Elf creaties die Dreams typeren
Dreams is sinds vorige week uit Early Access en daarmee kan eindelijk iedereen aan de slag met deze doe-het-zelf-game. In de maanden dat het spel nog in voorontwikkeling was, zijn al heel veel creatievelingen in de weer geweest met het maken van hun droomgame. Er is dus al heel veel te zien en te spelen.
Dreams is er niet alleen voor mensen die zelf een spel, scène, asset of muziekstuk willen maken. Het is ook een gigantische verzamelbak voor wie graag kleine en rare creaties wil ontdekken. In dit artikel lichten we elf dromen uit die de huidige Dreams-ervaringen aardig samenvatten.
Art’s Dream
Ontwikkelaar Media Molecule geeft in Art’s Dream zelf het goede voorbeeld van wat er in Dreams allemaal mogelijk is. Deze creatie draait om jazzmuzikant Art, die in zijn droom met zijn eigen herinneringen en tekortkomingen worstelt. Het resultaat is een mix van point-and-click-scènes, musicalnummers, platformers en een finale in de stijl van een shoot ‘em up.
Het ziet er allemaal fantastisch uit en het laat meteen zien hoe veelzijdig Dreams is. Bovendien speel je tijdens het doorlopen van Art’s Dream – wat je overigens zo’n twee uur kost – allerlei voorwerpen vrij die je kunt gebruiken voor je eigen creaties. Daarmee helpen de professionals van Media Molecule je alvast een eind op weg voor wanneer je het zelf wil gaan proberen.
©GMRimport
Ommy Kart
Een kartracer mag natuurlijk niet ontbreken. Ommykart hergebruikt daarvoor verrassend genoeg geen bestaande personages, maar introduceert een groep vrolijk gestemde racers die specifiek voor deze Dream zijn bedacht. Het racen zelf gaat in supersnelle hovercrafts en ook items om je tegenstanders mee lastig te vallen ontbreken natuurlijk niet.
Indrukwekkend aan Ommykart zijn de hoeveelheid shortcuts en alternatieve routes die de enkele baan bevat. Ook deze Dream komt niet in de buurt van een volledig spel, maar het belooft wel wat voor de toekomst van Dreams: in de game kunnen makers immers blijven itereren op hun bestaande werk.
©GMRimport
Ruckus: Just Another Natural Disaster
Het is in Dreams soms best lastig om een creatie te vinden die geen directe kopie is van een bestaand spel. Ruckus: Just Another Natural Disaster is overduidelijk geïnspireerd door Rampage, maar dan met twist. Ook in dit spel bestuur je een gigantisch monster die een stad kort en klein slaat.
Dat gaat gepaard met een indrukwekkende hoeveelheid aanvallen – waaronder een gigantische laserstraal – en een eiland dat erom smeekt vernield te worden. Het speelt fijn en de ontploffingen en instortende gebouwen smaken naar meer van dit soort geweld. Helemaal gelikt zijn de momenten waarop het spel wisselt naar het perspectief van de nieuwshelikopter, terwijl je als monster meer vernieling aanricht.
©GMRimport
Prometheus
Bestaande genres worden rijkelijk gekopieerd door Dreams, maar nog niet alles werkt even prettig. Prometheus komt momenteel het dichtste in de buurt van een fijn spelende first-person shooter.
Waar het in deze Dream ontbreekt aan precisie en verhaal, maakt het veel goed met een ijzersterke atmosfeer. Prometheus is duister en mysterieus zoals de schietgames uit de jaren 90 dat ook geregeld waren. Heel veel inhoud of complexiteit zit er nog niet in, maar het stemt hoopvol over hoe de shooters in Dreams er in een paar maanden uitzien.
©GMRimport
Panis Pot
Wat krijg je als je een kind van vier jaar oud een game laat ontwerpen? Het surrealistische Panis Pot is het werk van een ontwikkelaar van Media Molecule, die heel getrouw een onsamenhangend verhaal van zijn zoon heeft vertaald naar een korte, speelbare scène.
Het is het type droom waar er hopelijk nog veel meer van komen, want Panis Pot laat je met heel veel vragen achter. Waar komt het woord Panis vandaan? Hoe loopt het af met de erwt? Een vervolg lijkt onvermijdelijk. Bovendien is het misschien wel de meest aandoenlijke Dream die je momenteel online kan vinden, vooral dankzij de bijzonder schattige verteller.
©GMRimport
Peter Goes To Bikini Bottom
Geef spelers de mogelijkheden om zelf iets te maken en er komen gegarandeerd allerlei bizarre creaties en mash-ups uit voort. Peter Goes To Bikini Bottom mag absoluut niet tot de meest indrukwekkende creaties gerekend worden, maar dit enorm simpele spel waarin Peter Griffin uit Family Guy het stadje Bikini Bottom uit SpongeBob verkent, demonstreert wel perfect hoe makers elkaars werk kunnen remixen.
Het personage uit de ene creatie kan speelbaar en al in de andere geplaatst worden. Dat is een cruciaal onderdeel van de toekomst van Dreams, want niet iedere dromer heeft het geduld of talent om zelf ieder spelonderdeel te ontwerpen. Werk van andere spelers kan daarom gebruikt worden, terwijl iedereen die onderdeel van de uiteindelijk creatie is er gewoon de credits voor krijgt.
©GMRimport
Dutch Breakfast
Dreams is ook een uitstekend middel om vorm te geven aan animaties of stilstaande scènes. Neem bijvoorbeeld het bijzonder getrouw nagemaakte Dutch Breakfast, waarin witte sneetjes brood met hagelslag en twee hotdogs(?) liefelijk geposeerd zijn. Dit moderne stilleven oogt bijna fotorealistisch en de kans is groot dat je er spontaan trek van krijgt.
The Playtest of a Masterpiece
Het The Stanley Parable-achtige The Playtest of a Masterpiece is een van de grappigste creaties die momenteel in Dreams is te vinden. In deze droom is het de bedoeling dat je een first person platformer moet testen.
Onder begeleiding van wat commentaar van de ontwikkelaar begint dat vrij simpel, maar naarmate het spel vordert begint het level steeds vreemdere en moeilijkere vormen aan te nemen. Het is bij deze creatie het beste om je maar gewoon te laten verrassen. The Playtest of a Masterpiece laat zien dat spellen in Dreams in allerlei gekke vormen gemaakt kunnen worden.
©GMRimport
Art Therapy
Als een gefrustreerde kunstenaar is het in deze droom de bedoeling om ongezien een kunstgalerij kort en klein te slaan. Het idee is goed bedacht en gigantische standbeelden laten instorten geeft een heerlijk gevoel. Wat Art Therapy zo goed maakt is het feit dat dit absoluut geen eenmanswerk is geweest. De hoeveelheid dromers die samen hebben gewerkt om deze korte maar bevredigende creatie te maken is ronduit inspirerend.
©GMRimport
Sonic the Hedgehog
Laten we eerlijk zijn: uiteindelijk gaan veel van de dromen in Dreams directe kopieën zijn van al bestaande games. De al veel gespeelde droom over een nieuwe, driedimensionale Sonic the Hedgehog-game spreekt op unieke wijze tot de verbeelding. Degelijk spelende games met Sonic in de hoofdrol zijn sowieso zeldzaam – zelfs als ze door Sega worden gemaakt.
Wat deze Dream daarnaast opvallend maakt, is het feit dat fans prima in de gaten hebben wat Sonic überhaupt leuk maakt. Het draait uiteindelijk allemaal om snelheid en het liefst met zo min mogelijk onderbrekingen. Geef dromers nog even de tijd en ze doen Sonic meer eer aan dan de oorspronkelijk ontwikkelaars.
©GMRimport
Shadows Dance at Olivetop Reach: A Little RPG
In Dreams is het zelfs mogelijk om een turn-based rpg te maken. Shadows Dance at Olivetop Reach is kort en krachtig, maar laat ook perfect zien hoe veelzijdig Dreams kan zijn. In deze turn-based rpg speel je als een kleine tovenaar die met een arsenaal van spreuken de spookachtige ruïnes van een kasteel verkent.
Deze droom blinkt nu al uit dankzij het robuuste gevechtsysteem. Zo heeft de positionering van je vijanden invloed op hoe effectief je aanvallen precies zijn. Shadows Dance at Olivetop Reach is bovendien goed geschreven en slaat bij de eerste paar zinnen al de juiste sprookjesachtige toon aan.
©GMRimport
Zelf iets moois gemaakt of een creatie gespeeld die iedereen gezien moet hebben? Deel het vooral in de reacties.