EA’s slechte Switch-support slaat nergens op
Nieuws

EA’s slechte Switch-support slaat nergens op

Er zijn meer dan 200 miljoen games verkocht voor de Switch, zo maakte Nintendo deze week bekend met hun kwartaalcijfers. Iedereen geniet mee van het succes van de hybride console: in de lijsten bestverkochte games zie je niet alleen Nintendo’s eigen producten, maar ook indies en spellen van andere grote uitgevers. Er is echter één opvallende afwezige: EA.

Naast twee Fifa’s en een paar EA Originals schittert de mega-uitgever in afwezigheid. Tijdens een presentatie van financiële resultaten was dat voor een investeerder reden om eens een pittige vraag te stellen: waar blijven die Switch-games? Waarom is De Sims bijvoorbeeld niet op de Switch speelbaar? Het antwoord van CEO Andrew Wilson was opmerkelijk te noemen.

“Als we platformen evalueren, kijken we altijd naar een paar dingen”, zei hij. “Eén: past de game bij het profiel van het platform of de community? En twee: denken we dat de community die op dat platform speelt, het op prijs zou stellen als de game daarop uitkomt? We hebben veel data die laten zien dat veel Switch-eigenaren ook een PlayStation 4, Xbox One en pc hebben, en onze games vaak op die platformen willen spelen, ook al hebben ze een Switch en genieten ze van de content op de Switch.”

EA’s argument om zo weinig uit te brengen op de Switch, is dus dat spelers hun games liever op andere platformen kopen. Op het eerste gezicht lijkt daar niks mis mee: veel van EA’s games zijn AAA-titels die je weg willen blazen met mooie graphics en snelle actie. Games als Battlefield, Battlefront of Need for Speed wil je op hun allermooist spelen.

©GMRimport

Double dip

Toch voelt het voor mij als een raar argument, al is het maar omdat ik iedereen in mijn omgeving steeds ‘Breng alles naar de Switch!’ hoor roepen. We zijn teleurgesteld als een game de Switch overslaat, omdat het zo’n lekker handzaam apparaatje is dat je overal mee naartoe neemt. Hoe ouder je wordt, hoe minder tijd er is om te gamen, dus als je je reistijd kunt veranderen in gametijd, is dat een grote plus.

Het fenomeen ‘double dipping’ hoor ik ook steeds vaker voorbij komen. Je hebt een game misschien al op een ander platform, maar zodra hij ook op de Switch uitkomt, koop je hem toch nóg een keertje. Op je thuisconsole kwam je er misschien niet genoeg aan toe, maar door de flexibiliteit van de Switch krijgt de game meer liefde. Ook ken ik mensen die een heruitgave op de Switch als excuus gebruiken om hun favoriete games nog een keer te spelen.

©GMRimport

Iedereen is gek, behalve ik

Bovendien zou het raar zijn dat dit argument alléén voor de games van EA geldt. Elke andere uitgever doet zijn best om zoveel mogelijk titels op Nintendo’s console te proppen. Dat doen ze heus niet zonder reden: als ze niet zouden verkopen, zouden ze dat niet doen. Als ik nu in de lijst bestverkopende games in de eShop kijk, zie ik Mario + Rabbids Kingdom Battle, Just

Dance en Rayman (Ubisoft), oude DOOM-games (Bethesda) en Dragon Quest Builders 2 (Square Enix) staan. En alleen EA’s games zouden dan ineens niet goed verkopen?

Het is bovendien raar dat EA zo’n conclusie überhaupt kan trekken, aangezien ze zo weinig games op de console hebben uitgegeven. Alleen Fifa 18 en 19 en kleinere releases Fe en Unravel 2 noem ik nou geen representatieve steekproef. En als ze zich dan toch op de cijfers van Fifa zouden baseren, dan weet ik wel hoe het komt dat iedereen die game liever ergens anders op speelt. De Switch-versie is namelijk verreweg de slechtste versie van die game.

Dat de game er wat minder mooi uitziet, is te verwachten. Maar waarom Fifa-spelers zoveel essentiële opties moeten missen op de Switch, is mij nog altijd een raadsel. Veel gameplayverbeteringen van de grote broer worden niet doorgevoerd in de handheld-versie, Ultimate Team is een slap aftreksel en de singleplayermodus The Journey ontbreekt helemaal, terwijl die nou juist zo lekker speelbaar zou zijn onderweg. In het aankomende Fifa 20 kunnen Switch-spelers de nieuwe straatvoetbalmodus Volta al helemaal vergeten.

Het komt allemaal doordat de Switch-versie niet op de Frostbite-engine draait, die EA voor veel van haar games gebruikt. En daar vinden we waarschijnlijk ook de echte reden dat EA zo weinig spellen naar de Switch brengt. We hebben al eerder horrorverhalen over de engine gehoord, zoals in het boek Blood, Sweat, and Pixels van Jason Schreier. Daarin lezen we hoe het team achter Dragon Age Inquisition worstelde met de engine, die totaal niet geschikt was om een rpg mee te maken. Ik kan me alleen maar voorstellen wat voor nachtmerrie het zou zijn om die engine naar de Switch te moeten brengen.

©GMRimport

Sim-pel

Het lijkt me eigenlijk nogal voor de hand liggen dat een De Sims op de Switch meer dan ideaal zou zijn. Lekker onderweg voor je Sims-poppetjes zorgen, ik kan me geen beter platform voorstellen voor die serie. Een oude maar populaire game naar de Switch porten kan gewoon succesvol zijn. Kijk maar naar Minecraft, dat ook constant in de bovenste regionen van de bestsellerslijst blijft hangen.

Nee, we willen geen halfbakken versies van games die een waslijst aan opties missen, zoals Fifa. Dan spelen we deze games inderdaad liever op een ander platform. Ikzelf speel eigenlijk nooit Fifa, omdat ik de tijd niet heb om een heel seizoen te doorlopen, maar voor de Switch kocht ik uiteindelijk toch Fifa 18. Al reizend in de trein dacht ik dat ik stukje bij beetje wel een heel seizoen kon voltooien.

Ik was teleurgesteld, omdat ik aan alles voelde dat het hier om een inferieure versie ging. Lelijkere graphics vind ik niet zo erg, in ruil voor de draagbaarheid van het systeem, maar al die ontbrekende opties gingen me toch te ver. Dus kom op EA, probeer het nog één keer en stop al je liefde en aandacht in een Switch-game. Ik beloof dat ik een De Sims - met alle opties van de pc-versie - zal kopen.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Laatste columns op Gamer.nl:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GSC over Stalker 2 op PS5: 'We ondersteunen de bestaande versies'
Nieuws

GSC over Stalker 2 op PS5: 'We ondersteunen de bestaande versies'

Dat wil niet zeggen dat er nooit een PS5-versie uitkomt

GSC Game World geeft aan dat het bedrijf zich richt op het ondersteunen van de bestaande versies van Stalker 2: Heart of Chornobyl.

Tech4Gamers sprak regisseur Ievgen Grygorovych over de mogelijkheid van een PS5-versie van Stalker 2. De game kwam eerder dit najaar uit op Xbox Series X en S en pc. Op de vraag of gamers een PS5-versie kunnen verwachten, antwoordde hij het volgende: "We hebben ons volledig gerucht op het ontwikkelen (en nu ondersteunen) van de pc- en Xbox Series-versies."

Eerder lekte uit documenten dat er voor zover bekend een afspraak met Microsoft is gemaakt om Stalker 2 drie maanden console-exclusief voor Xbox te houden. Tech4Gamers vroeg aan Grygorovych of hij op die geruchten kon reageren. Hij weigerde daar echter op in te gaan.

In Stalker 2: Heart of Chornobyl reizen spelers wederom af naar de Zone, een gebied rondom de Chornobyl Nuclear Power Plant waar straling voor allerlei mutaties zorgt. De game is verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc. Ook staat het spel op Xbox Game Pass.

Dat de game is uitgekomen mag een klein wonder heten, want de ontwikkeling had wat voeten in de aarde. Het uit Oekraïne afkomstige GSC Game World heeft de werklocatie van werknemers meermaals moeten veranderen, terwijl diverse werknemers zich bij het Oekraïense leger voegden. Ook moest de ontwikkelaar dealen met het feit dat Russische hackers vroege versies van de game lekten.

Kamal van de Pol deelde een 7 uit in de Gamer.nl-review: "Stalker 2: Heart of Chornobyl is een melancholische en meeslepende shooter gemaakt in de meest bijzondere omstandigheden. De prachtige en tot de nok toe gevulde spelwereld gaat wel gepaard met frustrerende AI en grafische foutjes. Daarbij verschilt de ervaring in de kern niet veel van de voorgaande delen. Ondanks dat is Stalker 2 een game waar je uren in kunt stoppen. Hoe meer moeite je in het verkennen van de Zone steekt, des te meer het je oplevert." GSC Game World heeft inmiddels al meerdere patches voor de game uitgebracht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two had in 2001 al plannen voor GTA Online
Nieuws

Take-Two had in 2001 al plannen voor GTA Online

Een uitgebreid document over de plannen is gelekt

Er zijn documenten gelekt over de Grand Theft Auto-franchise waaruit blijkt dat er in 2001 al plannen waren over een online game of modi binnen de Grand Theft Auto-reeks.

Door een hack op ontwikkelaar Rockstar Games enkele jaren geleden lekten er eerder al vroege beelden en bestanden van Grand Theft Auto 6, en vorig jaar rond de feestdagen verscheen de broncode van GTA 5 en bestanden over diverse geannuleerde projecten online.

Nu zijn er tijdens Kerstmis weer documenten over de geschiedenis van de GTA-franchise gelekt. In documenten over de ontwikkeling van onder andere GTA Online, Vice City Stories, San Andreas en GTA Advance, die zijn geüpload via Internet Archive, zijn allerlei details te vinden.

Zo werd er aan het begin van dit millennium al gewerkt aan de voorloper van GTA Online. Er is een ontwerpdocument van 58 pagina's te vinden voor een project genaamd 'GTA: Online' waarin diverse details worden beschreven, waaronder de mogelijkheid om online te spelen met een zelfgemaakt personage.

Voormalige Rockstar-ontwikkelaar Obbe Vermeij heeft inmiddels bevestigd dat sommige van deze documenten inderdaad echt zijn. Sterker nog: hij werkte ooit aan een online deathmatch-modus voor de online game. De documenten kunnen hier gevonden worden.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!