Escape From Tarkov is onwerkelijk genadeloos
Nieuws

Escape From Tarkov is onwerkelijk genadeloos

Eens in de zoveel tijd komt er een spel uit dat je ook buiten de game om bezighoudt. Je praat erover met vrienden, je voegt je online bij community’s en je kijkt stream na stream. Escape From Tarkov had dat effect ook op mij - niet omdat de game zo goed is, maar omdat dit spel zonder zulke kennis simpelweg onspeelbaar is. Ik heb inmiddels uren gegoogeld naar het hoe en wat.

Escape From Tarkov (early access) was een jaar geleden nog tamelijk onbekend, maar is op dit moment mateloos populair op Twitch. En welverdiend. Deze game is zeldzaam spannend: meekijken is bijna even leuk als de game spelen. Toch is het tamelijk plotse succes van de game verrassend, want de opzet van Escape From Tarkov is bijster ontoegankelijk. Het spel heeft geen tutorial of pop-up‘s met informatie. Escape From Tarkov gooit je in het diepe zoals ik dat zelf alleen eerder heb ervaren tijdens de vroege versies van Minecraft.

©GMRimport

Simpel, toch?

Escape From Tarkov is meedogenloos - in zijn gameplay, maar ook in zijn communicatie naar de speler toe. Nu denk je misschien dat ik overdrijf, maar geloof me: ik heb dit zelf op pijnlijke wijze ondervonden.

Noem het gerust naïviteit. Ik denk min of meer te weten welke wapens welke kalibers vereisen, of hoe ik tactvol door een open of juist beboste omgeving moet lopen. Ik heb immers vele uren in games als Operation Flashpoint en Arma gestoken. ‘Tarkov’ is ook zo’n hyperrealistische shooter, zij het online. Enfin, uiteindelijk tapt Escape From Tarkov uit een geheel ander vaatje. Deze game is ondanks de herkenbare ‘militaire’ puntjes volledig uniek. Er is niets zoals Escape From Tarkov.

In Escape From Tarkov word je met veertien anderen op triviale punten in een map gedropt. Er zijn iets van tien maps in binnen- en buitenomgevingen. Buiten is er vooral bosgebied, binnen doe je vooral lege complexen en kantoren aan. In principe is je opdracht simpel: je moet naar een van de eindpunten lopen. Je levelt je vaardigheden met het verdienen van ervaringspunten. Dat is belangrijk, want het zorgt ervoor dat je bijvoorbeeld sneller herstelt tussen potjes en dat je langer kunt rennen. Ik sla hier veel duiding over, maar anders zitten we hier morgen nog. En dat is dus niet overdreven.

Daarnaast is het belangrijk om te weten dat Escape From Tarkov in zijn kern een loot-game is. Terwijl je door de maps loopt raap je spullen op.

Denk aan geweren, maar ook items om je basis te upgraden, of voorwerpen die je kunt uitbesteden op de marketplace met npc-vendors. Gevonden loot mag je houden als je een van de toegewezen eindpunten behaalt binnen het tijdslimiet. Als je doodgaat ben je al je loot kwijt, dus weet goed wat je meeneemt. De game heeft daarnaast een redelijk ingewikkelde in-game economie, waarin kogels bijvoorbeeld zeldzamer zijn dan veel geweren. Bovendien zijn sommige vendors op de markt meer geschikt voor het (ver)kopen van bepaalde items dan andere dat zijn.

Escape From Tarkov is genadeloos hardcore. Dit spel vereist compromisloze inspanning.

-

Haken en ogen

Al deze informatie was mij welbekend voordat ik aan mijn eerste potje begon. Dus ik dacht: oké, het wordt lastig, maar met al mijn ervaring in een tamelijk verroest genre rest mij weinig meer te doen dan opletten. Nou, zoals je de afgelopen tijd in mijn Twitch-livestreams hier op Gamer.nl hebt kunnen volgen ligt het niet zo makkelijk. Escape from Tarkov vergt het uiterste van je inspanningsvermogen. Dat geldt in de game zelf, maar ook zeker buiten de game om. Als je wilt ondervinden wat ontsnappen in Tarkov werkelijk behelst dien je tientallen uren in diens mechanieken te steken.

Er zijn afdoende voorbeelden die daar blijk van geven. Zo verwacht de game dat je water meeneemt zodat je niet uitdroogt. Je moet letten op de goede ‘geneesmiddelen’, want meerdere items bewerkstelligen een ander effect, zoals het stelpen van bloedingen of het verbinden van een botbreuk. Ook markant is dat de game niet echt maps (als in: landkaarten) heeft. Sterker nog: je weet niet waar je loopt in een level. Er is geen hud of kaart. Om te weten waar je bent resten je twee opties: de kaart van een level opzoeken op het internet en/of genoeg uren in een map steken om te weten waar je in het level bent.

Nog een paar andere voorbeelden: geluid is een bijna net zo belangrijke indicator van waar mensen zijn als je zicht. Een headset is verplicht. Er doen ook AI-soldaten mee aan de strijd, maar die onderscheid je aanvankelijk onmogelijk van echte spelers. Bovendien kunnen er echte spelers meedoen met de AI-genoten. Daarnaast: zoek van te voren op wat de knoppen op je toetsenbord allemaal doen. Dat laatste is echt belangrijk, want nogmaals, deze game is extreem hardcore. Als jij wilt weten hoeveel kogels er in je magazijn zitten, moet je weten met welke knoppencombinatie je handmatig (!) je magazijn uit je geweer haalt om te tellen hoeveel kogels er in dat magazijn zitten.

©GMRimport

Leuk?

Nogmaals, Escape From Tarkov is Early Access, maar ik moet zeggen dat ik mij daar nog niet echt aan geërgerd heb. Misschien is het geluk, maar ik heb nog geen crashes gehad - hoewel de servers lang niet altijd meewerken. De optimalisatie voor pc’s is daarentegen niet geweldig: in prestaties is Escape From Tarkov een beetje vergelijkbaar met PUBG, en da's niet best natuurlijk. In tegenstelling tot die game lijkt het mij overigens vrijwel uitgesloten dat Escape From Tarkov ooit naar de consoles komt, daar is het besturingsschema simpelweg te complex voor.

Het is heel aantrekkelijk om in deze preview op te blijven sommen wat Escape From Tarkov nou precies behelst. Deze game kent zoveel ditjes en datjes dat ik nog uren kan doorschrijven over de situaties die je tegen het lijf loopt (en hoe je als beginner niet weet hoe je je op zulke momenten gedragen moet).

Het duurt waarschijnlijk nog tientallen uren voordat ik mij echt comfortabel ga voelen in de bossen van Tarkov. Ik heb nu ongeveer vijftien uur gespeeld, heb een papieren map op mijn bureau liggen en heb oprecht nog maar één map gespeeld. Ik heb ongeveer tien kills gemaakt, maar ben veel vaker doodgegaan. Escape From Tarkov is genadeloos hardcore. Dit spel vereist compromisloze inspanning.

©GMRimport

Tegelijkertijd krijg je daar een game voor terug die met geen ander spel te vergelijken is. Althans, niet in opzet. Escape From Tarkov is ongekend spannend. Als je in de bosjes ligt, kijkt of je een doorgeladen kogel in je magazijn hebt, en het besef inzinkt dat als je nu wordt omgelegd je al je goede loot kwijt bent, is Tarkov op zijn best.

Maar de spanning komt ook voort uit al het onbekende. Deze game legt niets uit. Dus je weet niet wat je met die loot moet, waar je met je geld het beste in kunt investeren en of er een party-systeem bestaat (je kunt elkaar joinen maar je moet elkaar wel vinden in de map).

Escape From Tarkov is bijzonder, dat is zeker, al is het eveneens bijzonder lastig om uit te leggen waarom. Als het concept van deze game je interessant lijkt wil ik je voorzichtig aanraden om zelf eens op onderzoek uit te gaan. Op Google, uiteraard.

Escape From Tarkov is alleen verkrijgbaar op pc. Voor ongeveer 43 euro kun je de game pre-orderen en krijg je toegang tot de bèta.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass
Nieuws

Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass

Ook Eternal Strands en Citizen Sleeper 2 worden toegevoegd

Microsoft heeft bekendgemaakt welke spellen er de rest van de maand januari en begin februari aan Xbox Game Pass worden toegevoegd.

Na een opvallend rustige eerste helft van de maand qua Game Pass-toevoegingen, hebben de tweede helft van januari en het begin van februari wat meer vlees op de botten. Zo is vandaag de wintersportgame Lonely Mountain: Snow Riders uitgekomen (via Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc, op Xbox Series-consoles, pc en cloud).

Morgen worden er ook flink wat titels toegevoegd. Zo arriveert de moba heroshooter Gigantic: Rampage Edition op Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc (voor console, pc en cloud) en wordt ook de actie-adventuregame Starbound aan Ultimate en Standard voor console en cloud toegevoegd nadat de game eerder al op Game Pass voor pc verscheen.

Morgen worden ook diverse games die eerder al voor Game Pass Ultimate en/of Game Pass voor pc beschikbaar waren aan Standard-abonnementen toegevoegd. Het gaat om Flock, Kunitsu-Gami: Path of the Goddess, Magical Delicacy, Tchia en The Case of the Golden Idol.

Op 28 januari volgt Eternal Strands, de debuutgame van de nieuwe studio van Dragon Age-regisseur Mike Laidlaw, voor Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (op console, pc en cloud). Op die dag komt het spel ook officieel uit, dus het gaat om een day one-release voor Game Pass. Dat geldt ook voor Orcs Must Die! Deathtrap, die op dezelfde tiers beschikbaar komt.

Een dag later op 29 januari wordt de adventuregame Shady Part of Me aan Ultimate, Standard en Game Pass voor pc toegevoegd (voor console, pc en cloud). Op 30 januari volgt de day one-release Sniper Elite: Resistance voor Ultimate en Game Pass voor pc. Op 31 januari arriveert Citizen Sleeper 2: Starward Vector voor Ultimate en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud), wederom een day one-release. De hekkensluiter is Far Cry New Dawn voor Ultimate, Standard en Game Pass voor pc.

De volgende spellen worden op 31 januari van Game Pass voor console, pc en cloud verwijderd:
Anuchard
Broforce Forever
Darkest Dungeon
Death’s Door
Maquette
Serious Sam: Siberian Mayhem

Meer informatie voer de hierboven genoemde toevoegingen valt op Xbox Wire te vinden.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal
Nieuws

Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal

Vrouwelijke werknemer zou door acteur en popster seksueel zijn aangevallen

Nintendo heeft besloten geen reclames meer uit te zenden op het Japanse televisiekanaal Fuji Television, nadat er een schandaal rondom de zender naar buiten is gekomen.

Fuji TV wordt er van beschuldigd onder valse voorwendselen een meeting tussen een vrouwelijke werknemer en Masahiro Nakai, een bekende acteur en voormalig lid van de boyband SMAP, te hebben opgezet.

De werknemer in kwestie zou zijn verteld dat ze Nakai op een bedrijfsetentje zou ontmoeten samen met andere aanwezigen. De meeting bleek echter een privéaangelegenheid tussen de twee te zijn, en Nakai zou vervolgens de werknemer seksueel hebben aangevallen. Nakai zou vervolgens 90 miljoen yen aan de vrouw hebben betaald om er voor te zorgen dat het niet naar buiten kwam.

Afgelopen maand lekte de situatie toch naar buiten, en Nakai heeft inmiddels via een statement aangegeven "tekortkomingen" te hebben. Fuji TV ontkent echter dat het de meeting heeft opgezet en claimt intern een onderzoek uit te voeren over de mogelijkheid dat mannelijke beroemdheden konden afspreken met vrouwelijke werknemers van het televisiestation.

Het schandaal heeft er voor gezorgd dat bedrijven hun reclames massaal terugtrekken op het televisiestation, waaronder nu dus Nintendo, zo meldt Nikkei (via Automaton). Het bedrijf maakt op dit moment promotie voor de Switch-release van Donkey Kong Country Returns HD. Het televisiekanaal vervangt de reguliere programmering tijdelijk met aankondigingen van non-profit organisaties.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!