Embracer Group gaat studio's sluiten en werknemers ontslaan
Nieuws

Embracer Group gaat studio's sluiten en werknemers ontslaan

Bedrijf heeft de afgelopen jaren enorm veel studio's en IP's opgekocht

Embracer Group heeft laten weten een herstructurering door te voeren binnen het bedrijf. Dit brengt ontslagen en gesloten studio's met zich mee.

Afgelopen maand kelderden de aandelen van het Zweedse bedrijf met meer dan veertig procent nadat een onbekende "strategische samenwerking" niet doorging. Een krappe maand later laat CEO Lars Wingefors weten dat de herstructurering het bedrijf "slanker, sterker en meer gericht" moet maken, alsmede een "zelfvoorzienend bedrijf."

Embracer heeft de afgelopen jaren vele tientallen studio's en IP's opgekocht, en heeft inmiddels 138 verschillende studio's en zo'n 850 IP's in handen. Zo nam het vorig jaar Crystal Dynamics, Eidos Montreal en Square Enix Montreal over, inclusief de Tomb Raider- en Deus Ex-franchises. Het bedrijf is ook de eigenaar van Gearbox, Koch Media, THQ Nordic, Deep Silver en Saber Interactive.

Ook heeft het de rechten op The Lord of the Rings en The Hobbit in handen. Topman Matthew Karch liet weten dat het bedrijf nieuwe spellen gebaseerd op deze IP de prioriteit gaat geven. "We zijn eigenaar van Lord of the Rings, en dat moeten we op een significante manier exploiteren om er een van de grootste gamefranchises ter wereld van te maken."

Volgens Wingefors was de aanschaf van zoveel studio's en IP een bewuste keuze, maar de verandering in strategie moet dit jaar een verminderde focus op investeren en een grotere focus op omzet bewerkstelligen.

De herstructurering gaat er voor zorgen dat er ontslagen gaan vallen binnen het bedrijf. Volgens Wingefors heeft het bedrijf op dit moment in totaal zo'n 17.000 mensen in dienst. "Dat aantal ligt eind dit jaar lager, maar het is nog te vroeg om een precieze voorspelling te doen." Hij vervolgt: "We zullen ook sommige studio's sluiten en sommige games die in ontwikkeling zijn pauzeren of annuleren." Deze annuleringen zullen zich bijna in zijn geheel richten op games die nog niet aangekondigd zijn.

Embracer heeft dit jaar releases als Remnant 2, Payday 3, Arizona Sunshine 2, Homeworld 3, Warhammer 40,000: Space Marine 2 en Alone in the Dark op de planning staan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Concept art van nieuwe Battlefield gelekt
Nieuws

Concept art van nieuwe Battlefield gelekt

Toont onder andere Los Angeles als locatie

Er is vermoedelijke concept art van de nieuwe Battlefield gelekt.

De illustraties werden door een Reddit-bezoeker op het platform geplaatst. In totaal gaat het om twintig illustraties, waarop mogelijke locaties uit de game worden getoond. De meest opvallende illustraties tonen een door oorlog verscheurd Los Angeles, waaronder Sunset Boulevard. Sowieso lijken de locaties gevarieerd te zijn: ook het Midden-Oosten, New York en mogelijk Europa komen er in voor.

Afgelopen maart werd er voor het eerst een speeltest gehouden voor de nieuwe Battlefield. Snel daarna lekten er beelden van deze speeltest. Begin dit jaar werden er officiële pre-alfabeelden getoond.

De nieuwe Battlefield speelt zich in de moderne tijd af. Er wordt inspiratie gehaald uit Battlefield 3 en 4. De game zal dan ook niet de wedstrijden met 128 spelers en het Specialist-systeem uit Battlefield 2042 meenemen. In plaats daarvan keren potjes met 64 spelers terug en zitten er reguliere classes in de game. Ook keert de singleplayercampagne terug. 

De nieuwe Battlefield moet ergens in het fiscale jaar 2026 - oftewel voor april 2026 - uitkomen, al kan de game worden uitgesteld als dat de kwaliteit ten goede komt. Eerder werd al gemeld dat de nieuwe Battlefield door vier EA-teams wordt ontwikkeld onder de noemer Battlefield Studios. Hieronder vallen Dice, EA Motive, Ripple Effect en Criterion. Een vijfde studio die eerst mee zou helpen - Ridgeline Games van voormalige Halo-bedenker Marcus Lehto - is inmiddels gesloten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix-baas: 'Traditioneel consolemodel werkt beperkend'
Nieuws

Netflix-baas: 'Traditioneel consolemodel werkt beperkend'

Kinderen zouden niet zozeer meer bezig zijn met op welke console ze kunnen gamen

Alain Tascan, de directeur van games bij Netflix, claimt dat consoles in feite een beperkende factor zijn en dat de jeugd niet meer zo bezig is met games via deze platforms consumeren.

Dat meldde hij op Game Developers Conference (via The Game Business). "Wat consoles betreft kijken we naar een toekomst die platform-agnostisch is. Kijk naar de jongere generatie. Dromen achtjarigen en tienjarigen van het hebben van een PlayStation 6? Ik betwijfel het."

Hij vervolgt: "Ze willen interactie hebben met elk digitale scherm, wat en waar het zich ook bevindt, zelfs in de auto. Wanneer je aan consoles denkt, denk je aan high definition, denk je aan de controller. Dit oudere model gaat ons denk ik beperken."

Het is niet heel gek dat de baas van Netflix Games dit claimt: de studio biedt via het reguliere Netflix-abonnement games die geschikt zijn voor smartphones aan. Daarbij lijkt de focus bovenal te liggen op spellen gebaseerd op populaire Netflix-shows, zoals Squid Game en Stranger Things.

Tascan bevindt zich sinds vorig jaar in zijn huidige positie - hiervoor was Mike Verdu nog de baas van Netflix Games. Tascan was hiervoor geruime tijd de executive vicepresident van ontwikkeling bij Epic Games.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!