Epic Games heeft aangekondigd zo'n 830 werknemers te ontslaan.
Het gaat om ongeveer zestien procent van alle werknemers en het is dan ook een van de grootste ontslagrondes ten opzichte van het totaal aantal werknemers binnen een gamebedrijf ooit. Ongeveer twee derde van de ontslagen werknemers was niet betrokken bij de kern van ontwikkelingteams, en zo'n 250 werknemers moeten vertrekken doordat Epic Bandcamp en SuperAwesome afstoot.
CEO Tim Sweeney deelde een e-mail naar werknemers op de website van het bedrijf. "We besteden al een tijdlang meer geld dan dat we verdienen. We hebben geïnvesteerd in de volgende evolutie van Epic en Fortnite uitgegroeid tot een door de metaverse geïnspireerd ecosysteem voor creators. Ik ben lang optimistisch geweest dat we door deze transitie konden komen zonder ontslagrondes, maar achteraf zie ik dat dit onrealistisch is."
Sweeney maakt duidelijk dat de omzet die gecreëerd wordt met de creator-content in Fortnite lager uitvalt dan toen Fortnite populair werd. "Het succes dat we met het creator-ecosysteem boeken is een geweldige prestatie, maar betekent ook een structurele verandering in onze economie." De ontslagronde moet Epic helpen om diens financiën stabiel te krijgen.
Iedereen getroffen door de ontslagronde ontvangt nog een halfjaar loon en een halfjaar gezondheidszorg in de VS, Canada en Brazilië. Het is niet de bedoeling dat er meer ontslagrondes volgen. Epic legt de prioriteit op het volgende Fortnite-seizoen en Chapter 5, alsmede projecten met de codenamen Del Mar, Sparks en Juno. Del Mar en Juno slaan volgens geruchten respectievelijk op een Fortnite-racegame en een samenwerking met lego. Ook blijft het bedrijf investeren in games als Rocket League en Fall Guys, alsmede projecten als Unreal Engine, Epic Games Store en Epic Games Publishing.
Gisteren kondigde Epic Games nog aan dat V-Bucks - de in-game munteenheid in Fortnite - meer geld gaan kosten.