Epic ontslaat ongeveer 830 werknemers
Nieuws

Epic ontslaat ongeveer 830 werknemers

Oftewel zo'n zestien procent van het totale bedrijf

Epic Games heeft aangekondigd zo'n 830 werknemers te ontslaan.

Het gaat om ongeveer zestien procent van alle werknemers en het is dan ook een van de grootste ontslagrondes ten opzichte van het totaal aantal werknemers binnen een gamebedrijf ooit. Ongeveer twee derde van de ontslagen werknemers was niet betrokken bij de kern van ontwikkelingteams, en zo'n 250 werknemers moeten vertrekken doordat Epic Bandcamp en SuperAwesome afstoot.

CEO Tim Sweeney deelde een e-mail naar werknemers op de website van het bedrijf. "We besteden al een tijdlang meer geld dan dat we verdienen. We hebben geïnvesteerd in de volgende evolutie van Epic en Fortnite uitgegroeid tot een door de metaverse geïnspireerd ecosysteem voor creators. Ik ben lang optimistisch geweest dat we door deze transitie konden komen zonder ontslagrondes, maar achteraf zie ik dat dit onrealistisch is."

Sweeney maakt duidelijk dat de omzet die gecreëerd wordt met de creator-content in Fortnite lager uitvalt dan toen Fortnite populair werd. "Het succes dat we met het creator-ecosysteem boeken is een geweldige prestatie, maar betekent ook een structurele verandering in onze economie." De ontslagronde moet Epic helpen om diens financiën stabiel te krijgen.

Iedereen getroffen door de ontslagronde ontvangt nog een halfjaar loon en een halfjaar gezondheidszorg in de VS, Canada en Brazilië. Het is niet de bedoeling dat er meer ontslagrondes volgen. Epic legt de prioriteit op het volgende Fortnite-seizoen en Chapter 5, alsmede projecten met de codenamen Del Mar, Sparks en Juno. Del Mar en Juno slaan volgens geruchten respectievelijk op een Fortnite-racegame en een samenwerking met lego. Ook blijft het bedrijf investeren in games als Rocket League en Fall Guys, alsmede projecten als Unreal Engine, Epic Games Store en Epic Games Publishing.

Gisteren kondigde Epic Games nog aan dat V-Bucks - de in-game munteenheid in Fortnite - meer geld gaan kosten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error