Star Wars Jedi: Fallen Order bezit de Force
Nieuws

Star Wars Jedi: Fallen Order bezit de Force

Het is een tamelijk ‘veilige’ E3 voor Electronic Arts. In plaats van een persconferentie, die de afgelopen jaren helaas structureel teleurstelde, richtte de uitgever zich dit jaar op zekerheden als Fifa 20 en The Sims 4. Behalve Star Wars Jedi: Fallen Order dan, die we tijdens EA Play volop in actie zagen.

Fallen Order komt uit een onverwachte hoek. Waar Respawn Entertainment is geboren uit de ophef rondom Call of Duty: Modern Warfare 2 en uiteindelijk Titanfall en Apex Legends teweegbracht, gaat de studio nu aan de slag met een third-person actiegame. Het is dan ook knap dat een studio die expert is op het gebied van vloeiende first-person shooters vooralsnog een hele capabele Star Wars-game af lijkt te gaan leveren.

©GMRimport

Klauteren op AT-AT’s

De demonstratie begint iets voor de gameplay-beelden die EA eerder livestreamde en geeft met name een extra blik op het verhaal. De jonge Jedi Cal Kestis bevindt zich in een wilde zee op de planeet Kashyyk, waar de Empire rebellen bestookt met AT-AT’s. Cal is op zoek naar een bekende Wookie-strijder die blijkbaar gevangen wordt gehouden op de rijk begroeide planeet en zet alles op alles om de harige vriend te bevrijden.

Opvallend in de introductie is hoe gescript de game aanvoelt. De game toont veel filmische beelden met vliegende kogels en andere indrukwekkende effecten, terwijl Cal gevolgd wordt door een bijna naadloze camera. Ook de parallellen met de Uncharted-serie zijn overduidelijk; platformen is bijna identiek en de Jedi glijdt op dezelfde manier weg van balken zoals Nathan Drake dat al in 2007 deed. In andere gedeeltes leent Respawn ook van hun eigen Titanfall-franchise door de flexibele Cal over muren te laten rennen. Het is allemaal niet bijster origineel, maar functioneel genoeg.

Platformen speelt dus een vrij grote rol in de gameplay en leidt af en toe tot wat speurwerk om de juiste weg te vinden. Cals robotmaatje BD-1 fungeert hierbij als belangrijk gereedschap om sommige deuren te openen, platformen te verplaatsen en slecht beveiligde Stormtrooper-pc’s te hacken. EA claimt dat Fallen Order een semi-open wereld is met Metroidvania-elementen, maar dat aspect van de game overtuigt nog niet. Tot nu toe lijkt de game ook de rechtlijnigheid met Uncharted te delen, al is er zeker ruimte om nieuwe paden te openen dankzij de vele Force-krachten die beschikbaar zijn, afgaande op de driedimensionale holo-kaart.

©GMRimport

Speels en spectaculair

Spelen met de Force, en Cals lightsaber, lijkt het hoogtepunt van de game te gaan worden. Wie The Force Unleashed kon waarderen zal dubbel zoveel genieten van de gevechten in Fallen Order, die even spectaculair, maar een stuk verfijnder zijn. Groepen vijanden zijn minder groot dan je wellicht zal verwachten, omdat elke vijand moet aanvoelen als een soort minibaas. Kundig ontwijken, pareren en toeslaan doet gevechten voorkomen als een ware klus, waarbij met name de nieuwe Purge Troopers voor spektakel zorgen. Hun klappen zijn raak, maar een goed getimede tegenslag van Cal levert weer een fantastische houw in slow-motion op. Actie ziet er dus uit als een strategisch spelletje dat hopelijk lang genoeg boeiend blijft.

En spelen met de verschillende Force-krachten ziet er overigens ontzettend leuk uit. Zo kun je Stormtroopers naar je toetrekken om je blauwe lightsaber door ze heen te rammen, vijanden tegen elkaar aan smijten en de tijd even stilzetten. Dit laatste is behalve voor verschillende platformpuzzels ook ontzettend handig om de juiste hoek voor de aanval te kiezen of, in dit geval, een Stormtrooper keihard door z’n eigen zojuist afgevuurde kogel heen te trekken. Spelen met de Force-krachten oogt ontzettend bruut en veelzijdig, en gezien de gigantische skill tree lijken spelers een rijke verscheidenheid aan krachten vrij te spelen gedurende de game.

©GMRimport

Bekende kop

Het is wat teleurstellend dat een deel van de demonstratie al eerder op internet is verschenen, al toont het wel de ontmoeting tussen de protagonist en niemand minder dan Saw Gerrera uit Rogue One. De jongere Gerrera heeft de Jedi’s hulp nodig om de Empire van zich af te slaan, maar veel wijzer worden we niet van het verhaal. Helaas valt Cals persoonlijkheid zelf ook nog niet positief op tijdens de sessie. Zijn interacties met BD-1 zijn nou niet bepaald komisch te noemen en enig charisma is eigenlijk nog ver te zoeken. Je zou je haast afvragen waarom Fallen Order niet een bestaande Jedi heeft genomen om de horror van Order 66 te vertellen. Maar goed, we hebben nog maar een fractie van dit Star Wars-avontuur gezien.

Al met al lijkt de combat van Star Wars Jedi: Fallen Order het sterkste punt van de game te gaan worden. Gevechten ogen spectaculair en diepgaand en Kals Force-krachten zien er leuk en creatief uit. Hoe sterk de Force in rest van de game is, inclusief platformen, verkennen en de personages, gaan we in de toekomst zien.

Star Wars Jedi: Fallen Order verschijnt op 15 november voor de PS4, Xbox One en pc.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!