Elf creaties die Dreams typeren
Nieuws

Elf creaties die Dreams typeren

Dreams is sinds vorige week uit Early Access en daarmee kan eindelijk iedereen aan de slag met deze doe-het-zelf-game. In de maanden dat het spel nog in voorontwikkeling was, zijn al heel veel creatievelingen in de weer geweest met het maken van hun droomgame. Er is dus al heel veel te zien en te spelen.

Dreams is er niet alleen voor mensen die zelf een spel, scène, asset of muziekstuk willen maken. Het is ook een gigantische verzamelbak voor wie graag kleine en rare creaties wil ontdekken. In dit artikel lichten we elf dromen uit die de huidige Dreams-ervaringen aardig samenvatten.

Art’s Dream

Ontwikkelaar Media Molecule geeft in Art’s Dream zelf het goede voorbeeld van wat er in Dreams allemaal mogelijk is. Deze creatie draait om jazzmuzikant Art, die in zijn droom met zijn eigen herinneringen en tekortkomingen worstelt. Het resultaat is een mix van point-and-click-scènes, musicalnummers, platformers en een finale in de stijl van een shoot ‘em up.

Het ziet er allemaal fantastisch uit en het laat meteen zien hoe veelzijdig Dreams is. Bovendien speel je tijdens het doorlopen van Art’s Dream – wat je overigens zo’n twee uur kost – allerlei voorwerpen vrij die je kunt gebruiken voor je eigen creaties. Daarmee helpen de professionals van Media Molecule je alvast een eind op weg voor wanneer je het zelf wil gaan proberen.

©GMRimport

Ommy Kart

Een kartracer mag natuurlijk niet ontbreken. Ommykart hergebruikt daarvoor verrassend genoeg geen bestaande personages, maar introduceert een groep vrolijk gestemde racers die specifiek voor deze Dream zijn bedacht. Het racen zelf gaat in supersnelle hovercrafts en ook items om je tegenstanders mee lastig te vallen ontbreken natuurlijk niet.

Indrukwekkend aan Ommykart zijn de hoeveelheid shortcuts en alternatieve routes die de enkele baan bevat. Ook deze Dream komt niet in de buurt van een volledig spel, maar het belooft wel wat voor de toekomst van Dreams: in de game kunnen makers immers blijven itereren op hun bestaande werk.

©GMRimport

Ruckus: Just Another Natural Disaster

Het is in Dreams soms best lastig om een creatie te vinden die geen directe kopie is van een bestaand spel. Ruckus: Just Another Natural Disaster is overduidelijk geïnspireerd door Rampage, maar dan met twist. Ook in dit spel bestuur je een gigantisch monster die een stad kort en klein slaat.

Dat gaat gepaard met een indrukwekkende hoeveelheid aanvallen – waaronder een gigantische laserstraal – en een eiland dat erom smeekt vernield te worden. Het speelt fijn en de ontploffingen en instortende gebouwen smaken naar meer van dit soort geweld. Helemaal gelikt zijn de momenten waarop het spel wisselt naar het perspectief van de nieuwshelikopter, terwijl je als monster meer vernieling aanricht.

©GMRimport

Prometheus

Bestaande genres worden rijkelijk gekopieerd door Dreams, maar nog niet alles werkt even prettig. Prometheus komt momenteel het dichtste in de buurt van een fijn spelende first-person shooter.

Waar het in deze Dream ontbreekt aan precisie en verhaal, maakt het veel goed met een ijzersterke atmosfeer. Prometheus is duister en mysterieus zoals de schietgames uit de jaren 90 dat ook geregeld waren. Heel veel inhoud of complexiteit zit er nog niet in, maar het stemt hoopvol over hoe de shooters in Dreams er in een paar maanden uitzien.

©GMRimport

Panis Pot

Wat krijg je als je een kind van vier jaar oud een game laat ontwerpen? Het surrealistische Panis Pot is het werk van een ontwikkelaar van Media Molecule, die heel getrouw een onsamenhangend verhaal van zijn zoon heeft vertaald naar een korte, speelbare scène.

Het is het type droom waar er hopelijk nog veel meer van komen, want Panis Pot laat je met heel veel vragen achter. Waar komt het woord Panis vandaan? Hoe loopt het af met de erwt? Een vervolg lijkt onvermijdelijk. Bovendien is het misschien wel de meest aandoenlijke Dream die je momenteel online kan vinden, vooral dankzij de bijzonder schattige verteller.

©GMRimport

Peter Goes To Bikini Bottom

Geef spelers de mogelijkheden om zelf iets te maken en er komen gegarandeerd allerlei bizarre creaties en mash-ups uit voort. Peter Goes To Bikini Bottom mag absoluut niet tot de meest indrukwekkende creaties gerekend worden, maar dit enorm simpele spel waarin Peter Griffin uit Family Guy het stadje Bikini Bottom uit SpongeBob verkent, demonstreert wel perfect hoe makers elkaars werk kunnen remixen.

Het personage uit de ene creatie kan speelbaar en al in de andere geplaatst worden. Dat is een cruciaal onderdeel van de toekomst van Dreams, want niet iedere dromer heeft het geduld of talent om zelf ieder spelonderdeel te ontwerpen. Werk van andere spelers kan daarom gebruikt worden, terwijl iedereen die onderdeel van de uiteindelijk creatie is er gewoon de credits voor krijgt.

©GMRimport

Dutch Breakfast

Dreams is ook een uitstekend middel om vorm te geven aan animaties of stilstaande scènes. Neem bijvoorbeeld het bijzonder getrouw nagemaakte Dutch Breakfast, waarin witte sneetjes brood met hagelslag en twee hotdogs(?) liefelijk geposeerd zijn. Dit moderne stilleven oogt bijna fotorealistisch en de kans is groot dat je er spontaan trek van krijgt.

The Playtest of a Masterpiece

Het The Stanley Parable-achtige The Playtest of a Masterpiece is een van de grappigste creaties die momenteel in Dreams is te vinden. In deze droom is het de bedoeling dat je een first person platformer moet testen.

Onder begeleiding van wat commentaar van de ontwikkelaar begint dat vrij simpel, maar naarmate het spel vordert begint het level steeds vreemdere en moeilijkere vormen aan te nemen. Het is bij deze creatie het beste om je maar gewoon te laten verrassen. The Playtest of a Masterpiece laat zien dat spellen in Dreams in allerlei gekke vormen gemaakt kunnen worden.

©GMRimport

Art Therapy

Als een gefrustreerde kunstenaar is het in deze droom de bedoeling om ongezien een kunstgalerij kort en klein te slaan. Het idee is goed bedacht en gigantische standbeelden laten instorten geeft een heerlijk gevoel. Wat Art Therapy zo goed maakt is het feit dat dit absoluut geen eenmanswerk is geweest. De hoeveelheid dromers die samen hebben gewerkt om deze korte maar bevredigende creatie te maken is ronduit inspirerend.

©GMRimport

Sonic the Hedgehog

Laten we eerlijk zijn: uiteindelijk gaan veel van de dromen in Dreams directe kopieën zijn van al bestaande games. De al veel gespeelde droom over een nieuwe, driedimensionale Sonic the Hedgehog-game spreekt op unieke wijze tot de verbeelding. Degelijk spelende games met Sonic in de hoofdrol zijn sowieso zeldzaam – zelfs als ze door Sega worden gemaakt.

Wat deze Dream daarnaast opvallend maakt, is het feit dat fans prima in de gaten hebben wat Sonic überhaupt leuk maakt. Het draait uiteindelijk allemaal om snelheid en het liefst met zo min mogelijk onderbrekingen. Geef dromers nog even de tijd en ze doen Sonic meer eer aan dan de oorspronkelijk ontwikkelaars.

©GMRimport

Shadows Dance at Olivetop Reach: A Little RPG

In Dreams is het zelfs mogelijk om een turn-based rpg te maken. Shadows Dance at Olivetop Reach is kort en krachtig, maar laat ook perfect zien hoe veelzijdig Dreams kan zijn. In deze turn-based rpg speel je als een kleine tovenaar die met een arsenaal van spreuken de spookachtige ruïnes van een kasteel verkent.

Deze droom blinkt nu al uit dankzij het robuuste gevechtsysteem. Zo heeft de positionering van je vijanden invloed op hoe effectief je aanvallen precies zijn. Shadows Dance at Olivetop Reach is bovendien goed geschreven en slaat bij de eerste paar zinnen al de juiste sprookjesachtige toon aan.

©GMRimport

Zelf iets moois gemaakt of een creatie gespeeld die iedereen gezien moet hebben? Deel het vooral in de reacties.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Donkey Kong-kampioen Billy Mitchell wint in smaadzaak
Nieuws

Donkey Kong-kampioen Billy Mitchell wint in smaadzaak

Australische YouTuber Karl Jobst moet schadevergoeding betalen

Billy Mitchell, de voormalige recordhouder in Donkey Kong, heeft een rechtszaak gewonnen van de Australische YouTuber Karl Jobst. De rechter bepaalde dat er sprake was van smaad.

Jobst claimde in meerdere YouTube-video's dat Mitchell vals had gespeeld om de hoogste highscore in Donkey Kong te behalen. Mitchell verzet zich al jaren tegen dergelijke claims. Jobst claimde in zijn video's ook dat YouTuber Ben Smith (Apollo Legend) zelfmoord pleegde omdat Mitchell in 2020 een rechtszaak van hem won.

Mitchell klaagde Jobst aan voor smaad en heeft van rechter Ken Barlow in Brisbane gelijk gekregen. Jobst moet Mitchell 300.000 Australische dollar (173.881,50 euro) in schadevergoeding betalen, en nog eens 50.000 Australische dollar voor een andere video waarin Jobst de spot dreef met Mitchells aanklacht.

Jobst verontschuldigde zich op social media richting zijn fans. Sommigen van hen hebben meebetaald aan de kosten verbonden aan de rechtszaak. "De rechter achtte Billy een geloofwaardige getuige en geloofde alles. Vanaf dat moment kon ik niets meer doen om mijzelf te redden. Ik ga mijn opties overwegen." Mitchell gaf op social media aan "van de geur van winst in de avond te houden" en bedankte iedereen die hem steunde.

Mitchell werd vooral bekend in de jaren tachtig en negentig dankzij highscores in games als Donkey Kong en Pac-Man. In de documentaire The King of Kong: A Fistful of Quarters werd hij afgeschilderd als de aardsvijand van Steve Wiebe, de de highscore van Mitchell probeerde te verslaan. Tegenwoordig heeft Robbie Lakeman de hoogste score in Donkey Kong.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation Plus Essential-games van april nu te claimen
Nieuws

PlayStation Plus Essential-games van april nu te claimen

Met Robocop: Rogue City, The Texas Chain Saw Massacre en meer

Mensen kunnen vanaf vandaag de PlayStation Plus Essential-games van april claimen.

Zoals vorige week werd bekendgemaakt, gaat het om drie spellen, waaronder Robocop: Rogue City. Die game verscheen oorspronkelijk in het najaar van 2023 en werd goed ontvangen door critici en fans. In de first-person game moeten spelers als de robotagent de straten van Old Detroit misdaadvrij houden. De game is alleen op PlayStation 5 speelbaar.

De andere games die nu geclaimd kunnen worden zijn The Texas Chain Saw Massacre (PS5 en PS4) en Digimon Story: Cyber Sleuth - Hacker's Memory (voor PS4, maar ook op PS5 speelbaar). Alle drie de games kunnen tot 5 mei door alle PlayStation Plus-leden geclaimd worden. Hieronder zijn meer beelden van alle drie de games te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!