Pokémon Sword en Shield biedt nieuwe strategieën dankzij Dynamaxen
Nieuws

Pokémon Sword en Shield biedt nieuwe strategieën dankzij Dynamaxen

The Pokémon Company trekt zijn eigen plan, dat bleek immers weer uit de Pokémon-persconferentie en Direct voorafgaand aan E3 2019. Daarin is een hoop informatie over Sword en Shield onthuld, al is de game gelukkig ook speelbaar op de beurs. We mochten dan ook onze pet achterstevoren opzetten en voor het eerst de Galar-regio induiken.

Twee nieuwe features van de game staan in de demonstratie centraal. De eerste is het concept van gyms in Sword en Shield, die feitelijk bestaan uit gigantische stadions. Voordat je het veld mag betreden moet je echter een zogenaamde Gym Mission voltooien, een mooi woord voor puzzels waarbij je verschillende trainers treft. In dit geval is dat een grote kamer met watervallen, geheel in thema van de water-gym.

De puzzel bestaat uit het overhalen van schakelaars met de juiste kleur, om stapsgewijs paden te openen naar de gym-leider. Als we eerlijk zijn is de gameplay innovatief noch uitdagend genoeg om dit gedeelte van gyms te onderscheiden van voorgaande delen. Sun & Moon gooide het concept van gyms enigszins op de schop met Trials, maar de aanloop naar het grote gevecht werd er niet echt boeiender mee. Nu Sword en Shield terugkeren naar traditionelere gyms hadden we gehoopt dat Game Freak zou uitpakken met vette puzzels of andere gamplay, maar op het eerste oog is dat niet het geval.

©GMRimport

Maximaal dynamaxen

Ons gevecht met gym-leider Nessa is wel een waar spektakel. Game Freak doet gyms eindelijk overkomen als de evenementen die het zijn in de anime, met juichend publiek op de achtergrond en duidelijk door voetbal geïnspireerde tenues. De stadions zijn overigens niet allen zo groot om zoveel mogelijk toeschouwers toe te laten (ook in de Pokémon-wereld wordt alles live gestreamd, met drones welteverstaan), maar ook voor Dynamaxing.

Die nieuwe feature, wellicht te veel benadrukt in de afgelopen Pokémon Direct, houdt in dat Pokémon voor een korte tijd zo groot als een flatgebouw worden. We hadden er aanvankelijk onze bedenkingen bij, maar in de praktijk maakt het eindgevechten wel spectaculairder. Bovendien is de strategie die bij Dynamaxing komt kijken ingrijpender dan bijvoorbeeld Mega Evolutions, dankzij het feit dat ze maar drie beurten actief blijven. Zet je dus op het verkeerde moment je Dynamax in, dan loop je kans om het gevecht te verliezen.

Eenmaal getransformeerd tot een reuze-pokémon – na een mooie animatie – zijn de aanvallen van het monster veranderd in Dynamax-varianten. Zo kan onze nog altijd vrolijke Grookey de bombastische grasaanval Mega Overgrowth, die korte metten maakt van Nessa’s Drednaw. Dynamax-aanvallen zorgen soms ook voor een verandering van het terrein, zoals een zandstorm die schade aanricht. Of er per type pokémon meerdere Dynamax-aanvallen in de game zitten kon Nintendo ons niet vertellen.

©GMRimport

Hardcore rpg

Verder bevestigt de korte demo veel van de verwachtingen van een ‘hardcore’ Pokémon-rpg, zoals het feit dat schermteksten terugkeren en voice-acting dus ontbreekt, en dat gevechten nog steeds beurtelings zijn en meer diepgang bieden dan je zou denken. Ook vang je weer pokémon door ze te verzwakken en een bal te gooien met een druk op de knop. Een fijne aanpassing aan het keuzemenu voor pokémon tijdens gevechten is overigens de weergave van moves, die je voorheen onder ’Summary’ vond. Helaas was het menu buiten gevechten nog niet beschikbaar, dus daar konden we geen eventuele veranderingen opmerken.

Ook zagen we twee nieuwe pokémon: Yamper en Impidimp. Yamper is een geinige elektrische corgi-pokémon die prima past tussen de overige aangekondigde beesten – waaronder Wooloo, die ons hart heeft gestolen. Over de paarse Impidimp zijn we minder enthousiast. De pokémon ziet er feitelijk uit als de kwade tweelingbroer van Mankey en valt tot nu toe een beetje buiten de boot in deze achtste generatie.

©GMRimport

Geen Wild Area

Zoals gezegd was de gameplaydemo vrij beperkt en hebben we slechts een fractie van Sword en Shield gezien. De grootste nieuwe toevoeging aan de game, de Wild Area, hebben we bijvoorbeeld niet kunnen ontdekken. In deze regio lopen verschillende pokémon afhankelijk van het weer rond en kun je de camera voor het eerst zelf besturen. Ook keert de fiets terug en kun je zelfs andere spelers ontmoeten om raids mee te doen. Het is een intrigerende manier om de Galar-regio te ontdekken evenals een samenkomst van veelbelovende features.

Al met al lijkt Sword en Shield een veilige, maar fijne Pokémon-game te worden. De Gym Missions vallen een beetje tegen, maar hoofdgevechten zijn sfeervol en spectaculair. Dynamaxing komt ook beter uit de verf dan we hadden gedacht, maar om daar een zinnig oordeel over te vellen moeten we nog wat meer tijd met de games spenderen.

Pokémon Sword en Shield verschijnen op 15 november voor de Nintendo Switch.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!