Star Wars Jedi: Fallen Order bezit de Force
Nieuws

Star Wars Jedi: Fallen Order bezit de Force

Het is een tamelijk ‘veilige’ E3 voor Electronic Arts. In plaats van een persconferentie, die de afgelopen jaren helaas structureel teleurstelde, richtte de uitgever zich dit jaar op zekerheden als Fifa 20 en The Sims 4. Behalve Star Wars Jedi: Fallen Order dan, die we tijdens EA Play volop in actie zagen.

Fallen Order komt uit een onverwachte hoek. Waar Respawn Entertainment is geboren uit de ophef rondom Call of Duty: Modern Warfare 2 en uiteindelijk Titanfall en Apex Legends teweegbracht, gaat de studio nu aan de slag met een third-person actiegame. Het is dan ook knap dat een studio die expert is op het gebied van vloeiende first-person shooters vooralsnog een hele capabele Star Wars-game af lijkt te gaan leveren.

©GMRimport

Klauteren op AT-AT’s

De demonstratie begint iets voor de gameplay-beelden die EA eerder livestreamde en geeft met name een extra blik op het verhaal. De jonge Jedi Cal Kestis bevindt zich in een wilde zee op de planeet Kashyyk, waar de Empire rebellen bestookt met AT-AT’s. Cal is op zoek naar een bekende Wookie-strijder die blijkbaar gevangen wordt gehouden op de rijk begroeide planeet en zet alles op alles om de harige vriend te bevrijden.

Opvallend in de introductie is hoe gescript de game aanvoelt. De game toont veel filmische beelden met vliegende kogels en andere indrukwekkende effecten, terwijl Cal gevolgd wordt door een bijna naadloze camera. Ook de parallellen met de Uncharted-serie zijn overduidelijk; platformen is bijna identiek en de Jedi glijdt op dezelfde manier weg van balken zoals Nathan Drake dat al in 2007 deed. In andere gedeeltes leent Respawn ook van hun eigen Titanfall-franchise door de flexibele Cal over muren te laten rennen. Het is allemaal niet bijster origineel, maar functioneel genoeg.

Platformen speelt dus een vrij grote rol in de gameplay en leidt af en toe tot wat speurwerk om de juiste weg te vinden. Cals robotmaatje BD-1 fungeert hierbij als belangrijk gereedschap om sommige deuren te openen, platformen te verplaatsen en slecht beveiligde Stormtrooper-pc’s te hacken. EA claimt dat Fallen Order een semi-open wereld is met Metroidvania-elementen, maar dat aspect van de game overtuigt nog niet. Tot nu toe lijkt de game ook de rechtlijnigheid met Uncharted te delen, al is er zeker ruimte om nieuwe paden te openen dankzij de vele Force-krachten die beschikbaar zijn, afgaande op de driedimensionale holo-kaart.

©GMRimport

Speels en spectaculair

Spelen met de Force, en Cals lightsaber, lijkt het hoogtepunt van de game te gaan worden. Wie The Force Unleashed kon waarderen zal dubbel zoveel genieten van de gevechten in Fallen Order, die even spectaculair, maar een stuk verfijnder zijn. Groepen vijanden zijn minder groot dan je wellicht zal verwachten, omdat elke vijand moet aanvoelen als een soort minibaas. Kundig ontwijken, pareren en toeslaan doet gevechten voorkomen als een ware klus, waarbij met name de nieuwe Purge Troopers voor spektakel zorgen. Hun klappen zijn raak, maar een goed getimede tegenslag van Cal levert weer een fantastische houw in slow-motion op. Actie ziet er dus uit als een strategisch spelletje dat hopelijk lang genoeg boeiend blijft.

En spelen met de verschillende Force-krachten ziet er overigens ontzettend leuk uit. Zo kun je Stormtroopers naar je toetrekken om je blauwe lightsaber door ze heen te rammen, vijanden tegen elkaar aan smijten en de tijd even stilzetten. Dit laatste is behalve voor verschillende platformpuzzels ook ontzettend handig om de juiste hoek voor de aanval te kiezen of, in dit geval, een Stormtrooper keihard door z’n eigen zojuist afgevuurde kogel heen te trekken. Spelen met de Force-krachten oogt ontzettend bruut en veelzijdig, en gezien de gigantische skill tree lijken spelers een rijke verscheidenheid aan krachten vrij te spelen gedurende de game.

©GMRimport

Bekende kop

Het is wat teleurstellend dat een deel van de demonstratie al eerder op internet is verschenen, al toont het wel de ontmoeting tussen de protagonist en niemand minder dan Saw Gerrera uit Rogue One. De jongere Gerrera heeft de Jedi’s hulp nodig om de Empire van zich af te slaan, maar veel wijzer worden we niet van het verhaal. Helaas valt Cals persoonlijkheid zelf ook nog niet positief op tijdens de sessie. Zijn interacties met BD-1 zijn nou niet bepaald komisch te noemen en enig charisma is eigenlijk nog ver te zoeken. Je zou je haast afvragen waarom Fallen Order niet een bestaande Jedi heeft genomen om de horror van Order 66 te vertellen. Maar goed, we hebben nog maar een fractie van dit Star Wars-avontuur gezien.

Al met al lijkt de combat van Star Wars Jedi: Fallen Order het sterkste punt van de game te gaan worden. Gevechten ogen spectaculair en diepgaand en Kals Force-krachten zien er leuk en creatief uit. Hoe sterk de Force in rest van de game is, inclusief platformen, verkennen en de personages, gaan we in de toekomst zien.

Star Wars Jedi: Fallen Order verschijnt op 15 november voor de PS4, Xbox One en pc.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!