagd kunnen worden. Alleen Naoe heeft ook Eagle Vision waarmee bijvoorbeeld vijanden achter muren gespot kunnen worden door het geluid dat ze maken.

Zoals gebruikelijk kunnen de hoofdpersonages bukken om minder snel gespot te worden, maar door in de schaduw te schuilen worden ze nu helemaal onzichtbaar. Het loont dus om bijvoorbeeld fakkels te doven en zo duisternis te creëren. Aangezien Naoe het kleinste hoofdpersonage in de reeks tot nu toe is, kan ze ook schuilen in krappe plekken.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar
Nieuws

Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar

Op Premium, Extra en Essential

Sony biedt nu tot dertig procent korting op PlayStation Plus-abonnementen aan als onderdeel van Black Friday.

Hoewel Black Friday pas over een week plaatsvindt, zijn alle PlayStation-deals nu al beschikbaar. Gebruikers kunnen daarbij korting krijgen op jaarabonnementen PlayStation Plus. Zo kost PlayStation Plus Essential 57,59 euro (20 procent korting), PlayStation Plus Extra 94,49 euro (25 procent korting) en PlayStation Plus Premium 106,39 euro.

Deze week werd bekend dat PlayStation Portal-bezitters met PlayStation Plus Premium nu selecte games kunnen streamen via de cloud. Meer dan honderdtwintig PS5-games worden ondersteund in deze bèta van cloudstreaming, waaronder Monster Hunter Rise, Spider-Man: Miles Morales, Ghost of Tsushima en Ratchet and Clank: Rift Apart. Games kunnen tot en met 1080p en 60 frames per seconde worden gestreamd, al is daar wel een internetconnectie van 13 Mbps voor nodig.

Ook zijn hardware en verschillende games in de aanbieding bij een aantal (web)winkels. Kijk hier voor ons volledige overzicht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error