EA’s slechte Switch-support slaat nergens op
Nieuws

EA’s slechte Switch-support slaat nergens op

Er zijn meer dan 200 miljoen games verkocht voor de Switch, zo maakte Nintendo deze week bekend met hun kwartaalcijfers. Iedereen geniet mee van het succes van de hybride console: in de lijsten bestverkochte games zie je niet alleen Nintendo’s eigen producten, maar ook indies en spellen van andere grote uitgevers. Er is echter één opvallende afwezige: EA.

Naast twee Fifa’s en een paar EA Originals schittert de mega-uitgever in afwezigheid. Tijdens een presentatie van financiële resultaten was dat voor een investeerder reden om eens een pittige vraag te stellen: waar blijven die Switch-games? Waarom is De Sims bijvoorbeeld niet op de Switch speelbaar? Het antwoord van CEO Andrew Wilson was opmerkelijk te noemen.

“Als we platformen evalueren, kijken we altijd naar een paar dingen”, zei hij. “Eén: past de game bij het profiel van het platform of de community? En twee: denken we dat de community die op dat platform speelt, het op prijs zou stellen als de game daarop uitkomt? We hebben veel data die laten zien dat veel Switch-eigenaren ook een PlayStation 4, Xbox One en pc hebben, en onze games vaak op die platformen willen spelen, ook al hebben ze een Switch en genieten ze van de content op de Switch.”

EA’s argument om zo weinig uit te brengen op de Switch, is dus dat spelers hun games liever op andere platformen kopen. Op het eerste gezicht lijkt daar niks mis mee: veel van EA’s games zijn AAA-titels die je weg willen blazen met mooie graphics en snelle actie. Games als Battlefield, Battlefront of Need for Speed wil je op hun allermooist spelen.

©GMRimport

Double dip

Toch voelt het voor mij als een raar argument, al is het maar omdat ik iedereen in mijn omgeving steeds ‘Breng alles naar de Switch!’ hoor roepen. We zijn teleurgesteld als een game de Switch overslaat, omdat het zo’n lekker handzaam apparaatje is dat je overal mee naartoe neemt. Hoe ouder je wordt, hoe minder tijd er is om te gamen, dus als je je reistijd kunt veranderen in gametijd, is dat een grote plus.

Het fenomeen ‘double dipping’ hoor ik ook steeds vaker voorbij komen. Je hebt een game misschien al op een ander platform, maar zodra hij ook op de Switch uitkomt, koop je hem toch nóg een keertje. Op je thuisconsole kwam je er misschien niet genoeg aan toe, maar door de flexibiliteit van de Switch krijgt de game meer liefde. Ook ken ik mensen die een heruitgave op de Switch als excuus gebruiken om hun favoriete games nog een keer te spelen.

©GMRimport

Iedereen is gek, behalve ik

Bovendien zou het raar zijn dat dit argument alléén voor de games van EA geldt. Elke andere uitgever doet zijn best om zoveel mogelijk titels op Nintendo’s console te proppen. Dat doen ze heus niet zonder reden: als ze niet zouden verkopen, zouden ze dat niet doen. Als ik nu in de lijst bestverkopende games in de eShop kijk, zie ik Mario + Rabbids Kingdom Battle, Just

Dance en Rayman (Ubisoft), oude DOOM-games (Bethesda) en Dragon Quest Builders 2 (Square Enix) staan. En alleen EA’s games zouden dan ineens niet goed verkopen?

Het is bovendien raar dat EA zo’n conclusie überhaupt kan trekken, aangezien ze zo weinig games op de console hebben uitgegeven. Alleen Fifa 18 en 19 en kleinere releases Fe en Unravel 2 noem ik nou geen representatieve steekproef. En als ze zich dan toch op de cijfers van Fifa zouden baseren, dan weet ik wel hoe het komt dat iedereen die game liever ergens anders op speelt. De Switch-versie is namelijk verreweg de slechtste versie van die game.

Dat de game er wat minder mooi uitziet, is te verwachten. Maar waarom Fifa-spelers zoveel essentiële opties moeten missen op de Switch, is mij nog altijd een raadsel. Veel gameplayverbeteringen van de grote broer worden niet doorgevoerd in de handheld-versie, Ultimate Team is een slap aftreksel en de singleplayermodus The Journey ontbreekt helemaal, terwijl die nou juist zo lekker speelbaar zou zijn onderweg. In het aankomende Fifa 20 kunnen Switch-spelers de nieuwe straatvoetbalmodus Volta al helemaal vergeten.

Het komt allemaal doordat de Switch-versie niet op de Frostbite-engine draait, die EA voor veel van haar games gebruikt. En daar vinden we waarschijnlijk ook de echte reden dat EA zo weinig spellen naar de Switch brengt. We hebben al eerder horrorverhalen over de engine gehoord, zoals in het boek Blood, Sweat, and Pixels van Jason Schreier. Daarin lezen we hoe het team achter Dragon Age Inquisition worstelde met de engine, die totaal niet geschikt was om een rpg mee te maken. Ik kan me alleen maar voorstellen wat voor nachtmerrie het zou zijn om die engine naar de Switch te moeten brengen.

©GMRimport

Sim-pel

Het lijkt me eigenlijk nogal voor de hand liggen dat een De Sims op de Switch meer dan ideaal zou zijn. Lekker onderweg voor je Sims-poppetjes zorgen, ik kan me geen beter platform voorstellen voor die serie. Een oude maar populaire game naar de Switch porten kan gewoon succesvol zijn. Kijk maar naar Minecraft, dat ook constant in de bovenste regionen van de bestsellerslijst blijft hangen.

Nee, we willen geen halfbakken versies van games die een waslijst aan opties missen, zoals Fifa. Dan spelen we deze games inderdaad liever op een ander platform. Ikzelf speel eigenlijk nooit Fifa, omdat ik de tijd niet heb om een heel seizoen te doorlopen, maar voor de Switch kocht ik uiteindelijk toch Fifa 18. Al reizend in de trein dacht ik dat ik stukje bij beetje wel een heel seizoen kon voltooien.

Ik was teleurgesteld, omdat ik aan alles voelde dat het hier om een inferieure versie ging. Lelijkere graphics vind ik niet zo erg, in ruil voor de draagbaarheid van het systeem, maar al die ontbrekende opties gingen me toch te ver. Dus kom op EA, probeer het nog één keer en stop al je liefde en aandacht in een Switch-game. Ik beloof dat ik een De Sims - met alle opties van de pc-versie - zal kopen.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Laatste columns op Gamer.nl:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe beelden van Legacy of Kain: Soul Reaver 1-2 Remastered te zien
Nieuws

Nieuwe beelden van Legacy of Kain: Soul Reaver 1-2 Remastered te zien

Remastercollectie komt op 10 december uit

Er is een nieuwe trailer van het aankomende Legacy of Kain: Soul Reaver 1-2 Remastered uitgebracht.

De video draait om de speciale krachten die hoofdpersonage Raziel heeft. De collectie bevat de twee verschenen Soul Reaver-games. De spellen kunnen met hun oorspronkelijke graphics gespeeld worden of met een verbeterd uiterlijk.

De Soul Reaver-games zijn de vervolgen op Blood Omen: Legacy of Kain, dat ontwikkeld werd door Silicon Knights en in 1996 uitkwam. Vervolg Legacy of Kain: Soul Reaver bracht de reeks naar het third-person-actiegenre. De game werd geregisseerd door Amy Hennig, die later de Uncharted-serie zou maken bij Naughty Dog. In 2001 kwam direct vervolg Soul Reaver 2 uit.

Legacy of Kain: Soul Reaver 1-2 Remastered verschijnt op 10 december voor PlayStation- en Xbox-consoles, Nintendo Switch en pc. De game staat deze maand op de cover van onze zustertijdschrift Power Unlimited.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Final Fantasy 14 Mobile bevat geen gacha-mechanismen
Nieuws

Final Fantasy 14 Mobile bevat geen gacha-mechanismen

De game wordt daarnaast free-to-play

Het eerder deze week onthulde Final Fantasy 14 zal geen gacha-achtige spelmechanismen bevatten.

Met gacha-games worden over het algemeen spellen bedoeld waarin spelers geld moeten uitgeven om random items te verkrijgen, vergelijkbaar met lootboxes. Volgens Square Enix-ontwikkelaar Naoki 'Yoshi-P' Yoshida hoeven fans niet te vrezen dat dit onderdeel van de mobiele free-to-play-game gaat uitmaken.

"Mensen vragen mij hoe we geld gaan verdienen aan de mobiele game. Sommige spellen hebben gacha-mechanismen om zoveel mogelijk geld te verdienen. Daar is het ons niet om te doen. We hebben de mobiele game met de oorspronkelijke FF14 in gedachten ontwikkeld, en willen erachter komen hoelang een mobiele gebruiker dit spel kan spelen."

Hij vervolgt: "We willen dat elke speler zo lang mogelijk van Final Fantasy 14 kan genieten. Daarom is ons doel om zoveel mogelijk mensen de game zo lang mogelijk te laten spelen, en maar ene klein beetje geld via gegenereerde inkomsten te verdienen. Maak je dus niet druk over hoeveel het gaat kosten. Ik zal blij zijn als je simpelweg van de ervaring kan genieten!"

Dat beantwoordt natuurlijk nog steeds niet hoe Square Enix precies geld gaat verdienen aan het spel, maar dit lijkt wel duidelijk te maken dat spelers niet veel geld in de game kunnen uitgeven om zo beter te worden.

Final Fantasy 14 Mobile wordt ontwikkeld door LightSpeed Studios, een dochteronderneming van Tencent Games, en de ontwikkeling wordt overzien door FF14-regisseur Naoki Yoshida. Een precieze releasedatum is er nog niet, maar er worden binnenkort in China speeltests gehouden en een wereldwijde release moet kort daarna volgen.

Yoshida noemde Final Fantasy 14 Mobile eerder al een "zuster van Final Fantasy 14". Het gaat dus niet om een directe port van de game die op pc en consoles verkrijgbaar is, al moeten wel "de grootsheid van het verhaal en de gevechtsmechanismen naar mobiele apparaten gebracht worden". Duidelijk is ook dat negen 'jobs' op release beschikbaar zullen zijn.

Ook wordt benadrukt dat diverse ontspannende bezigheden beschikbaar zullen zijn in het spel. Zo kan men met chocobo's racen en een Triple Triad-kaartspel spelen. Ook kunnen spelers hun huis naar eigen smaak aanpassen, meedoen aan diverse seizoensgebonden evenementen en diverse outfits passen.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!