Star Wars Jedi: Fallen Order bezit de Force
Nieuws

Star Wars Jedi: Fallen Order bezit de Force

Het is een tamelijk ‘veilige’ E3 voor Electronic Arts. In plaats van een persconferentie, die de afgelopen jaren helaas structureel teleurstelde, richtte de uitgever zich dit jaar op zekerheden als Fifa 20 en The Sims 4. Behalve Star Wars Jedi: Fallen Order dan, die we tijdens EA Play volop in actie zagen.

Fallen Order komt uit een onverwachte hoek. Waar Respawn Entertainment is geboren uit de ophef rondom Call of Duty: Modern Warfare 2 en uiteindelijk Titanfall en Apex Legends teweegbracht, gaat de studio nu aan de slag met een third-person actiegame. Het is dan ook knap dat een studio die expert is op het gebied van vloeiende first-person shooters vooralsnog een hele capabele Star Wars-game af lijkt te gaan leveren.

©GMRimport

Klauteren op AT-AT’s

De demonstratie begint iets voor de gameplay-beelden die EA eerder livestreamde en geeft met name een extra blik op het verhaal. De jonge Jedi Cal Kestis bevindt zich in een wilde zee op de planeet Kashyyk, waar de Empire rebellen bestookt met AT-AT’s. Cal is op zoek naar een bekende Wookie-strijder die blijkbaar gevangen wordt gehouden op de rijk begroeide planeet en zet alles op alles om de harige vriend te bevrijden.

Opvallend in de introductie is hoe gescript de game aanvoelt. De game toont veel filmische beelden met vliegende kogels en andere indrukwekkende effecten, terwijl Cal gevolgd wordt door een bijna naadloze camera. Ook de parallellen met de Uncharted-serie zijn overduidelijk; platformen is bijna identiek en de Jedi glijdt op dezelfde manier weg van balken zoals Nathan Drake dat al in 2007 deed. In andere gedeeltes leent Respawn ook van hun eigen Titanfall-franchise door de flexibele Cal over muren te laten rennen. Het is allemaal niet bijster origineel, maar functioneel genoeg.

Platformen speelt dus een vrij grote rol in de gameplay en leidt af en toe tot wat speurwerk om de juiste weg te vinden. Cals robotmaatje BD-1 fungeert hierbij als belangrijk gereedschap om sommige deuren te openen, platformen te verplaatsen en slecht beveiligde Stormtrooper-pc’s te hacken. EA claimt dat Fallen Order een semi-open wereld is met Metroidvania-elementen, maar dat aspect van de game overtuigt nog niet. Tot nu toe lijkt de game ook de rechtlijnigheid met Uncharted te delen, al is er zeker ruimte om nieuwe paden te openen dankzij de vele Force-krachten die beschikbaar zijn, afgaande op de driedimensionale holo-kaart.

©GMRimport

Speels en spectaculair

Spelen met de Force, en Cals lightsaber, lijkt het hoogtepunt van de game te gaan worden. Wie The Force Unleashed kon waarderen zal dubbel zoveel genieten van de gevechten in Fallen Order, die even spectaculair, maar een stuk verfijnder zijn. Groepen vijanden zijn minder groot dan je wellicht zal verwachten, omdat elke vijand moet aanvoelen als een soort minibaas. Kundig ontwijken, pareren en toeslaan doet gevechten voorkomen als een ware klus, waarbij met name de nieuwe Purge Troopers voor spektakel zorgen. Hun klappen zijn raak, maar een goed getimede tegenslag van Cal levert weer een fantastische houw in slow-motion op. Actie ziet er dus uit als een strategisch spelletje dat hopelijk lang genoeg boeiend blijft.

En spelen met de verschillende Force-krachten ziet er overigens ontzettend leuk uit. Zo kun je Stormtroopers naar je toetrekken om je blauwe lightsaber door ze heen te rammen, vijanden tegen elkaar aan smijten en de tijd even stilzetten. Dit laatste is behalve voor verschillende platformpuzzels ook ontzettend handig om de juiste hoek voor de aanval te kiezen of, in dit geval, een Stormtrooper keihard door z’n eigen zojuist afgevuurde kogel heen te trekken. Spelen met de Force-krachten oogt ontzettend bruut en veelzijdig, en gezien de gigantische skill tree lijken spelers een rijke verscheidenheid aan krachten vrij te spelen gedurende de game.

©GMRimport

Bekende kop

Het is wat teleurstellend dat een deel van de demonstratie al eerder op internet is verschenen, al toont het wel de ontmoeting tussen de protagonist en niemand minder dan Saw Gerrera uit Rogue One. De jongere Gerrera heeft de Jedi’s hulp nodig om de Empire van zich af te slaan, maar veel wijzer worden we niet van het verhaal. Helaas valt Cals persoonlijkheid zelf ook nog niet positief op tijdens de sessie. Zijn interacties met BD-1 zijn nou niet bepaald komisch te noemen en enig charisma is eigenlijk nog ver te zoeken. Je zou je haast afvragen waarom Fallen Order niet een bestaande Jedi heeft genomen om de horror van Order 66 te vertellen. Maar goed, we hebben nog maar een fractie van dit Star Wars-avontuur gezien.

Al met al lijkt de combat van Star Wars Jedi: Fallen Order het sterkste punt van de game te gaan worden. Gevechten ogen spectaculair en diepgaand en Kals Force-krachten zien er leuk en creatief uit. Hoe sterk de Force in rest van de game is, inclusief platformen, verkennen en de personages, gaan we in de toekomst zien.

Star Wars Jedi: Fallen Order verschijnt op 15 november voor de PS4, Xbox One en pc.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Minecraft-maker wil spiritueel vervolg ontwikkelen
Nieuws

Minecraft-maker wil spiritueel vervolg ontwikkelen

'Ik heb in feite Minecraft 2 aangekondigd'

Minecraft-bedenker Markus 'Notch' Persson heeft op social media aangegeven een spiritueel vervolg op Minecraft te willen ontwikkelen.

Op 1 januari plaatste hij een poll op X waarin hij vroeg of hij verder moest werken aan zijn huidige project - een "traditionele roguelike gecombineerd met een firstperson dungeon crawler", of "een spiritueel vervolg op Minecraft".

Dat laatste is sowieso opvallend, aangezien het voor het eerst is dat Notch alleen al hint naar de mogelijkheid dat hij aan een spiritueel vervolg op de immens populaire game wil werken. Notch is zelf niet meer werkzaam bij het door Microsoft overgenomen Mojang en zijn naam is voor een groot deel zelfs uit Minecraft gehaald nadat hij controversiële opmerkingen maakte over onder andere homoseksualiteit en afkomst.

Gisteren verduidelijkte Notch zijn eerder geplaatste poll, waarbij hij aangaf serieus te zijn over de mogelijkheid dat hij aan een spiritueel Minecraft-vervolg wil werken. "Ik heb in feite Minecraft 2 aangekondigd", zo stelde hij. "Ik dacht dat mensen misschien wel zouden willen dat ik nog een game maak die erg op de eerste lijkt, en ik vind het geweldig om weer aan games te werken."

Hij geeft daarbij wel aan dat spirituele vervolgen op populaire games niet altijd even goed uitpakken, en dat hij er voor wil waken dat dit niet het geval is bij zijn nieuwe project. "Ik ben daarnaast een man van mijn woord, en ik wil het op een manier doen die niet stiekem inbreuk maakt op het ongelooflijke werk dat Mojang en Microsoft doen."

Hoe dan ook lijkt een nieuwe, op Minecraft lijkende game van Notch voor nu nog een toekomstdroom. Zoals gezegd werkte de ontwikkelaar al aan een roguelike en ziet het er gezien de woorden van Notch er naar uit dat dit Minecraft-achtige project nog niet eens in ontwikkeling is.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bloomberg voorspelt: 'GTA 6 wordt uitgesteld naar 2026, Hollow Knight Silksong komt dit jaar'
Nieuws

Bloomberg voorspelt: 'GTA 6 wordt uitgesteld naar 2026, Hollow Knight Silksong komt dit jaar'

Ook wordt de aankondiging van Half-Life 3 verwacht

Gamejournalist Jason Schreier heeft op Bloomberg zijn voorspellingen voor het jaar gedeeld. Hij vermoedt dat Grand Theft Auto 6 wordt uitgesteld naar 2026, maar dat Hollow Knight Silksong wel dit jaar uitkomt.

Schreier benadrukt in het artikel dat het puur om voorspellingen gaat. De journalist heeft echter een zeer betrouwbare reputatie en veel ervaring, dus zijn voorspellingen dragen wel enig gewicht.

Hoewel Rockstar Games en Take-Two meermaals hebben aangegeven dat Grand Theft Auto 6 aankomend najaar uitkomt, denkt Schreier dat het spel uitgesteld zal worden naar 2026. "De volgende GTA is een gigantische en ambitieuze game. De druk om het geweldig te maken is buitensporig en Rockstar Games wil geen buitensporig overwerk gedurende de laatste maanden van ontwikkeling forceren."

Schreier verwacht echter wel dat het langverwachte Hollow Knight Silksong, dat al jaren geleden is aangekondigd maar nog altijd geen releasedatum heeft, dit jaar uitkomt. Verder voorspelt hij dat Half-Life 3 aangekondigd gaat worden. Dat is in lijn met recente geruchten over de mogelijkheid dat Valve aan een nieuwe Half-Life-game werkt. Tot slot vermoedt hij dat vooral Microsoft en Sony zich nog meer op multiplatformreleases zullen richten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!