EA: 'Oude manier van games uitbrengen werkt niet meer'
Nieuws

EA: 'Oude manier van games uitbrengen werkt niet meer'

De directeur van EA, Andrew Wilson, zegt dat de oude manier van games uitbrengen niet meer werkt. Hij zegt dan ook dat zowel het ontwikkelproces als het testproces drastisch gaan veranderen bij EA.

EA heeft gisteren haar fiscale jaarcijfers bekendgemaakt. Tijdens de presentatie gaf het bedrijf toe dat Anthem, waarvan werd verwacht dat het een van de grootste lanceringen van het jaar zou worden, niet heeft voldaan aan de verwachtingen. EA verzekert wel dat het Anthem en ontwikkelaar BioWare blijft ondersteunen.

Andrew Wilson zegt tijdens de presentatie dat de lancering van Anthem het bedrijf heeft doen realiseren dat het uitbrengen van grote live-servicegames anders moet worden aangepakt in de toekomst. Wilson zegt dat het creëren en onderhouden van een grootschalige open wereld niet alleen een uitdaging is voor EA, maar voor de hele game-industrie. "Naast 40 tot 80 uur aan offline gameplay, moet een spel als Anthem ook honderden uren aan endgame-content bevatten", aldus Wilson.

Niet alleen de uitdagingen bij het ontwikkelen van een game, maar ook de presentatie en lancering van nieuwe titels wordt onder de loep genomen door EA. Volgens Wilson is vooral het onder controle houden van de verwachtingen van fans hierbij belangrijk. Wilson legt uit dat grote online games in Aziatische landen vaak eerst door een zogenoemde soft launch gaan. Dit houdt in dat een beperkte groep mensen het volledige spel kan spelen en testen, voordat deze wordt uitgebracht voor het volledige publiek. Dit is anders dan de manier waarop dit in het Westen wordt gedaan, waar spelers door middel van bèta-tests slechts kleine delen van het spel te zien krijgen.

Het Westerse systeem van het lanceren van games werkt volgens Wilson steeds minder goed. Hij zegt dan ook dat zowel het ontwikkelproces als het testproces drastisch gaan veranderen bij EA. "De verwachting is dat we soft launches gaan uitproberen. Ook de manier waarop we communiceren met de spelers gaat anders worden", aldus Wilson. Hij hoopt dan ook dat de lancering van nieuwe titels in de toekomst vloeiender verloopt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Grand Theft Auto 6 draait in eerste jaar 3,2 miljard dollar aan omzet'
Nieuws

'Grand Theft Auto 6 draait in eerste jaar 3,2 miljard dollar aan omzet'

Voor release zou de game al meer dan een miljard dollar kunnen opleveren

Grand Theft Auto 6 zou in het eerste jaar vanaf release naar schatting zo'n 3,2 miljard dollar aan omzet opleveren.

Dat claimt onderzoeksinstantie DFC Intelligence (via Financial Times). Naar verwachting zal de langverwachte game voor release al meer dan een miljard dollar opbrengen via reserveringen. In het eerste jaar van verkoop zullen de verdiensten neerkomen op zo'n 3,2 miljard dollar. Naar verwachting wordt GTA 6 dan ook de grootste entertainmentrelease van het jaar, inclusief films en andere games.

De schatting komt niet helemaal uit de lucht vallen: Grand Theft Auto 5 leverde in 2013 in de eerste drie dagen na release meer dan 1 miljard dollar aan opbrengsten op. Daarbij zal een gedeelte van de omzet logischerwijs bestemd zijn om de kosten voor de ontwikkeling en marketing terug te verdienen.

Grand Theft Auto 6 werd eind 2023 onthuld middels een eerste trailer. De game speelt zich af in Vice City en omstreken, gebaseerd op Miami in de Verenigde Staten, en draait om twee hoofdpersonages, Lucia en Jason. Rockstar Games en Take-Two Interactive hebben meermaals benadrukt dat Grand Theft Auto 6 ergens aankomend najaar uitkomt op PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Meer info over Russische gameconsoles naar buiten gekomen
Nieuws

Meer info over Russische gameconsoles naar buiten gekomen

De consoles zijn bedoeld om in Rusland ontwikkelde games af te spelen

Er zijn meer details online verschenen over meerdere spelcomputers waar in Rusland aan wordt gewerkt.

Vorig jaar kwam al naar buiten dat de Russische president Vladimir Poetin zijn overheid heeft opgedragen om onderzoek te plegen naar de mogelijkheid voor het ontwikkelen van een eigen gameconsole. Ook zou men onderzoeken of het mogelijk is om een eigen besturingssysteem en een cloudsysteem om games direct aan consumenten te leveren te ontwikkelen.

Inmiddels heeft Anton Gorelkin, de plaatsvervangende voorzitter van de State Duma Committee on Information Policy, meer info naar buiten gebracht over deze projecten. De Russische gameconsole wordt ontwikkeld door het ministerie van industrie en handel, zo meldt Techspot. De console zou een Elbrus-processor bevatten en draaien op Aurora of Alt Linux. Dit zijn Russische versies van het Linux-besturingssysteem.

De Elbrus-processor is ontwikkeld door het Moscow Center of SPARC Technologies en was primair bestemd voor defensie en andere applicaties. Volgens Gorelkin is het de bedoeling dat het "in het binnenland ontwikkelde videogames" gaat afspelen. Dat betekent dat er dus ook games in Rusland ontwikkeld moeten worden om de console mee te ondersteunen. De hardware zou niet in de buurt komen van de technische specificaties van de PlayStation 5 en Xbox Series-consoles.

Daarnaast wordt er gewerkt aan een console genaamd Fog Play, dat gericht is op cloudgaming. Het idee is dat consumenten met krachtige computers hun hardware virtueel kunnen 'uitlenen' aan mensen die via Fog Play willen gamen.

Nadat Rusland in 2022 de invasie van Oekraïne inzette, hebben diverse vooraanstaande gamebedrijven besloten te stoppen met het leveren van producten aan het eerstgenoemde land. Denk aan Sony, Nintendo, Microsoft, Activision Blizzard en meer. Daarbij wil Rusland gezien de huidige geopolitieke situatie steeds minder afhankelijk worden van internationale producten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!